شاسی موتور آسانسور چیست؟ | معرفی انواع پایه موتور آسانسور

امروزه استفاده از آسانسور در تمام ساختمان‌های اداری و تجاری و بیمارستان‌ها رایج شده و زندگی بدون آن‌ها مخصوصا در آپارتمان‌هایی که تعداد طبقات آن‌ها زیاد است، اگر غیر ممکن نباشد، حتما دشوار است. این دستگاه‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که تضیح هرکدام از آن‌ها از مطلب این مقاله خارج است. سیوان لند در این مقاله قصد دارد به معرفی و بررسی شاسی موتور آسانسور بپردازد.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

شاسی موتور آسانسور چیست؟

شاسی موتور آسانسور
شاسی موتور آسانسور

شاسی موتور آسانسور در واقع محل قرارگیری موتور آسانسور و دیگر بخش‌ها و اجزای مربوط به آن است. در واقع موتور، ترمز و گیربکس باید روی شاسی موتور یا به عبارت دیگر پایه موتور آسانسور مونتاژ شوند. ساختار این قطعه فولادی است و بیشتر برای ثابت نگه داشتن قطعات مذکور و تراز کردن آن‌ها با هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و کل مجموعه‌ی قطعات با استفاده از شاسی موتور آسانسور، یکپارچه می‌شوند.

چرا از شاسی موتور آسانسور استفاده می‌کنند؟

همانطور که گفته شد، پایه‌ی موتور آسانسور یک سازه‌ی فولادی است که تمام سیستم مکانیکی آسانسور روی آن قرار می‌گیرد و قطعا باید به گونه‌ای ساخته شود که بتواند وزن آن را تحمل کند. در اصل اکثر قطعات آسانسور روی شاسی موتور آن سوار شده و موتور و فلکه‌ی هرزگرد نیز به آن اضاف می‌شوند. از موارد استفاده از شاسی موتور آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم انتقال لرزش‌‌های عمودی و افقی موتور آسانسور به کابین و ایجاد ثبات
  • خفظ زاویه‌ی آلفا که در واقع رعایت فاصله‌ی عمودی مناسب بین فلکه‌ی موتور و فلکه هرزگرد آسانسور است.

مواد سازنده‌ی شاسی موتور آسانسور

طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور
طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور

این سازه‌ی فولادی باید بتواند از وارد شدن حرکات اضافی عمودی و افقی به کابین آسانسور جلوگیری کند. بنابراین باید در ساخت آن از مواد باکیفیت استفاده شود. این مواد همان ورقه‌های آهنی ضخیم، نبشی یا قوطی صنعتی، تیرآهن‌های صنعتی بال باریک و بال پهن یا ناودانی‌های صنعتی است.

نحوه ساخت شاسی موتور آسانسور

برای طراحی و ساخت شاسی موتور آسانسور، باید استانداردهای خاصی را رعایت کرد تا در نهایت بتوان بازدهی مناسبی از آن بدست آورد. در زمان خرید موتور آسانسور و شاسی آن به برخی نکات مربوط به ساخت پایه موتور آسانسور توجه کنید:

  • فاصله‌ی پیچ‌های موتور آسانسور
  • اندازه‌ی قطر فلکه موتور آسانسور
  • اندازه فاصله کف موتور تا آکس فلکه موتور آسانسور
  • اندازه قطر فلکه هرزگرد
  • اندازه فاصله افقی ریل‌های وزنه تا ریل‌های کابین آسانسور

اگر می‌خواهید تا پایه موتور آسانسور از استحکام و مقاومت کافی و بالایی برخوردار باشد، باید استانداردها و ظوابط طراحی آن رعایت شود. همچنین بهتر است که جوشکاری شاسی موتور آسانسور، توسط افراد ماهر و متخصص و با نهایت دقیت انجام شود. باید توجه داشته باشید که این قسمت باید به گونه‌ای طراحی شود تا بتواند به صورت هماهنگ، کل مجموعه‌ی شاسی موتور آسانسور را جا به جا کند. حال بهتر است که با استانداردهای لازم برای ساخت این قطعات آشنا شوید.

  • برای ساخت آن باید از تیر آهن 18 و ناودانی 14 استفاده شود.
  • تیر آهن‌ها باید صاف باشند و نباید از آهن آلات خمیده برای ساخت شاسی موتور آسانسور استفاده شود.
  • پیش از جوشکاری سطوح، تیرآهن‌ها و آهن‌آلات باید تراز شوند.
  • جوشکاری سازه شاسی موتور آسانسور باید با دقت بالا و به گونه‌ای انجام شود که هیچ فضای خالی در جای جوش‌ها وجود نداشته باشد.
  • شاسی موتور آسانسور باید به طور کامل روی دال بتنی تراز شود.
  • فلکه هرزگرد و فلکه کششی باید به صورت مجزا با هم تراز شوند.
  • ارتفاع شاسی موتور آسانسور باید بین 30 تا 40 سانتی متر باشد.

نصب و پیاده سازی شاسی موتور آسانسور

بهتر است بدانید که به دلیل حرکت فلکه هرزگرد و فلکه موتور آسانسور، کابین آسانسور ممکن است دستخوش لرزش و تکانه شود. برای جلوگیری از انتقال لرزش و این تکانه‌ها به کابین آسانسور، از قطعه‌ای استفاده می‌شود که به آن لرزه گیر گفته می‌شود. برای دریافت نتیجه‌ی مطلوب‌تر، بهتر است که موتور آسانسور به همراه تمام قسمت‌های شاسی موتور روی لرزه گیر نصب شوند و به این وسیله، نوسانات و لرزه‌ها به کابین آسانسور و ساختمان منتقل نشوند.

در هنگام نصب شاسی موتور آسانسور مراقب باشید که هیچ قسمتی از آن خم یا کج نشود. از طرف دیگر باید مراقب باشید که جوش‌های پایه‌ی موتور آسانسور شکسته نشود و یا ترکی در آن ایجاد نشود. معمولا شاسی موتور را در موتورخانه نصب می‌کنند، اما گاهی هم آن را در قسمت پایین چاه آسانسور قرار می‌دهند که در این حالت به یک شاسی موتور با طراحی متفاوت نیاز دارید.

بازبینی و سرویس شاسی موتور آسانسور

بارها در مطالب قبل گفتیم که رعایت استاندارهای لازم برای ساخت این قطعه به چه اندازه اهمیت دارد. اما اگر شاسی موتور آسانسور منطبق با استاندارد هم ساخته شوند، نمی‌توان آن‌ها را بی نیاز از سرویس و بازبینی دوره‌ای دانست. نکاتی که در زمان بازبینی این قطعه باید رعایت کنید عبارتند از:

  1. حتما در هر دوره از بازبینی وضعیت جوش‌های پایه‌ی موتور را بررسی کنید تا در صورت یافتن هرگونه ترک، فاصله یا شکستگی فورا آن را اصلاح کنید.
  2. پروفیل‌های به کار رفته در این قطعه را با دقت بررسی کنید تا در صورت هرگونهتاب خوردگی یا خمیدگی، جهت رفع آن اقدام شود.
  3. در صورت مشاهده‌ی عدم تراز بودن تجهیزات و قطعات روی آن، اقدام به بررسی بیشتر برای رفع و رجوع آن کنید.
  4. یکی دیگر از قطعات شاسی موتور آسانسور که باید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید، ضربه گیرهای شاسی موتور است که باید در صورت یافتن هرگونه اشکال در این بخش، فورا برای رفع آن اقدام کنید.
  5. کلیه‌ی پیچ ئو مهره‌های این قطعه را باید در هر بازبینی آچارکشی کنید تا در صورت هرگونه شلی یا هرز شدگی آن‌ها بتوانید سریعا نسبت به تعویض یا اصلاح آن اقدام کنید.
  6. به دلیل وجود رطوبت در محل نصب آسانسورها، ممکن است که قطعات مختلف پایه‌ی موتور آسانسور دچار زنگ زدگی شوند. به همین دلیل است که باید از این مورد اطمینان حاصل کنید تا شاسی موتور آسانسور دچار این عارضه نشود.

شاسی‌های کارخانه‌ای موتور آسانسور

شاسی کارخانه ای موتور آسانسور
شاسی کارخانه ای موتور آسانسور

معمولا پایه‌های موتور آسانسور را به صورت صنعتی و در کارخانه‌های بزرگ، طراحی و تولید می‌کنند. از آنجایی که در این کارخانه‌ها از تجهیزات و دستگاه‌های مدرن و پیشرفته استفاده می‌شود، معمولا محصولات تولید شده نیز کیفیت بالاتری دارند. علاوه بر این، شاسی‌های تولید شده در کارخانه‌ها نسبت به نوعی که توسط افراد جوشکار ساخته می‌شوند، ظرافت بیشتری دارد و شکیل تر هستند.

از طرف دیگر شاسی موتور آسانسور که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند، این قابلیت را دارند که توسط پیچ و مهره به جایگاه بتنی و موتور آسانسور متصل شوند که قطعا بهتر از آن است که به وسیله‌ی جوشکار به سازه‌های موجود در ساختمان اتصال پیدا کند. این نوع شاسی‌ها از مزایای زیر برخوردارند:

  • استحکام و استقامت بالایی دارند
  • این نوع شاسی موتور آسانسور ظرافت و زیبایی بیشتری دارد
  • زاویه‌ی آلفا در این نوع شاسی‌ها به درستی رعایت شده.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد شاسی موتور آسانسور در واقع محل قرارگیری موتور آسانسور و دیگر قعطات مربوط به آن مانند گیربکس، ترمز و … است. وظیفه‌ی این قطعه، جلوگیری از انتقال لرزش‌های عمودی و افقی موتور به کابین و حفظ زاویه‌ی آلفا است. در طراحی و ساخت این قطعه باید نکات و استانداردهایی را در نظر بگیرید که در این مقاله به بررسی کامل آن پرداخته شد. یکی دیگر از نکات قابل توجه درمورد شاسی موتور آسانسورها، نحوه تعمیر و نگهداری آن‌ها است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *