شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402

وام ودیعه مسکن یکی از تسهیلات دولت جهت آرامش و رفاه هرچه بیشتر مردم می‌باشد. پرداخت این وام به مستاجران از سال گذشته آغاز شده و یکی از طرح‌هایی است که جهت حمایت دولت از مستاجران اجرا می‌شود و در این مدت گذشته، بسیار مورد استقبال مستاجران قرار گرفته. به طور کلی در سال گذشته حدود 920 هزار سرپرست خانوار جهت دریافت این وام در سامانه ثبت نام ودیعه مسکن، ثبت نام نموده‌اند. در ادامه‌ی مطلب اطلاعات کامل تری درمورد وام ودیعه مسکن به شما خواهیم داد.

وام ودیعه مسکن چیست؟

وام ودیعه مسکن
وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن یکی از تسهیلاتی است که جهت کمک به مستاجران کشور در نظر گرفته شده و پرداخت آن توسط دولت از سال گذشته آغاز شده است. متقاضیان این وام باید جهت ثبت نام به سامانه جامع اقدام ملی مسکن به آدرس tem.mrud.ir مراجعه کنند و هیچ لزومی به مراجعه‌ی حضوری برای ثبت نام این وام در هیچ یک از نهادهای دولتی مربوطه نمی‌باشد.

شرایط جدید وام ودیعه مسکن مستاجران در سال 1402

بنا بر اعلام معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی، ثبت نام وام ودیعه مسکن در سال گذشته از 26 خرداد ماه آغاز شد و تا 30 آذر ماه ادامه داشت. متقاضیان و مستاجران می‌بایست برای اینکه این تسهیلات را دریافت کنند، واجد شرایطی باشند که در سامانه ثبت نام ودیعه مسکن آورده شده. برخی از این شرایط عبارتند از:

  1. متقاضی می‌بایست حتما متاهل باشد.
  2. اجاره نامه‌ی ارائه شده از سوی متقاضی باید به صورت رسمی تنظیم شده باشد و یا اینکه در سامانه ایران املاک به ثبت رسیده و دارای کد رهگیری باشد.
  3. تاریخ اجاره نامه‌ی ارائه شده باید حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر ثبت نام کننده واجد شرایط شناخته شود و جهت دریافت وام ودیعه مسکن به بانک مذکور معرفی گردد، لازم است که ظرف مدت دو هفته از زمان معرفی به بانک، مدارک لازم را جهت اخذ این تسهیلات، به بانک ارائه کند. در غیر این صورت درخواست وام ودیعه مسکن متقاضی رد خواهد شد.

مشمولام وام ودیعه مسکن چه کسانی می‌باشند؟

در ابتدا باید بگوییم که این وام به افراد مجرد تعلق نخواهد گرفت و تنها افرادی که شرایط زیر را داشته باشند می‌توانند از این تسهیلات بهره ببرند. البته این شرایط برای آقایان و خانم‌ها متفاوت می‌باشد.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن برای آقایان

  • افراد دارای طلاقنامه رسمی و فرزند
  • نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور
  • معلولان جسمی-حرکتی با دارا بودن حداقل 20 سال سن و معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی کشور

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن برای خانم‌ها

  • دارای طلاقنامه رسمی و فرزند
  • زنان مجرد خود سرپرست با سن بالای 35 سال
  • نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور
  • معلولان جسمی-حرکتی با دارا بودن حداقل 20 سال سن و معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی کشور

مبلغ وام ودیعه مسکن در سال 1402 چقدر است؟

مبلغ وام ودیعه مسکن
مبلغ وام ودیعه مسکن

ثبت نام در هر سامانه‌ای از جمله سامانه ثمن نهضت مسکن، همواره با سوالاتی برای ثبت نام کنندگان به همراه است که اولین و مهم ترین سوالی که برای مراجعه کنندگان پیش می‌آید این است که میزان و یا مبلغ این وام چقدر است؟ به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در سال گذشته این مبلغ برای شهر تهران، کلانشهرها و همچنین سایر شهرها، به ترتیب 60 ،45 و 35 میلیون تومان بوده است. البته با توجه به مسئله‌ی تورم، مبلغ وام ودیعه مسکن 1402 افزایش یافته و به صورت زیر است:

  1. سقف میزان وام اجاره مسکن برای شهر تهران: 100 میلیون تومان
  2. سقف میزان وام اجاره مسکن برای مراکز استان‌ها: 70 میلیون تومان
  3. سقف میزان وام اجاره مسکن برای سایر شهرها: 40 میلیون تومان

نکته: با توجه به اطلاعیه‌های صادره از سوی وزارت راه و شهرسازی در رابطه با وام اجاره مسکن، منظور از کلانشهرها، شهرهایی با جمعیت بیش از 1 میلیون نفر می‌باشد، که شامل شهرهای مشهد، اصفهان، البرز، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه می‌شود.

شرایط ضامن وام ودیعه مسکن

بانک مذکور هیچ ملکی را به عنوان ضمانت از ضامن دریافت نمی‌کند، اما باید به گونه‌ای اطمینان یابد که ضامن می‌تواند درصورت عدم پرداخت متقاضی، وام را پرداخت کند. علاوه بر این، ضامن باید همواره در دسترس باشد. توجه داشته باشید که برای ضامن وام ودیعه مسکن می‌توانید از چک و سفته استفاده کنید.

براساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تنها راه تشخیص خوش حساب یا بد حساب بودن افراد، سنجش رتبه‌ی اعتباری آن‌ها می‌باشد و بانک بر این اساس تعداد ضامن‌ها را برای این وام مشخص خاوهد کرد.

تشخیص رتبه‌ی اعتباری به چه صورت می‌باشد؟

سیستم بانکی با توجه به نحوه‌ی بازپرداخت اقساط و رفتارهای شما، رتبه اعتباری شما را خواهد سنجید. یک رتبه‌ی اعتباری خوب نشان می‌دهد که شما تا چه اندازه خوش حساب هستید.

میزان اقساط وام ودیعه مسکن

از آنجایی که در سال گذشته با افزایش تورم رو به رو بودیم، پس قدرت خرید مسکن برای اقشار مختلف جامعه کاهش پیدا کرده که مستاجران یکی از نمونه‌های بارز آن هستند. پیش بینی شده که در سال 1402 آمار بیشتری از ثبت نام مستاجران دارای شرایط برای دریافت وام ودیعه مسکن، شاهد باشیم. از آنجایی که درخواست‌کنندگان وام ودیعه مسکن مستاجران هستند و درآمد این قشر جامعه معمولا پایین است، یکی از سوالات و دغدغه‌های متقاضیان این تسهیلات این است که اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

درواقع آن‌ها می‌خواهند بسنجند که آیا توانایی مالی برای بازپرداخت این وام را دارند یا نه؟ در جواب به سوالات باید بگوییم که میزان قسط وام ودیعه مسکن به مبلغ آن بستگی دارد. به این صورت که هرچه مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن افزایش یابد، میزان قسط این وام نیز افزایش خواهد یافت. براساس مطالبی که قبل گفته شد، اقساط وام ودیعه مسکن به صورت زیر خواهد بود:

مبلغ تسهیلات درخواست شده مبلغ اقساط وام ودیعه مسکن در سال 1402
تسهیلات 100 میلیون تومانی در تهران 2 میلیون و 539 هزار تومان
تسهیلات 70 میلیون تومانی در کلانشهرها 1 میلیون و 777 هزار تومان
تسهیلات 40 میلیون تومانی در سایر شهرها حدود 1 میلیون تومان

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است برای متقاضیان این واج مطرح باشد این است که وام ودیعه مسکن چند درصد است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با توجه به جدول بالا، این وام با سود 13 درصد به مستاجران ارائه می‌شود و آن‌ها موظفند تا آن را در مدت تعیین شده که 5 سال است، به بانک مربوطه بازگردانند.

مراحل ثبت نام وام ودیعه مسکن

نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن
نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن

متقاضیان جهت دریافت این تسهیلات بایستی ابتدا به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه کنند. اما قبل از آن برای انجام ثبت نام کامل این وام، مراحل زیر را در سامانه‌ی saman.mrud.ir را انجام دهید.

  1. در صفحه‌ی نخست سایت ابتدا بر روی قسمت ثبت نام کلیک کرده و ثبت نام کنید.
  2. با وارد کردن شماره تلفن همراه و کد امنیتی داده شده، یک رمز عبور یکبار مصرف به گوشی همراه شما ارسال خواهد شد که باید آن را وارد کنید تا تایید شود.
  3. در بخش بعدی قوانین و شرایط گرفتن تسهیلات به شما نمایش داده خواهد شد و با زدن بر روی گزینه‌ی « متن بالا را مطالعه کرده و میپذیرم » به مرحله‌ی بعد خواهید رفت.
  4. در مرحله‌ی بعد بایستی مشخصات فردی خود را وارد کنید و سپس به مرحله‌ی بعد بروید.
  5. در این مرحله با کلیک بر روی دکمه‌ی + سبز، می@توانید افراد تحت تکلف خانوار را اضافه کنید.
  6. در مرحله‌ی آخر یک کد تایید برای شما ارسال خواهد شد که با وارد کردن این کد و انتخاب گزینه‌ی « تایید » ثبت نام شما تکمیل خواهد شد.

از کدام بانک‌ها می‌توان برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کرد؟

بانک ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، سپه، ملت، رفاه کارگران، مسکن، پاسارگاد، پارسیان، گردشگری، آینده، اقتصاد نوین، خاورمیانه، سینا، سامان، شهر، کارآفرین، ایران زمین، موسسه اعتباری غیر بانکی ملل و شرکت دولتی پست بانک از جمله بانک‌هایی هستند که موظف به اجرای بخشنامه‌های بانک مرکزی درباره این تسهیلات می‌باشند. البته بهتر است بدانید که هریک از این بانک‌ها یک سهمیه خاص از وام ودیعه مسکن را دارند.

کلام پایانی

در آخر باید بگوییم که این تسهیلات نمونه‌ای از حمایت‌های دولت از اقشار ضعیف جامعه می‌باشد. اگر شما هم یکی از مستاجران دارای شرایط گفته شده می‌باشید، می‌توانید از وام ودیعه مسکن بهره ببرید. درصورتی که قصد گرفتن این وام را دارید، حتما نکات گفته شده در این مقاله را مد نظر داشته باشید. ثبت نام برای تقاضای این وام بسیار آسان می‌باشد که سیوان لند مراحل انجام آن را برای شما ذکر کرده و شما می‌توانید به راحتی در این سایت ثبت نام کنید.

3.5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه در “شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402

  1. یاس ۷۷ میگوید:

    سلام کسی ک وام اشتغال از بهزیستی بگیره و قسطشو مرتب واریز کنه میتونه وام ودیعه مسکن بگیره مجددا؟

  2. حسین جامه داریان میگوید:

    من وام ودیعه 1400 گرفتم.تصفیه کردم.میتونم.دوباره ازاین وام استفاده کنم.هنوزمستاجرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *