معرفی کامل و جامع آجر لفتون و ویژگی‌های آن


خرید آجر

آجر لفتون یا آجر سوراخ دار یکی از انواع آجر مورد استفاده در ساخت و ساز است که به سوراخ‌های روی آن شناخته می‌شود. این آجر هم در رنگ قرمز و هم در رنگ زرد تولید می‌شود و از سایز بزرگ آن می‌توان برای دیوارچینی محوطه، حیاط و … استفاده کرد و از سایز کوچک آن هم برای دیوارهای جداکننده داخلی استفاده می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله به طور مفصل در مورد آجر لفتون توضیح خواهیم داد.

آجر لفتون چیست؟

آجر سوراخ دار برای اولین بار در روستای لفتون در اصفهان تولید شد که به همین خاطر به آن آجر لفتون هم می‌گویند. وجود سوراخ بر روی سطح این آجر منجر به ایجاد خلا و خاصیت عایقی شده و هم‌چنین باعث شده که آجر لفتون وزن کمتری نسبت به سایر آجرها داشته باشد و آب کمی هم به خود جذب کند. این ویژگی باعث شده که آجر سوراخ داربه سرعت جای آجرهای فشاری را در ساخت و ساز بگیرد و به یکی از آجرهای پرطرفدار تبدیل شود.

آجر لفتون یکی از آجرهای پرکاربرد در ساخت و ساز است که با سوراخ‌های روی آن شناخته می‌شود.
آجر لفتون

امروزه آجر سوراخ دار به جز روستای لفتون در شهرهای دیگر استان اصفهان و هم‌چنین سایر استان‌های مثل یزد هم تولید می‌شود. آجر لفتون که به آن آجر سوراخ دار هم می‌گویند، هم در رنگ زرد و هم در رنگ قرمز ساخته می‌شود و سایزهای مختلفی دارد. از ابعاد کوچک‌تر آن می‌توان برای دیوارچینی داخلی، دیوارچینی تراس و اجرای سقف به کمک تیرآهن استفاده کرد. و سایز بزر‌گ‌تر آن هم برای دیوارچینی محوطه، حیاط، سوله و حصار باغ کاربرد دارد.

علت وجود سوراخ در آجر سوراخ دار

تفاوت آجر سوراخ دار با آجر گری به سوراخ‌های روی آن مربوط می‌شود. آجر گری وزن سنگینی دارد و چون وزن سازه را بالا می‌برد، نمی‌توان از آن برای ساختمان‌های چندطبقه استفاده کرد. اما وجود سوراخ در آجر لفتون باعث شده که وزن آن‌ها پایین بیاید. این سوراخ‌ها هم‌چنین باعث ایجاد فضای خلاء و تاحدی باعث عایق بندی دیوارها می‌شوند. در بین آجرهای سوراخ دار، آجر ده سوراخ از بقیه معروف‌تر است.

وجود سوراخ در آجر لفتون باعث شده که وزن آن‌ها پایین بیاید و تاحدی باعث عایق بندی دیوارها می‌شود.
علت وجود سوراخ در آجر لفتون

آجر لفتون چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت آجر سوراخ دار، از خاک رس یا سیل استفاده می‌کنند و بعد از قالب‌گیری و ایجاد سوراخ، آن‌ها را می‌پزند. برای این کار ابتدا باید خاک رس مرغوب را از معادن استخراج و به کارخانه‌ منتقل کرد. این خاک رس باید عاری از آهک و ناخالصی‌ها باشد؛ چرا که وجود آهک می‌تواند منجر به آلوئک و شوره زدن آجر شود. کارخانه‌های آجر سوراخ دار نیز معمولا یا به صورت اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک هستند؛ که در کارخانه‌های اتوماتیک کوره‌ها به صورت هوفمن و در تمام اتوماتیک به صورت تونلی هستند.

انواع آجر لفتون

آجر لفتون در انواع مختلف با رنگ‌ها و سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند که انواع آن عبارتند از:

  • آجر سوراخ دار کوچک
  • آجر سوراخ دار بزرگ
  • آجر لفتون عراقی
  • آجر لفتون سه طرف نما
  • آجر لفتون چهار طرف نما

آجر لفتون نما

از آجر چهار طرف نما برای دیوار با عرض کم (10 سانتی) و از آجر سه طرف نما برای دیوارهای با عرض بیشتر (20 سانتی و 35 سانتی)، استفاده می‌شود.
آجر لفتون نما

از آجرهای لفتون هم می‌توان در پشت کار استفاده کرد و هم برای نما. که آجرهای لفتون سه طرف نما و چهار طرف نما مخصوص این کار هستند. از آجر چهار طرف نما برای دیوار با عرض کم (10 سانتی) که نیاز به یک ردیف آجرچینی دارد استفاده می‌شود و از آجر سه طرف نما برای دیوارهای با عرض بیشتر (20 سانتی و 35 سانتی) که نیاز به دو ردیف آجرچینی دارند، استفاده می‌شود.

ویژگی‌های ظاهری آجر لفتون

آجر لفتون معمولا در دو سایز کوچک و بزرگ تولید می‌شود که ابعاد آجر سوراخ دار کوچک 5*10*21 و ابعاد آجر سوراخ دار بزرگ 7*10*21 می‌باشد. از هر کدام از آجرهای سوراخ دار برای کاربردهای متفاوت و در سبک‌های مختلفی از معماری و ساخت استفاده می‌شود. این آجرها معمولا 10 سوراخ هستند اما سایز بزرگ آن‌ها در نوع 12 سوراخ هم یافت می‌شود.
آجر سوراخ دار از لحاظ رنگ بندی نیز دارای تنوع است و رنگ آن‌ها به خاکشان بستگی دارد. متداول‌ترین رنگ‌های آجر سوراخ‌دار، رنگ‌های زرد و قرمز هستند. اما در رنگ‌های دیگری مثل گلبهی و قهوه‌ای هم تولید می‌شوند که این دو رنگ نسبت به رنگ زرد و قرمز، قیمت بالاتری دارند. اما کاربرد آجر سوراخ دار قرمز و زرد گسترده‌تر است.

متداول‌ترین رنگ‌های آجر سوراخ‌دار، رنگ‌های زرد و قرمز هستند اما در رنگ‌های دیگری مثل گلبهی و قهوه‌ای هم تولید می‌شوند.
رنگ‌های آجر سوراخ دار

کیفیت آجر سوراخ دار

آجر سوراخ دار در سه نوع کیفیت متفاوت تولید می‌شود که کیفیت آن به میزان مرغوبیت خاک مورد استفاده برای ساخت و روش ساختش بستگی دارد. انواع درجه کیفی آجر سوراخ دار عبارت است از:

  • آجر لفتون ممتاز: آجر لفتون ممتاز به روش تمام اتوماتیک ساخته می‌شود و نیروی انسانی و روش‌های سنتی در تولید آن هیچ نقشی ندارند. خاک رس به کار رفته برای آن نیز دارای بهترین کیفیت است.
  • آجر لفتون درجه یک: برای تولید آجر لفتون درجه 1 از ترکیبی از روش‌های اتوماتیک و سنتی استفاده می‌شود و نیروی انسانی نیز در ساخت آن دخیل می‌شود.
  • آجر لفتون درجه دو: حدود 90% از فرایند تولید آجر سوراخ دار درجه 2 به صورت دستی و سنتی انجام می‌شود و پس قالب‌گیری، برای خشک شدن به جای کوره آن را در مقابل آفتاب می‌گذارند.

مزایای آجر لفتون

آجر سوراخ دار مزایا متعددی دارد که در این می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب بودن قیمت آجر لفتون
  • استحکام بالای آن
  • عدم شوره زدن
  • مقاومت بالا
  • وزن سبک
  • جذب کم آب
  • مقاومت در برابر آتش و حرارت

جمع بندی

در این مقاله به معرفی آجرهای لفتون یا همان آجرهای سوراخ دار پرداختیم که یکی از پراستفاده‌ترین انواع آجر در ساختمان سازی هستند. این آجر‌ها در سایزهای بزرگ و کوچک ساخته می‌شوند که از هر سایز برای دیوارچینی و تیغه‌چینی در قسمت خاصی استفاده می‌شود. هم‌چنین آجرهای لفتون نمکا نیز دارای دو نوع سه طرف نما و چهار طرف نما هستند که از چهار طرف نما برای دیوارهای بارک 10 سانتی‌متری استفاده می‌شود. در ادامه نیز انواع آجر سوراخ دار از نظر کیفیت را بررسی کردیم و سپس به مزایای آن پرداختیم. شما می‌توانید برای خرید آجر لفتون و سایر آجرها و یا اطلاع از قیمت آن‌ها به سایت سیوان لند، بازار آنلاین مصالح ساختمانی، مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *