مراحل سیم کشی برق ساختمان | سیم کشی ساختمان

برای ساخت یک ساختمان نیاز به طی شدن مراحل زیادی است که هر کدام از این مراحل باید طبق اصول و استاندارد مشخصی پیش برود. سیم کشی ساختمان از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل ساخت و آماده سازی یک ساختمان است. انجام دادن درست و اصولی  سیم کشی به عنوان مهم‌ترین اصل برای فراهم کردن نتیاج دلخواه سناخته می‌شود. آئین نامه‌های اجرایی و قوانینی برای سیم کشی ساختمان به صورت اصولی تعریف شده است که موجب به حفظ امنیت ساختمان‌ها می‌شود، زیرا که هرگونه اشتباه‌ای احتمال ایجاد آتش سوزی را به وجود می‌آورد.

سیم کشی ساختمان از جمله اقدامات مهم و بسیار حساس در ساختمان می باشد که دارای مراحل مختلفی است و هرکدام از این مراحل مانند حلقه های زنجیر به هم متصل می باشند و این بدان معناست که اگر یکی از مراحل حذف و یا به خوبی اجرا نشود، قطعا عملیات سیم کشی ساختمان با مشکل اساسی روبرو خواهد شد.

سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان در یک تقسیم بندی کلی به دو شیوه روکار و توکار انجام می‌شود که برای انجام دادن هر کدام از آن‌ها باید مراحل خاصی را طی کنید. سیم کشی روکار به نوعی از سیم کشی گفته می‌شود که سیم‌ها از روی گچ دیوار و به صورت آزاد از داخل لوله‌ها و داکت ها عبور داده می‌شوند و تمامی این سیم‌ها قابل مشاهده هستند و در صورت بروز هرگونه آسیب و خسارتی به راحتی می‌توان محل آن را پیدا کرد، سپس اقدام به تعمیر آن کرد.

برای خرید تاسیسات الکتریکی می‌توانید به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

سیم کشی ساختمان
سیم کشی ساختمان

سیم کشی توکار نسبت به سیم کشی روکار از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است، با توجه مواردی مانند دکوراسیون و زیبایی، ارزش مالی و اهمیت امنیت در اماکن مختلف می‌تواند به سه صورت مختلف انجام شود.

سیم کشی توسط قوطی کلید و پریز به جای قوطی تقسیم: در هنگام نصب به این روش باید فضای کافی برای سیم‌ها در نظر گرفته شود تا کلیدها و پریزها به راحتی داخل قوطی نصب شوند. زیرا که در حالت عادی قوطی‌های کلید و پریز جای کافی برای تقسیم سیم‌ها ندارند و برای آن‌که سیم‌ها فضای مناسبی داشته باشند باید در بخش پشتی قوطی کنده‌کاری کرد تا فضای مناسب ایجاد شود.

سیم کشی با استفاده از تابلوی توزیع یا جعبه فیوز: در سیم کشی با استفاده از این روش، تقسیم بندی محل‌های متفاوت ساختمان ( اتاق خواب، پذیرایی و..) به صورت مجزابه داخل جعبه فیوز آورده می‌شوند.

جعبه فیوز به صورت معمول در جایی متصل می‌شود که بتوان لوله‌های سیم کشی محل‌ها مختلف را به آنجا آورد. عیب یابی سیم‌ها در این روش با مقایسه با دو روش قبلی راحت‌تر است زیرا که سیم کشی قسمت‌های مختلف ساختمان به صورت مجزا و جدا از هم است. هزینه‌ نسبتا بالاتر این روش یکی از معایب این روش است.

سیم کشی با جعبه تقسیم: روش سیم‌های برق دربالای دیوارها و از داخل لوله برق به صورت افقی عبور داده می‌شوند و در هر نقطه‌ای که نیاز باشد و در فاصله  30 سانتی‌متری از سقف بنا، قوطی‌های تقسیم کار گذاشته می‌شوند که تقسیم سیم در داخل آن‌ها صورت بگیرد.

سیم کشی ساختمان
سیم کشی ساختمان

مراحل سیم کشی ساختمان

قبل از هرتوضیحی بهتر است که اول بصورت تیتروار همه مراحل سیم کشی ساختمان را بیان نموده و سپس به توضیح دقیقی پیرامون هرکدام از آنها بپردازیم.

برای مطالعه بیشتر درباره برق کشی ساختمان می‌توانید می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

این مراحل عبارتند از:

  1. ترسیم نقشه
  2. اندازه و خط تراز
  3. کنده کاری
  4. قوطی گذاری
  5. لوله گذاری
  6. سیم کشی
  7. سربندی
  8. نصبیات

مراحل برق کشی ساختمان

ترسیم نقشه

در ابتدای امر و قبل از هرچیزی باید مسیر را مشخص کرد که برای مشخص

کردن مسیر، نیاز مند ترسیم نقشه می باشیم. نقشه مراحل سیم کشی

ساختمان را باید یک متتخصص و مهندس برق، طراحی کند.  طراحی نقشه

موجب می شود که همه قدم های خود را حساب شده برداشته و بی گدار به

آب نزنید. برق کشی ساختمان با نقشه، قطعا اشتباهات و خطرات احتمالی را

به صفر خواهد رساند.

اندازه و خط تراز

مرحله دوم بعد از طراحی نقشه، نوبت به خط تراز می باشد و این مرحله مقدمات کنده کاری برای کلید و پریز ها را مهیا می سازد. طبق استاندار‌های برق ساختمان، فاصله‌ی کلید‌ها و پریز‌ها از کف را اندازه گیری کرده و بوسیله شنگ طراز (البته امروزه از لیزر هم برای این کار استفاده می‌شود) دو سر هر دیوار را نشانه گذاری می‌کنیم سپس به وسیله ریسمان رنگ یک خط سراسری می‌کشیم. به این ترتیب اندازه‌ها دقیق و کلید‌ها و پریز‌ها هر کدام در سطحی کاملا استاندارد روی دیوار قرار می‌گیرند.

کنده کاری ها

بعد از مرحله خط تراز باید به سراغ کنده کاری برویم. کنده کاری به معنای این است که ما میبایست؛ مکان هایی که قرار است لوله و قوطی های برق را جای دهیم، شروع به کندن کنیم. این عملیات به دو روش سنتی و یا استفاده از تیشه های برقکاری، چکش و قلم صورت می پذیرد.

البته باید خاطرنشان کنیم که با وجود پیشرفت امکانات، 2 راه دیگر برای انجام این مرحله روی کار آمده که عبارتند از:

الف-شیار زن: یک دستگاه بسیار کاربردی که در نقش یک دستگاه بسیار دقیق برای کندن لوله و قوطی ها عمل می کند و تنها مکان مورد نیاز برای جا دادن آن‌ها را باید کند. نمونه‌های تک تیغ و دو تیغ این دستگاه‌ها در بازار موجود می‌باشند که نمونه دو تیغ آن‌ها قابل تنظیم بوده و شما می‌توانید یک اندازه خاص برای برش روی دیوار را به دستگاه بدهید.

ب-بتن کن یا هیلتی: بتن کن را باید یک چکش برقی قوی و حساس دانست که قادر به کندن بتن و آجر می باشد که کار را برای افراد بسیار آسان

کرده و دیگر هیچ سختی را با وجود این دستگا، نمی توان در نظر گرفت.

سیم کشی ساختمان
سیم کشی ساختمان

قوطی گذاری

حال باید قوطی ها را در محل هایی که کنده شده بگذاریم و سپس آنها را با گچ محکم کنیم و و باید قوطی‌ها را هم سطح گچ دیوار نصب نمود و هم تراز با خط ترازمان نیز باشد.

لوله گذاری

در این مرحله نوبت به کارگذاری لوله های بدنه می رسد و باید لوله های بدنه، زانو یا لوله خم ها را در سقف یا کف به لوله ها متصل کرده و سپس لوله کف و سقف را هم به زانو ها ربط دهیم.

 سیم کشی

در این مرحله به کمک فنر سیم کشی، داخل لوله‌ها سیم می‌کشیم مسئله ای که در این مرحله مهم است، این می‌باشد که باید در مرحله لوله گذاری، به تعداد کافی لوله گذاشته باشیم تا سیم‌های تلفن، برق، اعلام حریق، آیفون، آنتن و… را جداگانه از لوله‌های مجزا عبور دهیم.

مراحل برق کشی ساختمان سربندی

در این مرحله داخل قوطی‌ها، با ارتباط دادن درست و اصولی، سیم‌های کلید و پریز‌ها را با دقت سربندی باید کرد.

نصبیات

در این مرحله که آخرین مرحله سیم کشی توکار میباشد نوبت به نصب کلید پریز‌ها و لامپ‌ها می رسد و در پایان این مرحله است که می توانیم از موفقیت در انجام همه مراحل سیم کشی ساختمان سخن گفته و پروژه خود را با موفقیت به پایان رسانیم.

کلام پایانی

مقاله مراحل سیم کشی ساختمان را باشرح قدم به قدم تمامی مراحل این عملیات ویژه به پایان رساندیم تا زین پس، با اطلاعات کامل و تخصصی، اقدام به اجرای این مراحل کنید.

3.7/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه در “مراحل سیم کشی برق ساختمان | سیم کشی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *