معرفی مشخصات موتور آسانسور

یکی از فاکتورهایی که در هنگام خرید موتور آسانسور باید آن را مد نظر داشته باشید، مشخصات موتور آسانسور می‌باشد. بهتر است که قبل از تهیه‌ی این قطعه، حتما آگاهی‌های لازم را درمورد آن داشته باشید. در غیر این صورت پس از خرید این محصولات با مشکل مواجه خواهید شد. سیوان لند در این مقاله قصد دارد تا شما را هرچه بیشتر با قلب آسانسورها آشنا کند تا بتوانید به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

مشخصات موتور آسانسور

مشخصات موتور آسانسور
مشخصات موتور آسانسور

آسانسورها چندین سال است که حمل بار و افراد را در بین طبقات ساختمان‌ها راحت و آسان کرده. این تجهیزات از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که موتورها یکی از این قطعات به شمار می‌روند. در واقع موتور آسانسور یکی از مهم ترین بخش هر آسانسور محسوب می‌شود. وظیفه‌ی حمل وزن نفرات و بارها بر عهده‌ی موتور آسانسور می‌باشد. قدرت هر نوع از موتورهای آساسنور با توجه به نوع آسانسور و ظرفیت آن محاسبه می‌شود و در نهایت موتور مناسب با همان آسانسور در آن نصب خواهد شد.

تمام اجزا و قطعات آسانسور به طور هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند تا آسانسور فعالیت نرمالی داشته باشد. موتورهای آسانسور باید با بهترین و با کیفیت ترین قطعات ساخته شود تا بتواند نقش خود را به بهترین نحو ممکن ایفا کند. همانطور که گفته شد، هر موتور از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده. برخی از اجزای موتور آسانسور عبارت است از:

  • گیربکس
  • فلکه اصلی
  • بلبرینگ
  • ماردون
  • دنده برنجی

هرکدام از این قطعات باید به طور دقیق عمل کنند تا در عملکرد آسانسور مشکلی به وجود نیاید. آسانسورها در کشورهای مختلف و با ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی ساخته می‌شوند. در ادامه به طور جداگانه به بررسی مشخصات موتور آسانسور موجود در کشور خواهیم پرداخت.

مشخصات موتور آسانسور گیربکس

هر نوع موتور آسانسور دارای تعدادی مشخصات و ویژگی‌ها است که باید قبل از خرید با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. برخی از مشخصات فنی موتورهای گیربکس آسانسور عبارتند از:

  • کشور سازنده
  • برند موتور
  • میزان گارانتی
  • میزان خدمات پس از فروش
  • قدرت و توان موتور
  • ظرفیت موتور
  • میزان استارت در ساعت
  • میزان سرعت موتور
  • تعداد سیم پیچ موتور
  • استاتیک لود
  • وزن گیربکس
  • راندمان
  • فرکانس

قطعات جانبی موتور گیربکس آسانسور

هر نوع موتور اسانسور دارای قطعات جانبی متفاوتی از دیگری می‌باشد که جزء مشخصات موتور آسانسور به شمار می‌رود. این قطعات برای موتورهای گیربکس عبارتند از:

  • موتور الکتریکی
  • گیربکس
  • فلکه گیربکس
  • ترمز الکتریکی
موتور الکتریکی

همانطور که می‌دانید، این موتور تنها وظیفه‌ی حمل وزن نفرات و بار را بر عهده دارد. به این ترتیب سیم بکسل را از یک طرف به تعدادی وزنه از چنس چدن، و از طرف دیگر به کابین اسانسور می‌بندند تا وزن کابین با وزنه‌های چدنی در بر گرفته شده و در طبقات میانی لول شود.

گیربکس

از گیربکس جهت انتقال توان مکانیکی از منبع به مصرف کننده، استفاده می‌شود. این قطعه مانند یک واسطه میان منبع توان و مصرف کننده برای برقراری انعطاف پذیری عمل می‌کند.

فلکه گیربکس

این قطغه به صورت قرقره‌ای است که برای انتقال قدرت موتور و حرکت سیم بکسل به کار می‌رود. در واقع فلکه اصلی یکی از اصول اساسی سیستم تعلیق آسانسور به شمار می‌رود.

ترمز الکتریکی

در هنگام نصب موتور آسانسور، سیستم ترمز باید بر روی آن نصب شود که از یک سیم پیچ، هسته فلزی متحرک، بازو و لنت ترمز تشکیل شده است. ترمز همواره درگیر است و تنها زمانی که آسانسور در حال حرکت است آزاد می‌باشد.

مشخصات موتور آسانسور گیرلس

مشخصات موتور آسانسور گیرلس
مشخصات موتور آسانسور گیرلس

استفاده از موتورهای گیرلس در اسانسور سبب کاهش لرزش کابین شده و یک حرکت نرم را در طول مسیر به ارمغان می‌آورد. این موتورها نسبت به موتورهای گربکس، انرژی کمتری نیاز داشته و تا 50 درصد در هزینه‌های مصرف برق صرفه جویی می‌کند. به کارگیری این موتورها در آسانسورهای ساختمان‌های پر ترافیک و اداری بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. به دلیل نبود گیربکس در این موتورها، حجم آن‌ها بسیار کوچک تر از موتورهای گیربکسی خواهد بود و همین امر سبب می‌شود تا حرکت آسانسور سریع تر و آسان تر باشد. با وجود این مشخصات موتور آسانسور، قیمت موتورهای گیرلس تقریبا دو برابر موتورهای گیربکس است.

سیستم ترمز در این موتورها از نوع دیسکی است که سبب می‌شود تا لنت‌های ترمز استهلاک بالایی داشته باشند. در موتورهای گیرلس به دلیل حذف گیربکس، شفت موتور مستقیما به فلکه کششی موتور متصل است. پس می‌توان گفت که فلکه فلایولی که در موتورهای گیربکس با دور بالا گردش می‌کند، در این موتورها حذف شده. دور گردشی فلکه کششی موتور آن‌ها بسته به نوع سیستم مکانیکی، با هم برابر و یا دو برابر سرعت کابین خواهد بود. موتورهای گیرلس قابلیت دستیابی به بیش از سرعت 10 متر بر ثانیه را دارند.

مشخصات برخی از برندهای موتور آسانسور

یکی از معتبر ترین برندهای تولید کننده‌ی موتورهای آسانسور در ایران، شرکت بهران است و یکی از بهترین برندهای وارداتی نیز موتورهای آسانسور ساسی ایتالیا به شمار می‌رود. از مشخصات موتور آسانسور می‌توان گفت که در طراحی و تولید هریک از این موتورها، از استاندارد EN81 اروپا پیروی شده. موتورهای آسانسور وارداتی از نظر کیفیت نسبت به موتورهای داخلی، از کیفیت بالاتری برخوردارند و شاید به همین دلیل است که این موتورها از قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های داخلی برخوردار می‌باشند.

مشخصات موتور آسانسور بهران

مشخصات موتور آسانسور بهران
مشخصات موتور آسانسور بهران

این موتورهای در توان و ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. به طوری که دارای استاتیک لود 2700 برای 5.5 کیلو وات و 3000 برای 6.1، 3400 برای 7.3 کیلو وات می‌باشند. باید توجه کنید که میزان استارت در ساعت این موتور گیربکس، 180 است و دارای فن خنک کننده می‌باشد. این موتورها دارای 3 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش هستند که با تمام شرایط آب و هوایی کشور مطابقت دارند. استفاده از تکنولوژی نوین، ابزارآلات پیشرفته و دانش به روز در تولید موتورهای گیربکس بهران، سبب شده تا این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

بهتر است بدانید که این موتورها دارای حرکتی نرم، بدون صدا و بدون شوک حرکتی هستند و قابلیت تطابق با انواع تابلو فرمان‌های موجود در کشور را دارد. معمولا برای موتورهای آسانسور بهران 6.1 کیلو وات، استفاده از تابلو فرمان‌های 7.5 کیلو وات پیشنهاد می‌شود.

کلام پایانی

قبل از هرگونه اقدام جهت خرید موتور آسانسور ابتدا باید با مشخصات موتور آسانسور و ویژگی‌های آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. زیرا هرکدام از آن‌ها کاربری گوناگونی داشته و برای موقعیت‌های ویژه‌ای ساخته شده‌اند. پس آشانشایی با ویژگی‌ها و مشخصات موتور آسانسور سبب می‌شود تا انتخاب راحت و بهتری داشته باشید. اگر قصد خرید برندهای ایرانی را دارید، موتورهای بهران یکی از بهترین محصولات تولید شده در ایران هستند که با تمام شرایط جوی کشور تطابق داشته و می‌تواند بازده بهتری به شما بدهد.

 

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *