0 تا 100 گچ کاری سقف وافل | زیباسازی نما سقف


قیمت وافل دو طرفه


قیمت وافل یک طرفه

گچ کاری سقف وافل به دلیل ویژگی‌ ساختاری و ظاهری خاصی که دارد نیاز به مهارت و زمان بیشتری دارد. چرا که مربع‌های تو رفته سقف باید به صورت استاندارد با گچ پوشانده شوند تا نمای منظم و زیبا به نظر برسد. در این مقاله راجع به گچ کاری سقف وافل مطالب مفیدی را ارائه خواهیم داد.

منظور از گچ کاری سقف وافل چیست؟

با شنیدن گچ کاری سقف وافل ممکن است تصور کنید منظور فقط پوشاندن سقف با یک لایه نازک گچ است اما این برداشت کاملی نیست. در واقع می‌توان سلیقه هنری خود را با الهام گرفتن از اشکال هندسی، گل کاری، طرح‌های سنتی و … به وسیله گچ پیاده کرد و زیبایی منحصر به فردی را برای سازه به وجود آورد. هرچند این کار ضرورتی ندارد و این سقف در ساده‌ترین حالت ممکن به اندازه کافی زیبا است، اما به هر حال ممکن است کارفرما بخواهد جلوه لوکس‌تری را با گچ کاری سقف وافل سازه به رخ بکشد.
البته که راه حل ساده‌تری هم هست و آن استفاده از کناف است. کناف به دلیل آماده بودن و قابلیت برش به اشکال دل‌خواه، دست طراح و معمار را برای هرگونه دیزاین و تزئین باز گذاشته است. البته در انتخاب نوع تزئینات و گچ کاری سقف وافل باید هزینه‌های اجرا در کنار زمان اجرایی سازه در نظر گرفته شود. ضمن اینکه کناف نسبت به روش‌های دیگر با سرعت بیشتری انجام می‌شود اما باید همه چیز دقیق و حساب شده پیش برود تا هزینه‌ اضافی به پروژه اضافه نگردد.

حتما بخوانید:  روغن زیر کار دیوار گچی | آموزش استفاده از 2 نوع روغن الیف

زیباسازی سازه با گچ کاری سقف وافل

یکی از دلایل گچ کاری سقف وافل ، آماده‌سازی برای نورپردازی است.
سقف وافل در صورت اجرای کامل و حرفه‌ای، اکسپوز است و لزوما نیازی به نازک کاری ندارد. اما با توجه به اهمیت نمای داخلی به ویژه در مراکز بزرگ تجاری، نازک کاری و گچ کاری سقف وافل با کمک گرفتن از روش‌هایی مانند کناف بسیا‌ر مورد توجه است. باید تا حد امکان سعی کرد آن را به بهترین شکل اجرا نمود تا مربع‌های تو رفته نمای وافل را به یک نمای زیبا و دلپذیر تبدیل کرد. این امر در کنار نورپردازی شیک و حرفه ای، کیفیت ظاهری سقف را به شکل چشم‌گیری ارتقا می‌دهد.
ازدیگر دلایل گچ کاری سقف وافل، آماده‌سازی آن برای نورپردازی است. طبیعتا استفاده از نور در یک فضای خاکستری و خنثی در مقابل فضایی سفید رنگ و گچ بری کاملا متفاوتی خواهد داشت. حال اگر کارفرما اصرار بر استفاده از نورهای رنگی در نورپردازی داشت، اهمیت و ضرورت گچ بری سقف وافل بیشتر خواهد شد. در محیط‌های خنثی مانند سقف پارکینگ، استخر و … که نمای داخلی زیاد مورد توجه نیست، معمولا به صورت اکسپوز باقی می‌ماند و گچ کاری خاصی روی آن صورت نمی‌گیرد. این در صورتی است که کیفیت طراحی و اجرای تمام بخش‌های سقف وافل ایده‌آل باشد، در غیر این صورت رها کردن سقف به حالت اکسپوز به نمای داخلی آسیب خواهد زد.

سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف از انواع سقف کاذب مدرن در ایران است.
از انواع سقف کاذب مدرن که استقبال زیادی بین ایرانیان دارد، می‌توان به سقف کاذب کناف اشاره کرد. این سقف برخلاف سقف کاذب رابیتس، هیچ گونه آلودگی و کثیف کاری نصب ندارد و سهولت اجرای بالایی دارد. از این نوع سقف کاذب می‌توان برای سازه‌های در حال ساخت و بازسازی یا نوسازی سازه‌های ساخته شده استفاده کرد.
برای نصب سقف کاذب کناف ابتدا پروفیل‌های گالوانیزه را با استفاده از پیچ و مهره به سقف متصل می‌کنند. سپس، پنل‌های گچی پیش ساخته را با استفاده از پیچ یا پرچ به پروفیل گالوانیزه محکم می‌کنند. در انتها نیز با یک گچ کاری مختصر جای پیچ‌ها پوشانده می‌شود. به این نوع سقف کاذب کناف، سقف کناف ثابت نیز می‌گویند.

حتما بخوانید:   نقد و بررسی سقف روفیکس از نگاه سیوان لند

سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس از انواع سقف کاذب قدیمی و پرکاربرد در دکوراسیون ایران است.
رابیتس از انواع سقف کاذب قدیمی و پرکاربرد در دکوراسیون ایران است. این نوع سقف شباهت ظاهری زیادی به سقف کاذب کناف دارد ولی مکانیسم نصب آن با کناف تفاوت بسیاری دارد. سقف کاذب رابیتس بیشتر در مرحله نازک کاری ساختمان اجرا می‌شود و نمی‌توان آن را گزینه مناسبی برای مرحله‌ای که سازه تکمیل شده است یا سازه در حال بازسازی است، در نظر گرفت.
برای نصب این نوع سقف ابتدا میلگردها را به سقف جوش می‌دهند و سپس فویل‌های رابیتس را به میلگردها جوش می‌دهند. پس از اتمام این مرحله، کار گروه جوشکاری به پایان رسیده است و کار گروه گچ کاری سقف وافل آغاز می‌شود. گچ کار با مهارت خود گچ را به رابیتس‌ها می‌زند و در نهایت با ابزار گچ کاری آن را به شکل مورد نظر در می‌آورد.

شروط لازم برای گچ کاری سقف وافل

  • اگر قصد تزئین سقف وافل را داشته باشید، لازم است در ابتدای طراحی و اجرای سقف وافل، کنترل دقیقی صورت بگیرد تا مطمئن شوید سقف کاملا یکپارچه، منظم و بدون نقص و انحراف اجرا شده است. در صورت عدم رعایت قوانین اجرایی و تغییر حالت قالب‌ها، ممکن است فرآیند تزئین و گچ کاری سقف بر اساس انتظارات پیش نرود.
  • کیفیت بتن استفاده شده، تاثیر مستقیمی بر کیفیت گچ کاری سقف وافل دارد. به طور مثال اگر بتن از کیفیت لازم برخوردار باشد و به مرور زمان سطوح سقف حالت صاف خود را از داده و یکنواخت شوند، باز هم کار تزئین سقف ، هزینه‌بر و طولانی‌تر خواهد شد.
  • هر تصمیمی که برای گچ کاری سقف وافل و تزئینات مکمل گرفته می‌شود باید قبل از اجرا، جزئیات آن را نهایی کرد. به عنوان مثال مسیر و محل قرارگیری لوله‌ها، محل لامپ‌ها و… باید از قبل مشخص شود چرا که در ادامه دیگر امکان ایجاد تغییرات این چنینی در سقف وجود نخواهد داشت.
  • غالبا استفاده از تیر آویز باعث از بین رفتن نمای یکپارچه سقف می‌شود، در زمان اجرا باید تمهیداتی در نظر گرفت که بیرون زدگی قابل توجهی را در سقف ایجاد نکند. طبق نکات بندهای قبلی یکپارچگی بخش‌های مختلف سقف وافل  نباید از بین برود و بستر برای اجرای گچ کاری سقف وافل و نورپردازی فراهم شود.
حتما بخوانید:  تیرچه صنعتی چیست؟ معرفی تیرچه صنعتی و بررسی تفاوت آن با تیرچه سنتی

سخن پایانی

هرچند تمامی نمونه‌های سقف احتیاج به دقت و ظرافت خاص خود دارند، اما درمورد سقف وافل نیاز به دقت بیشتری نسب به سایر الگوها است. بنابراین با دانستن نکات لازم با دقت بیشتری به انتخاب مجری گچ کاری سقف وافل می‌پردازید و در نهایت نتیجه‌ بهتری دریافت خواهید کرد. شما با مراجعه به دیگر مقاله‌های سیوان لند اطلاعات کاملی در خصوص سقف وافل پیدا خواهید کرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *