آموزش گام به گام نصب موتور آسانسور

امروزه استفاده از آسانسورها سبب سهولت در جا به جایی افراد و بارهای آن‌ها شده. هرکدام از آن‌ها از انواع موتورهای آسانسور استفاده می‌کنند که ویژگی‌های خاص خود را دارد. اما اینکه نصب موتور آسانسور چگونه انجام می‌شود و آیا به افراد متخصص نیاز دارد یا نه، قرار است در این مقاله به آن پرداخته شود. این عملیات دارای مراحل مختلفی است که افراد باید در هنگام نصب موتور آسانسور به آن نهایت دقت و توجه را داشته باشند، زیرا هرگونه کم کاری می‌تواند سبب ایجاد مشکل در این موتورها شود.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

مراحل نصب موتور آسانسور

نصب موتور آسانسور
نصب موتور آسانسور

به طور کلی می‌توان نصب موتور آسانسور را به مراحل زیر دسته بندی کرد:

  1. ارائه‌ی زیر ساخت‌های لازم برای نصب موتور آسانسور و آهن آلات آن
  2. آماده سازی کف چاه آسانسور
  3. آهن کشی آسانسور
  4. نصب مکانیکال آسانسور ( اعم از نصب اجزاء مکانیکی موتور گیربکس، کابین آسانسور، سیم بکسل و … )
  5. نصب اجزاء الکترونیکال آسانسور ( اعم از تابلو فرمان، شستی کلیدها و … )
  6. ایجاد موتورخانه آسانسور
  7. دورچینی درب طبقات
  8. کابل کشی آسانسور و نصب تابلوی برق سه فاز
  9. بتن ریزی سقف چاه آسانسور
  10. تعمیرات و غیب یابی آسانسور

زیرساخت لازم جهت نصب موتور آسانسور

این بخش از مراحل نصب موتور آسانسور، قسمت‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. زیرا زیرساخت لازم برای نصب موتور آسانسورُ یکی از مهم ترین مراحل آن است. در این مرحله، ابتدا باید فضای لازم و کافی برای نصب موتور آسانسور در نظر گرفته شود، زیرا در غیر این صورت مشکلات فنی زیادی به وجود خواهد آمد. پس باید در انجام این مرحله نهایت دقت خود را به کار بگیرید. اشتباه در این مرحله می‌تواند سارات زیادی را به شما تحمیل کند زیرا امروزه قیمت موتور آسانسور روز به روز درحال افزایش است.

در این مرحله لازم است که با توجه به نوع آسانسور، چاه آن کمی پایین تر از سطح زمین قرار بگیرد. پس از اتمام این مرحله می‌توان گفت که تا حد زیادی، سنگینی این عملیات از روی دوش مهندسان و طراحا برداشته خواهد شد.

آماده سازی کف چاه آسانسور

دومین مرحله از نصب موتور آسانسور که از اهمیت بالایی برخوردار است، آماده سازی کف چاه آسانسور است. به طور کلی کف چاه آسانسور باید حداقل ۱۹۰ سانتی متر از سطح زمین پایین تر قرار بگیرد. پس از پایان آماده سازی کف چاه آسانسور و بتن ریزی آن، لازم است تا در پایان فضایی در پایین آسانسور خالی بگذارید تا از آسیب دیدن به سرویس‌ها جلوگیری شود.

آهن کشی چاه آسانسور

یکی دیگر از مراحلی که باید قبل از نصب موتور آسانسور انجام شود، آهن کشی چاه آن است. در این مرحله سازه‌هایی فلزی را درون آسانسور قرار می‌دهند تا براکت‌های ریل کابین‌ها در جای خود قرار بگیرند. این مرحله توسط نقشه‌هایی که مهندسان و یا فروشنده‌های آسانسور طراحی می‌کنند، انجام میشود. مانند تهیه‌ی نقشه‌ی اجرایی آهن کشی، نصب داربست فلزی، تهیه‌ی لیست آهن آلات و … .

نصب مکانیکی آسانسور

این مرحله از نصب موتور آسانسور خود دارای مراحل گوناگونی است. از نصب موتور و کابین گرفته تا نصب دیگر تجهیزات و قطعات مانند فلکه‌ی هرزگرد و گاونر، همگی در این مرحله انجام می‌شوند. البته باید دقت داشته باشید که نصب تجهیزات و وسایل باکیفیت در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایجاد موتورخانه

در واقع می‌توان گفت که یکی از مهم ترین مراحل نصب موتور آسانسور، این مرحله است. اتاق موتوخانه باید براساس ابعاد، ارتفاع و نقشه‌ی دقیق اجرا شود و نکات زیادی را در زمان ایجاد موتورخانه که توسط مهندسین یا شرکت فروشنده ارائه می‌شود، به طور دقیق رعایت شود. به عنوان مثال، اتاق موتورخانه باید حتما یک پنجره برای تهویه‌ی هوا داشته باشد و جهت اطمینان یک هواکش نیز در اتاق نصب شود. ارتفاع اتاق موتورخانه از روی کف تا سقف آن، نباید کمتر از ۶ متر باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که اتاق موتورخانه باید حداقل یک درب با عرض ۸۰ سانتی متر داشته باشد. دمای مناسب و بهینه برای فضای اتاق موتورخانه نیز باید بین ۵ تا ۴۰ درجه‌ی سانتی گراد باشد. توصیه می‌شود برای اطمینان کار می‌توانید از کپسول آتش نشانی در داخل موتورخانه نیز نصب کنید.

دورچینی درب طبقات

پس از نصب ریل‌ها، نوبت به دورچینی درب طبقات می‌رسد، این که به وسیله‌ی آجر، پوشش‌های فلزی و یا بلوک‌ها صورت می‌گیرد. به این نکته توجه کنید که این دیوارها باید با درب‌ها در یک راستا قرار داشته باشند. بهتر است بدانید که دو نوع درب برای آسانسورها نصب می‌شود:

  1. درب کابین: این درب در زمان حرکت کابین آسانسور، حرکت می‌کند.
  2. درب طبقات: این درب همان دربی است که در هر طبقه از ساختمان برای اسانسور در نظر گرفته می‌شود و در جای خود ثابت هستند.

کابل کشی آسانسور و نصب تابلوی برق سه فاز

این مرحله در نصب موتور آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مرحله باید یک فیوز جهت روسنایی درون چاه آسانسور و فن موتورخانه نیز نصب شود. علاوه بر این لازم است که برای تنظیم دمای موتورخانه از یک ترموستات نیز استفاده شود.

بتن ریزی سقف چاه آسانسور

پس از اتمام تمام مراحل گفته شده و تایید مراحل نصب موتور آسانسور توسط شرکت سازنده، نوبت به آن می‌رسد که بتن ریزی سقف آسانسور را آغاز کنید. به این نکته دقت کنید که این مرحله حدود ۱۵روز طول می‌کشد تا بتن به طور کامل خشک شود. این مرحله به منظور توان حمل بار وارد شده از طرف کابین به سقف چاه آسانسور انجام می‌گیرد.

اخذ استاندارد نصب موتور آسانسور، آخرین قدم!

یکی از مهم ترین مراحل نصب موتور آسانسور این مرحله است. اقدام شخصی برای اخذ این استاندارد زمان بر خواهد بود. پس بهتر است که کار را به یک شرکت مهندسی آسانسور بسپارید.

هزینه‌ی نصب موتور آسانسور و راه ادازی آسانسور چقدر است؟

این هزینه به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به عنوان مثال نوع موتور، نوع درب انتخاب شده و نوع ریل اسانسور می‌تواند در میزان این هزینه تاثیر گذار باشد. البته بهتر است که این کار را به افراد متخصص بسپارید. زیرا کوچک ترین اختلال در هریک از مراحل نصب می‌تواند ایمنی مسافران را به خطر انداخته و خسارات جبران ناپذیری را تحمیل کند.

کلام پایانی

سیوا لند در این مقاله تلاشکرد تا تمام نکات مربوط به نصب موتور آسانسور را برای شما شرح دهد تا اطلاعات کافی در مورد این مسئله داشته باشید. این عملیات باید مرحله به مرحله و با نهایت دقت انجام شود. البته بهتر است بدانید که نصب برخی از موتورها از حساسیت زیادی برخوردار است. پس در این موارد سعی کنید حتما از مهندسین و افراد متخصص کمک بگیرید. زیرا در غیر این صورت با مسکلاتی مواجه خواهید شد که رفع آن نیز کار را دشوار تر خواهد کرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *