معرفی ماسه سیلیسی: انواع و کاربردهای آن


قیمت شن و ماسه

ماسه سیلیسی نوع خاصی از ماسه‌های طبیعی است که از معادن استخراج و پس از گذراندن مراحل فراوری، آماده مصرف در صنایع مختلف می‌شود. در ادامه این مقاله با ما باشید تا ماسه سیلیسی را معرفی و ویژگی‌ها و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

ماسه سیلیسی

ماسه سیلیسی
شن و ماسه را را می‌توان یا به همان شکل که هستند در طبیعت یافت و یا می‌توان با استخراج سنگ از معادن و کوه‌ها و خرد کردن آن‌ها در کارخانه، شن و ماسه را تولید کرد. ماسه سیلیسی دانه‌های کوچک (گرانول) سنگ کوارتز است که به صورت طبیعی از سنگ‌های معدنی تشکیل می‌شود. گرانول‌های کوارتز به مرور زمان در اثر سایش به روی هم به دانه‌های کوچک‌تر تبدیل شده و شن و ماسه سیلیسی را تشکیل می‌دهند.
برای تولید شن و ماسه سیلیس، ابتدا سیلیس را از معادن استخراج، و سپس در طی فرایند‌هایی شن سیلیس حاصل می‌شود که پس از آن هم ماسه سیلیس، از شن آن به دست می‌آید. ماسه سیلیس به دست آمده را در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند، اما این ماسه برای قالب گیری مناسب نیست. چون ماسه سیلیسی بر اثر تغییر دما دچار انقباض و انبساط می‌شود و قالب می‌شکند.
برای قالب گیری از ماسه سیلیس ریخته گری استفاده می‌شود. ماسه سیلیس ریخته گری نوعی ماسه فراوری شده است که مانند ماسه شسته، در کارخانه خرد می‌شود و سپس مورد شستشو قرار می‌گیرد و خشک می‌شود. در نهایت نیز ماسه خشک شده در 8 سایز دسته بندی و دپو می‌شود.

مزایا و کاربردهای ماسه سیلیسی

ماسه سیلیس
ماسه سیلیس که به طور طبیعی یافت می‌شود و بسیار فراوان است، عمدتا برای قالب ریخته گری فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این گرانول باعث افزایش استحکام قالب‌ها می‌شود. از طرف دیگر چون نقطه جوش سیلیس بالاست و انبساط آن پایین است، در دماهای بالای دو هزار درجه سانتی‌گراد هسته‌ای پایدار خواهد داشت.از جمله کاربردهای ماسه سیلیس در صنایع زیر است:

صنعت ریخته‌گری

همانطور که اشاره کردیم یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ماسه سیلیس برای ریخته‌گری است. که از قالب‌های ماسه سیلیس در ساخت قطعات فلزی مثل شیرآلات استفاده می‌شود.

صنعت ساخت و ساز

از ماسه سیلیس می‌توان در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان، مثل بلوک سازی، نماسازی، تولید کف پوش اپوکسی یا بتنی و … استفاده کرد.

تصفیه آب و فاضلاب

از دیگر استفاده‌های ماسه سیلیسی تصفیه آب و فاضلاب است. در قسمت زیرین تصفیه خانه‌ها از ماسه سیلیس با دانه 0.4 تا 0.7 میلی‌متر، در قسمت میانی از دانه‌های 0.8 تا 1.2 و در قسمت بالایی آن از دانه‌های 3 تا 6 میلی‌متری استفاده می‌شود.

صنعت نفت و گاز

در صنعت نفت و گاز ماسه سیلیسی را با فشار وارد لایه‌های زمین که در آن‌ها نفت وجود دارد می‌کنند تا درزها و شکاف‌های زمین باز شوند. این کار باعث می‌شود که نفوذپذیری لایه‌های نفتی بیشتر شود و سرعت جریان نفت و گاز افزایش یابدو

صنعت پشم شیشه

سیلیس از مواد اصلی تولید پشم شیشه به شمار می‌رود. از ترکیب پودر سیلیس به نسبت معین با فلدسپات و دولومیت، پشم شیشه به دست می‌آید. پشم شیشه از بهترین عایق‌های صوتی و حرارتی است که کاربردهای فراوانی دارد.

صنعت ذوب آهن

ماسه سیلیس در صنعت ذوب آهن به دو دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی کلوخه کردن سنگ آهن است و دیگری آستر کردن کوره‌های فولادی و الکتریکی.

پاک کردن رنگ

برای پاک کردن رنگ از روی سطوح فلزی بزرگ، مثل کشتی‌ها و قالب‌های فلزی، از ماسه سیلیس استفاده می‌شود. برای این کار ماسه سیلیس با دستگاه‌های مخصوص و با فشار زیاد هوا یا آب بر سطح فلز پاشیده می‌شود.

انواع سیلیس

انواع سیلیس
ماسه سیلیس را بر اساس درجه خلوص آن می‌توان در دسته‌های سیلیس فوق ممتاز، ممتاز، درجه یک، درجه دو و آمورف دسته بندی کرد.

سیلیس فوق ممتاز

سیلیس فوق ممتاز مرغوب‌ترین نوع سیلیس است که خلوص 99.9% دارد. از سیلیس فوق ممتاز در ساخت کریستال و شیشه استفاده می‌شود.

سیلیس ممتاز

یک درجه پایین‌تر از سیلیس فوق ممتاز است که از آن در صنایع شیشه سازی، لعاب دهی و … استفاده می‌شود.

سیلیس درجه 1

سیلیس درجه یک درصد خلوص 98.5% دارد، مقاومت آن بسیار بالاست و به رنگ سفید است.

سیلیس درجه 2

درصد خلوص سیلیس درجه 2 از موارد قبلی پایین‌تر بوده و کیفیت متوسطی دارد.

سیلیس آمورف

نرم‌ترین و تردترین نوع سیلیس می‌باشد که آن را با دستگاه‌های مخصوص خرد. سیلیس آمورف در واقع به صورت پودر است و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد.

کلام آخر

ماسه سیلیس، گرانولی طبیعی از سنگ کوارتز است که یا به صورت طبیعی در پی سایش دانه‌های آن به روی یکدیگر به وجود می‌آید و یا در طی فراوری در کارخانجات تولید می‌شود. عمده استفاده ماسه سیلیس برای قالب گیری و ریخته‌گری است. اما این ماسه در صنایع دیگری مثل ساختمان، نفت و گاز، تصفیه آب، پشم شیشه، ذوب آهن و … نیز کاربرد دارد.
ماسه سیلیس را بر اساس کیفیت و خلوص آن به ترتیب به ماسه سیلیس فوق ممتاز، ممتاز، درجه 1، درجه 2 و آمورف تقسیم می‌کنند. شما می‌توانید برای خرید انواع شن و ماسه و اطلاع از قیمت شن و ماسه در شیراز از سیوان لند اقدام کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *