ژل میکروسیلیس الیاف دار چیست؟ | بررسی تاثیر آن در بتن


قیمت افزودنی بتن

ژل میکروسیلیس الیاف دار یکی از انواع ژل میکروسیلیس می‌باشد که از آن به عنوان نوع دیگری از افزودنی‌ها استفاده می‌کنند. این متریال تاثیر مثبت زیادی در بتن خواهد داشت و پارامترهای گوناگونی را در آن بهبود می‌دهد. به دنبال آن کیفیت بتن از هر لحاظ بالا تر خواهد رفت. سیوان لند در این مقاله قصد دارد یکی دیگر از افزودنی‌های بتن را به شما معرفی کند تا با آگاهی بیشتر این محصولات را خریداری کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از ژل میکروسیلیس الیاف دار در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ژل میکروسیلیس الیاف دار چیست؟

ژل میکروسیلیس الیاف دار
ژل میکروسیلیس الیاف دار

برای شناخت ژل میکروسیلیس الیاف دار ابتدا باید بدانید که ژل میکروسیلیس چیست؟ ژل میکروسیلیس با نام مکمل بتن، یکی از مهم ترین افزودنی‌های صنعت بتن سازی به شمار می‌رود که به شکل ذرات ریز با قطر ۰.۱ میکرونی هستند. اما در مقابل ژل میکروسیلیس الیاف دار نوعی از افزودنی بتن به شمار می‌رود که از ترکیبات گوناگونی تشکیل شده. نوع الیاف دار ژل میکروسیلیس، ترکیبی از دوده‌ی سیلیسی یا همان میکروسیلیس آمورف میکرونایزد، سوپر روان کننده پلیمری، فیلر معدنی و الیاف‌های پلی پیلنی می‌باشد.
کاری که این محصولات انجام می‌دهند، بهبود و تقویت خواص بتن سخت شده می‌باشد. علاوه بر این، برای پر کردن فاصله و خلاء بین سنگدانه‌ها، پوشاندن سطح آن‌ها و همچنین افزایش پایداری و کیفیت بتن است و بدین گونه کارایی و خواص بتن را بهبود می‌بخشد.

مشخصات فنی ژل میکروسیلیس الیاف دار

حالت فیزیکی ژله‌ای
رنگ زیتونی
وزن مخصوص 1/3±0/1gr/cm۳ در دمای 20 درجه‌ی سانتی گراد
یون کلر ندارد
درجه اشتعال ندارد
نقطه انجماد صفر درجه‌ی سانتی گراد
PH 7±1

خواص و اثرات ژل میکروسیلیس الیاف دار

 

خواص و اثرات ژل میکروسیلیس الیاف دار
خواص و اثرات ژل میکروسیلیس الیاف دار

پس از اینکه به بررسی ژل میکروسیلیس الیاف دار بپردازیم، بهتر است بدانید که پاور ژل‌های الیاف دار نیز همانند این محصولات، بر پایه‌ی میکروسیلیس هستند و دارای خواص مشابهی با ژل میکروسیلیس الیاف دار می‌باشند. با این وجود، این نوع افزودنی بتن، ساختار و ترکیبات متفاوتی دارد که در نتیجه خواص و کاربردهای متفاوتی هم در بتن ایجاد خواهند کرد. از نمونه خواص‌های این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌تواند عیار سیمان را کاهش دهد.
  • با وجود ژل میکروسیلیس الیاف دار در بتن، خواص رئولوژیکی بتن بهبود زیادی پیدا خواهد کرد.
  • سازگاری با اکثریت انواع سیمان پرتلند برای ساخت و سازهای گوناگون.
  • افزایش مدت زمان کار پذیری و استفاده از بتن در حال خمیری.
  • میزان جذب آب را کاهش داده و تا حد زیادی بتن را نفوذ ناپذیر خواهد کرد. این امر برای مناطق ساحلی یا نواحی با درصد رطوبت بالا، ویژگی بسیار مهمی است.
  • کاهش و جلوگیری از ورود یون‌های مخرب مانند کلر به درون ساختار بتن.
  • می‌توان از ژل میکروسیلیس الیاف دار با انواع فوق روان کننده‌ها به صورت همزمان استفاده کرد.
  • با جذب آهک آزاد و تبدیل کردن آن به سیلیکات کلسیم سبب بهبود ویژگی‌ها و کیفیت بتن خواهد شد.
  • کمتر کردن ترک‌های پلاستیکی و بالا بردن مقاومت فشاری و کششی بتن.

استانداردهای ژل میکروسیلیس الیاف دار

این محصول با درصد خلوص بالای SiO2 تولید شده و با داشتن ترکیبات گفته شده در ساختار خود، می‌تواند ترکیبات حاصل از واکنش هیدراتاسیون سیمان را طبق استانداردهای موجود، منافذ بتن را پر کند. پس در نتیجه می‌توانید بتنی متراکم داشته باشید که دارای خواص و کیفیت بالایی خواهد بود. از آنجایی که این ژل بر پایه‌ی ژل میکروسیلیس است، تمام استانداردهای لازم درمورد این ژل نیز صدق می‌کند.
علاوه بر این کلیه‌ی استانداردهای EN-12390، ASTM C1202 و BS 1881-122 به همراه استاندارد بین المللی ASTM C1240 نیز در تولید ژل میکروسیلیس الیاف دار رعایت شده است. علاوه بر این استانداردها، وزن مخصوص ژل میکروسیلیس الیاف دار که 1/6 گرم بر سانتی متر معکب است نیز باید در نظر گرفته شود.

در چه مواقعی نمی‌توان از ژل میکروسیلیس الیاف دار استفاده کرد؟

از این محصول می‌توان در اکثریت پروژه‌های ساخت و ساز استفاده کرد. اما وجود برخی از شرایط سبب می‌شود تا استفاده از آن با محدودیت مواجه شود. از نمونه محدودیت‌های این محصول می‌توان به مواقعی اشاره کرد که نیاز به روان کننده‌ی اضافی دارید تا میزان روانی بتن را افزایش دهید یا آب آن کمتر شود. البته باید به این نکته توجه کنید که نمی‌توان از افزودنی‌هایی که در ساختار آن ملامین سولفات و پلی نفتالین سولفات وجود دارد، استفاده کنید.
علاوه بر این اگر عیار بتن مورد استفاده، کمتر از 300 کیلو گرم در هر متر مکعب باشد، قابل استفاده نیست. پس باید قبل از خرید ژل میکروسیلیس الیاف دار، شرایط پروژه‌ی خود را در نظر داشته باشید.

نکات محیط زیستی و سلامتی

نکات ایمنی استفاده از ژل میکروسیلیس
نکات ایمنی استفاده از ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس الیاف دار به دلیل نوع ترکیباتی که در ساختار به منظور افزایش کیفیت و بهره وری کار استفاده شده، با محیط زیست سازگار نخواهد بود. علاوه بر این، تمام تجهیزات استفاده شده در طول این پروژه باید برای شستشو در نزدیکی فاضلاب قابل تصفیه برده شوند و در محیط ریخته نشوند. استفاده از این محصولات در حالت عادی برای سلام و ایمنی کارکنان، خطر آفرین نخواهد بود.
خطرناک بودن آن تنها زمانی است که با پوست یا چشم تماس پیدا کند. در این صورت حساسیت زا خواهد بود. توصیه می‌شود که در این شرایط محل را با آب سرد به سرعت شستشو دهید و یا قبل از استفاده از عینک، دستکش و ماسک استفاده کنید.

چرا استفاده از ژل میکروسیلیس الیاف دار توصیه می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که همواره نسبت به بتن مطرح کرده‌اند این است که نسبت مقاومت به وزن آن در مقایسه با فولاد پایین تر است. علاوه بر این مقاومت کششی و ظرفیت کرنشی بتن در گسیختگی کمتر خواهد بود و به همین دلیل است که در این مواقع با میلگرد گذاری آن را جبران می‌کنند. از این رو مهندسان و معماران به نوعی از بتن نیاز داشتند که این نقاط ضعف را بپوشاند. بر همین اساس برخی شرکت‌های تولیدی با ساخت ژل میکروسیلیس و اضافه کردن افزودنی‌هایی مانند ژل میکروسیلیس الیاف دار، این دو نقطه‌ی ضعف را پوشش دادند. در طی دهه‌های اخیر، علاقه‌ی مهندسان به محصولات افزایش پیدا کرد.
زیرا این محصول با ویژگی بارز پوزولانی خود توانسته نه تنها خصوصیت بتن را بهبود بخشد، بلکه ویژگی‌های مکانیکی و ماندگاری آن را نیز بهبود بخشد. علاوه بر این، با استفاده از ژل میکروسیلیس الیاف دار در بتن، مقاومت این بتن تا دمای مشخصی بالاتر از بتن‌هایی است که فاقد این نوع افزودنی است و حتی مقاومت فشاری آن بیشتر خواهد بود. همچنین میزان جذب آب توسط بتن مستقیما روی دوام آن تاثیر گذار خواهد بود، چرا که مواد مختلف و املاح خورنده اجازه‌ی نفوذ می‌دهد. اما استفاده از این ژل کمک خواهد کرد تا تمامی ترک‌ها و حفرات پوشانده شود.
اگرچه افزودنی‌های بتن انواع گوناگونی دارند اما ژل میکروسیلیس الیاف دار بهترین گزینه برای افزایش دوام و ماندگاری بتن در شرایط آب و هوایی مختلف، آب بندی، افزایش مقاومت فشاری و خمشی و کششی، نفوذ ناپذیری در برابر مواد شیمیایی و یون‌های مضر، کاهش مقدار آب و جداشدگی مصالح و بتن ریزی سریع تر و بهتر در مناطق گرمسیری می‌باشد. به همین دلیل است که استفاده از ژل میکروسیلیس الیاف دار نسبت به سایر افزودنی‌ها بسته به شرایط پروژه، اولویت دارد.

خرید و قیمت ژل میکروسیلیس الیاف دار

اگر به دنبال یک نوع افزودنی قدرتمند و قابل اطمینان جهت افزایش سطح کیفیت شاخص‌ها و معیارهای دیگر در بتن هستید، به جرءت می‌توان گفت که ژل میکروسیلیس الیاف دار می‌تواند بهترین گزینه باشد. وجود الیاف پلی پروپیلنی در ساختار این محصولات، با کمتر کردن جمع شدگی و ترک‌های سطحی و حفرات ریز ساختاری بتن، گزینه‌ی بهتری نسبت به نوع بدون الیاف آن است. علاوه بر آن قیمت ژل میکروسیلیس الیاف دار به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به عنوان مثال یکی از عواملی که می‌تواند در تعیین آن تاثیر گذار باشد، درجه‌ی کیفی و مرغوبیت مواد سازنده‌ی این محصول است.
مهم ترین ماده‌ی به کار رفته در این افزودنی، فوق روان کننده‌ای است که بسته به کیفیت و کشور سازنده و پایه‌ی شیمیایی آن، می‌تواند روی قیمت ژل میکروسیلیس الیاف دار تاثیر گذار باشد. علاوه بر این، کیفیت الیاف به کار رفته در آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

کلام پایانی

ژل میکروسیلیس الیاف دار یکی دیگر از انواع افزودنی بتن می‌باشد که بر پایه‌ی ژل میکروسیلیس تولید شده. اما خواص و ویژگی‌های آن بسیار قابل توجه تر از ژل میکروسیلیس است. بنابراین تاثیر آن نیز در بتن بیشتر خواهد بود و دوام آن را به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد داد. باید به این نکته توجه داشته باشید که هرچه کیفیت این محصول بیشتر باشد، به طبع تاثیر گذاری آن بیشتر بوده و قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. این کیفیت با نمونه گیری و انجام تست‌های آزمایشگاهی و کارگاهی گوناگون و شبیه سازی‌های مختلف، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

2 دیدگاه در “ژل میکروسیلیس الیاف دار چیست؟ | بررسی تاثیر آن در بتن

  1. اسد میگوید:

    سلام در مورد مشخصات فنی ژل میکرو سیلیس و کاربرد آن مطلبی برای ملاحظه نبود . چنانچه مقدور هست ارسال بفرمایید.چون قصد خرید ژل میکرو سیلیس دارم برای آب بندی ،برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *