0تا 100 مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ | کاربردها و طرز تهیه ملات


قیمت سیمان

مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ یکی از ملات‌های ساختمانی است که به خاطر رنگ سفیدش، عمدتا از آن برای بندکشی استفاده می‌کنند. هم‌چنین چون سیمان سفید نسبت به سیمان خاکستری قیمت بالاتری دارد، معمولا از آن تنها برای اجرای نما و ساخت ملات‌هایی که برای چسباندن المان‌های نما کاربرد دارد استفاده می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله به توضیح بیشتر در مورد ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ، کاربردهای آن و هم‌چنین طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ می‌پردازیم.

مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ

سیمان، خود یکی از پرمصرف‌ترین و مهم‌تری مصالح ساختمانی به شمار می‌رود. اما برای استفاده از سیمان، معمولا آن را با مصالح دیگری ترکیب می‌کنند. هم‌چنین سیمان‌ها انواع مختلفی دارند که ترکیب انواع سیمان با مصالح مختلف، ملات‌های گوناگونی را حاصل می‌کند که هر کدام کاربرد خاصی دارد.

مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ یکی از ملات‌های است که عمدتا از آن برای بندکشی و نما استفاده می‌کنند
مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ یکی از ملات‌های است که عمدتا از آن برای بندکشی و نما استفاده می‌کنند

یکی از ملات‌هایی که با سیمان می‌توان درست کرد، مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ است. البته پودر سنگ را با سیمان معمولی و سیمان پرتلند هم می‌توان مخلوط کرد، اما چون خود پودر سنگ رنگی سفید دارد و سیمان سفید هم سفید است، ترکیب این دو، ملات خوش‌رنگ‌تری را برای استفاده در نما و بندکشی به ما می‌دهد. ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ را معمولا به صورت دوغاب درست می‌کنند. البته میزان رقیق یا غلیظ بودن آن را می‌توان بسته به نوع کاربرد، تغییر داد.

کاربردهای مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ

از ملات پودر سنگ و سیمان سفید، عمدتا برای درزگیری بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها، اجرای نما و آجرچینی استفاده می‌کنند. از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ و ماسه برای بتن ریزی هم می‌توان استفاده کرد. اما چون قیمت سیمان سفید نسبت به سیمان خاکستری بیشتر است و برای بتن هم به مقادیر زیادی از سیمان احتیاج است، کمتر کسی این کار را می‌کند.

بندکشی کاشی و سرامیک

از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ می‌توان برای بندکشی کاشی و سرامیک استفاده کرد. برای این کار باید یک ملات رقیق به شکل دوغاب درست کنیم تا به راحتی فواصل میان کاشی و سرامیک‌ها را پر کند. ملات سیمان سفید و پودر سنگ خاصیت ضدآبی دارد و می‌تواند کف حمام و سرویس بهداشتی ما را عایق کند.

از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ می‌توان برای بندکشی کاشی و سرامیک استفاده کرد
از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ می‌توان برای بندکشی کاشی و سرامیک استفاده کرد

ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ برای نما

اگر در نمای ما از سنگ، کاشی یا سرامیک رنگ روشن استفاده شده باشد، می‌توانیم برای بندکشی میان‌ آن‌ها از مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ استفاده کنیم. ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ برای نما را می‌توان یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن دانست.

آجرچینی

از ملات پودر سنگ و سیمان سفید برای آجرچینی هم می‌توان استفاده کرد. البته همان‌طور که گفتیم قیمت سیمان سفید بالا است و در شرایط معمولی از این ملات برای آجرچینی استفاده نمی‌شود. و این مصرف ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید بیشتر به شرایطی مربوط می‌شودکه آجرها در نما هستند و ملات بین آن‌ها مشخص است.

بتن ریزی

آخرین کاربرد مخلوط پودر سنگ و سیمان سفید را می‌توان مربوط به ساخت بتن دانست. البته برای تهیه بتن می‌بایست ماسه هم به این ترکیب اضافه شود تا مقاومت و چسبندگی ملات بالا برود. نسبت ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ برای ساخت بتن باید توسط مهندسان ساختمان مشخص شود.

طرز تهیه دوغاب با سیمان سفید و پودر سنگ

برای تهیه دوغاب سیمان سفید و پودر سنگ، باید به نسبت ترکیب آن‌ها با هم دقت کرد. البته ممکن است برای مصارف خاص، به غلظت معینی از این ملات احتیاج باشد. در صورتی که بخواهید این ملات را غلیظ‌تر کنید، پودر سنگ آن را بیشتر کنید. و اگر می‌خواهید ملات رقیق‌تری داشته باشید، می‌توانید مقدار آب آن را زیاد کنید.

 میزان سیمان سفید و پودر سنگ برای نما به نسبت مساوی است
میزان سیمان سفید و پودر سنگ برای نما به نسبت مساوی است

برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ، یک ظرف یا استامبولی تمیز انتخاب کنید. تمیز نبودن ظرف می‌تواند منجر به ترکیب شدن مواد اضافی با ملات و پایین آمدن خاصیت آن و هم‌چنین تغییر رنگ ملات شود. به طور معمول میزان سیمان سفید و پودر سنگ برای نما با هم برابر است و آن‌ها را به صورت 50-50 با هم مخلوط می‌کنند. اگر می‌خواهید از این ترکیب برای دوغاب و درزگیری بین کاشی و سرامیک استفاده کنید، مقدار آب را زیاد کنید تا ملات شما رقیق شود.
بعد از این که ظرف تمیزی آماده کردید، سیمان سفید و پودر سنگ را در آن با هم ترکیب کنید و به شکل یک تپه دربیاورید. سپس، با کمک یک بیل یا بیلچه، وسط آن را گود کنید. به مقدار مورد نیاز در این گودی آب بریزید و مخلوط پودر سیمان و سنگ را به آرامی با آن ترکیب کنید تا ملات شما به دست بیاید.
اگر می‌خواهید از ملات پودر سنگ و سیمان سفید برای درزگیری کاشی و سرامیک استفاده کنید باید ملات شما به صورت دوغاب باشد. طرز تهیه دوغاب با سیمان سفید و پودر سنگ مانند همان ملات است و نسبت ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید شما باید همان 50-50 باشد. اما مقدار آب مخلوط در ملات را افزایش دهید تا رقیق شود. اما در مصارف معمولی ساختمانی، غلظت ملات باید مثل سایر ملات‌های ساختمانی باشد.

طرز تهیه سیمان سفید برای دیوار

از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ برای اجرای نما روی دیوار هم استفاده می‌شود. دلیل اضافه کردن پودر سنگ به سیمان سفید برای دیوار، این است که استحکام آن افزایش پیدا کند. پودر سنگ و سیمان سفید در برابر ترک خوردن هم بسیار مقاوم است و می‌توان با خیال راحت آن را برای نمای دیوارهای داخلی و خارجی استفاده کرد.

در تهیه سیمان سفید برای دیوار باید به نسبت ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ دقت کنید و آن را تنها به مقدار مورد نیاز درست کنید. چرا که این ترکیب به سرعت سفت شده و دیگر قابل استفاده نیست.

جمع بندی

پودر سنگ و سیمان سفید هر دو از مصالح پودری مهم صنعت ساختمان به شمار می‌روند. که از ترکیب آن‌ها با هم و سپس با آب می‌توان ملاتی به دست آورد که برای بندکشی، اجرای نما و چسباندن آجرها روی هم کاربرد دارد. طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ به این صورت است که هر دو ماده را به صورت نصف نصف در ظرف تمیزی مخلوط می‌کنند و به صورت یک تپه در می‌آورند. سپس وسط آن را گود می‌کنند و در آن آب می‌ریزند. با ترکیب کردن پودر سنگ و سیمان با آب، ملات ما به دست می‌آید. برای تهیه دوغاب با سیمان سفید و پودر سنگ نیز کافی است مقدار آب بیشتر شود.

4.4/5 - (14 امتیاز)

9 دیدگاه در “0تا 100 مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ | کاربردها و طرز تهیه ملات

  1. حسن میگوید:

    سلام آیا برای چسباندن سنگ روی سنگ دیگر هم کاربردداردمثل جلویدرسرویسهاکه اب به بیرون نیاد

    • صادقی میگوید:

      ملاتها معمولا روی سطوح صیقلی چسبندگی مناسبی ندارند، میتونید از چسب سنگ استفاده کنید

  2. بی نام میگوید:

    سلام وقت شما بخیر ،مابین کابینت های ما سنگ بکار رفته والبته به مرور زمان پشت سینک وام دی اف کابینک بر اثر اب پوسیده شده یعنی فاصله شیر اب ودیوار سنگی که عرض کردم قبلا چسب اکواریوم بود ولی الان بخاطر شدد پوسیدگی کابینت پشت شیر اب چسب دیگه جوابگو نیست میتونم برای دور تا دور که بین سنگ وام دی اف میشه بجای چسب از مخلوط پودر سنگ وسیمان استفاده کنم که دیگه از اب پس دادن ونم خیالم راحت باشه،ممنون

    • مهندس کاویان میگوید:

      نخیر ، مخلوط پودر سنگ و سیمان روی mdf چسپندگی خوبی ندارد ، در صورت نیاز صفحه کابینت را عوض کرده و از چسب اکواریوم استفاده کنید

      • حسین میگوید:

        آیاسیمان سفیدبتنهایی میشه برای بندکشی ودورتوالت فرنگی استفاده کردیاحتمابایدپودرسنگ قاطیش کنی

  3. ارسلان میگوید:

    سلام
    برای پوشش سوراخ ایجاد شده بر روی سقف از چه نوع ملاتی استفاده کنم؟
    چه مقدار اب و سیمان باهم مخلوط کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *