هرآنچه که لازم است درمورد دیوار گچی بدانید


قیمت گچ

گاشیدیوار گچی به صورت پیش ساخته در کارخانه‌ها تولید می‌شوند و کاربرد فراوانی در ساختمان سازی امروزی دارند. این دیوارها سبب سهولت در کار بناها شده و به دلیل اجرای آسان و سرعت بالای نصب آن محبوبیت زادی در ساختمان سازی دارد. علاوه بر این قیمت دیوار گچی بسیار مقرون به صرفه تر از اجرای دیوار به وسیله‌ی مصالح مختلف ساختمانی است. خواص، ویژگی‌ها و مزایای بسیار این دیوارها سبب شده تا استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی روز به روز افزایش یابد. در ادامه با سیوان لند همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درمورد این دیوارها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دیوار گچی چیست؟

دیوار گچی
دیوار گچی

در یک تعریف کلی از دیوار گچی می‌توان گفت که، یک محصول پیش ساخته‌ی کارخانه‌ای است که از گچ و الیاف ساخته شده و به جهات مختلف در بازسازی و ساخت ساختمان کاربرد دارد. دیوار گچی با نام بلوک گچی نیز شناخته می‌شود. نکته‌ی بسیار مهم درمورد این دیوارها این است که به جای استفاده از گچ معمولی از نوع ریزتر آن در ترکیب این محصولات استفاده می‌شود و همین امر سبب شده تا این دیوارها مزایای متنوعی داشته باشند. دیوار گچی معمولا به شکل مکعبی تولید شده و با کنار هم قرار گرفتن می‌توانند دیوارهای بزرگی را ایجاد کنند.
یکی دیگر از نکات قابل توجه درمورد این دیوارها این است که، درصورت اینکه قصد استفاده از ملات برای کنار هم قرار دادن آن‌ها دارید، باید از ملات خاصی استفاده کنید که تهیه‌ی آن به هیچ وجه کار سختی نیست. یکی از مزیت‌های این دیوارها که دست شما را در انتخاب نوع دلخواهتان باز گذاشته است، رنگ‌های متنوع آن‌ها است.
شما می‌توانید گچ مورد نیاز برای ساخت سازه‌ی خود را از سیوان لند با بهترین قیمت، خریداری کنید. جهت استعلام قیمت گچ به این سایت مراجعه کنید.

ویژگی‌های دیوار گچی

یکی از بهترین ویژگی‌های این بلوک‌ها رنگ متنوعی است که دارند و به همین دلیل است که شما می‌توانید متناسب با طراحی داخلی منزل خود، رنگ دلخواه را انتخاب کنید. ویژگی دیگر این دیوارها، برش آسان و راحت آن است و به همین دلیل است که حتی اگر قصذ استفاده از این دیوارها در محیط کوچکی را دارید که کوچک تر از واحدهای دیوارهای گچی باشد، به راحتی می‌توانید آن را برش داده و استفاده کنید.

موارد استفاده از دیوار گچی

یکی از کاربردهای زیاد دیوارهای گچی در جداسازی بخش‌های مختلف یک ساختمان است. از آنجایی که این دیوارها بسیار زیبا و کم وزن هستند، به شما این امکان را می‌دهند که در هرجای ساختمان بتوانید از آن استفاده کرده و بخش‌های مختلف را از هم جدا کنید. علاوه بر این، از دیوار گچی جهت ساخت تیغه‌های غیر باربر در داخل ساختمان استفاده می‌کنند که مزیت این کار، سهولت در ساخت ساختمان و امکان پیاده سازی طراحی‌های مختلف در ساختمان است. کاربرد دیگر این دیوارها به عنوان پوشش مستقل دیوارها است که سبب زیبایی هرچه بیشتر ساختمان شما خواهد شد.
دیوار گچی در ساخت و اجرای سازه‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده که سبب سهولت کار فعالان عرصه‌ی ساختمان سازی شده. برخی از کاربردهای این بلوک‌ها عبارتند از:

  • ساخت دیوارهای غیر باربر
  • پوشش مستقل دیوار
  • محافظت ستون‌ها
  • چاه آسانسور
  • تاسیسات در برابر آتش
  • طراحی دکوراسیون و روکش نهایی دیوارهای داخلی
  • اجاد دیوار با خاصیت ضد آتش و عایق

مزایای بازسازی و ساخت ساختمان‌ها با دیوار گچی

این بلوک‌های پیش ساخته مزایای بسیاری دارند که یکی از آن‌ها وزن کم و خاصیت آکوستیکی آن‌ها می‌باشد. از دیگر مزیت‌های دیوار گچی می‌توان به سرعت اجرای بالای آن‌ها اشاره کرد که سبب می‌شود تا بتوانید در مدت زمان کمی، چندین قطعه از آن را نصب و اجرا کنید.
شما می‌توانید درزهایی که در انتهای کار و اتمام جایگذاری این بلوک‌ها به جا می‌مانند را به راحتی با اسفاده از ملات‌های مخصوص به آن پر کنید، بدون اینکه جلوه‌ی زشتی به دیوار و ساختمان شما بدهند.
به طور کلی مزایای به کار گیری دیوار گچی عبارتند است از:

  • صرفه‌ی اقتصادی با توجه به قیمت کم این دیوارها نسبت به گچ برگ ( صفحات روکش‌دار گچی )
  • این بلوک‌ها با کاهش ضخامت دیوارهای ساختمان سبب ایجاد فضای بیشتر و کاهش میزان فضای از دست رفته به خصوص در اتاق خواب‌ها می‌شوند.
  • کاهش وزن ساختمان به دلیل حذف دیوارچینی به روش سنتی و عدم نیاز به استفاده از ملات‌های پایه سیمانی
  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • عایق حرارتی؛ کاهش ضریب انتقال حرارتی میان دو طرف دیوار نسبت به تیغه‌های سفال سنتی
  • عایق صوتی؛ کاهش ضریب انتقال صوتی میان دو طرف دیوار نسبت به تیغه‌های سفال سنتی
  • قیمت کمتر نسبت به تیغه و گچ کاری
  • نصب سریع و آسان بدون نیاز به مهارت‌های فنی خاص
  • حمل آسان
  • سازگار با محیط زیست
  • دارای کمترین دور ریز و پسماند
  • حذف عملیات گچ خاک و در برخی از موارد سفیدکاری
  • قابلیت اجرای هرگونه عملیات بر روی آن ( اعم از: نقاشی، کاغذ دیواری، انواع دیوار پوش و … )
  • مقاومت بیشتر نسبت به گچ کاری سنتی

نکاتی درمورد اجرای دیوار گچی

نحوه‌ی اجرای دیوار گچی
نحوه‌ی اجرای دیوار گچی

یکی از نکات مهم برای شروع اجرای دیوار گچی این است که باید زبانه‌ی این دیوارها را در ابتدا توسط اره ببرید و سپس با استفاده از ملات‌های مخصوص، این دیوارهای پیش ساخته را در محل مورد نظر جای گذاری کنید. در زمان اتصال این دیوارها به دیوارهای گچی دیگر، توجه داشته باشید که حتما در ابتدا از نوار لرزه گیر و عایق بندی مناسبی استفاده کنید. پس از قرار دادن بلوک‌های پایینی، شما می‌توانید بلوک‌های دیگر را روی آن قرار داده و با استفاده از لوازم مخصوص، آن‌ها را به هم متصل کنید که این کار از طریق ضرباتی توسط چکش‌های پلاستیکی به این بلوک‌ها انجام می‌شود.
یکی از نکات قابل توجه که باید در پایان کار به آن توجه کنید این است که، سعی کنید بلوکی که در انتها قرار می‌دهید را به صورت اریب برش دهید تا نیرویی که به سقف وارد می‌شود، کاهش یابد و علاوه بر آن، کار نصب سایر بخش‌ها را برای شما آسان تر می‌کند.

نحوه‌ی نصب دیوارهای پیش ساخته‌ی گچی

همانطور که گفتیم نصب این دیوارها آسان بوده دارای مراحل زیر است:

  1. زیرکاری مناسب و صاف روی سطحی مانند کاشی، سرامیک، دیوار و …
  2. تراز کردن دیوار
  3. چسباندن و نصب با استفاده از چسب‌های مقاوم صنعتی متناسب با طرح
  4. برشکاری در صوورت لزوم
  5. اجرای آستر ویژه برای ارتقای کیفیت دیوار پیش ساخته ( بهترین روش برای این کار، اسپری کردن است )
  6. رنگ آمیزی ( می‌توانید در دو الی سه مرحله بعد از درزگیری، به وسیله‌ی غلتک، قلم مو یا از طریق پاششی که کیفیت خوب و یکنواخت در رنگ آمیزی دارد این کار را انجام دهید )

سیوان لند ارائه دهنده‌ی انواع کاشی و سرامیک بوده که شما می‌توانید با مراجعه به این سایت از قیمت کاشی و سرامیک اطلاع یافته و پس از ثبت سفارش خود، آن را در محل پروژه تحویل بگیرید.

مراحل تولید دیوار گچی پیش ساخته

قطعات و بلوک‌هایی پیش ساخته‌ی گچی، در ابعاد و اشکال گوناگونی ساخته می‌شوند که سبب کاربرد آن‌ها در هر بخش از ساختمان شده. رایج ترین شکل این دیوارها به صورت دیوارهای گچی پیش ساخته است.  مواد اولیه جهت ساخت دیوار گچی، گچ بتا و گاها گچ معمولی با آب و در موارد خاص افزودن مقادی بسیار کمی از الیاف شیشه می‌باشد. دیوار گچی پس از خروج از قالب‌های مخصوص به خود، وارد دستگاه خشک کن شده تا رطوبت آن به طور کامل جذب می‌شود.
در مواردی که دستگاه خشک کن صنعتی وجود ندارد، این بلوک‌ها را با قرار دادن در هوای آزاد و زیر نور خورشید، خشک می‌کنند. دوغاب گچ تهیه شده، به قالب منفی پلاستیکی منتقل و شکل مورد نظر را به خود می‌گیرند. قالب سقفی اغلب به عنوان دکور و عایق صوت در پوشش سقف به کار گرفته می‌شوند.

مشخصات دیوار گچی

طول 666mm
عرض 500mm
ضخامت 80mm
وزن تو پر: 20 الی 22 کیلوگرم
تو خالی: 16 الی 17 کیلوگرم
مقاومت فشاری 40kg/cm2
مقاومت خمشی 20kg/cm2
مقاومت در برابر ضربه 100kg/cm2
انتقال حرارت در هنگام حریق 0/027M2h/kgcm2
عایق صوتی حداکثر تا 35 دسی بل
ضریب انتقال حرارتی 0/35K cal/he

روش نگهداری از دیوار گچی

نحوه‌ی نگهداری از دیوار گچی
نحوه‌ی نگهداری از دیوار گچی

با توجه به این که این دیوارها از گچ ساخته شده‌اند، پس دشمن اصلی آن‌ها، رطوبت و نفوذ آب به این بلوک‌ها است. مهم‌ترین نکته درمورد نگهداری از آن، حفاظت از دیوار گچی در برابر رطوبت و آب خوردگی است. معمولا برای نگهداری از این بلوک‌ها، از پالت یا هر وسیله‌ی دیگری که کمی از سطح زمین فاصله دارد، استفاده می‌کنند. محیط نگهداری این بلوک‌ها باید بسته و سقف دار باشد.
درصورت غیر مسقف بود محیط نگهداری، می‌توان روی بلوک‌ها را با پلاستیک ضخیم پوشاند. درصورت فراهم کردن شرایط گفته شده و رطوبت استاندارد، می‌توان دیوار گچی را تا یک سال هم نگهداری کرد. بلوک‌ها را بیشتر از 3 ماه انبار نکنید، مخصوصا در فصول پاییز و زمستان که بارندگی بیشتر است.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا تمام نکات مربوز به دیوار گچی به شما عزیزان ارائه شود. حال سیوان لند قصد دارد به ارائه‌ی این محصولات، به شما در ساختمان سازی کمک کند. محصولات سیوان لند با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت در دسترس شما قرار گرفته که می‌توانید به راحتی آن را سفارش داده و در محل مورد نظر تحویل بگیرید. جهت مشاهده و استعلام قیمت دیوار گچی به این سایت معتبر مراجعه کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه در “هرآنچه که لازم است درمورد دیوار گچی بدانید

  1. مهران سلمانی میگوید:

    سلام برای ساخت انباری در پشت بام مناسبه دوام داره مقابل آب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *