معرفی انواع اتصالات لوله پلیکا

اتصالات لوله پلیکا قطعاتی از همان جنس pvc هستند که برای وصل کردن لوله‌های پلیکا به یکدیگر، انشعاب‌گیری از لوله‌ها، تغییر مسیر آن‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع اتصالات پلیکا را می‌توان در دسته‌‌های اتصالات سه راهی، چهارراهی، زانو، بوشن (تبدیل)، فلنج، کلاهک، درپوش، سیفون، موفه، دریچه و بست بازدید. در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی انواع اتصالات لوله پلیکا خواهیم پرداخت.

اتصالات لوله پلیکا چیست؟

اتصالات لوله پلیکا
اتصالات لوله پلیکا

لوله پلیکا یا همان لوله upvc یکی از بهترین و محبوب‌ترین لوله‌ها هم برای انتقال سیالات و هم برای پوشش کابل‌های برق است. تنوع و ویژگی‌های مثبت متعدد لوله‌های پلیکا باعث شده است که از این لوله هم در ساختمان‌ها و هم در صنایع مختلف استفاده شود. حال در این سیستم‌های لوله‌کشی، برای این که لوله‌های مختلف را به هم وصل کنند، از آن‌ها انشعاب بگیرند، مسیرشان را تغییر دهند، سر لوله‌ها را مسدود کنند و … از اتصالات پلیکا استفاده می‌کنند.

نقش اتصالات پلیکا در سیستم‌های لوله‌کشی به همان اندازه لوله‌ها مهم است. و همان‌طور که جنس خود لوله‌های پلیکا از upvc می‌باشد، جنس اتصالات آن‌ها هم upvc یا همان پی وی سی سخت شده است. این اتصالات انواع بسیار مختلفی دارند که هر کدام کاربرد مخصوص به خودش را دارد.

معرفی انواع اتصالات لوله پلیکا

همان طور که گفته شد، اتصالات لوله pvc انواع مختلفی دارد که هر کدام به یک منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین اتصالات لوله پلیکا معمولی را می‌توان موارد زیر دانست:

اتصالات سه راهی پلیکا

اتصالات سه راهی پلیکا
اتصالات سه راهی پلیکا

سه راهی یکی از پراستفاده‌ترین اتصالات لوله پلیکا است که از آن برای ایجاد انشعابات فرعی استفاده می‌شود. سه راهی‌ها خودشان به 4 دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  • سه راهی تبدیل: از آن برای انشعاب گرفتن از لوله‌ها با قطر یکسان استفاده می‌شود.
  • سه راهی قائم یا معادل:  برای انشعاب‌گیری لوله‌ها با زاویه 90 درجه.
  • سه راهی 45 درجه: برای انشعاب‌گیری از لوله‌ها با زاویه 45 درجه.
  • سه راهی خم: رای انشعاب‌گیری با زاویه 87.5 درجه. زاویه 87.5 درجه باعث حذف نقاط مرده و در نتیجه کاهش سر و صدای عبور فاضلاب می‌شود و به تسهیل حرکت فاضلاب کمک می‌کند.

اتصالات چهار راهی پلیکا

اتصالات چهار راهی پلیکا
اتصالات چهار راهی پلیکا

اتصالات چهارراهی مثل همان اتصالات سه راهی برای گرفتن انشعاب از لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند با این تفاوت که یک انشعاب بیشتر می‌توان از آن‌ها گرفت. اتصالات چهارراهی در شکل‌های مختلفی هستند و ممکن است انشعابات آن‌ها دارای زوایای مختلف 45 یا 90 درجه باشد. این اتصالات بیشتر در سیستم‌های لوله‌کشی آب و فاضلاب استفاده می‌شوند.

اتصالات زانویی پلیکا

اتصالات زانویی پلیکا
اتصالات زانویی پلیکا

از دیگر انواع اتصالات لوله پی وی سی می‌توان به زانویی‌ها اشاره کرد. اتصالات زانویی به شما کمک می‌کنند که مسیر لوله‌‌های پلیکا را در سیستم لوله‌کشی تغییر دهید. این اتصالات برای تغییر مسیر و زاویه دادن به لوله پلیکا برق، آب، گاز، فاضلاب و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصالات زانویی در انواع مختلف چسبی، اورنگی، رزوه‌ای و … هستند. این اتصالات از نظر زاویه زانویی هم مدل‌های مختلفی دارند که هر کدام به شرح زیر می‌توان استفاده کرد:

  • برای اتصال لوله پلیکا با قطرهای مختلف. مثلا می‌توان برای تبدیل لوله قطر 110 به 75 و هم‌زمان تغییر زاویه آن، از زانویی 90 درجه استفاده کرد.
  • برای تغییر جهت لوله‌ها می‌توان از زانویی‌های 90 درجه (زانوی چپقی) استفاده کرد.
  • برای انحراف مسیر لوله‌ها می‌توان از زانویی‌های 45 درجه استفاده کرد. (این زانویی کمتر دچار گرفتگی و انسداد می‌شود)

اتصالات درپوش پلیکا

اتصالات درپوش پلیکا
اتصالات درپوش پلیکا

از درپوش‌ها برای مسدود کردن سر لوله پولیکا استفاده می‌شود. این نوع از اتصالات زمانی کاربرد دارد که می‌خواهید از ورود مواد یا سیالات به داخل لوله جلوگیری کنید یا وقتی که بخواهید یکی از انشعابات لوله را به طور موقت یا دائمی ببندید. برای لوله‌ها با قطر کم از درپوش 4 ضلعی و برای لوله‌ها با قطر بزرگ از درپوش 6 ضلعی استفاده می‌شود.

اتصالات تبدیل پلیکا (بوشن)

اتصالات تبدیل پلیکا (بوشن)
اتصالات تبدیل پلیکا (بوشن)

از دیگر اتصالات لوله upvc، تبدیل‌ها می‌باشند. از تبدیل‌ها برای اتصال لوله‌های پلیکا با قطرهای متفاوت به هم استفاده می‌شود. به اتصالات تبدیل بوشن هم می‌گویند و این اتصالات هم می‌توانند به صورت هم‌مرکز باشند و هم می‌توانند غیرهم‌مرکز باشند. بوشن‌ها در انواع رزوه‌ای، اورینگی و چسبی هستند.

  • برای اتصال دو لوله با قطر یکسان از تبدیل معمولی استفاده می‌شود.
  • برای اتصال لوله با قطرهای متفاوت از بوشن‌ها، که به شکل هم‌مرکز یا غیرهم‌مرکز هستند استفاده می‌شود.
  • یکی دیگر از انواع تبدیل‌ها بوشن روپیچ توپیچ است که یک طرف آن رزوه داخلی دارد و طرف دیگر رزوه خارجی. بوشن روپیچ توپیچ مقدار اندکی طول لوله‌ها را افزایش می‌دهد.

اتصالات سیفون پلیکا

اتصالات سیفون پلیکا
اتصالات سیفون پلیکا

یکی دیگر از انواع اتصالات لوله پلیکا، اتصالات سیفون می‌باشد که روی خروجی راه آب سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه نصب می‌شود. و جلوی بالا آمدن فاضلاب، بوی بد و جانوران موذی از شبکه فاضلاب را می‌گیرد.

اتصالات رابط انبساطی (موفه) پلیکا

اتصالات رابط انبساطی (موفه) پلیکا
اتصالات رابط انبساطی (موفه) پلیکا

موفه یا رابط انبساطی پولیکا یکی از اتصالات لوله پلیکا است که از شکستگی لوله‌های فاضلاب در هنگام نشست ساختمان جلوگیری می‌کند. از این اتصالات به خاطر خاصیت کشویی آن در هنگام تعمیر بخشی از سیستم لوله‌کشی هم استفاده می‌شود.

اتصالات فلنج پلیکا

اتصالات فلنج پلیکا
اتصالات فلنج پلیکا

فلنج حلقه‌ای دایره‌ای شکل است که دور تا دور آن سوراخ‌هایی برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر وجود دارد. به کمک اتصالات فلنجدار می‌توان دو لوله پلیکا را به هم وصل کرد، انتهای لوله‌ها را کور کرد، شیرفلکه را به لوله وصل کرد و … .

اتصالات کلاهک پلیکا

اتصالات کلاهک پلیکا
اتصالات کلاهک پلیکا

نوع بعدی اتصالات لوله پلیکا، کلاهک می‌باشد. کلاهک را در انتهای لوله‌های هواکش آشپزخانه، سرویس بهداشتی و … که به پشت بام می‌روند، وصل می‌کنند. کلاهک بدون این که سر لوله را به طور کامل مسدود کند، از ورود آب باران، برگ درختان، پرندگان و … به داخل لوله جلوگیری می‌کند.

اتصالات بست پولیکا

اتصالات بست پولیکا
اتصالات بست پولیکا

نگهدارنده یا بست پلیکا برای وصل کردن لوله‌هابه دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از بست برای نگهداری لوله باعث می‌شود لرزش لوله‌ها به دیوار و تنش دیوار به لوله‌ها منتقل نشود.

اتصالات دریچه بازدید

اتصالات دریچه بازدید
اتصالات دریچه بازدید

آخرین اتصالات لوله pvc که می‌توانیم آن را معرفی کنیم، دریچه بازدید است. دریچه بازدید در هنگام گرفتگی لوله‌ها، زانویی‌ها و … به رفع گرفتگی و تمیز کردن آن‌ها کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی دریچه بازدید در سیستم لوله‌کشی تعبیه شده باشد، می‌توان در هنگام نیاز بدون تخریب گسترده گرفتگی‌ها را رفع کرد.

جمع بندی

در این مقاله انواع مختلف اتصالات لوله پلیکا و نحوه کارکرد آن‌هارا بررسی کردیم. شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت اتصالات لوله پلیکا، به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *