نحوه نصب سنگ نما تراورتن

سنگ تراورتن یک انتخاب کلاسیک برای اجرای نما، کف و حتی دیوارهای یک ساختمان است. زیبایی در این سنگ‌ها سبب شده تا هرجایی از ساختمان بتوان از آن استفاده کرد، هم فضای داخلی و هم فضای بیرونی. نصب سنگ نما تراورتن روی هر سطوحی امکان پذیر است زیرا این سنگ‌ها خاصیت چسبندگی بالایی دارند و خیلی خوب با ملات به سطوح می‌چسبند. همانطور که می‌دانید قبل از نصب هرچیزی نیاز به یک سری ابزارآلات دارید تا آن را به شکل صحیحی نصب کنید. سیوان لند در این نقاله قصد دارد تا روش نصب سنگ نما تراورتن را به شما آموزش دهد.

قیمت سیمان
قیمت سنگ نما
قیمت بلوک هبلکس
قیمت آجر

مراحل نصب سنگ نما تراورتن

نصب سنگ نما تراورتن
نصب سنگ نما تراورتن

برای نصب سنگ نما تراورتن باید چند مرحله را طی کنید تا نمایی زیبا به ساختمان خود بدهید. زیرسازی قبل از نصب سنگ نما تراورتن باید انجام شود. این کار بسیار ساده است اما لازم و ضروری است که حنما آن را انجام دهید. در ادامه مراحل نصب سنگ نما تراورتن را توضیح خواهیم داد.

ابزارهای مورد نیاز برای نصب سنگ نما تراورتن

رایج ترین ابزارهای مورد استفاده برای این کار عبارتند از:

  • نوار اندازه گیری
  • چکش یا پتک پلاستیکی
  • دریل قدرتمند
  • ماژیک یا مداد جهت علامت زدن
  • تراز
  • صفحه ضربه گیر
  • ماله معمولی
  • ماله حاشیه‌ای
  • اره مرطوب

یکی از نکاتی که باید در مورد ابزارهای مورد نیاز برای نصب سنگ نما تراورتن به آن توجه کنید، اندازه‌ی ماله‌ی مورد استفاده است. اندازه‌ی این وسیله بسته به اندازه‌ی سنگی که استفاده می‌کنید متفائت خواهد بود. پس برای هر سنگ باید از ماله‌ی مخصوص آن استفاده کنید.

آماده سازی سطح نصب سنگ نما تراورتن

آماده سازی سطح قبل از نصب سنگ نما
آماده سازی سطح قبل از نصب سنگ نما

سطحی که قررار است انواع سنگ نما تراورتن را روی آن نصب کنید باید بسیار تمیز و صاف باشد. پس برای آماده کردن آن زمان لازم را صرف کنید زیرا در غیر این صورت سنگ به خوبی به سطح نخواهد چسبید. درصورتی که این کار را در فضای باز انجام می‌دهید، توصیه می‌شود که با یک مایع پا کننده ( بلیچ ) هرگونه کپک را از بین ببرسید. نکاتی که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

  1. هرگونه قطعه‌ای که از قبل روی سطوح بوده مانند کفپوش، لمینت و یا ورقه‌ها باید تعمیر و یا به طور کامل جایگزین شوند.
  2. اگر روی سطح بتنی زیر کار ترک وجود دارد باید به طور کامل تعمیر و یا به وسیله‌ی مصالح برنده ترک، پوشیده شوند.
  3. چوب‌هایی که خراب و یا از بین رفته‌اند باید به صورت مناسب تقویت و یا جایگزین شوند.

از خشک بودن سنگ تراورتن خود اطمینان حاصل کنید

سنگ تراورتنی که قرار است روی سطح مورد نظر شما قرار بگیرد باید کاملا خشک باشد. شما نمی‌توانید این سنگ‌ها را به صورت مرطوب روی سطوح نصب کنید. علاوه بر سنگ، سطح زیرین آن نیز باشد خشک باشد. پس دقت داشته باشید که سنگ تراورتن و بست آن کاملا خشک باشد.

سنگ تراورتن مورد نظر خود را قبل از نصب بچینید و طراحی کنید

شاید برایتان عجیب باشد اما باید بگوییم که تراورتن سنگی طبیعی با تنوع بالا است. پس باید در طول فرآیند نصب، به گونه‌ای طراحی و ترکیب شود تا همه‌ی تکه‌های تیره و روشن آن با اندازه‌های گوناگون در یک قسمت جمع نشود تا ترکیب زیبایی را به نمایش بگذارد. در پایان باید قطعات را خشک کرده و کنار هم بچینید. اگر اندازه‌های گوناگونی از سنگ تراورتن را در اختیار دارید باید مرتبا آن‌ها را کنار هم بچینید و چینش آن را مدام تغییر دهید تا به شکل مورد علاقه‌ی خود دست یابید. این کار را با دو یا سه عدد از این سنگ شروع کنید. نما رومی سنگ تراورتن باید با دقت بالایی چیده شود تا یک طرح تمیز و بدون نقص داشته باشید.

ملات ریزی

ملات ریزی سنگ نما
ملات ریزی سنگ نما

پس از اینکه سطح مورد نظر را به طور کامل تمیز کردید و شکل مورد نظر خود را طراحی کردید، حال نوبت آن است که ملات ریزی را شروع کنید. از آنجایی که ملات نقش ماده‌ی نگهدارنده تایل‌ها و پر کننده‌ی فضای آن را بر عهده دارد، حتما باید به مقدار کافی از این مصالح استفاده کنید. برای اینکه بتوانید ملات را روی سطح پخش کنید به ماله نیاز دارید و برای آماده کردن یک بستر هموار، با استفاده از ماله ملات را تراز کنید.

نصب سنگ نما تراورتن

برای چیدن سنگ فرش‌های تراورتن بهتر است که از گوشه شروع کنید. برای اطمینان از محکم قرار گرفتن سنگ فرش‌ها، آن‌ها را با نیروی زیاد روی ملات فشار دهید. اگر لازم است که سنگ‌ها را برش دهید، حتما این کار را قبل از شروع نصب سنگ نما تراورتن انجام دهید.

خشک شدن ملات

باید به ملات فرصت دهید تا به صورت کامل خشک شود و سنگ‌ها را در جای خود محکم نگه دارد. پس از نصب سنگ‌ها، سطح را تمیز کرده و 24 تا 36 ساعت برای خشک شدن و گرفتن ملات صبر کنید.

آب بندی

پس از اینکه ملات به طور کامل خشک شد، نوبت به آب بندی می‌رسد. برای این کار پس از تمیز کردن سطح باید تایل‌ها یا سنگ فرش‌ها را با مواد مخصوص آب بندی کنید.

جلا دهی به سنگ نما

اگر می‌خواهید که سنگ نمای شما همیشه براق و زیبا به نظر برسد، می‌توانید با ماده‌ای به نام سیلر این کار را انجام دهید. البته می‌توانید به همراه سیلر از مواد جلا دهنده نیز استفاده کنید.

انواع سیلر

سیلرها موادی پاک کننده برای تمیز کردن و براق کردن سنگ‌ها هستند که به دو صورت طبیعی و تقویتی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

سیلر تقویتی

این نوع سیلر حالت براقیت به سنگ می‌دهد و رنگ آن را دو درجه تیره تر می‌کند.

سیلر طبیعی

سیلر طبیعی تغییری روی سنگ ایجاد نمی‌کند و تنها برای افزایش مقاومت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر است سیلرها را هر 5 سال یک بار تمدید کنید. البته برای نماهای خارجی این زمان، 3 سال است. مخصوصا در نواحی که بارش در آن زیاد است.

کلام پایانی

سیوان لند در این مقاله سعی کرد تا نحوه‌ی نصب سنگ نما تراورتن را به شما آموزش دهد. این کار را افرادی که در این کار تخصص ندارند هم می‌توانند انجام دهند. تنها کافی است ابزار مورد نیاز برای این کار را آماده کرده و شرایط نصب سنگ نما تراورتن را فراهم کنید. اما بهتر است که برای نصب این سنگ‌ها از بناهای ماهر کمک بگیرید تا مشکلی در اجرای نمای شما پیش نیاید. این مقاله صرفا جهت اطلاع بیشتر شما درمورد نحوه‌ی نصب سنگ نما سفید تراورتن بود تا اطلاعات کافی در این مورد داشته باشید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *