3 مرحله نقشه خوانی سقف وافل + اطلاعات نقشه سقف وافل


قیمت وافل یک طرفه


قیمت وافل دو طرفه

نقشه خوانی سقف وافل شامل دو بخش مقطع سقف و پلان سقف است که هر بخش اطلاعات مهمی را برای اجرای سقف وافل به ما می‌دهد. توجه داشته باشید هرگونه تناقض میان نقشه اتوکد سقف و اجرای آن، ممکن است روند پروژه را متوقف سازد. در ادامه راجع به اطلاعات و چگونگی نقشه خوانی سقف وافل توضیح خواهیم داد.

نقشه خوانی سقف وافل

طراحی و محاسبات ریاضیات لازم برای اجرای سازه در نقشه ها پیاده‌سازی می‌شوند.
همه طراحی‌ها و محاسبات ریاضی لازم برای اجرای انواع سازه، در نقشه‌ها پیاده سازی می‌شوند. طراحی سقف وافل نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای اجرای بی‌نقص سقف وافل باید به مهارت نقشه خوانی سقف وافل مسلط شد؛ که فاکتورهای فنی متعددی را شامل می‌شود. مهم‌ترین اطلاعات نقشه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ارتفاع سقف:

سقف وافل غالبا در سازه‌های مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد، این عدد معمولا کمتر از 12 متر نیست.

  • ضخامت سقف:

ضخامت سقف یکی از پارامترهای تعیین کننده در انتخاب و چیدمان قالب‌ها است و معمولا ضخامت را بین 30 تا 70 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند.

  • نوع و ابعاد قالب وافل:

بسته به اینکه قالب‌ها یک طرفه یا دوطرفه باشند، این ویژگی متغیر است.

  • نحوه آرماتوربندی سقف وافل:

در تیرچه معمولا از میلگردهایی با سایز 14 و 16 استفاده می‌شود. اما در بخش فوقانی تیرچه سایز میلگردها 10 تا 12 خواهد بود.

  • نحوه قالب چینی:

نحوه چیدمان قالب‌ها در سراسر سقف را یک طرفه یا دو طرفه بودن وافل تعیین می‌کند.

  • بخش دال بتنی:

در نقاطی که امکان قرارگیری قالب‌های مربع شکل وافل وجود ندارد، به صورت دال بتنی توپر اجرا می‌شود.
به طور کلی نقشه سقف وافل از نظر فونداسیون و هم‌چنین تیر و ستون همانند سقف‌های دیگر است و تفاوت اصلی سقف وافل در خصوص قالب وافل یک طرفه و دو طرفه آن می‌باشد. این قالب‌های غیرماندگار به صورت مستطیلی یا مربعی با ارتفاع و ابعاد مشخصی تولید و روانه بازار می‌شوند. شما می‌توانید برای اطلاع از اندازه ابعاد قالب وافل به مقاله مربوط به آن در سایت سیوان‌لند مراجعه کنید. در ادامه راجع به دو بخش اصلی نقشه خوانی سقف وافل توضیح خواهیم داد.

حتما بخوانید:   نقد و بررسی سقف روفیکس از نگاه سیوان لند

نقشه خوانی سقف وافل چند بخش دارد؟

نقشه مقطع سقف وافل:

در نقشه خوانی سقف وافل، اطلاعات مقطع سقف وافل شامل ضخامت سقف، ارتفاع قالب، نوع قالب، نوع و تعداد و فاصله میلگردهای طولی، میلگردهای تحتانی و فوقانی تیرچه‌ها مشخص می‌گردد. برای مثال به تصویر نقشه مقطعی از سقف وافل در پایین توجه نمایید. از این نقشه متوجه می‌شویم ارتفاع قالب 28 سانتی‌متر، ضخامت سقف 35 سانتی‌متر، کاور بتن سقف 7 سانتی‌متر می‌باشد. آرماتور تحتانی هر تیرچه قطری معادل دو آرماتور 12 دارند که در نقشه 2T12 نمایش داده شده‌اند.

نقشه پلان سقف وافل:

در نقشه خوانی سقف وافل، اطلاعات پلان سقف وافل شامل تعداد قالب‌ها و مساحتی که باید به صورت دال توپر برای جلوگیری از برش پانچ ستون‌ها اجرا گردد، مشخص می‌شود. این مرحله که معمولاً به پلان قالب چینی معروف است، جزئیات چیدمان قالب‌های وافل وجود دارد. قابل ذکر است پلان قالب چینی هم برای سقف وافل یک طرفه و هم برای سقف وافل دوطرفه طراحی می گردد با این تفاوت که در سقف وافل یک طرفه به علت مونتاژی بودن قالب‌ها نقشه‌هایی وجود دارد که بیانگر چگونگی مونتاژ و اتصال صحیح اجزای قالب‌های یک‌ طرفه وافل می‌باشد.

مراحل نقشه خوانی سقف وافل

1. مرحله اول؛ قالب چینی

در این مرحله از نقشه خوانی سقف وافل، از روی نقشه تهیه شده توسط نرم افزار، مشخصات قالب‌ها را استخراج کرده و آن ها را آماده می‌کنند. پس از فرآیند شاسی‌کشی و زیرسازی اصولی مطابق پلان قالب چینی، با قرار دادن قالب‌ها روی شاسی‌های آماده شده، به وسیله قفل بین آن‌ها اتصال محکمی می‌شود تا ایستایی و استحکام لازم را پیدا کنند. در قسمت‌هایی که امکان استفاده از قالب‌های وافل نیست و باید به صورت دال بتنی توپر اجرا شود، به جای قالب چینی، از تخته‌های مناسب برای ایجاد یک سطح صاف جهت بتن‌ریزی استفاده می‌شود.

حتما بخوانید:  0 تا 100 بتن ریزی سقف تیرچه بلوک در 6 مرحله

2. مرحله دوم؛ نصب آرماتورهای اصلی مربوط به سقف

بعد از آنکه قالب‌های وافل را طبق پلان قالب چینی روی سقف قرار دادیم، نوبت به آرماتوربندی سقف وافل می‌رسد. برای آرماتوربندی سقف وافل باید مشخصات مربوط به آرماتورهای اصلی را از نقشه مقطع سقف مشاهده نماییم. برای مثال، در مقطع زیر یک میلگرد شماره 16 در پایین تیرچه و یک میلگرد 12 در بالای تیرچه قرار دارد که وابسته به دهانه‌های مختلف سایز میلگردها تغییر پیدا خواهد کرد.

3. مرحله سوم؛ نصب و جایگذاری میلگردهای تقویتی

منظور از میلگردهای تقویتی آن‌هایی هستند که در نقاط حساس به عنوان کمکی میلگردهای اصلی به کار گرفته می‌شوند تا سقف وافل را تقویت کرده و ضریب استحکام آن را بالا ببرند. یکی از موارد نقشه خوانی سقف وافل، اطلاعات مربوط به این میلگردها است که در نقشه میلگردهای تقویتی گنجانده شده است. از آنجا که هدف از به کارگیری این میلگردها جبران نواقص یا محکم کاری سقف است، مطابقت دقیق عملیات اجرایی با نقشه‌ها بسیار مهم است. میلگردها دقیقا با سایز مشخص و در فاصله تعیین شده به کار برده می‌شوند. در نهایت پس از اتمام عملیات نصب آرماتورها بر اساس نقشه خوانی سقف وافل، به میزان ضخامت پوشش بتنی از مقطع سقف، فرآیند بتن‌ریزی آغاز خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله نکاتی در مورد نقشه خوانی سقف وافل را با شما به اشتراک گذاشتیم  تا با اصول آن آشنا شده و بتوانید جزئیات فنی را کاملا درک کنید. اگر به حوزه مهندسی ساختمان علاقه دارید و یا در رشته‌های مرتبط با این حوزه درحال فعالیت هستید مقاله سقف وافل سیوان‌لند اطلاعات جامعی را در این خصوص به شما خواهدداد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *