نورپردازی ساختمان | آشنایی با 5 نوع نورپردازی نما و داخل ساختمان

نورپردازی ساختمان یکی از مهم ترین بخش‌های طراحی هر ساختمانی است که می‌تواند جذابیت بصری تمام ساختمان‌ها(مسکونی، اداری، تجاری)‌ را چند برابر کند. فرآیند نور پردازی شامل استفاده از چراغ‌ها و ابزارهای نورپردازی برای روشن و نورانی کردن نمای داخلی و خارجی ساختمان به شکلی زیبا و هنری می‌باشد. نور پردازی مناسب می‌تواند به هر ساختمان هویت تازه‌ای ببخشید.در ادامه مقاله توضیحات تخصصی در این حیطه ارائه خواهیم داد.

نورپردازی ساختمان 

نورپردازی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر معماری است که شامل نورپردازی بیرونی و درونی ساختمان می‌شود.

نورپردازی به عنوان یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر معماری است؛ در واقع، تعیین‌کننده‌ی زیبایی و کاربردی بودن محیط طراحی شده توسط معمار است. فضا با نور تعریف می‌شود؛ لو کوربوزیه که از پیشگامان معماری مدرن سوئیسی بود در این باره می‌گوید: «معماری نوعی بازی استادانه، صحیح و باشکوه با حجم‌هایی است که توسط نور ظاهر می‌شوند. چشم‌های ما طوری ساخته شده که شکل‌ها را به‌وسیله‌ی نور ببیند.» بنابراین توجه داشته باشید که نورپردازی ساختمان باید هدفمند باشد چراکه فرآیند زیباسازی بنا را چندین برابر کند. انواع نور پردازی در 2 دسته کلی قرار می‌گیرند:

  1. نورپردازی بیرونی

  • نور پردازی نما
  • نورپردازی محوطه( فضای سبز)
  1. نورپردازی داخلی

طراحان داخلی و دکوراسیون به خوبی از اهمیت شکل نورپردازی و چگونگی اعمال‌ آن در فضاهای مختلف داخل ساختمان به خصوص سقف و دیواره‌ها باخبرند. تکنیک‌های ساده‌ی طراحی می‌توانند کارآمدی ساختمان را افزایش داده و مکانی زیباتر، سالم‌تر و حتی بهینه‌تر را ایجاد کنند. اما با توجه به تنوع گسترده‌ای که در زمینه‌ی نور پردازی وجود دارد، شاید برای شما طراحی نور پردازی یا کنترل میزان روشنایی خانه و اداره کاری سخت و گیج‌کننده باشد. پس ما به شما کمک می‌کنیم که ایده‌های بهتر و مناسب تری برای نورپردازی محل خود داشته باشید.

اهمیت نور پردازی با نور طبیعی

اهمیت نور پردازی با نور طبیعی

به طور میانگین حدود 20 درصد و گاها بیشتر یک اتاق را پنجره‌ها تشکیل می‌دهند که تأمین کننده نور طبیعی در فضا هستند. اما باید بدانید که در یک نورپردازی مناسب به ترکیب نور مصنوعی و نور طبیعی تاکید داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار زیادی در تنظیم نور طبیعی وجود دارد که شامل: 

  • تعداد پنجره‌ها در اتاق‌ها
  • کمیت و کیفیت نور طبیعی در هر اتاق نسبت به اتاق مجاور
  •  اندازه و شکل اتاق و زوایای آن 
  • جهت قرار گرفتن خانه (شمالی یا جنوبی)

از آنجا که نمی‌توانیم جهت ساختمان را عوض کنیم؛ پای نور پردازی مصنوعی به میان می‌آید و هرگونه نقص و کاستی از طرف نور طبیعی اتاق را می‌تواند جبران کند.

 نورپردازی نمای ساختمان

هرگز در نور پردازی نما از رنگ‌های آزاردهنده و خیلی شارپ استفاده نکنید!

هنگام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی جهت نورپردازی نمای ساختمان حتماً به هماهنگی رنگ متریال و رنگ نور انتخاب شده دقت کنید. عواملی از جمله رنگ و شدت نور، مصرف انرژی لامپ‌ها و انتخاب نحوه نور پردازی به ویژه نورمخفی سقف در ایجاد یک فضای مدرن و چشم‌گیر به شدت تاثیرگذار است.

قبل از اجرای نورپر دازی نما باید بدانید که:

  • در نور پردازی نما نباید از رنگ‌های آزاردهنده و خیلی شارپ استفاده کنید.
  • نورپردازی ساختمان شما نباید موجب مزاحمت برای ساختمان‌های مجاورتان شود.
  • از منظر طراحی و زیبایی شناسی نور پردازی نما نباید به فضای داخلی خانه راه یابد.

نورپردازی محوطه ساختمان و فضای باز

استفاده از نور و سایه برای زیباسازی فضا در شب‌ از جمله دلایل نور پردازی محیط می‌باشد.

 اگر قصد نورپردازی محوطه ساختمان را دارید باید بدانید این امر یکی از روش‌های مؤثر برای بهبود زیبایی و امنیت و آرامش فضای باز است. با انتخاب منابع نور مناسب این فرآیند می‌تواند اجزای مختلف موجود در محوطه را به شکلی جذاب با یکدیگر هماهنگ نمایش دهد. نشان دادن زیبایی فضا در شب و استفاده از نور و سایه از جمله دلایل نور پردازی محیط می‌باشد. اما خوب است بدانید برای نور پردازی محوطه حتماً نیاز به هزینه‌های زیاد برای لامپ‌‌های نورپردازی مختلف یا تجهیزات پیشرفته نور و روشنایی نیست. شما می‌توانید با استفاده از نورهای متحرک مانند انواع چراغ‌های نورپردازی شارژی، شمع، فانوس یا ریسه، محوطه منزل خود را نورانی و جلوه زیبایی به آن ببخشید.

دمای نور مناسب برای نورپردازی محوطه

دمای نور مناسب فضای باز تجاری یا مسکونی، معمولاً جایی بین 2000 تا 6500 کلوین قرار می‌گیرد

دمای رنگ، یک واحد اندازه‌گیری است که ظاهر نوری که از یک لامپ تابش می‌شود را توصیف می‌کند و با درجه‌ی کلوین (K) نمایش داده می‌شود. دمای رنگ می‌تواند بین 1000 تا 10000 K باشد. دمای رنگ نور پردازی مناسب فضای باز تجاری یا مسکونی، معمولاً جایی بین 2000 تا 6500 کلوین قرار می‌گیرد. دقت کنید که دمای رنگ یک اصطلاح در صنعت نورپردازی و روشنایی برای توصیف ظاهر نور است، نه دمای واقعی تجهیزات که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

   1. سفید بسیار گرم (2200K)

یک رنگ فوق‌العاده برای نورپردازی در فضای باز در اطراف یک استخر است. این دمای رنگ که به عنوان نور شمع نیز شناخته می شود، کمترین درجه حرارت برای نور سفید است. از این نوع دمای رنگ برای ایجاد فضایی رمانتیک در فضای بیرونی استفاده می‌شود.

   2. سفید بسیار گرم (2200 K)

نور سفید بسیار گرم برای نورپردازی در فضای باز در اطراف یک استخر گزینه فوق العاده‌ای است. این دمای رنگ که به عنوان نور شمع نیز شناخته می‌شود،کمترین درجه حرارت برای نور سفید است. از این نوع دمای رنگ برای ایجاد فضایی رمانتیک در فضاهای باز نیز استفاده می‌شود.

   3. سفید گرم (2700 K)

این دمای رنگ، فضایی دلپذیر و دوستانه ایجاد می‌کند که بسیاری از صاحبان خانه‌ها و صاحبان مشاغل، نور سفید گرم را برای فضای بیرونی خود ترجیح می‌دهند.

   4. سفید طبیعی (3000 K)

نور سفید طبیعی نسبت به دو دمای قبلی که ذکر شد، ظاهر سردتری دارد. به طور مثال چراغ‌های ال‌ای‌دی با این دمای رنگ اغلب در باغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا به برجسته کردن رنگ‌های طبیعی گیاهان در فضای باز کمک می‌کنند. 

   5. سفید سرد (4200 k) 

اگر به دنبال ظاهر آبی تری برای محوطه‌ی خود هستید، منابع نور سفید خنک در حدود 4000 K ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشند. این چراغ‌ها نور ماه را تقلید می‌کنند که برای باغ‌ها یا نورپردازی درختان خوب است. این طیف رنگ نور، به دیده‌شدن جزئیات برگ‌ها و انگورها کمک می‌کند.

اشتباهات رایج در نورپردازی محوطه

  • استفاده از نورهای بیش از حد نه تنها کمکی به نورپردازی نمی‌کند  بلکه می‌‌تواند باعث ایجاد آلودگی نوری و از بین رفتن راحتی و آسایش محیط شود.
  • نصب چراغ‌ها در محل نامناسب از اشتباهات رایج است. برای مثال نصب چراغ‌هایی با خیره کنندگی زیاد در نزدیکی خانه‌های همسایه، می‌تواند سبب ایجاد مزاحمت برای دیگران شود.
  • انتخاب رنگ‌های نامناسب می‌تواند باعث کاهش تأثیر بصری و زیبایی نورپردازی شود. مهم است که رنگ‌ و دمای نور انتخابی با اتمسفر فضا تناسب داشته باشد.
  • بدون در نظر گرفتن هدف نور پردازی، ممکن است نتوانید برای ایجاد اثر مطلوب و هماهنگی با فضای بیرون محوطه، نور پردازی مناسبی را انتخاب کنید.

نورپردازی داخلی

دیوارها و سقف نقش مهمی در نورپردازی داخلی ساختمان ایفا می‌کنند. در واقع طراحان داخلی و دکوراسیون به خوبی از اهمیت شکل نور پردازی و چگونگی اعمال آن در فضا باخبرند.

نورپردازی آشپزخانه

در آشپزخانه حتماً از یک منبع نور سقفی یا نور مخفی سقف استفاده کنید.

آشپزخانه از اصلی‌ترین قسمت‌های هر خانه‌ای است که در طراحی دکوراسیون نورپردازی‌های خاصی دارد. لازم است در این فضا حتماً از یک منبع نور سقفی یا نور مخفی سقف استفاده کنید چرا که این محیط بیشترین استفاده و رفت و آمد را دارد. درواقع برای نور پردازی مناسب در فضای آشپزخانه باید به قسمت‌هایی که بیشتر استفاده می‌شوند (مانند کانتر آشپزخانه، کابینت ها، کشو‌ها و سینک ظرف‌شویی) بیشتر توجه کرد. هم‌چنین از نظر طراحی می‌توان برای داشتن فضایی گرم و صمیمی در آشپزخانه می‌توانید روی اپن لامپ‌ ال ای دی آویز با نور گرم نصب کنید. 

نورپردازی سالن پذیرایی

از نورهای غیر مستقیم استفاده کنید، چرا که نورهای به شدت مستقیم برای نورپردازی سالن پذیرایی چندان مطلوب نیست.

اگر شما هم مانند عموم مردم تصور می‌کنید که اتاق پذیرایی باید بسیار روشن و پرنور باشد؛ باید بدانید که کاملا در اشتباهید. طبق اصول طراحی، روشنایی بیش از حد آرامش اتاق را از بین می برد. توصیه می‌شود برای نورپردازی در سایر قسمت‌های اتاق پذیرایی نیز از نورهای غیر مستقیم استفاده کنید، چرا که نورهای به شدت مستقیم در سالن پذیرایی چندان آرامش بخش و دلنشین نمی‌باشد.

نورپردازی اتاق خواب

بهترین رنگ لامپ برای اتاق خواب رنگی است که به نور خورشید نزدیک‌تر است.

از جمله مهم‌ترین بخش‌ها برای نورپردازی اتاق خواب می‌باشد، فضایی که برای استراحت و خواب طراحی شده است. در واقع نور این فضا باید تسکین دهنده باشد و موجب آرامش شما شود؛ بنابراین بهترین گزینه برای ایجاد چنین نور پردازی‌هایی در فضا استفاده از آباژور می‌باشد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از لوستر در نورپردازی اتاق خواب توجه داشته باشید که نور مستقیم لوستر نباید به چشم تابیده شود. بهترین رنگ لامپ برای اتاق خواب رنگی است که به نور خورشید نزدیک‌تر است. امروزه دیزاین سقف ابری طرفدارن زیادی دارد. هم چنین سقف کهکشانی نیز از شگفت انگیز ترین و رویایی ترین طراحی نورپردازی است که می‌توانید برای سقف اتاق خود اجرا کنید. 

نورپردازی سرویس بهداشتی

چراغ‌ها در سرویس بهداشتی باید در جایی نصب شوند که کمترین سایه را بر روی صورت ایجاد کنند.

چراغ‌هایی که می‌‌توانند نور طبیعی کافی تولید کنند بهترین گزینه برای نورپردازی سرویس بهداشتی هستند. لامپ‌هایی با نور سفید یا نزدیک به نور طبیعی خورشید انتخاب مناسبی برای سرویس بهداشتی است.ضمن اینکه چراغ‌ها در این فضا باید در جایی نصب شوند که کمترین سایه را بر روی صورت ایجاد کنند.

نورپردازی دیوارهای داخلی

جزئیاتی هم چون گچ بری، آرک، شلف و دیگر تزئینات در انتخاب منبع نور مناسب دیواره‌ها کمک خواهد کرد.

جزئیاتی هم چون گچ بری، آرک، شلف و دیگر تزئینات به کار رفته، انتخاب منبع نور مناسب و نصب آن در محل صحیح از اهمیت ویژه‌ای در نورپردازی دیواره‌ها برخوردار می‌باشد. انجام این کار می‌تواند جذابیت‌های دیداری زیادی در فضای اتاق‌ها داشته باشد. برای مثال در صورتی که طراحی اتاق نشیمن به سبک معاصر می‌باشد و در طراحی و دیزاین دیوار آن از سنگ استفاده شده است،دقت کنید هنگام خرید لامپ از یک لامپ مناسب سبک دکوراسیون و قابلیت نصب روی سنگ استفاده کنید.

انواع مدل‌های نورپردازی در ساختمان 

   1. نورپردازی عمومی

 نورپردازی عمومی
نورپردازی عمومی

نور عمومی مانند پتو کل فضا را پوشش می‌دهد تا بتوانید فعالیت‌های مورد نظر خود را انجام دهید.نور عمومی شما را قادر می‌سازد تا در فضا حرکت کنید یا کارهایی انجام دهید، اما برای کارهای ظریف روی اشیا یا تأکید بر فضاهای خاص مناسب نیست. از نور عمومی گاهی با عنوان «نور حسی» (mood lighting) یاد می‌کنند. بعضی از باشگاه‌های یوگا نیز از نور عمومی نرم در کلاس‌های خود استفاده می‌کنند تا به دفع استرس از بدن کمک کنند.

   2. نورپردازی وظیفه‌ای

 نورپردازی وظیفه‌ای

نورپردازی وظیفه‌ای زمانی لازم است که بخواهید کار خاصی را انجام دهید. بعضی از افراد به آن نور پردازی اداری هم می‌گویند. نور پردازی وظیفه‌ای به شما کمک می‌کند تا در هنگام انجام کارهایی مانند خواندن، نوشتن، آشپزی، خیاطی و غیره که به نور مشخصی نیاز دارند، دید بهتری داشته باشید.بسیاری از کسب‌وکارها تصمیم گرفته‌اند از نور پردازی وظیفه‌ای در دفاتر خود استفاده کنند.در بیشتر انواع کاربردها، از لامپ‌های رشته‌ای یا فلورسنت استفاده می‌شود

   3. نورپردازی تاکیدی

این نوع نور پردازی بسیار متمرکز است تا چشم‌ها را به سمت یک نقطه‌ی کانونی هدایت کند. نورپردازی تاکیدی روشی برای اضافه کردن استایل و جاذبه به دکوراسیون خانه است. به شما کمک می‌کند تا آثاری که برای نمایش گذاشته‌اید را روشن کرده و در سایر مناطق سایه ایجاد کنید.

نور پردازی تاکیدی برای تاکید روی دیوار، اثر هنری، کتابخانه، مبلمان، کلکسیون‌ها و معماری کلی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نور پردازی تاکیدی، محیط و جوی بسیار پیچیده را ایجاد می‌کند. احساس معنادار بودن و اهمیت را به بخش‌های تاکید شده می‌دهد.بنابراین برای موزه‌ها، ساختمان‌های تاریخی و گالری‌های هنری کاملا مناسب است. این نور روی اشیا یا فضاهایی خاص از معماری است. این نور زاویه‌دار است و عمود بر کف ساختمان تابیده نمی‌شود.

   4. فراتاب‌های دیواری

فراتاب‌های دیواری

پایه‌های این نوع چراغ‌ها باید در فاصله‌ی منظمی نسبت به یکدیگر و مرکز دیوار نصب شوند.این سبک از نورپردازی، سطوح افقی نزدیک دیوار را روشن می‌کند و نمی‌توان روی سطوح آینه‌ای که نور پردازی بدون سایه می‌خواهند اعمال کرد. در مورد هدایت کردن نور به سمت دیوارهایی که دارای در یا پنجره هستند خیلی باید دقت کرد.لامپ‌های فروتاب رشته‌ای معمولاً به طور مستقیم نور را در سال اصلی با فاصله‌های منظم و به صورت خطی توزیع می‌کنند. (بیشتر نور مفید به سمت پایین هدایت می‌شود)

   5. نورپردازی ریلی

نورپردازی ریلی

نورپردازی ریلی بیشتر یک سیستم توزیع الکتریکی است تا یک تکنیک نور پردازی. بر اساس یک منبع تغذیه‌ی خطی ایجاد می‌شود که از سیستم‌های انواع لامپ‌ها پشتیبانی می‌کند.نور پردازی ریلی غالباً به عنوان نور پردازی تاکیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین می‌تواند به عنوان شبکه‌ی اصلی سقف‌های کاذب ایفای نقش کند.

کلام پایانی

اگر می‌خواهید انواع تجهیزات نورپردازی را به صورت آنلاین خریداری کنید، ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت سیوان لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *