نبشی بال نامساوی چیست؟ آشنایی با جنس، کاربرد و تفاوت آن با نبشی بال مساوی

قیمت نبشی
خرید نبشی

نبشی بال نامساوی پروفیل فلزی پرکاربردی است که سطح مقطع آن با دو بال نامساوی L مانند در زاویه 90 درجه ساخته شده. دربعضی پروژه های عمرانی خصوصا ساختمانی که امکان استفاده از نبشی بال مساوی وجود ندارد، مهندسین ازاین نبشی استفاده می‌کنند.در ادامه توضیحات کاملی در خصوص جنس و کاربردهای آن ارائه خواهیم داد.

نبشی بال نامساوی چیست؟

نبشی بال نامساوی یک مقطع فلزی پرکاربرد و در دسترس صنعت محسوب می‌شود. این نوع نبشی، بال‌هایی با اندازه‌های مختلف دارد که زاویه بین آن‌ها قائم است و می‌توان گفت از به همان روش اصلی تهیه نبشی، تولید و در بازارعرضه می‌شود. از مزایای این نوع نبشی، موجودی فراوان در عین مقرون به صرفه بودن آن است.

نبشی بال نامساوی یک مقطع فلزی است که بال‌هایی با اندازه‌های مختلف دارد و زاویه بین بال‌های آن قائم است
نبشی بال نامساوی یک مقطع فلزی است که بال‌هایی با اندازه‌های مختلف دارد و زاویه بین بال‌های آن قائم است

کاربرد نبشی بال نامساوی 

در وهله اول باید بدانیم نبشی فولادی به دلیل هزینه کم و عملکرد قابل اعتماد به طور گسترده درساختمان‌ها، تجهیزات، مغازه‌ها، انبارها و زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا مهندسان تمایل دارند از نبشی‌های فولادی (بال مساوی و نامساوی) به عنوان اجزای پشتیبانی یا ساختاری سازه‌ها استفاده کنند.

نبشی بال نامساوی به عنوان یکی از مصالح سازه‌ای محبوب، عمدتا در ساخت پل‌ها، انبارها، قفسه‌ها، برج‌های کابل، دکل‌های برق، دکل‌های ارتباطی، ساخت و ساز و مهندسی استفاده می‌شود.

بطور کلی اگر در قسمت‌هایی از سازه امکان قرار دادن پروفیل با بال های مساوی وجود نداشت ناگریز از نبشی بال نامساوی استفاده می‌کنیم. مانند اتصال ستون به صفحات، ساخت ستون در ساختمان سازی، اتصالات پل به ستون، اتصال تیرآهن به تیرهای باربر، ساخت خرپا، ساخت دکل، چارچوب‌ های درب‌ ها و همچنین قالب‌ های فلزی و … .

اگر در قسمت‌هایی از سازه امکان قرار دادن پروفیل با بال های مساوی وجود نداشت، از نبشی بال نامساوی استفاده می‌کنیم.
اگر در قسمت‌هایی از سازه امکان قرار دادن پروفیل با بال های مساوی وجود نداشت، از نبشی بال نامساوی استفاده می‌کنیم.

جنس نبشی بال نامساوی 

نبشی بال نامساوی که به آن ها آهن زاویه‌‌دار یا زاویه نابرابر فولادی نیز می‌گویند، با فولاد کربنی نورد گرم یا فولاد کم آلیاژ مستحکم تولید می‌‌شود. این نبشی‌ها بیشتر از جنس ST37 تولید و عرضه می‌شوند، اما در بعضی موارد از جنس ST52 که مستحکم‌تر است نیز استفاده می‌شود. ضمن اینکه زوایای فولادی سازه دارای ابعاد زیادی برای مطابقت با کاربرد شما هستند، نبشی بال نامساوی را در اندازه‌های سفارشی نیز می‌توان تولید کرد.

نام گذاری نبشی‌ها

نامگذاری نبشی‌ها در صنعت به واسطه میزان ارتفاع و ضخامت بال‌ و کاربرد آن‌ها انجام شده است. 

  • «نبشی v شکل» 
  • «نبشی بال مساوی»
  • «نبشی بال نامساوی یا همان نبشی L شکل» 

تفاوت نبشی بال مساوی و بال نامساوی 

تفاوت نبشی بال مساوی و بال نامساوی 
تفاوت نبشی بال مساوی و بال نامساوی

تفاوت نبشی فلزی بال مساوی و نبشی بال نامساوی بجز تفاوت ظاهری که اندازه بال‌های قائم ایجاد می‌کند و موجب می‌شود هرنوع با هدف خاصی تولید شود و در محل مخصوصی قرار گیرد، در علامت اختصار نیز تفاوت دارند. اگر جلوی نماد نبشی یک عدد نمایش داده شود، نبشی از نوع بال مساوی خواهد بود اما اگر جلوی نماد دو عدد در هم ضرب شده باشند، نشان دهنده نامساوی بودن بال‌های آن نوع نبشی می‌باشد.

برای اینکه تعریف نبشی ال با بال‌های نامساوی بیشتر برای شما ملموس شود، می‌توانید یک نبشی L200*100 را در ذهن خود تجسم کنید. در این نبشی یکی از بال‌ها 100 و دیگری 200 میلی متر ارتفاع دارند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با کاربرد نبشی بال نامساوی که عمدتاً در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا کنیم. ضمن اینکه با توجه به کاربردهای زیاد نبشی متخصصان در حوزه‌های حمل‌ و نقل، ساخت معدن، دکل‌های نیرو و ماشین‌های صنعتی نیز به وفوراز نبشی بال نامساوی بهره می‌برند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *