مصالح نامرغوب در ساختمان سازی

استفاده از مصالح نامرغوب در ساختمان سازی می‌تواند سبب کاهش عمر مفید ساختمان شود، به همین متوسط عمر مفید هر ساختمان در خارج از کشور بین 80 تا حتی 100 سال است اما در کشور ما بین 20-30 سال است.

مصالح ساختمانی با کیفیت می‌تواند نقش بسیاری پررنگی در عمر مفید هر ساختمانی داشته باشد. مصالح نامرغوب در ساختمان سازی، خطرات جبران ناپذیری را برای هر پروژه ساخت و ساز به دنبال خواهد داشت که در ادامه به شرح کامل آن خواهیم پرداخت.

یک نگاه کلی به مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی هر نوع ماده‌ای است که برای اهداف ساختمان‌سازی قابل استفاده می‌باشد. این مواد معمولاً شامل چوب، بتن، فولاد، سیمان، سنگدانه‌ها، آجرها، رس، فلز و موارد دیگر است. در زمان‌های قدیم، مردم از آجرهای خالص، یا چوب، یا کاه استفاده می‌کردند. اما در عصر مدرن، مهندسان آموخته‌اند که مصالح مناسب را برای تولید سازه‌های با کیفیت بالاتر ترکیب کرده و مطابقت دهند. البته، انتخاب همیشه بر اساس بودجه مشتری و اثربخشی مواد در پروژه‌های ساختمانی است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، از بسیاری از مواد طبیعی مانند چوب، شن، خاک رس، سنگ، چوب و حتی شاخه و برگ در ساخت و ساز استفاده می‌شد. بعضی از این مواد هنوز هم در صحنه‌ی ساخت و ساز مدرن به ویژه در آمریکا که بیشتر خانه‌ها هنوز از چوب ساخته می‌شوند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بسیاری از مصنوعاتِ ساخته دست بشر در سال‌های گذشته وارد بازار شدند و برخی مصنوعی هستند. اگرچه این مواد طبیعی نیستند، اما بعضی از آنها برای ساخت خانه‌های سازگار با محیط زیست مانند خانه‌های سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در واقع استانداردهای ساخت سبز را رعایت می‌کنند.

مصالح ساختمانی
مصالح ساختمانی

امروزه بیشتر مصالح ساختمانی تولید می‌شوند و این صنعت در بسیاری از کشورها یک صنعت کاملاً تثبیت شده است.

سایر معاملات تخصصیِ مرتبط نیز از تولید مصالح ساختمانی مانند کاشی‌کاری، لوله‌کشی، سقف‌سازی، نجاری و کارهای عایق‌بندی بهره‌مندمی‌شوند. از کلیه مصالح ساختمانی می‌توان برای ایجاد یک ساختار با کیفیت استفاده کرد. اما این به نحوه استفاده از آنها در ساخت و ساز بستگی دارد. به همین دلیل است که مدیران پروژه و مهندسان میدانی باید مواد مورد نیاز پروژه‌های خود را به دقت تحلیل کنند.

اهمیت انتخاب مصالح ساختمانی مرغوب

پاسخ ساده است. مصالح ساختمانی مناسب تأثیر زیادی بر کیفیت سازه می‌گذارد. اگر مصالح ارزان و نامرغوب باشد، دیگر مهم نیست که تیم ساخت و ساز چقدر مهارت دارد، چرا که ساختمان  مشکلات زیادی را متحمل خواهد شد و دوام زیادی نخواهد داشت.

متأسفانه، انتخاب مصالح ساختمانی مناسب، اغلب نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از برنامه‌ریزانِ پروژه تمایل دارند شاخ و برگ‌ها را بزنند و استفاده از بهترین مواد را کنار بگذارند. اغلب، هزینه باعث می‌شود از مصالح جایگزین استفاده شود که به اندازه مصالح اصلی خوب نیست.

اما مشتریان باید در نظر بگیرند که می‌توانند با استفاده از مناسب‌ترین مصالح، با کیفیت‌ترین ساختمان را به مستاجر خود تحویل دهند. این امر همچنین ایمنی و دوام ساختمان را تضمین می‌کند.

مصالح نامرغوب
مصالح نامرغوب

ساختمان های پرخطر کدامند

با توجه به پارامترهایی که برای ایمنی ساختمانها تعریف شده است و با در نظر گرفتن میزان تخلفات صورت‌گرفته در اعمال این پارامترها،ساختمانها به سه دسته پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر تقسیم می‌شوند که در این‌ بین ساختمان‌هایی که تخلفات معماری بالایی از نظر ایمنی دارند، درجه یک، ساختمان‌هایی که از این حیث در حد وسط قرار می‌گیرند درجه دو و آنهایی که تخلفات معماری کمتری از نظر ایمنی نسبت به دو گروه فوق داشته باشند، درجه سه محسوب می‌شوند.

بر اساس داده‌های آماری سازمان آتش‌نشانی، 38‌درصد ساختمان‌های ناایمن پایتخت، جزوساختمان‌های درجه یک هستند که از نظر میزان تخلفات معماری صورت گرفته در ایمنی آنها پر خطر محسوب می‌شوند. 55‌درصد آنها با دامنه ایجاد

خطر در حد میانه قرار می‌گیرند و تنها هفت‌درصد در قالب درجه سوم تعریف می‌شوند که در این تقسیم‌بندی کم‌خطر به حساب می‌آیند و در یک دسته‌بندی کلی بیش از 90‌درصد ساختمان‌های نا ایمن در گروه ساختمان‌های پرخطر و میان‌خطر قرار دارند که پراکندگی استقرار آنها حساسیت‌ها نسبت به ایمنی آنها را دو چندان می‌کند.

دلیل اصلی استفاده از مصالح نامرغوب چیست؟

از جمله‌های دلیل‌های استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب، افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که در نتیجه آن هزینه‌های تولید مصالح نیز افزایش می‌یابد و به دلیل این‌که تا یکی دوماه کارخانه‌ها اجازه گران کردن مصالح را ندارند، کیفیت مصالح ساختمانی کاهش پیدا می‌کند.

همچنین تبدیل شدن مسکن به یک کالای سرمایه‌ای، ساخت و ساز را از فاز تخصصی به فاز کالایی برای سودآوری تبدیل کرده است. به همین دلیل به کیفیت ساختمان‌ها توجه زیادی نمی‌کند و کیفیت ساختمان‌ها پایین می‌آید. ساختمان بارنگ و لعاب کاری ظاهر مناسبی پیدا می‌کند اما کم کیفیت و با قیمت بالا به فروش می رسد.

مصالح نامرغوب
مصالح نامرغوب

عواقب استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب

به دلیل پایین بودن کیفیت بسیاری از مصالح ساختمانی توصیه شده در کشور و عدم مطابقت آنها با ویژگی‌های استاندارد، همه‌ساله خسارت‌های بسیاری به منابع عظیم مالی کشور وارد می‌شود. با توجه به اینکه ایران از جمله کشورهای زلزله خیز است و همچنین در معرض دیگر بلایای طبیعی مثل سیل نیز قرار دارد، از این رو می‌توان با مصرف نکردن مصالح ساختمانی نامرغوب، مقاومت ساختمان‌ها را در برابر عوامل مخرب نیز افزایش داد.

بررسی‌های علمی انجام شده در موردزلزله‌های رخ داده در ایران نشان می‌دهد که بیش از 79‌درصد علل تخریب ساختمآنها در این زلزله‌ها مربوط به استفاده از مصالح نامرغوب بوده است، به‌گونه‌ای که تجربه تلخ زلزله در برخی نقاط کشور نشان می‌دهد عدم توجه به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد علاوه بر تخریب ساختمان‌ها در این زلزله‌ها مربوط به‌ استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد بوده است.

چگونه در ساخت و ساز با مصالح نامرغوب باید جلوگیری کرد

راه های بسیاری وجود دارد که از ورود مصالح نامرغوب به پروژه جلوگیری خواهد کرد که عبارتند از:

  • وجود ناظران برای تایید کیفیت مصالح
  • اعتبار سنجی فروشندگان و تولید کنندگان، توسط مراجع ذیصلاح
  • حذف واسطه ها در زمان خرید و فروش مصالح ساختمانی
  • خرید از فروشندگان معتبر
مصالح ساختمانی
مصالح ساختمانی

مقایسه کیفیت سیمان‌های تولید شده در ایران و خارج از کشور

به نقل از هیات مدیره شرکت (( کلینک ساختمانی ایران )) در دنیا شاخصی برای سنجش کیفیت سیمان وجود دارد به نام ((بلین))، بر اساس این شاخص  هر چه سیمان از ریزدانگی بیشتری برخوردار باشد، کیفیت بالاتری را دارد. این شاخص در اروپا 3300 ریزدانه در هر سانتی‌متر مربع به عنوان استاندار تعریف شده است، اما در ایران 2500 است که البته همین میزان را هم خیلی از تولید کننده‌ها در تولید سیمان رعایت نمی‌کنند.

برای مطالعه مقاله بتن ریزی می‌توانید به مقاله بتن ریزی مراجعه کنید.

تعدادی از استانداردهای مصالح ساختمانی

شماره استاندارد عنوان استاندارد
استاندارد 6044 بتن آماده – ویژگی‌ها
استاندارد 2930 بتن-مواد افزودنی شیمایی-ویژگی‌ها
استاندارد 1-3201 بتن تازه-قسمت1: نمونه برداری(این استاندارد6 قسمت دارد)
استاندارد 11268 بتن-تعیین دمای بتن حاوی سیمان هیدرولیکی تازه مخلوط شده-روش آزمون
استاندارد 3520 روش آزمایش برای اندازه گیری مقدار هوای موجود در بتن تازه
استاندارد 3820 روش آزمون آب انداختن بتن
استاندارد 3518 تعیین میزان روانی بتن تازه به روش وی-بی
استاندارد 3204 تعیین روانی بتن تازه-درجه تراکم
استاندارد 9-3203 آزمون بتن تازه-قسمت9:بتن خودمتراکم-آزمون
استاندارد 11270 بتن-اندازه گیری جریان اسلامپ بتن خود تراکم-روش آزمون
استاندارد 11267 سنگدانه-نمونه برداری از سنگدانه ها- آئین کار
استاندارد 1599 سنگدانه-آزمون الک کردن
استاندارد 4985 سنگدانه-سبکدانه برای بتن ریزی سازه‌ای-ویژگی‌ها
استاندارد 3040 ماسه مرجع مورد مصرف در تعیین مقاومت خمشی و فشاری سیمان-ویژگی‌ها و روش‌های آزمون
استاندارد 389 ویژگی‌های سیمان پرتلند
استاندارد 390 تعیین نرمی سیمان هیدرولیکی با دستگاه‌های نفوذپذیری هوا- روشهای آزمون
استاندارد 11895 سیمان-تعیین غلظت نرمال سیمان هیدرولیکی-روش آزمون

کلام پایانی

در مقاله به ضررهای جبران ناپذیری که استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب می‌تواند در برداشته باشد اشاره کردیم. از جمله کاهش شدید عمر مفید ساختمان‌ها، بروز حوادث جبران ناپذیر و غیره. اشاره به این موضوع کردیم که یکی از دلیل‌های اصلی تولید و استفاده از مصالح نامرغوب، تبدیل شدن خانه بعنوان یک کالای سرمایه‌ای و در نتیجه حذف شدن افراد متخصص و با تجربه و گرفتن جای آن‌ها توسط افرادی که فقط به فکر سود خود هستند. بنظر می‌رسد که برای حل این مشکل دولت باید فرهنگ سازی و سیاست‌های نظارتی درستی را تدارک ببیند.

به این نوشته امتیاز دهید !

2 دیدگاه در “مصالح نامرغوب در ساختمان سازی

  1. اشتراک ها: بررسی ایمنی ساختمان سازی - مجله سیوان لند

    • amin safari میگوید:

      دقیقا همینطوره و سیوان لند سعی کرده با آنلاین کردن بازار صنعت ساختمان به تمام فعالین این حوزه در تهیه مصالح با کیفیت و با قیمت مناسب کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *