نصب تصفیه آب خانگی | آموزش نصب دستگاه تصفیه آب


قیمت دستگاه تصفیه آب

شاید فکر کنید که نصب تصفیه آب خانگی اقدامی پیچیده و سخت باشد، اما اگر آن را مرحله به مرحله انجام دهید، خواهید فهمید که کار ساده و آسانی است. اگر از ابتدا تا انتهای این مقاله را قدم به قدم جلو بروید، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. از آنجایی که این دستگاهها انواع گوناگونی دارند، نصب آن‌ها نیز با هم کمی تفاوت دارد اما روش نصب تصفیه آب خانگی شبیه به هم است. در ادامه با سیوان لند همراه باشید تا به آموزش نصب دستگاه تصفیه آب بپردازیم.

آموزش نصب دستگاه تصفیه آب خانگی

نصب دستگاه تصفیه آب
نصب دستگاه تصفیه آب

نصب تصفیه آب خانگی شامل چندین مرحله است که باید به ترتیب و پشت سر هم انجام شود تا بتوانید دستگاه مورد نظر خود را نصب کنید. پس در ادامه ما را دنبال کنید.

مراحل نصب دستگاه تصفیه آب خانگی

  • مکان یابی محل مناسب برای نصب تصفیه آب خانگی
  • بررسی لوازم و ابزارآلات موردنیاز جهت نصب دستگاه تصفیه آب خانگی
  • گرفتن یک انشعاب آب ورودی برای دستگاه
  • متصل کردن برق دستگاه
  • خروجی پساب یا فاضلاب
  • نصب شیر برداشت روی سینک
  • نصب فیلترها و آماده سازی دستگاه
  • راه اندازی اولیه و شست و شوی فیلترها
  • راه اندازی کامل و بررسی عملکرد دستگاه
  • اقدامات لازم قبل از استفاده از دستگاه تصفیه آب

مکان یابی محل مناسب برای نصب تصفیه آب خانگی
نصب تصفیه آب خانگی، به چند شرایط نیاز دارند:

  1. باید در نزدیکی نصب تصفیه آب خانگی محل انشعاب آب، شیر آب یا لوله آب وجود داشته باشد تا بتوان از آن یک انشعاب برای ورود آب به دستگاه تهیه کرد. معمولا در زیر سینک ، لوله آب وجود دارد و لوله های شیر ظرفشویی به شیر پیسوار متصل شده اند. سایز شیرها نیز معمولا 1/2 است که در اینصورت هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت .
  2.  در نزدیکی محل نصب تصفیه آب خانگی ، باید پریز برق یا سیم برق وجود داشته باشد یا به هر طریقی بتوان یک سیم برق یا پریز برق به نزدیکی دستگاه منتقل کرد.
  3. لوله سیفون ظرفشویی یا لوله فاضلاب یا چاه فاضلاب در نزدیکی دستگاه باشد تا بتوان به طریقی آب پساب یا فاضلاب دستگاه را در آن تخلیه کرد.
  4. محلی برای نصب تصفیه آب خانگی و قرار دادن شیر برداشت وجود داشته باشد و اگر محلی مورد نظر شماست ، چک کنید که فضای زیر آن نیز برای نصب لوله مهیا و باز باشد و همچنین قابلیت سوراخ کردن داشته باشد. معمولا بهترین مکان روی سینک ظرفشویی و اطراف لگن می باشد.
  5. مکان مورد نظر برای نصب تصفیه آب خانگی نباید در تابش مستقیم نور نباشد.
  6. آب از جایی دیگر روی دستگاه نریزد.
  7. دستگاه در معرض ضربه یا سقوط یا برخورد نباشد .

اگر شرایط گفته شده مهیا بود می‌توانید اقدام به نصب تصفیه آب خانگی کنید. معمولا زیر سینک‌های ظرفشویی بهترین مکان برای نصب این دستگاه‌ها می‌باشد.
بررسی لوازم و ابزارآلات موردنیاز جهت نصب تصفیه آب خانگی

ابزارآلات موردنیاز جهت نصب دستگاه تصفیه آب
ابزارآلات موردنیاز جهت نصب دستگاه تصفیه آب

نصب هر دستگاهی نیاز به یک سری لوازم و ابزارآلات دارد. دستگاه‌های تصفیه آب نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ابزارآلات  موارد استفاده
تفلون برای نصب تصفیه آب خانگی. برای احتیاط بهتر است  2 حلقه تفلون داشته باشید .
سه راهی و یک شیر تک ضرب برای انشعاب گرفتن. معمولا بر روی پکیج دستگاه قرار دارد و اکثر مواقع از همان استفاده می‌کنند . چنانچه به شیلنگ به متراژ بیشتر از یک متر نیاز دارید و یا به اتصالات خاصی برای انشعاب گرفتن نیاز دارید ، آن‌ها را در نظر گرفته و از قبل تهیه کنید .
یک دریل و 2 مته سایز 6 و سایز 11 برای برش آهن
آچار فرانسه ، انبردست ، پیچ گوشتی 4 سو و یک تیغ یا چاقوی تیز برای برش شیلنگ و دیگر عملیات‌های نصب دستگاه تصفیه آب
سیم فاصله دستگاه تا پریز برق را بررسی کنید . اگر بیشتر از یک متر باشد که سیم برق دستگاه به آن نمی رسد ، باید مقداری سیم تهیه کنید و همچنین یک دوشاخه و پریز سیار . با استفاده از آنها یک پریز سیار برق در نزدیکی دستگاه ایجاد خواهد شد که به راحتی میتوان دوشاخه برق را به آن متصل کرد .

گرفتن یک انشعاب آب ورودی برای نصب تصفیه آب خانگی
شاید این مرحله سخت ترین کار در نصب تصفیه آب خانگی باشد که البته با حوصله و دقت ، به راحتی انجام می‌شود . ابتدا یک مکان را برای بستن سه راهی انتخاب کنید . سه راهی حتما باید بر روی آب سرد باشد . معمولا بهتر است که از شیر پیسوار استفاده شود و سه راهی را قبل از شیر پیسوار نصب کنید . برای این منظور کنتور آب را ببندید و شیر آب را باز کنید تا آب درون لوله ها تخلیه شود . سپس شیلنگ متصل به شیر را باز کرده و بعد از آن خود شیر را باز کنید . اکنون بر روی سه راهی استیل تفلون بزنید . سعی کنید از تفلون زیاد استفاده کنید تا به خوبی آب بندی شود.
سپس سه راهی را در محل قرار داده و آنرا با آچار محکم ببندید . قبل از بستن سه راهی ، محل شیر تک ضرب را هم در نظر بگیرید . گاهی اوقات بهتر است قبل از بستن سه راهی ، شیر تک ضرب روی آن بسته شود زیرا بعدا فضای کافی برای آن وجود نخواهد داشت . بعد از بستن سه راهی ، اگر شیر تک ضرب هنوز بسته نشده باشد ، اقدام به بستن شیر تک ضرب کنید و برای این شیر هم حتما به تفلون به مقدار کافی نیاز خواهید داشت.
بعدا از بستن سه راهی و شیر تک ضرب، شیر پیسوار را در محل مورد نظر ببندید و همچنین دقت کنید که برای این شیر هم از تفلون کافی استفاده کنید . در مرحله آخر شما باید شیلنگ شیر ظرفشویی را به شیر پیسوار ببندید . برای بستن این شیلنگ نیازی به تفلون نیست و اگر از تفلون استفاده کنید ، آب بندی به خوبی انجام نمی‌شود.
پس از انجام اقدامات لازم برای نصب تصفیه آب خانگی، اکنون وقت آن است تا کنتور آب را باز کنید و چک کنید که نشتی آب وجود نداشته باشد. در صورت وجود نشتی ، مجددا مراحل قبلی را با استفاده از تفلون بیشتر و با دقت بالاتری انجام دهید.

متصل کردن برق دستگاه

اگر در نزدیکی محل نصب تصفیه آب خانگی، پریز برق وجود دارد که کار تمام است و نیازی به انجام کار خاصی نیست اما اگر پریز در نزدیکی آن  وجود ندارد ، باید از سیم برق و دوشاخه و پریزی که قبلا تهیه کرده اید، استفاده کنید. برای این کار معمولا سیم برق را از درون کابینت‌ها عبور داده تا به نزدیکی دستگاه برسد. دقت کنید که سیم برق از نزدیکی محل‌های خیس و جایی که امکان نشتی آب وجود دارد، عبور نکند و همچنین در معرض ضربه نباشد. خلاصه سیم برق را با رعایت شرایط ایمنی از محلی عبور دهید که خطرناک نباشد.
خروجی پساب یا فاضلاب
باید در نزدیکی نصب تصفیه آب خانگی، محلی برای تخلیه فاضلاب وجود داشته باشد. سیفون زیر ظرفشویی یکی از بهترین گزینه‌ها است و اگر در اختیار دارید ، به راحتی می‌توانید خروجی فاضلاب را به آن متصل کند. یک قطعه به شکل کمربندی درون پکیج اتصالات دستگاه قرار دارد که برای همین منظور قرار داده شده است و با استفاده از آن به راحتی می توانید شیلنگ را به سیفون متصل کنید و هیچ نگرانی بابت نشتی آب هم نداشته باشید.
فقط دقت کنید که مکان انتخابی برای در بالاترین مکان باشد تا آب پشت آن قرار نگیرید. بعد از انتخاب محل مورد نظر ، اقدام به سوراخ کردن آن کنید ، کافی است با مته شماره 6 یا 7 یک سوراخ روی لوله سیفون ایجاد کنید و سپس اقدام به نصب کمربندی کنید . قبل از نصب کمربندی نیز ، لوله را از آن عبور داده و حدود1 سانتی متر از نوک لوله بیرون آمده باشد.
نصب شیر برداشت روی سینک

نصب شیر برداشت روی سینک
نصب شیر برداشت روی سینک

برای نصب شیر برداشت روی سینک، ابتدا باید یک موقعیت مناسب را پیدا کنید که شیر در آن محل قابل نصب باشد. همچنین حداقل به شعاع 1 سانتی متر دور محل نصب تصفیه آب خانگی ، فضای صاف و خالی وجود داشته باشد تا بتوانید شیر را آب بندی کرده تا نشتی نداشته باشد.بعد از انتخاب محل مورد نظر ، حتما از زیر، آن محل را بررسی کنید که از زیر هم مانعی برای آن وجود نداشته باشد و همچنین فضای کافی برای سفت کردن پیچ آن وجود داشته باشد و شیلنگ نیز به راحتی به آن قابل اتصال باشد. ضخامت آن صفحه مورد نصب هم مهم است و نباید بیشتر از 5 سانتی‌متر باشد.
در هر صورت اگر صفحه مورد نظر ضخامت داشت، حتما طول میله شیر برداشت را در نظر بگیرید که از زیر بتوان مهره را وصل کرد. اگر چنین شرایطی مهیا بود، می‌توانید شیر را در محل مورد نظر نصب کنید. جنس سینک و صفحه مورد نظر هم مهم است. اگر سینک شیشه ای دارید ، به هیچ عنوان بر روی آن اقدام به دریل زدن و ایجاد سوراخ نکنید و همچنین برای جنس های دیگر مثل سنگ و گرانیت خیلی مراقب باشید.
برای سوراخ کردن سینک از مته آهن باید استفاده کنید و همچنین سوراخکاری را با دور کم و فشار بالا انجام دهید. بهتر است سوراخ زدن در دو مرحله و با مته 6 و 11 انجام شو . بعد از ایجاد سوراخ ، می‌توانید شیر را نصب کنید.

نصب فیلترها و آماده سازی دستگاه

در زمان خرید دستگاه تصفیه آب خانگی ، فیلتر ممبران درون محفظه دستگاه قرار ندارد و یک فیلتر معمولا آبی رنگ درون کارتن آن قرار می‌دهند. این فیلتر در معرض هوا خراب می‌شود و به همین دلیل باید در زمان نصب، روی دستگاه قرار بگیرد. برای نصب فیلتر ممبران، باید درب محفظه را باز کنید و سپس فیلتر را درون آن قرار دهید و مجددا درب را محکم ببندید. فیلتر را باید از سمتی که دو واشر روی لوله قرار دارد، درون محفظه قرار دهید.
شیر مخزن معمولا روی مخزن نصب نیست. اگر محل بستن شیر مخزن فلزی است، حدود 7 دور تفلون روی آن بپیچید و سپس شیر را روی مخزن قرار داده و سفت کنید. لازم نیست زور زیادی به کار بگیرید و یا از آچار استفاده کنید. زور زیاد ممکن است شیر را بشکند . اگر محل بسته شیر پلاستیکی است و فلزی نیست، معمولا یک واشر در آنجا قرار دارد و نیازی به تفلون هم نیست و همین که شیر بسته شود، کافی است.
بعد از انجام مراحل گفته شده جهت نصب تصفیه آب خانگی، دستگاه تقریبا آماده شده است و شما می‌توانید نحوه کار دستگاه تصفیه آب را چک کنید. شیلنگ ها را به دستگاه متصل کنید و همچنین دوشاخه برق را به پریز متصل کنید. سعی کنید شیلنگ‌ها را بلندتر از طول کافی در نظر بگیرید تا بتوانید دستگاه را جابه جا کنید و همچنین موقع تعویض فیلتر اذیت نشوید. دستگاه را از زیر کابینت به جلو درب منتقل کنید. تا اینجا نحوه نصب شیلنگ مخزن ، فاضلاب ، شیر برداشت و شیر آب ورودی مشخص شده است.

راه اندازی اولیه و شست و شوی فیلترها

فیلتر مرحله دوم و پنجم دستگاه تصفیه آب، همیشه مقداری آب سیاه در ابتدا خارج میکنند. این آب سیاه باید از سیستم خارج شود تا وارد مخزن و فیلترهای دیگر نشود، زیرا سبب کم شدن عمر مفید آن‌‌ها، کم شدن کیفیت آب خروجی و همچنین بو گرفتن دستگاه در دراز مدت خواهد شد. برای این منظور ، فیلتر سوم را باز کرده و سپس دستگاه را روشن کنید و شیر آب ورودی را نیز باز کنید. در این صورت آب سیاه رنگی از محفظه خارج خواهد شد که بهتر است درون ظرف یا تشتی بریزید و جمع آوری کنید و این کار را تا سفید شدن آب چند بار تکرار کنید.
برای فیلتر پنجم نیز همین گونه است و شیلنگ خروجی از این فیلتر و ورودی به فیلتر ششم را باز کنید و وقتی دستگاه شروع به کار کرد، آب خروجی به درون ظرف خواهد ریخت و وقتی رنگ آب سفید شد، حال وقت متصل کردن فیلتر ششم و فیلترهای بعدی است.
راه اندازی کامل و بررسی عملکرد دستگاه
بعد از انجام اقدامات اولیه و گرفتن آب سیاه فیلترها، اکنون دستگاه نصب شده قابل استفاده است. بهتر است یک تست عملکردی در همین شروع کار انجام دهید شیر مخزن را ببندید و شیر برداشت روی سینک را باز کنید. باید دستگاه متصل به برق باشد و شیر ورودی را نیز باز کنید. در این صورت دستگاه شروع به کار خواهد کرد و فشار عقربه گیج، بالا خواهد رفت. این فشار نباید کمتر از 50PSI باشد. تا اینجا دستگاه درست است و به خوبی کار می‌کند. 3 مرتبه شیر برداشت را به مدت 15 ثانیه ببندید و دوباره باز کنید. اگر در حین این کار دستگاه خاموش شد، هیچ مشکلی نیست و شما کار خود را درست  انجام دهید.
اکنون در همین حالت که شیر مخزن بسته است و شیر برداشت باز است و دستگاه در حال کار می‌باشد، شیر برداشت را ببندید. دستگاه باید بعد از مدتی کار، خاموش شود. خاموش شدن باید در کمتر از1 دقیقه انجام شود و هر چه زمانش کمتر باشد، بهتر است. بعد از خاموش شدن دستگاه، دیگر هیچ کاری انجام ندهید و در همین حالت5  دقیقه بمانید. در این مدت نیز دستگاه نباید خود به خود روشن شود. اگر تمام رفتارها همانند توضیحات بالا بود، همه چیز طبیعی بوده و هیچ مشکلی برای دستگاه وجود ندارد و شما نیز کار نصب تصفیه آب خانگی را به خوبی انجام داده اید.

اقدامات لازم قبل از استفاده از دستگاه تصفیه آب

بعد از نصب تصفیه آب خانگی و آماده سازی دستگاه ، اکنون زمان بهره برداری و استفاده از آن شده است. اما قبل از استفاده باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای استفاده از دستگاه باید شیر مخزن باز باشد و شیر میکس روی دستگاه بسته باشد.
  • مخزن حدود 1 ساعت طول می‌کشد که پر شود. شما باید دو مخزن اول را که بعد از یک ساعت پر شده است، خالی کنید و دور بریزید. برای خالی کردن مخزن دستگاه را از برق بکشید و شیر برداشت را باز کنید تا همه آب ذخیره شده در مخزن خارج شود
  • ممکن است آب به رون سفید در بیاید و اگر چند ثانیه صبر کنید، سفیدی بر طرف می‌شود. این مورد طبیعی است و ممکن است تا چند هفته وجود داشته باشدو
  • ممکن است روی آب لایه مثل چربی ایجاد شود که در صورت بروز چنین اتفاقی، مشکل خاصی نیست و یکی دو بار دیگر آب مخزن را به طور کامل تخلیه کنید.
  • همه جای دستگاه را دقیقا چک کنید تا نشتی وجود نداشته باشد. بهتر است این کار را یک بار در زمان کارکرد دستگاه انجام دهید و یک بار هم در زمانی که مخزن پر شده است و دستگاه خاموش شده.
  • حتما فیلترهای دستگاه را در بازه زمانی مشخص تعویض کنید تا آسیبی به دیگر فیلترها و قطعات دستگاه وارد نشود و همچنین طول عمر مفید دستگاه چند برابر شود.

کلام پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا نصب تصفیه آب خانگی را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دهیم تا بتوانید خودتان بدون نیاز به نیروی متخصصی، این کار را انجام دهید، زیرا نصب تصفیه آب خانگی کار زیاد سختی نیست و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ای برای نصب، خودتان این کار را انجام دهید. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به شما در نصب تصفیه آب خانگی کمک کند. هدف سیوان لند از ارائه‌ی این مقاله، بی نیاز کردن شما به نیروی متخصص برای نصب تصفیه آب خانگی و جلوگیری از هزینه‌های اضافی برای نصب است.

4/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه در “نصب تصفیه آب خانگی | آموزش نصب دستگاه تصفیه آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *