انواع سنگ نما سفید | کاربرد و ویژگی‌های آن ها

یکی از محبوب ترین و رایج ترین نوع سنگ نماها، سنگ نما سفید و رنگ‌های روشن می‌باشد. این سنگ‌ها معمولا در نماهایی با سبک رومی ( کلاسیک ) یا نمای مینیمال به صورت یک پارچه و تک رنگ و در برخی از نماهای دیگر مانند نماهای مدرن، به صورت ترکیب با رنگ‌ها و یا حتی متریال‌های دیگر به کار برده می‌شود.

نماهای روشن علاوه بر این که ظاهری چشم نواز دارند، از ساختمان در برابر گرمای زیاد نیز محافظت می‌کنند و سبب صرفه جویی در مصرف انرژی در فصل تابستان خواهند شد. این موضوع در شهرهای گرمسیری بسیار حائز اهمیت خواهد بود. سیوان لند در این مقاله قصد دارد که شما را با این نوع از سنگ نما بیشتر آشنا کند.

قیمت سیمان
قیمت سنگ نما
قیمت بلوک هبلکس
قیمت آجر

ویژگی‌های سنگ نما سفید

سنگ نما سفید
سنگ نما سفید

در واقع رنگ سفید معرف این نوع سنگ‌ها می‌باشد که جزء کاربردی ترین رنگ‌ها در نمای ساختمان به مار می‌رود. سنگ نما سفید در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی استخراج و تولید می‌شوند. این سنگ‌ها با رنگی که دارند هیچ گاه قدیمی نشده و دل را نمی‌زنند. با استفاده از این سنگ‌ها می‌توان انواع سبک‌های نما از جمله کلاسیک، مدرن و رومی را روی ساختمان پیاده سازی کرد. این نوع سنگ نما طرفداران زیادی دارد و این محبوبیت تا حدودی به استحکام و دوام سنگ نما سفید و زیبایی بی نظیر آن ربط دارد.

اکثر سنگ نماها به خصوص سنگ نماهایی به رنگ سفید، از پوسیدگی و ترک خوردگی عاری هستند. یک سنگ نما سفید خوب باید در برابر نفوذ آب، مقاومت بالایی داشته باشد. برخی از دیگر ویژگی‌های این سنگ‌ها عبارتند از:

  • مصالح مورد استفاده در سنگ نما سفید باید ماندگاری بالایی در برابر شرایط محیطی گوناگون داشته باشند. از آنجایی که این سنگ‌ها در معرض نور خورشید و شرایط جوی گوناگونی قرار دارند، پس باید با کیفیت باشند تا ظاهر زیبای خود را از دست ندهند.
  • هرچه ساب خوردگی این سنگ‌ها بیشتر باشد، سنگ نما سفید دارای ظاهری درخشان تر خواهد بود. این نوع سنگ‌ها سطح براق و صیقلی دارند که می‌توانند نور را به خوبی منعکس کنند و به فضای اطراف خود، شکوه و روشنایی خاصی می‌بخشند.
  • سنگ نماهای سفید باید وزن سبک و چسبندگی خوب و ایده آلی با ملات داشته باشند تا با گذشت زمان سقوط نکند و بتوان با این ویژگی سبب جلوگیری از افتادن سنگ نما شد. بافت این نوع سنگ‌ها بهتر است که متخلخل باشد.

انواع سنگ نما سفید

سنگ‌های نمایی که به رنگ سفید هستند، به نوع خاصی از سنگ‌ها محدود نمی‌شوند و در انواع گوناگونی اعم از تراورتن، مرمریت و چینی یافت می‌شوند. در ادامه به بررسی این سنگ‌ها خواهیم پرداخت.

سنگ نما سفید تراورتن

سنگ نمای سفید تراورتن
سنگ نمای سفید تراورتن

این نوع سنگ نمای سفید دارای تخلخل بالایی است که بیشتر در نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ‌ها از معادن مختلف کشور استخراج می‌شوندکه دارای انواع گوناگونی هستند. یکی از معروف ترین سنگ نما سفید تراورتن، تراورتن سفید عباس آباد است. این سنگ را در محلات و استان مرکزی استخراج می‌کنند که از زیبایی بالایی برخوردار است و وزن کمی هم دارند. معمولا از این سنگ در نماهای رومی، مدرن و به خصوص در سنگ نما داخل خانه و محوطه‌ی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از سنگ نما سفید تراورتن می‌توان به سنگ تراورتن آتشکوه اشاره کرد. این سنگ یکی از با کیفیت ترین نوع سنگ‌های ساختمانی است که رنگ روش آن سبب شده تا براققیت و درخشندگی منحصر به فردی داشته باشد.

سنگ نما سفید مرمریت

سنگ نمای سفید مرمریت
سنگ نمای سفید مرمریت

سنگ‌های مرمریت یکی از معروف ترین و پر کاربرد ترین سنگ‌های ساختمانی به شمار می‌رود که به وفوز بافت می‌شود. یکی از نمونه‌های آن، سنگ کوهرنگ سفید است که دارای رگه‌های طلایی در وسط تم سفید خود است. یکی از ویژگی‌های سنگ مرمریت قابلیت بالای آن در جذب بالای آب و مقاومت فشاری پایین است. اگر بخواهیم به دیگر نمونه‌های سنگ مرمریت اشاره کنیم، باید از سنگ سفید سبزوار نام ببریم. این سنگ برخلاف سنگ‌های کرمی، زمینه‌ای به رنگ سفید داشته که کمی هم متمایل به طوسی است.

سنگ‌های مرمیت دهبید و هرسین نیز از دیگر سنگ نما سفید ساختمانی است که سنگ نما دهبید در دسته‌ی سنگ‌های مرمریت لاکچری به شمار می‌رود. این سنگ‌ها تمام مزایای و کاربردهای سنگ مرمریت را دارند.

سنگ نما سفید ترامیت یا لایم استون

سنگ نمای سفید ترامیت
سنگ نمای سفید ترامیت

امروزه این سنگ‌ها از شهریت زیادی در بین سنگ نماهای سفید برخوردار شده. زیرا تم این سنگ‌ها سفید و یا کرم یکدست می‌باشد. اما از سنگ‌های ترامیت نمی‌توان در مناطق سردسیر کشور استفاده کرد، زیرا جنس این سنگ‌ها به صورتی است که از آهک تشکیل شده و در صورت جذب آب، به راحتی از بین می‌روند. البته بهتر است که قبل از استفاده از این سنگ‌ها، آن را با مواد نانو، آبگریز کنید. سنگ‌های ترمیت یک گزینه‌ی مناسب برای نماهای مدرن و کلاسیک مناطقی با آب و هوای معتدل می‌باشد. نام این سنگ، ترکیبی از سنگ تراورتن و مرمریت می‌باشد که ویژگی‌های نسبتا مشترک این دو سنگ را در خود دارد.

یکی از شباهت‌های آن با سنگ تراورتن، بافت متخلخل آن است و همین سبب می‌شود تا چسبندگی خوبی با ملات داشته باشد. سنگ ترامیت میاندوآب یکی از نمونه‌های سنگ ترمیت می‌باشد که به عنوان با کیفیت ترین سنگ ساختمانی شناخته می‌شود. این سنگ دارای مرغوبیت و کیفیت بالایی است. قیمت سنگ نما میاندوآب تقریبا گران تر از سایر سنگ‌های ترمیت می‌باشد. زیرا از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

سنگ نما سفید چینی

سنگ نمای سفید چینی
سنگ نمای سفید چینی

در بین سنگ‌های چینی کریستالی، رنگ سفید آن یک نمونه خاص و منحصر به فرد است که دارای انواع سنگ چینی سفید الیگودرز، سنگ چینی ازنا سفید و سنگ چینی لایبد می‌باشد. تمام این سنگ‌ها یک ویژگی مشترک دارند و آن هم جذب پایین آب در آن‌ها است. از این نوع سنگ‌ها معمولا در سالن‌های لوکس، هتل‌ها و نمای داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

قیمت سنگ نما سفید مناسب نمای ساختمان

همانطور که می‌دانید از سنگ‌های مختلفی برای اجرای نما می‌توان استفاده کرد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. هم ویژگی‌ها سبب شده تا قیمت آن‌ها نیز با هم تفاوت داشته باشد. اما به طور کلی هرچه تم سفید این سنگ‌ها یکدست تر باشد و دارای سطحی تمیز تر و بدون لک و رگه باشند، قیمت آن سنگ بیشتر خواهد بود. البته سنگ‌های تراورتن به دو صورت موج دار و بدون موج فرآوری می‌شوند که بسته به سورت آن‌ها، دارای قیمت‌های گوناگونی خواهند بود.

معمولا سنگ نماها را به صورت طولی در عرض 40 برش داده و صیقلی می‌کنند. هرچه ارتفاع این سنگ‌ها بیشتر باشد، قیمت سنگ افزایش خواهد سافت. فاصله‌ی معدن سنگ تا کارخانه نیز می‌تواند به هزینه‌های کلی اضافه کرد و قیمت را افزایش دهد.

کلام پایانی

سنگ نما سفید ساختمانی هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سنگ‌ها با رنگ روشن خود، سبب درخشندگی و روشنایی محیط اطراف خود خواهند شد. سنگ نما سفید انواع گوناگونی دارد که در این مقاله به طور کامل آن‌ها را بررسی کردیم. سنگ‌های تراورتن سفید قیمت بالاتری دارند اما این بالا بودن قیمت بی دلیل نیست. زیرا از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردارند. سنگ‌های چینی نیز برای نما مناسب هستند اما به دلیل وزن بالایی که دارند، کمتر در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های ترامیت نیز به دلیل قیمت مناسب و ظاهر زیبایی که دارند، معمولا در مناطق معتدل به جای سنگ‌های تراورتن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *