نقش مصالح ساختمانی استاندارد در ایمنی ساختمان

استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد نقش بسزایی در کیفیت و عمر مفید ساختمان خواهد داشت. از جمله مصالح پرمصرف صنعت ساختمان بتن است که کنترل کیفی مرحله به مرحله‌ی آن ایمنی ساختمان را تایید خواهد کرد. به مناسبت روز بتن و در خصوص لزوم استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و کيفيت ساخت و ساز در سطح شهر شيراز،  سیوان لند مصاحبه‌ای با مهندس سيد مرتضی سيف‌زاده، رئيس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، انجام داده است.

پيشرفت فيزيكی ساختمان با تأييد ميزان مقاومت بتن، ايمنی را تضمين خواهد كرد

مهندس سيف‌زاده در این خصوص به خبرنگار ما گفت: «استان فارس از سال‌ها پيش توجه خاص به رعايت آيين‌نامه‌های سازمان برنامه و بودجه در رابطه با ساخت و ساز با كيفيت را داشته است. و از زمان تصويب قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان توسط اعضاء اين سازمان ايمنی، بهداشت و آسايش مورد توجه جدی قرار داده شده و نظارت دقيق بر ساخت و سازها انجام پذيرفته است. و در چندين سال متوالی استان فارس رتبه اول تا سوم را درخصوص استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در كشور به خود اختصاص داده است.»

کنترل میزان مقاومت بتن

وی در خصوص اثرات استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و نيز بتن به عنوان يكی از اساسی‌ترين مواد تشكيل‌دهنده‌ی ساختمان ايمن، توضيحاتی را ارائه و در ادامه اظهار کرد: «اگر از مصالح ساختمانی استاندارد، به عنوان مثال بتن استاندارد، استفاده نشود، آرامش خاطر و آسايش ساكنان برقرار نخواهد شد. و اين موضوع می‌بايست فرهنگ‌سازی شود تا بهره‌بردار از ساختمانی استفاده نمايد كه از مصالح ساختمانی استاندارد، به ويژه بتن كه نقش اساسی در استحكام بنا را دارد، ساخته شده باشد.»

نقش آزمایشگاه‌ها در ساخت مصالح ساختمانی استاندارد

رئيس سازمان مهندسی ساختمان استان فارس در خصوص نقش و اهميت آزمايشگاه‌های مصالح ساختمانی در جهت ساخت مصالح ساختمانی استاندارد، گفت: «به منظور كنترل و نظارت بر توليدكنندگان بتن آماده، نقش آزمايشگاه‌ها بسيار مهم می‌باشد كه می‌توانند به دستگاه كنترل و نظارت وضعيت مقاومت بتن را گزارش كنند. بنابراين پيشرفت فيزيكی ساختمان با تأييد ميزان مقاومت بتن، ايمنی را تضمين خواهد كرد.»

مهندس سيدمرتضی سيف‌زاده در پايان بيان كرد: «توصيه اينجانب رعايت مقررات ملی ساختمان توسط كليه عوامل اجرايی می‌باشد و می‌بايست فرهنگ‌سازی ايجاد گردد تا بهره‌برداران از حقوق خود آگاه شده و شناسنامه فنی ملكی را طلب نمايند و املاكی را خريداری كنند كه مصالح و خدمات استاندارد در آن به كار گرفته شده باشد.»

استاندارد محصولات و استاندارد مصالح ساختمانی چیست؟

بر اساس مواد 155 و 168 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، هرنوع ساخت و ساز باید با مصالح استاندارد و کاربرد آن توسط سازندگان ذی‌صلاح انجام شود. ماده 155: کلیه دستگاه‌های اجرائی مکلفند در اجرای پروژه‌های فنی و عمرانی خود ضوابط، مقررات و معیارهای فنی و استانداردهای ملی را رعایت نمایند. خرید هرگونه کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری که فاقد علامت استاندارد ملی ایران باشد توسط دستگاه‌های اجرائی موضوع این ماده ممنوع است.

استاندارد 155 قانون برنامه پنجم توسعه کشور

ماده168: به منظور مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و اصلاح الگوی ‌مصرف به ویژه مصرف انرژی در بخش ساختمان و مسکن اقدامات زیر انجام می‌شود:

الف ـ شهرداری‌ها مکلفند نسبت به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه‌های ساختمانی اقدام نمایند. صدور پایان‌کار برای واحدهای احداث‌شده بر مبنای این پروانه‌ها، منوط به رعایت کامل این مقررات است.
تبصره ـ متخلفان از مقررات ملی ساختمان از جمله طراح، ناظر، مجری و مالک براساس آئین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد موظف به رفع نقص و جبران خسارت می‌شوند.

ب ـ صدور پروانه هرگونه ساختمان منوط به ارائه موافقت اصولی بیمه کیفیت ساختمان احداثی است. شرکت‌های بیمه مکلفند بر اساس بیمه‌نامه صادره در صورت ورود هرگونه خسارت در طی ده سال به ساختمان احداثی، خسارت‌های وارده را ظرف سه ماه جبران نمایند.

ج ـ کلیه مجریان دولتی موظفند مسؤولیت حرفه‌ای خود و در صورت نیاز، مسؤولیت سایر عوامل مرتبط در طراحی، محاسبه و نظارت ساختمان‌های تحت پوشش خود اعم از شهری و روستایی را نزد یکی از شرکت‌های دارای صلاحیت بیمه نمایند.
د ـ به منظور انجام مطالعات لازم برای کاهش خطرپذیری زلزله:
1ـ شبکه ایستگاه‌های شتاب‌نگاری و زلزله‌نگاری و پیش‌نشانگرهای زلزله توسعه یابد.
تبصره ـ ایستگاه‌های شتاب‌نگاری در شهرستان و روستاهای بزرگ به ازای هر بیست و پنج هزار نفر یک ایستگاه توسعه می‌یابد.
2ـ طی برنامه مصالح و روشهای مؤثر در مقاوم‌سازی ساختمانی، استاندارد و از تولیدکنندگان آن‌ها حمایت شود.

کلام پایانی

اهمیت ایمنی ساختمان ما را به این وامی‌دارد که با استانداردهای تصویب شده در باب مصالح ساختمانی و درک لزوم استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، آشنا شویم. و به‌عنوان هم سازنده و هم بهره‌بردار خواستار رعایت این استانداردها باشیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *