انواع لامپ ال ای دی | بررسی کاربرد و مزایای LED

لامپ ال ای دی (LED) و نسل جدیدتر آن لامپ اس ام دی (SMD) از محصولات محبوب و پرکاربرد در صنعت نورپردازی و روشنایی هستند. خرید لامپ ال ای دی در بلندمدت باعث کاهش هزینه‌های جانبی می‌شود به همین دلیل لامپ ال ای دی سقفی جایگزین انواع لامپ رشته‌ای و فلورسنت در ساختمان‌های مسکونی و اداری شده است. در این مقاله قصد داریم همه چیز در رابطه با عملکرد و دلیل استقبال گسترده از انواع لامپ‌های LED را بیان کنیم.

لامپ ال ای دی LED چیست؟

لامپ های ال ای دی حدود 90 درصد از لامپ‌های رشته‌ای کارآمدتر هستند

لامپ ال ای دی LED مخفف عبارت light emitting diode به معنای دیود ساطع کننده نور است. در واقع مجموعه‌ای از یک یا چند LED یا دیود نوری می‌باشد که برای به تنظیم رنگ و شدت نور مورد نیاز در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. مجموعه این دیودها سبب شده تا نوری ملایم و یکنواخت در فضا منتشر گردد. محصولات ال ای دی حدود 90 درصد از لامپ‌های رشته‌ای کارآمدتر هستند و عملکرد ساده‌ای نیز دارند.

در رابطه با لامپ‌های ال ای دی باید در نظر گرفت که قیمت اولیه آن‌ها به نسبت سایر لامپ و چراغ ها بیشتر است. اما اگر دید بلند مدت داشته باشیم با توجه به اینکه این نوع لامپ مصرف انرژی بسیار کم‌تری دارد، بنابراین هزینه‌ قبض برق را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهند. عمر یک لامپ رشته‌ای ماکزیمم 1000 ساعت است و سریع می‌‌سوزد، اما لامپ LED بیش از 20000 ساعت عمر می‌کند. بنابراین قطعا در بلند مدت باعث کاهش هزینه می‌شود.

لامپ ال ای دی SMD چیست؟

هر لامپ اس ام دی از 3 LED به رنگ‌های آبی، سبز و قرمز ساخته می‌شود.

لامپ اس ام دی مخفف عبارت Surface mount device LED است که همان ال ای دی‌های نصب شده بر روی سطح است. هر اس ام دی از 3 LED به رنگ‌های آبی، سبز و قرمز ساخته می‌شود. با ترکیب تراشه‌های SMD رنگ‌های بسیاری می‌توان تاباند. این نوع از لامپ‌ها از تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به لامپ‌های ال ای دی برخوردار هستند و برای نورپردازی محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به ابعاد کوچکتر SMD در مقایسه با LED، با به کارگیری این تکنولوژی نورپردازی می‌توان مدل‌های متنوع با رنگ‌ها و توان‌های مختلف در اندازه کوچکتر ساخت. جالب است بدانید امروزه در اکثر لامپ‌های حبابی ال ای دی از تکنولوژی SMD استفاده شده است.

لامپ ال ای دی COB چیست؟

در واقع COB مخفف Chips on Board(چراغ سی او بی) یا چیپ های روی برد، تکنولوژی جدیدی از چیدمان چیپ‌های LED (تراشه های ال ای دی) بر روی صفحه یا همان برد روی یک پایه فلزی می‌باشد. در این روش بر خلاف بردهایی با فناوری گذشته و استاندارد مانند LED و  SMD ها اتصالات تراشه ها به شدت فشرده و کوچک شده اندبنابراین به صورت یکنواخت روشن می‌شوند.

مزایا و معایب انواع لامپ LED

مزایا:

  • مصرف انرژی پایین
  • طول عمر و مقاومت بالا
  • ایمنی مناسب
  • شدت نور همیشگی
  • تنوع بالای مدل و رنگ
  • عدم آسیب به سلامتی انسان
  • نامحدود بودن دفعات خاموش و روشن کردن

معایب:

  • نور آبی

برای لامپ ال ای دی با رنگ نور سفید سرد، همواره این نگرانی وجود داشته که طیف نوری آن‌ها به چشم آسیب وارد کند. بهتر است از لامپ ال ای دی خیلی سفید به مدت طولانی استفاده نشود. حتی صفحه‌ی گوشی نیز این نور آبی را دارد و به همین دلیل است که توصیه می‌شود از آن به مدت طولانی استفاده نشود، زیرا باعث افزایش عملکرد مغز می‌شود. بهترین مکان برای نصب لامپ ال ای دی با نور سفید در اتاق کار، پذیرایی، حمام و دستشویی و آشپزخانه است. این سبب شد تا لامپ ال ای دی با نور سفید در همه جا کاربرد نداشته باشد، اما باز هم قیمت لامپ ال ای دی بالا است.

  • وابستگی به دمای محیط

عملکرد لامپ ال ای دی تا حد زیادی به دمای محیط آن بستگی دارد. کارکردن بیش از حد لامپ ال ای دی در دمای بالای محیط ممکن است سبب گرم شدن بیش از حد بدنه‌ی آن شده و در نهایت خراب شود. برای حفظ عمر و دوام طولانی این لامپ‌ها، نیاز به هیت سینک مناسب است. زمانی که از این لامپ‌ها در خودرو، پزشکی و امور نظامی استفاده می‌کنیم و دستگاه باید در طیف وسیعی از دماها کار کند و میزان خرابی پایینی داشته باشد، این امر بسیار هم و قابل توجه است. بنابراین در زمان خرید لامپ ال ای دی باید به کیفیت هیت سینک آن توجه شود.

  • به صرفه اما قیمت بالا

قیمت لامپ ال ای دی بالا است و همین باعث شده تا بسیاری از افراد آین محصولات را از لیست خرید خود حذف کنند. اما بالا بودن قیمت لامپ ال ای دی در برابر مزیت‌های آن اصلا اهمیت ندارد و این لامپ‌ها کاملا به صرفه هستند زیرا سبب کاهش 90 درصدی مصرف برق می‌شوند و از طرف دیگر عمر طولانی دارند. بنابراین با گذشت زمان و در بلند مدت هزینه‌ها را کم می‌کنند. پس اگر قیمت لامپ ال ای دی بالا است اما در مقابل، صرفه‌ی اقتصادی دارد.

نکاتی در رابطه با خرید لامپ‌های ال ای دی برای سقف و دیوار

نکاتی را که باید در هنگام خرید در نظر بگیرید، به صورت زیر است که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • سرپیچ لامپ
  • شکل حباب لامپ
  • زاویه نوردهی
  • میزان نوردهی (شدت نور)
  • دمای رنگ نور
  • دکوراسیون و رنگ محیط

1– سرپیچ لامپ

ممکن است برای تعمیر لامپ ال ای دی به این اطلاعات نیاز داشته باشید. کلاهک لامپ به سرپیچ وصل می‌شود تا اتصال الکتریکی برقرار و انرژی الکتریکی لازم برای روشنایی آن تامین شود. رایج‌ترین انواع سرپیچ E14 و E27 هستند که به صورت پیچی در کلاهک چراغ‌ها نصب می‌شوند. به طور کلی متداول‌ترین سرپیچ‌ها شامل سرپیچ استارتی – سرپیچ سوزنی و سرپیچ پیچی است.

لامپ ال ای دی سرپیچ پیچی

پایه پیچی پرکاربردترین نوع پایه است و بیشتر از انواع دیگر رایج است. پایه پیچی عموماً در سه اندازه E14، E27 و E40 استاندارد ساخته می‌شود.

  • لامپ LED سرپیچ E27

لامپ ال ای دی دارای سرپیچ E27 به راحتی قابلیت جایگزین شدن با لامپ‌های رشته‌ای قدیمی را دارند. این لامپ‌ها نوری قابل توجه با راندمان بالا تولید می‌کنند. دارای حباب هستند که از ایجاد نورخیره کننده جلوگیری می‌کند. استفاده از این لامپ‌ها سبب می‌شود تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی، بازدهی نوری نیز بالا رود.بیشتر لامپ‌های معمولی پایه E27 دارند و به بسیاری از سرپیچ‌ها وصل می‌شوند.

  •  لامپ LED سرپیچ E14

لامپ ال ای دی سرپیچ شمعی یا E14 دارای حباب شمعی شکل هستند که می‌توانند جایگزین لامپ‌های رشته‌ای شوند. این لامپ‌ها کاربردهای مختلفی دارند به طور مثال می‌توان از آن‌ها در لوسترهای منازل و چراغ های محیط‌های مختلف استفاده کرد. این لامپ‌ها نوری باکیفیت و شدت مناسب در فضا منتشر می‌سازند و در عین حال با داشتن راندمان بالا و مصرف انرژی پایین در دسته تجهیزات مقرون به صرفه قرار دارند. این محصول می تواند به عنوان لامپ لوستر ال ای دی نیز مورد استفاده قرار گیرد و جایگزین لامپ های هالوژن قدیمی شود 

  •  لامپ LED سرپیچ E40

ال ای دی‌هایی که توان بالا مانند 80 یا 100 وات دارند، با پایه E40 ساخته می‌شوند و بسیار پرنور هستند. این نوع چراغ ال ای دی بیشتر برای محیط‌های صنعتی و کارگاهی یا نورپردازی مغازه‌ها به کار برده می‌شوند.

2- سرپیچ سوزنی

پایه سوزنی بیشتر در ساخت لامپ‌های هالوژن به کار می‌رود. این نوع لامپ‌ها دو پایه خطی و شبیه به سوزن دارند که به آسانی در چراغ‌های هالوژن سقفی و دیواری قرار می‌گیرند.

3- سرپیچ استارتی

پایه استارتی را احتمالاً در استارت مهتابی‌های قدیمی مشاهده کرده‌اید. این پایه‌ها مشابه پایه سوزنی هستند اما قطر سوزن‌های به کار رفته در آن بیشتر از سوزنی است. پایه استارتی معمولاً در ساخت لامپ‌های هالوژن به کار می‌رود.

2- شکل حباب لامپ ال ای دی

حباب لامپ ال ای دی

امروزه  با رواج فناوری ال ای دی، طراحی لامپ‌ها در اشکال مختلف، از هر زمان دیگری آسان‌تر شده است. شرکت‌ها علاوه بر ساحت لامپ‌های حبابی و استوانه‌ای شکل، بدنه‌های بسیار زیبایی طراحی کرده‌اند که پاسخ‌گوی تمامی سلایق است. مدل‌های متداول حباب لامپ عبارتند از:

  • استاندارد یا حبابی
  • شمعی
  • اشکی
  • هالوژنی
  • رفلکتور
  • استوانه‌ای
  • تیوبی
  • چراغ ال ای دی سقفی
  • چراغ ال ای دی دیواری

3- زاویه نوردهی

پیش از انتخاب شکل لامپ، به چیدمان و سبک دکوراسیون و سپس نوع چراغی که قصد خرید لامپ برای آن را دارید، توجه کنید. شکل لامپ به جهت تابش نور آن اثر مستقیم دارد. به طور مثال لامپ حبابی و استوانه‌ای نور را در تمامی جهت‌ها پخش می‎کنند، اما نوع رفلکتور زاویه پخش نور محدودتر و متمرکز تری دارد.

4- میزان نوردهی

برعکس لامپ‌های رشته‌ای که روش تشخیص مقدار نور آن‌ها بر حسب وات بود. میزان روشنایی LED با میزان نوردهی که بر حسب واحد لومن نشان داده می‌شود، تعیین می‌شود. LED ده برابر کمتر از رشته‌ای برق مصرف می‌کند اما نور یکسانی می‌تاباند.

یک لامپ ال ای دی با توان 12 وات، روشنایی معادل لامپ رشته‌ای با توان 100 وات دارد. هر چقدر لومن بیشتر باشد، نور بیشتری هم تابیده می‌شود. مقدار روشنایی وابسته به نوع کاربرد اتاق و متراژ آن است. برای محیط‌های اداری به لامپ‌های پرنورتر و برای اتاق خواب به نور کمتری نیاز است.

5- دمای رنگ نور

بر خلاف لامپ‌های قدیمی که تنوع رنگ نور کمی داشتند، LEDها در بیش از یک میلیون رنگ نور قادر به تابش نور هستند. رنگ نور رایج برای لامپ‌های LED، مهتابی سرد (6500 کلوین)، مهتابی (5000 کلوین)، صدفی (4000 کلوین) و آفتابی (2700 کلیون) است.

 

کاربردهای لامپ ال ای دی

ریسه ال ای دی از تجهیزات روشنایی‌ است که بیشترین کاربرد را برای تزئینات نوری دارد.

  1.  لامپ ال ای دی سقفی را می‌توان جایگزین لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای قدیمی کرد. از لامپ‌های LED سقفی برای روشنایی اتاق‌ خواب، پذیرایی، آشپزخانه، محیط‌های اداری، ورودی‌های خانه و مغازه‌ها استفاده می‌شود.
  2. ال ای دی‌ها با توجه به عمر زیاد و نگهداری راحت،انتخاب مناسبی برای نورپردازی محیط‌هایی با دسترسی سخت است. 
  3. برخلاف لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای، لامپ LED اشعه‌های ماورا بنفش و حرارتی تولید نمی‌کند. ال ای دی به آثار هنری آسیبی وارد نمی‌کند و مناسب نورپردازی آتلیه‌های هنری نیز است.
  4. طراحی نازک و منعطف باعث شده است تا امروزه انواع چراغ‌های زیر کابینتی، ریسه‌های شلنگی، چراغ‌های دیواری و بالا آینه‌ای، روشنایی‌های توکار و محصولات بسیار دیگری، با بهره‌گیری از تکنولوژی ال ای دی به بازار عرضه شوند.
  5. ریسه ال ای دی از تجهیزات روشنایی‌ است که بیشترین کاربرد را برای تزئینات نوری دارد و دارای تنوع گسترده‌ای می‌باشد. امروزه ریسه‌ها یا انواع چراغ ریسه‌ای کاربرد زیادی در نورپردازی‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها دارند. ریسه‌ها با روشن شدنشان فضا را دلنشین‌تر می‌سازند. از ریسه‌ها می‌توان در نورپردازی‌های سقفی، کنار پله‌ها، زیر کابینت‌ها، داخل استخرها، نمای ساختمان، اطراف درب‌ها، فضاهای باز و هر جایی که نیاز به نور تزئینی زیبا دارید استفاده نمایید. از زیباترین سبک‌های استفاده از ریسه‌های ال ای دی کاربرد آن در ساخت سقف ابری است.

چرا باید لامپ‌های ال ای دی را جایگزین لامپ‌های قدیمی کرد؟

1- راندمان بالا

در مقایسه با دیگر انواع لامپ، دوام و ماندگاری بیشتر دارد و بیش از 5 برابر عمر می‌کند. برای روشن کردن یک اتاق 12 تا 15 متری، یک چراغ ال ای دی سقفی 20 وات کاملا مناسب و کافی است.

2- طراحی زیبا

اندازه جمع و جور LEDها باعث شده است تا به محصولی فوق العاده انعطاف پذیر تبدیل شوند و به طراحان و تولیدکنندگان این امکان را دهد تا در اشکال گوناگون و مکان‌های مختلف، آن را به کار ببرند. لامپ ادیسونی نمونه‌ای از زیباترین چراغ های دکوراتیو موجود است که از تکنولوژی ال ای دی در آن استفاده شده.

3- فاقد اثر گرمایی

لامپ‌های ال ای دی، برق را به نور تبدیل می‌کند و برخلاف لامپ‌های رشته‌ای که مقدار زیادی از انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کنند، گرما تولید نمی‌کنند و بیشتر انرژی دریافتی را به روشنایی تبدیل می‌کنند.

4- فاقد جیوه

در ساخت لامپ‌های ایدی از هیچ گونه جیوه‌ای استفاده نشده است بنابراین هیچ‌گونه اثر مخربی برای افراد و محیط ندارند.

5- عمر طولانی

این لامپ‌ها نمی‌سوزند بلکه بعد از گذشت چند سال به آرامی شدت نور آنها کاهش می‌یابد.

6- دمای رنگ نور متنوع

لامپ‌ ال ای دی از دمای رنگ 1000 تا 10000 کلوین تولید شده‌اند، و نورهای قرمز و گرم، آفتابی، مهتابی، یخی و … را پوشش می‌دهند. بنابراین برای هر کاربردی با توجه به نیاز و سلیقه افراد قابل سفارش هستند.

7- شدت نورهای متفاوت

لامپ ال ای دی را از توان 1 وات تا بیش از 100 وات می‌توان خریداری کرد. البته برای نورپردازی منازل عموماً از لامپ‌های 10 تا 30 وات استفاده می‌شود. شما برای نصب این لامپ‌ها با تجهیزاتی نیاز دارید تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. جهت خرید و استعلام قیمت لوارم جانبی برق به سیوان لند مراجعه و پس از ثبت سفارش خود، محصول را در محل موردنظر تحویل بگیرید.

چگونه یک لامپ ال ای دی می‌تواند جایگزین چندین لامپ رشته‌ای می‌شود؟

سالهاست که روشنایی خانه و محل کارمان به وسیله‌ی لامپ‌های رشته‌ای معمولی صورت می‌گرفت. لامپ‌های پر مصرفی که طول عمر کوتاهی دارند و بیشتر انرژی مصرفی خود را به جای نور، به گرما تبدیل می‌کنند. امروزه با پیشرفت فناوری، بهتر است که برای این لامپ‌ها نیز جایگزینی پیدا شود.

بنابراین از دیگر مزیای لامپ ال ‌ای ‌دی می‌توان به بازده نوری بالای این لامپ‌ها اشاره نمود. در حال حاضر لامپ ال ای دی بازده‌ای بین (۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات) را دارا می‌باشند و این در حالی است که این مقدار برای لامپ‌ رشته‌ای (۱۰ تا ۱۵ لومن بر وات) است. برای لامپ‌ کم ‌مصرف نیز (۴۵ تا ۶۵ لومن بر وات)، برای لامپ‌های بخار جیوه ۳۵ تا ۶۰ لومن بر وات)، برای لامپ‌‌های بخار سدیم (۶۰ تا ۱۱۰ لومن بر وات) و برای لامپ ‌های متال هالید (۷۵ تا ۸۵ لومن بر وات) می‌باشند.

پس بالاترین نوردهی بین لامپ‌ها را دارا است بدیهی است که کاربرد لامپ ال ای دی بیش از سایر لامپ‌هایی مانند لامپ کم مصرف یا لامپ رشته‌ای است و در نورپردازی مزیت بزرگی محسوب می شود. همین  امر باعث شده به راحتی یک لامپ ال ای دی بتواند جایگزین چندین لامپ‌ رشته‌ای، کم ‌مصرف، بخارجیوه، بخار سدیم و متال هالید گردد که قیمت لامپ ال ای دی را اندکی بالا می‌برد.

قیمت لامپ ال ای دی

در رابطه با قیمت لامپ ال ای دی، اولین نکته ای که وجود دارد، تنوع در این محصولات می باشد و همین تنوع، موجب می شود تا قیمت ثابتی را برای این محصولات قائل نشد و با توجه به نوع کارکرد، قیمت لامپ‌های ال ای دی با هم تفاوت دارد.

خرید لامپ ال ای دی
خرید لامپ ال ای دی

اگر می‌خواهید این محصولات را به صورت آنلاین خریداری کنید، ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی و روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت سیوان لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

کلام پایانی

در این مقاله انواع لامپ ال ای دی را به شما معرفی کردیم و مزایا و معایب استفاده از این لامپ‌ها و همچنین قیمت لامپ ال ای دی را نیز برای شما آورده‌ایم. درواقع این لامپ ال ای دی به سبب ویژگی‌های منحصر به فردشان، بسیار مورد استفاده‌ی عموم مردم است. شما می‌توانید با خواندن سایر مقاله‌ها‌مربوط به نور و روشنایی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *