0 تا 100پوکه ساختمانی | مقایسه پوکه معدنی و پوکه صنعتی


قیمت پوکه معدنی

پوکه ساختمانی شامل انواع پوکه معدنی و پوکه صنعتی می‌شود که غالبا در بین خریدارن و مهندسان با همان نام پوکه معدنی و سنگ پومیس یاد می‌شود. انواع پوکه ساختمانی، از گذشته تاکنون در جهت سبک‌سازی، مقاوم‌سازی و البته ضد زلزله ساختن ساختمان‌ها رایج بوده است که در ادامه با انواع بیشتر آشنا خواهید شد.

پوکه ساختمانی چیست؟

سنگ پومیس پوکه ساختمانی متخلل و سبک حاصل مواد اتشفشانی است.
سنگ پومیس یا پوکه یک ماده آتشفشانی است بیشتر افراد پوکه‌های مورد نیاز خود برای خرید و ساخت و ساز را با نام پوکه ساختمانی می‌شناسند. ضد حریق، عایق صدا، استحکام بالا و وزن کم را می‌توان از ویژگی‌های مهم آن برشمرد.
پوکه‌های معدنی ساختمانی را در سازه‌های ساختمانی مانند؛ کفپوش، دیوارها، بتون ستون‌ها، بین طبقات، شیب‌بندی و کف‌سازی و از این قبیل فعالیت‌ها مورد استفاده قرار داد.

چگونگی آماده سازی پوکه ساختمانی

برای ساختن و عمل‌آوری پوکه، تجمع‌های آتشفشانی جمع آوری، خرد کرده و به تصفیه خانه منتقل می‌کنند. سپس پوکه خرد شده به اندازه‌های مختلف از دانه‌های نیم‌ اینچ تا سطوح فوق‌العاده ریز مطابق با استانداردهای صنعتی تبدیل می‌شود. جالب است بدانید انرژی صرف شده در فرآیند تصفیه بسیار کم است. این باعث می‌شود سنگ پوکه، از لحاظ بودجه در ساخت و ساز، به صرفه و ترجیح داده شود.

کاربرد پوکه ساختمانی چیست؟

استفاده در ساخت بلوک و بتن سبک رایج ترین کاربرد پوکه ساختمانی است.

  • استفاده در ساخت بتن سبک
  • استفاده در ساخت دیوار های بتنی سبک
  • استفاده در ساخت بلوک سبک
  • استفاده در پر کردن ستون ها با بتون سبک
  • استفاده در کف سازی و شیب بندی
  • ایزولاسیون لوله‌های زیرین

تفاوت پوکه صنعتی و معدنی ساختمانی

مقایسه پوکه معدنی و پوکه صنعتی را با تعاریف هر بخش شروع می‌کنیم. البته که سبک وزن بودن این مصالح از مهم ترین نقاط قوت آن‌ها است و بدون شک یکی از مواردی که باید بین این دو نوع پوکه مقایسه شود، وزن دانه های آنهاست. وزن پوکه صنعتی از پوکه معدنی بسیار کمتر است (پوکه معدنی 2 تا 4 برابر سنگین تر از پوکه صنعتی است)

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی دانه‌های سبک حاصل از فعالیت‌های آتشفشانی می‌باشد. مزیت عمده پوکه معدنی نسبت به مصالح ساختمانی مشابه از قبیل شن و ماسه، وزن مخصوص بسیار کم، دارا بودن درجه سختی بالا می‌باشد. رنگ این ماده معدنی سفید یا خاکستری مایل به سفید یا زرد است. پوکه معدنی دارای دانه بندی های متفاوتی از  اندازه ذرات غباری تا قطعات بزرگ با قطر بیش از 100 میلی‌متر است.

خواص پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی دوام و پایداری شیمیایی بالایی دارد.

  1. دارای وزن مخصوص پایین (0.5 تا 1 تن در هر متر مکعب) هستند به طوری که روی آب شناور می‌مانند.
  2. در برابر انتقال صوت و حرارت عایق هستند.
  3. در مقابل آتش‌سوزی مقاوم می‌باشند؛ به طوری که تا 760 درجه سانتی‌گراد هیچ تغییری در حجم و شکل آن حاصل نمی‌شود.
  4. بتن و مصالح تشکیل شده از پوکه معدنی از میزان بالای دوام نسبت به وزن برخوردار می‌باشد البته این امر در پوکه اسکوریا مشهودتر است.
  5. مخلوط این ماده با آهک شکفته نوعی سیمان طبیعی را تشکیل می‌دهد که در زیر آب و بیرون آب سخت می‌شود و در صنعت سیمان می‌توان از این ماده معدنی به عنوان یکی از اجزاء مهم تشکیل دهنده سیمان استفاده نمود.

پوکه صنعتی چیست؟

پوکه صنعتی از انبساط خاک رس در کوره‌های گردان با حرارتی حدود 1200 درجه سانتیگراد به دست می‌آید. دانه‌های پوکه صنعتی دارای شکل تقریبا گرد و سطح زبر و ناهموارند. بخش خارجی دانه‌ها دارای خلل و قهوه‌ای رنگ و  بخش داخلی دانه‌ها دارای بافت سیاه رنگ است. در ادامه به مراحل ساختن پوکه صنعتی می‌پردازیم.

1. مرحله اول ساختن پوکه صنعتی

برای ساختن این پوکه ساختمانی خاک از طریق جعبه تغذیه وارد خط تولید می شود و با عبور از دروازه مغناطیسی وارد آسیاب می‌شود.  در آنجا خاک همراه با آب مورد نیاز مخلوط و از صفحه مشبکی عبور می‌کند. گل عبور داده شده وارد مخلوط کن شده و ورز داده می‌شود تا به حالت پلاستیکی درآید. سپس گل ورز داده شده از آسیاب غلطکی با عبور می‌کند تا کاملا یکنواخت شود. در آخر نیز به کوره خشک کن هدایت می شود.

2. مرحله دوم ساختن پوکه صنعتی

در این مرحله کوره خشک کن 35 متری با حرکت 5/1 تا 2 دور در دقیقه گل را اماده می‌کند. این ساختمان باعث می‌شود تا گل در معرض هوای گرم قرار گرفته و خشک و ریز شود. دانه های سبک تولید شده به داخل خنک کن های ماهواره ای هدایت شده و از آنجا بر روی نوارهای خروجی ریخته شده و در محوطه جمع می‌شوند.

3. مرحله سوم ساختن پوکه صنعتی

به دلیل آنکه هر اندازه دانه ای در جای به خصوصی کاربرد دارد ،پوکه ساختمانی صنعتی به سه سایز مختلف 0-4 میلی‌متر, 4-10میلی‌متر، 25-10 میلی‌متر تقسیم می‌شود.

ویژگی‌های پوکه صنعتی

وزن پوکه صنعتی 2 تا 4 برابر از پوکه معدنی سبک تر است.
1.پوکه های صنعتی از وزن بسیار کمی برخوردار هستند.
2.پوکه های صنعتی عایق صدای مناسبی هستند به طوری که صداهای داخل ساختمان در بیرون مشخص نیست.
3.پوکه صنعتی هنگام ترکیب با سایرمصالح نتیجه خوبی به همراه دارد.
4.غیر قابل فاسد شدن است.
5.در برابر آتش مقاوم است.
6.در انواع ملات امکان کارپذیری را دارد.
7.دوام و پایداری شیمیایی بالایی دارد.
8.از هدایت حرارتی پایینی برخوردار است.

دانه بندی پوکه معدنی و پوکه صنعتی

دانه بندی پوکه ساختمانی هر یک در یک رنج است. دانه بندی پوکه معدنی توسط سرندهای صنعتی جداسازی و تولید شده. در مواردی که کلوخه‌های بزرگ از معدن استخراج شود با دستگاه‌های خرد کن، شکسته و از سرند عبور داده می‌شود. محصولات پوکه صنعتی نیز به صورت دانه‌بندی مخلوط 0-25 میلی‌متر وارد سرند شده و به سه رده دانـه‌ 0-4، 4-10 و 10-20 میلی‌متر جداسازی می‌شوند.

وزن مخصوص پوکه صنعتی و پوکه معدنی

پوکه صنعتی در مقایسه با پوکه معدنی دارای وزن مخصوص پایین است. زیرا یکی از اهداف این پوکه ساختمانی سبک‌تر کردن وزن آن بود. وزن مخصوص دانه‌های لیکا 220-320 kg/m3 و وزن مخصوص بتن لیکا در حالت متراکم 950 kg/m3 و در حالت غیر متراکم 700 kg/m3 می‌باشد.در واقع این وزن کم به دلیل فضای خالی داخل دانه‌ها است که بر حسب دانه بندی، بین 73 تا 88 درصد فضای کل را اشغال می‌کند.

سخن پایانی

پوکه ساختمانی کاربرد و ویژگی‌های مخصوص به خود را داراست. سالهاست مصرف پوکه در تولیدات قطعات سبک و نیمه سبک رایج است.شما میتوانید برای خواندن سایر مقاله های مربوط به انواع پوکه معدنی به سایت سیوان لند مراجعه کرده و برای استعلام قیمت پوکه ساختمانی با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *