کاربرد پوکه معدنی در ساختمان و کشاورزی و دیگر صنایع


قیمت پوکه معدنی

کاربرد پوکه معدنی در دهه‌های اخیر از مسائلی است که  برای استفاده در صنعت ساختمان سازی و کشاورزی و.. مورد بحث و استقبال قرار گرفته است. پوکه معدنی به دلیل وزن کم و مقاومت زیاد از مصالح محبوب و پرکاربرد به شمار می‌رود. در ادامه شما با تمامی کاربردهای پوکه معدنی آشنا خواهید شد.

کاربرد پوکه معدنی در عملیات ساختمان و عمران

قطعات پیش ساخته ساختمان به علت ویژگی ضد احتراق و عایق بودن ار گسترده ترین کاربردهای پوکه معدنی است.
پوکه معدنی به علت وزن کم و استحکام زیادی که دارد در سقف‌ها، دیوارها، پشت بام‌ها، کف ساختمان‌ها، پی و نماها و عمده‌ترین مصرف پومیس در ساختمان سازی مربوط به قطعات پیش ساخته می‌باشد. این قطعات پیش ساخته به علت ویژگی ضد احتراق و عایق بودن در مکان‌های زیادی از سازه به کار می‌روند.

  • پلاسترهای معمولی

پلاستر معمولی جهت بهبود پوشش، راحتی حمل، مقاومت در برابر حریق، مقاومت در برابر ترک خوردگی و انقباض به کار برده می‌شود.

  • پلاسترهای ویژه

پلاستر ویژه  از نوع پلاسترهای عایق حرارتی و عایق صوتی بوده. در سقف‌ها و قسمت‌های بالایی دیوارها کاربرد دارند.

  • عایق‌ پرکننده بنایی

کاربرد پوکه معدنی به عنوان عایق بین دیوار یا پر کردن بین حفره‌ها و وسط بلوک‌های سیمانی بطور وسیعی در کشورهای پیشرفته رایج می‌باشد.

  • آجر عایق صوتی

پومیس مصرفی در کاشی‌های عایق صدا  اغلب سبک وزن، بادوام و مقاوم در مقابل حریق هستند.این پوکه معدنی با مخلوطی از بنتونیت و کائولن و در حقیقت با پوشش سرامیک متصل و پخته می‌شوند.

  • پوشش سقف و عایق کاری کف

پومیس ماده فاسد نشدنی، ضد حریق و خنثی می‌باشد که عایق‌کاری لوله‌ها و سیستم‌های الکتریکی کف ساختمان‌ها از کاربرد پوکه معدنی می‌باشد. هیچ گونه ضایعه‌ای در تاسیسات ندارد و به علت عدم جذب آب بسیار مناسب است. عایق پومیسی در قسمت زیرین کف اتاق و سطوح آسفالت بکار می‌رود. این عایق در کف‌های چوبی اتاق‌ها برای کاهش انتقال صدا از طبقات به کار می‌رود.
به طور کلی‌تر می‌توان گفت در بخش ساختمانی در مواردی چون ساخت انواع بتن سبک ،انواع سیمان‌کاری نما و رویه، استفاده در سنگ‌نما و آب نما، ایزولاسیون لوله‌ها  و شیب‌بندی ساختمان از پوکه معدنی استفاده می‌شود. اما كاربرد عمده پوکه معدنی همان مصالح، اجزاء سنگي بتنی،  تعمير و نگهداري روكش سطح جاده، نماي ساختمان و حتی مكمل انواع ملات‌ها دانست .
توجه: بتن‌های ساخته شده از ملات پومیس مقاومت و استحکام بتن ساخته شده از ملات‌های دیگر را ندارند. مقدار نیروی حاصل از تراکم بتن با مقدار پومیس افزوده شده رابطه معکوس دارد و قابلیت انتقال حرارت با افزایش پومیس کم می‌گردد. در جاهایی که نیروی تراکم پایین مورد نیاز باشد از بتن‌های پومیس استفاده می‌شود. برای مثال در بتن‌های خیلی سبک از ملات پومیس، ورمیکولیت و به مقداری دیاتومیت استفاده می‌شود. ملاتهای حاوی سنگ شکسته نیز بیشترین استحکام ولی سنگین‌ترین وزن را دارند در عین حال ملات‌های حاوی ورمیکولیت کمترین وزن و استحکام را دارند.

کاربرد پوکه معدنی در شیب بندی

کاربرد پوکه معدنی برای شیب پشت بام ،شیب حیاط و شیب بین طبقات به دلیل وزن کم و مقاومت فشاری بالاست
پوکه معدنی از وزن کم و تخلخل زیاد برخوردار است و همین موضوع باعث می‌شود وزن ساختمان در بهترین شرایط پایین بیاید. کاربرد پوکه معدنی برای شیب پشت بام ،شیب حیاط و شیب بین طبقات بسیار مناسب است.

کاربرد پوکه معدنی در مقاوم سازی

سازه‌هایی که از جنس پوکه معدنی‌اند دارای مقاومت بسیار بالایی‌اند و می‌توانند فشار زیادی را متحمل شوند. و در مقاوم بودن نسبت به سایر مصالح حرف اول را می‌زنند.

کاربرد پوکه در تونل و مترو

کاربرد پوکه معدنی در تونل و مترو
کاربرد پوکه معدنی در تونل و مترو

تونل‌ها و مترو‌ها اغلب در زیر زمین ساخته می‌شوند و باید برای ساخت آن‌ها از سبک‌دانه‌ها استفاده شود. نکته قابل توجه عایق صدا و عایق رطوبت بودن  پوکه معدنی است.

مصرف پوکه در ساخت سد آبی

از آنجا که پوکه معدنی قدرت زیادی در جلوگیری از نفوذ آب در داخل زمین دارد از این رو یکی از کاربرد پوکه‌ معدنی در امر ساخت سدهای آبی است که از آب نگهداری و از نفوذ آن به زمین جلوگیری کند.

کاربرد پوکه معدنی در تصفیه خانه‌ها

کاربرد پوکه معدنی در تصفیه خانه‌ها
کاربرد پوکه معدنی در تصفیه خانه‌ها

یکی از جالب ترین مطالبی که می توان در ارتباط با پوکه معدنی خواند کاربرد آن در تصفیه خانه‌ها است. در سال‌های اخیر ما با کمبود آب مواجهیم که امروزه دانشمندان کشف کردند که می توان از پوکه معدنی در امر تصفیه آب‌های آلوده و ذخیره آن‌ها استفاده کرد.

کاربرد پوکه معدنی در صنعت کشاورزی

پوکه معدنی نقش فعالی در اکسیژن‌‌‌‌دهی به خاک و ریشه گیاه دارد.
یکی از مهم‌ترین کاربردهای پوکه معدنی استفاده آن در مبحث کشاورزی است.که تاثیر به سزایی بر کیفیت محصولات کشاورزی دارد. پوکه معدنی با خاصیت‌هایی از جمله وزن کم، تخلخل، دارا بودن مواد معدنی و خاصیت ضد باکتری باعث رشد سریع و سالم ماندن گیاهان و جلوگیری از رشد علف هرز می‌شود. همگی این خاصیت‌ها از تبخیر آب جلوگیری کرده و خاک را مرطوب نگه می‌دارد. پوکه معدنی به علت وزن کمی که دارد در باغ و گلخانه‌ها نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد. بخاطر نیاز مبرم ریشه گیاهان به اکسیژن پوکه معدنی نقش فعالی در اکسیژن‌‌‌‌دهی به خاک و ریشه گیاه دارد.

کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم

از پوکه معدنی برای زیبا سازی آکواریوم نیز استفاده می‌شود اما این تنها مزیت آن در اکواریوم نیست بلکه وجود پوکه معدنی باعث از بین رفتن باکتری‌های درون آب آکواریوم نیز می‌شود.

کاربرد پوکه معدنی در صنعت پزشکی و داروسازی

کاربرد پوکه معدنی در صنعت پزشکی تولید داروهای ضد عفونی کننده برای زخم‌هاست.
از جمله کاربرد پوکه معدنی در صنعت پزشکی تولید داروهای ضد عفونی کننده  برای زخم هاست. اما این تنها کاربرد پوکه معدنی در صنعت پزشکی نیست بلکه از پوکه معدنی برای جداسازی سلول‌های مرده بدن نیز استفاده می‌شود. اغلب در اصطلاح عامیانه و عموم مردم در قدیم به سنگ پا نیز معروف است. از پوکه معدنی برای ساخت صابون، خمیر دندان و شامپو استفاده می‌شود.

سخن پایانی

از کاربردهای دیگر پوکه معدنی می‌توان به عنوان ساینده در انواع محصولات صنعتی و مصرفی به خصوص نساجی اشاره کرد. پوکه ها در رنگ‌های سفید، کرم، آبی یا خاکستری گرفته تا سبز و قهوه ای یا سیاه متغیر است.شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت پوکه معدنی با کارشناسان تیم سیوان لند در تماس باشد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *