پروفیل گالوانیزه چیست؟ | انواع و کاربرد آن ها

اگر کمی به اطراف خود دقت کنید می‌بینید که از کانال‌های کولر گرفته تا لوله‌های بخاری و سقف‌های شیروانی، همه و همه از پزوفیل گالوانیزه ساخته شده‌اند. اما شاید از خود بپرسید که پروفیل گالوانیزه چیست؟ پروفیل‌ها، محصولاتی از جنس فولاد هستند که امروزه در صنعت ساختمان سازی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل این کاربرد فراوان، مشخصات منحصر به فرد فولاد نسبت به سایر مصالح ساختمانی مانند: کشش، شکل پذیری و مقاومت در برابر فشار و کشش می‌باشد.

در واقع پروفیل گالوانیزه از انواع پروفیل به شمار می‌آید که پرکاربردترین نوع آن است. از گالوانیزه برای محافظت از فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی استفاده می‌شود و این ویژگی سبب شده تا طرفداران زیادی نسبت به دیگر قطعات فولادی داشته باشد. در ادامه با سیوان لند همراه باشید تا بیشتر با ویژگی‌های خارق‌العاده‌ی این محصولات آشنا شوید.

تاریخچه‌ی به وجود آمدن پروفیل گالوانیزه

گالوانیزه کردن فولاد و آهن از حدود 300 سال پیش شروع شده و قدمتی طولانی دارد. این درحالی است کا فرآیند گالوانیزه کردن گرم، از 150 قبل تا کنون مورد شناخت مردم بود. اولین کارخانه‌ی تولید پروفیل گالوانیزه در سال 1850 در بریتانیا تاسیس شد. پس از تاسیس این کارخانه و گسترش تکنولوژی ساخت این محصولات، کارخانه‌های متععد دیگری نیز در سراسر جهان شکل گرفتند.

پروفیل گالوانیزه چیست؟

 پروفیل گالوانیزه
پروفیل گالوانیزه

به طور کلی پروفیل به مقاطع با یا بسته‌ی فلزی گفته می‌شود که در تمام طول خود یک سطح مقطع عرضی یکنواخت و یک اندازه دارد. این محصولات با نام قوطی نیز شناخته می‌شوند. زمانی که پروفیل‌ها با ورق گالوانیزه یا یک لایه روی گالوانیزه شوند، پروفیل گالوانیزه تولید شده است. این فرآیند شیمیایی، الکتریکی یا مکانیکی است که در آن پوشش محافظ که معمولا از روی است، به فولاد یا آهن افزوده می‌شود تا از زنگ زدگی و خوردگی فلز مادر جلوگیری کند. به این فرآیند روی اندود کردن نیز گفته می‌شود.

چرا از پروفیل گالوانیزه‌ها استفاده می‌کنیم؟

مواد فولادی با اجزای مختلف و عناصر موجود در محیط، واکنش شیمیایی داده و سبب خوردگی آن می‌شود. از طرفی از بین بردن کامل خوردگی غیر ممکن است اما می‌توان با استفاده از گالوانیزه‌ها آن را کاهش یا تحت کنترل گرفت. فولاد ها را به سه نوع گالوانیزه‌ی گفته شده، در برابر خوردگی مقاوم کرد:

  • فولاد گالوانیزه به روش گرم
  • فولاد گالوانیزه به روش سرد
  • فولاد گالوانیزه به روش الکترولیتی
  • فولاد گالوانیزه به روش پیش گالوانیزه

از بین این سه نوع گالوانیزه، دو نوع سرد و الکترولیتی بیشتر در محصولات تزئینی در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا مقاومت کمتری دارند و ظریف‌ترند. در مقابل، گالوانیزه گرم، در هنگام واکنش شیمیایی با سطح فولاد و روی ذوب شده در دمای 450 درجه، سبب تولید آلیاژ آهن و روی شده و محافظتی عالی از فلز در برابر خوردگی دارد.

برسی روش‌های تولید گالوانیزه

 تولید پروفیل گالوانیزه
تولید پروفیل گالوانیزه

همانطور که در مطالب قبل گفته شد، پروفیل گالوانیزه به سه روش، گرم، سرد، الکترولیتی و پیش گالوانیزه تولید می‌شود.

روش گرم

در این روش، آلیاژ آهن و چدن در حمام روی داغ، غوطه ور شده تا ورق گالوانیزه تولید شود. یکی از نکات مهم در این روش این است که فلز باید حتما دارای سطوح هیدروژن بالا و سطح مقاومتی پایین تر از 1000 مگاپیکسل داشته باشد تا بتواند بهره‌برداری را فزایش دهد. رنگ گالوانیزه‌ی تولید شده با این روش سفید مایل به خاکستری است و این رنگ به خاطر وجود عنصر فلزی روی است.

روش سرد

این روش در مقابل روش گرم قرار می‌گیرد و محصولات تولید شده با این دو روش دارای ویژگی‌هایی متفاوت از هم هستند. به عنوان مثال ضخامت دو محصول با هم متفاوت و مقاومت محصول تولید شده با روش گرم بیشتر از روش سرد است. گالوانیزه‌های تولید شده با روش سرد دارای ویژگی‌های زیر است:

  • این محصولات دارای ظاهری براق‌تر و زیباتر هستند که به دلیل همین ویژگی از آن‌ها در ساخت وسایل خانگی استفاده می‌کنند.
  • ضخامت روی در این روش، کمتر از محصولات تولید شده در روش گرم است.

روش الکترولیتی

این روش به کمک محلول‌های سولفات روی و سیانید انجام می‌شود و در اصطلاح تخصصی به این فرایند ترکیب این دو ماده الکترولیت گفته می‌شود. خاصیت اسیدی که این ترکیب ایجاد می‌کند، مورد توجه تولیدکنندگان پروفیل گالوانیزه است. محصولات تولید شده توسط این روش، مقاومت کمتری نسبت به محصولات روش گرم دارد و از آن‌ها در ساخت قطعات فلزی مینیاتوری مانند وسایل پزشکی و دندان پزشکی استفاده می‌شود.

پیش گالوانیزه

در این روش، به فولادی که رد قالب ورق، گالوانیزه شده، فولاد پیش گالوانیزه یا آسیاب گالوانیزه گفته می‌شود. روش انجام این روش همچون روش گرم است، با این تفاوت که گالوانیزه در همان مرحله‌ی اول تولید می‌شود. مزیت این روش این است که می‌توان کویل‌های ورق فولادی را به سرعت در مقیاس بزرگ و با پوشش یکپارچه‌تری نسبت به روش سنتی گرم، گالوانیزه کرد.

مراحل تولید پروفیل گالوانیزه

چربی زدایی: محلول داغ اسیدی اسن توانایی را دارد که هرگونه چربی، خاک، روغن و رنگ را از روی سطوح فولاد پاک کند. آلودگی‌های سرباره جوش دادن، وینیل، اسفالت یا اپوکسی در این مرحله از بین نمی‌روند. قبل از آغاز کردن گالوانیزاسیون، باید ابتدا این آلودگی‌ها را از بین ببرید. روش‌هایی مانند وسایل مکانیکی، سند بلاست و ماسه زنی برای از بین بردن آلودگی‌های غلیظ‌تر مناسب هستند.

اسیدیته: در این مرحله اکسید یا زنگ زدگی سطح فولاد  با استفاده از اسید کلریدریک یا محلول رقیق و گرم اسید، آلئودگی‌های غلظ را پاک می‌کند.

شار: استفاده از محلول روی کلرید آمونیوم در این روش، برای آماده سازی سطوح ورق‌های فلزی است. در مرحله‌ی آخر نیز با استفاده از محلول قوی، اکسیدهای باقی مانده در مرحله‌ی دوم را از بین می‌برند و یک لایه‌ی حفاظتی برای کاور کردن ورقه‌ی فلزی تشکیل می‌دهند.

پروفیل گالوانیزه چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد؟

این قوطی‌های فلزی کاربرد فراوانی در صنایع گوناگون دارند، به طوری که ویژگی‌ها و کاربردهای آن را نمی‌توان با هیچ محصول دیگری مقایسه کرد. قوطی‌های گالوانیزه یکی از محصولات ورق‌های فولادی گالوانیزه است که توسط نور سرد و گرم تولید می‌شوند. علاوه بر درب و پنجره و قسمت‌های بیرونی ساختمان که در معرض آب و هوا یا رطوبت می‌توانند بیشترین فرسودگی را داشته باشند، از قوطی‌های گالوانیزه جهت تقویت این بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشخصات فنی این محصولات به صورت زیر می‌باشد:

عرض 1000 الی 1250
کوتینگ 100، 120، 180، 220، 275
ضخامت 100 الی 130 میکرون
وزن کویل 5/3 الی 12 تن
قطر داخلی کویل 1 الی 3 میلی متر

انواع پروفیل گالوانیزه

انواع پروفیل گالوانیزه
انواع پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه‌ها دارای انواع متفاوتی هستند که بسته به سبک یا سنگین بودنشان دسته بندی می‌شوند. هرکدام از این پروفیل گالوانیزه‌ها دارای یک ضخامت، ابعاد و وزن منحصر به فردی هستند  که به شکل‌های مربعی و مستطیلی در کارخانه‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی پروفیل گالوانیزه‌ها را می‌توان به چهار دسته‌ی زیر تقسیم کرد:

  1. پروفیل گالوانیزه‌ی سنگین
  2. پروفیل گالوانیزه‌ی سبک
  3. پروفیل گالوانیزه‌ی صنعتی
  4. پروفیل گالوانیزه‌ی کشاورزی

پروفیل‌های ساخته شده با دستگاه‌های تمام اتوماتیک عبارتند از:

  • پروفیل‌های U48
  • پروفیل‌های C50
  • پروفیل‌های C100
  • پروفیل‌های F47
  • پروفیل‌های U100
  • پروفیل‌های L25
  • پروفیل‌های UH36
  • پروفیل‌های U70
  • پروفیل‌های C70

کاربردهای پروفیل گالوانیزه

این محصولات با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد هریک از آن‌ها متفاوت است اما به طور کلی پروفیل گالوانیزه دارای کاربردهای زیر می‌باشد:

  • سبک سازی سازه
  • افزایش استحکام و عمر ساختمان
  • ساخت و اجرای سقف کاذب، دیواره و پارتیشن‌ها در ابعاد گوناگون
  • دکوراسیون داخلی
  • صنایع پل سازی و راه‌سازی
  • استفاده در درب و پنجره‌های UPVC
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت قطعات ظریف فلزی قابل مصرف در پزشکی و دندان پزشکی
  • قابل استفاده در ساخت بخش‌های مختلف پلخانه‌های خانگی و تجاری مانند پنجره، قاب سیستم‌های تهویه هوا

سیوان لند ارائه دهنده‌ی انواع درب و پنجره‌ی UPVC می‌باشد که شما می‌توانید جهت خرید و استعلام قیمت درب و پنجره UPVC به این سایت مراجعه کنید.

فولاد گالوانیزه در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

کاربرد پروفیل گالوانیزه
کاربرد پروفیل گالوانیزه

از فلز گالوانیزه در صنایع گوناگونی از جمله وارد گفته شده استفاده می‌شود:

صنعت خودرو

تا سال 1980 از پروفیل گالوانیزه فقط در مدل‌های لوکس کاشین‌ها استفاده می‌شد اما امروزه در بدنه‌ی تمام خودروها از فلز گالوانیزه استفاده می‌شود.

صنعت ساختمان

به دلیل دوام و زیبایی فولاد گالوانیزه، استفاده از آن در ساختمان‌های مسکونی و تجاری بسیار رایج و محبوب شده. یکی از دلایل استفاده از فولاد گالوانیزه در معماری سازه‌های مدرن، درخشش این پروفیل‌ها می‌باشد. علاوه بر این در ساخت نرده، ناودان، ریل، لوله، تیرها، بالکن، پله، نردبان، راهروها و … از فولاد گالوانیزه استفاده می‌شود.

صنعت مخابرات

از آنجایی که تعمیر و نگهداری خطوط مخابرات کار آسانی نیست، استفاده از فولاد گالوانیزه در این صنعت طرفداران زیادی دارد. می‌توان از این محصولات در سیم کشی تلفن و جعبه‌ی تجهیزات استفاده کرد تا بتوان خطر آسیب دیدگی و نیاز به تعمیرات را به طور کلی کاهش داد.

کلام پایانی

به طور کلی گالوانیزاسیون، یکی از اقتصادی‌ترین روش‌هایی موجود برای محافظت از فولادها در برابر خوردگی می‌باشد که روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد و ما در این مقاله سعی کردیم تا آن‌ها را به طور کامل برسی کنیم. در واقع پروفیل گالوانیزه، سبب ایجاد تحول عظیمی در زندگی مدن امروزی ایجاد کرد. اگر شما هم قصد دارید که با این محصولات، ساختمان خود را در برابر خوردگی و عوامل مانند آن محافظت کنید، این محصولات بهترین انتخاب هستند. پیشنهاد ما به شما محصولات سیوان لند می‌باشد. با مراجعه به این سایت انواع این محصولات را مشاهده و از قیمت پروفیل گالوانیزه مطلع شوید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *