بررسی لوله برق pvc + جدول سایز لوله پی وی سی برق

لوله برق pvc یکی از انواع لوله pvc است که از آن برای پوشش کابل‌های برق استفاده می‌کنند. لوله پی وی سی برق نارسانای الکتریکی است و دلیل استفاده از آن برای کاور کردن کابل‌های برق هم همین است. این لوله‌ها همچنین ضدحریق هستند و در اثر اتصالی برق و جرقه زدن دچار آتش‌سوزی نمی‌شوند؛ از همین‌رو به آن‌ها لوله برق pvc نسوز هم می‌گویند.

لوله برق pvc چیست؟

از لوله برق pvc برای پوشش کابل‌های برق در حین اجرای تاسیسات استفاده می‌کنند.
لوله برق pvc

لوله پی وی سی که از پلی وینیل کلراید ساخته می‌شود، یکی از لوله‌های پلیمری به شمار می‌رود که به خاطر مزایای متعددش به سرعت در صنایع مختلف جایگزین لوله‌های قدیمی شد. لوله‌های pvc بسیار سبک و بادوام می‌باشند و به خاطر پلاستیکی بودنشان، نارسانای جریان الکتریکی هستند. یکی از کاربری‌های این لوله، استفاده از آن به عنوان پوششی برای کابل‌های برق می‌باشد.

لوله برق pvc با نام لوله پی وی سی برق نسوز هم شناخته می‌شوند؛ چرا که این لوله‌ها ضدحریق هستند و در اثر جرقه زدن سیم‌های و کابل‌های برق شعله‌ور نشده و دچار آتش‌سوزی نمی‌شوند. از دیگر ویژگی‌های لوله پی وی سی برق می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، خوردگی و فشار و ضربه اشاره کرد.

یکی دیگر از نام‌هایی که به لوله برق pvc داده می‌شود، لوله برق کاندوئیت پی وی سی (Electrical Conduit) است؛ که کاندوئیت به طور کلی به انواع لوله‌هایی اطلاق می‌گردد که به عنوان پوشش کابل‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های pvc برق را می‌توان به دو دسته لوله خم گرم و لوله خم سرد تقسیم کرد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

  • لوله پی وی سی برق خم گرم: همان‌طور که از اسم آن پیداست، برای خم کردن و زاویه دادن به لوله پی وی سی برق خم گرم، باید به آن به طور غیر مستقیم حرارت وارد کرد.
  • لوله پی وی سی برق خم سرد: برای خم کردن این لوله دیگر به اعمال حرارت نیازی نیست و می‌توان با کمک فنر خم‌کن به آن زاویه داد. استفاده از این لوله برای برق‌کشی سازه سرعت کار را بالا می‌برد.

سایز لوله پی وی سی برق

همان‌طور که انواع لوله‌های pvc در سایزهای متنوعی تولید می‌شوند، لوله‌های پی وی سی برق هم سایزهای مختلفی دارند. در بررسی سایز لوله پی وی سی برق باید به دو مورد توجه کرد: یکی قطر داخل آن و دیگر ضخامتشان. علاوه بر این، لوله‌های pvc برق به صورت شاخه‌ای عرضه می‌شوند که به طور معمول طول هر شاخه لوله برق pvc معادل 6 متر است. در جدول زیر می‌توانید انواع سایز لوله pvc برق را مشاهده کنید:

قطر (میلی‌متر) قطر (اینچ) ضخامت وزن هر شاخه 6 متری
20 ½  1.5 800
1.8 900
2 1000
25 ¾  1.5 1000
1.9 1200
2.8 1900
32 1 1.8 1500
2.4 2300
3.6 2800
40 ¼ 1 1.8 1900
1.9 210
3 3200
4.5 4000
50 ½ 1 1.8 2400
2.4 3100
3.7 4600
5.6 6900
63 2 1.9 3200
3 4800
4.7 7200
7 10900
75 ½ 2 1.8 3600
2.2 4300
3.6 7320
5.6 10400

ویژگی و مزایای لوله pvc برق

لوله pvc برق یکی از مهم‌ترین کالاها در اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها به شمار می‌رود. از جمله ویژگی‌ها و مزایای این لوله که موجب استفاده گسترده از آن شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق الکتریکی: از آن‌جا که از این لوله‌ها برای کاور کابل‌های برق استفاده می‌شود و به طور مداوم برق در آن‌ها جریان دارد، باید به گونه‌ای باشند که جریان برق از آن‌ها عبور نکند و در صورت تماس افراد با آن، دچار برق‌گرفتگی نشوند. که لوله‌های pvc برق چون غیرفلزی می‌باشند و ساختار یکپارچه‌ای دارند، برق از آن‌ها عبور نمی‌کند.
  • استحکام و مقاومت: لوله‌های پی وی سی برق مقاومت خوبی در برابر فشارهای داخلی و خارجی، مواد شیمیایی و خوردگی و پوسیدگی دارند. این لوله‌ها هم‌چنین بسیار مستحکم هستند و در اثر فشار و ضربه‌های خارجی دچار ترک یا شکستگی نمی‌شوند.
  • طول عمر بالا: طول عمر این لوله‌ها سیار بالا است و می‌توانند بین 50 تا 100 سال عمر کنند.
  • وزن سبک: لوله‌های برق pvc در مقایسه با لوله‌هایی که در قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، وزن بسیار سبکی دارند. سبکی وزن این لوله‌ها باعث می‌شود که حمل، جابه‌جایی و نصب آن‌ها راحت باشد.
  • تنوع در سایز و ضخامت: این لوله‌ها در سایزهای مختلف با ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شوند که این مزیت موجب می‌شود بتوان از آن‌ها در پروژه‌های مختلف مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده کرد. با تغییر ضخامت لوله pvc فشاری که می‌توانند تحمل کنند تغییر می‌کند و از این لوله‌ها می‌توان هم در زیر کار و هم در روی کار استفاده کرد.
  • عایق رطوبت: یک ویژگی مهمی که لوله‌های حاوی کابل‌های برق باید داشته باشند، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت به آن‌هاست. اگر این لوله‌ها در برابر نفوذ رطوبت مقاوم نباشند، احتمال خطراتی مثل اتصالی و برق‌گرفتگی بسیار بالا خواهد بود.
  • مقاومت در برابر آتش: دیگر مزیت لوله برق pvc این است که ضدحریق می‌باشد و دچار آتش‌سوزی نمی‌شود. و در صورت بروز آتش چه در داخل و چه در خارج از آن، آتش نمی‌گیرد.
دلیل اصلی استفاده از لوله‌های pvc برای پوشش کابل‌های برق، نارسانا بودن آن‌ها است.
مزایای لوله pvc برق

تفاوت لوله برق pvc و upvc

لوله‌های pvc و upvc کاملا شبیه به هم می‌باشند و تنها تفاوتشان این است که لوله upvc، پلاستیکی نشده و سخت‌تر است. به لوله‌های upvc اصطلاحا پلیکا گفته می‌شود و زمانی که صحبت از لوله پلیکا برق است، در اصل منظور لوله upvc می‌باشد. تفاوت جزئی بین لوله پلیکا برق و لوله pvc برق باعث می‌شود که مقاومت لوله‌های پلیکا به طور کلی بیشتر باشد.

از آن‌‌جا که لوله‌های upvc سخت‌تر هستند، انعطاف پایین‌تری دارند و نمی‌توان به راحتی آن‌ها را خم کرد و زاویه دارد. در این حالت بهتر است از اتصالات لوله پلیکا مثل زانویی استفاده شود. اما به طور کلی می‌توان گفت که این دو لوله برای پوشش کابل‌های برق تفاوت خاصی با هم ندارند.

جمع بندی

یکی از کاربری‌های لوله pvc، استفاده از آن به عنوان کاور کابل‌های برق می‌باشد. این لوله‌های عایق الکتریسیته، رطوبت و آتش می‌‌باشند و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند. شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت لوله پلیکا در انواع مختلف آن، به سیوان لند مراجعه کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *