متر لیزری چیست؟ | بررسی کاربردهای آن

وسایل جدیدی هستند که می‌توانند ما را در انجام کارهای سخت و پیچیده یاری دهند. یکی از این ابزارها که کاربردهای فراوانی در بسیاری از رشته‌ها دارد، متر لیزری است. از این ابزار برای اندازه‌گیری مسافت، حجم و مساحت اجسام استفاده می‌شود. این وسیله در زمینه‌های مختلفی مانند ورزش، علوم نظامی، مهندسی، هوا وفضا و حتی مصارف عادی‌تر مانند ساخت ساختمان و ملزومات داخلی آن مثل کابینت‌سازی به طور گسترده به کار می‌رود در ادامه با این مقاله همراه باشید تا شما را به طور اجمالی با این وسیله کاربردی آشنا کنیم.

برای خرید ابزارآلات می‌توانید به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

متر لیزری چگونه کار می‌کند؟

کار اصلی یک متر لیزری فرستادن پالس نوری به سمت هدف و اندازه‌گیری مدت زمان بازتاب نور است. به این صورت که متر لیزری از راه دور، پالس را به هدف ساطع می‌کند و پالس پس از رسیدن به هدف دوباره به سمت فرستنده بازمی‌گردد این فرآیند که به آن زمان پرواز می‌گویند در واقع بر اساس این اصل استوار است که نور لیزر با سرعتی ثابت در جو زمین حرکت می‌کند.

متر لیزری

پس از برگشتن پالس بازتاب به فرستنده، پردازشگری که در لیزر قرار دارد در کمترین زمان ممکن فاصله تا هدف را محاسبه می‌کند، در واقع متر لیزری زمان بین دو رویداد را اندازه‌گیری کرده و آن را به فاصله تبدیل می‌کند. این محاسبه با این فرمول اندازه‌گیری می‌شود: فاصله مساوی است با ضرب سرعت در زمان.

متر لیزری توانایی اندازه‌گیری فواصل زمانی تا میلیارد میلیارد ثانیه را دارد. این لیزر قادر است تا مسافت ۳۰ متر را با دقت ۳ میلی متر اندازه‌گیری کند. دقت، سرعت، ایمنی، تطبیق‌پذیری و راحتی کار از ویژگی‌های آن است که آن را از دستگاه‌های اولتراسونیک که عملکردی تقریبا مشابه متر لیزری دارند، متمایز می‌کند.

روش محاسبه فاصله در متر لیزری

محاسبه فاصله بین دستگاه و هدف با فرمول D=CT/2 انجام می‌شود. در این فرمول، C برابر با سرعت نور و T برابر با مدت زمان حرکت بین آن و هدف است. با توجه به سرعت بالای حرکت پالس تا هدف و تمرکز و دقت آن، محاسبات آن در مسافت‌های بر حسب مایل از دقت بالایی برخوردارند و اگر فاصله کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد ممکن است دقت خود را از دست بدهد.

متر لیزری

متر لیزری چه ویژگی‌هایی دارد؟

کار با مترهای اندازه‌گیری قدیمی ممکن است که ساده و قابل اعتماد باشند اما محدود هستند و از طرف دیگر شما به شخص دیگری برای گرفتن انتهای متر نیاز دارید. اما متر لیزری در عین این که سریع و دقیق است تنها به یک نفر و یک دست برای  گرفتن آن نیاز دارد و همچنین روش کار بسیار ساده‌ای دارد.

با استفاده از مترهای لیزری می‌توانید مسافت‌ها را از فاصله دور انداه بگیرید، حجم‌ها را به آن اضافه یا از آن تفریق کنید. از طرف دیگر نور لیزر متراکم و متمرکز است و مانند نور سفید پراکنده نمی‌شود. به بیان دیگر نور متر لیزری می‌تواند مسافت‌های طولانی را بدون از دست دادن شدت نور طی کند.

در واقع یک پالس متر لیزری هنگام انعکاس از هدف، همچنان شدت اولیه خود را حفظ می‌کند و این مساله برای محاسبه فاصله اجسام از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر موارد ذکر شده یکی دیگر از ویژگی‌های مهم متر لیزری این است که زمان اندازه‌گیری مسافت مورد نظر خود، نیاز نیست نگران موانعی که بر سر مسیر قرار دارند مانند لوله‌ها یا اجسام بزرگ باشید، چرا که به راحتی می‌توانید زاویه‌ای پیدا کنید که نور لیزر به راحتی از کنار وسایل عبور کند. با کمک این دستگاه می‌توانید بدون این که مجبور باشید به مکان‌های بلند صعود کنید اندازه آن‌ها را تا سطح زمین محاسبه کنید.

بنابراین ایمنی ویژه‌ای که متر لیزری برای کاربرانش به همراه دارد و آن‌ها را در مکان‌های خطرناک محافظت می‌کند بسیار ارزشمند و با اهمیت است. در واقع متر لیزری قادر است کارهایی انجام دهد که شما از عهده آن‌ها بر نمی‌آیید.

برای مطالعه بیشتر درباره دکوراسیون داخلی می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

موارد استفاده متر لیزری

متر لیزری امروزه در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. از تهیه نقشه از کف اقیانوس و نقشه‌های توپوگرافی از پوشش گیاهی گرفته تا مصارف ورزشی می‌توان از متر لیزری استفاده کرد. ارتش و علوم نظامی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که به طور گسترده می‌توان از متر لیزری در آن بهره برد. از این وسیله برای محاسبه دقیق مسافت اهداف تیراندازها و توپخانه‌ها، شناسایی اهداف و همچنین ساخت تجهیزات مهندسی و نظامی به طور گسترده استفاده می‌شود.

متر لیزری

متر لیزری

مهندسان و طراحان در ساخت مدل های سه بعدی اشیاء می‌توانند از متر لیزری بهره بگیرند. شکارچیان و گلف بازان هم از جمله کسانی هستند که به متر لیرزی به چشم یک ابزار همیشگی و کاربردی نگاه می‌کنند.

مزایای استفاده از متر لیزری

تا به اینجای مقاله به تعداد زیادی از مزایای متر لیزری اشاره کردیم، در ادامه به شکل کامل‌تر به بررسی مترلیزری می‌پردازیم.

  • متر لیزری از سرعت و دقت بالایی برخوردار است.
  • کار کردن با این ابزار بسیار ساده است.
  • متر لیزری بسیار سبک است و به راحتی می‌توان آن را حمل کرد.
  • مترهای قابلیت برآورد متراژ تا 250 متر را برخوردار است.
  • این متر از سرعت بالایی در اندازه گیری برخوردار است.
  • متر لیزری امکان دور از دسترس از جمله سقف و هم چنین اندازه‌گیری ارتفاع را فراهم می‌سازد.
  • استفاده از این متر نیاز به نفر دومی برای نگه داشتن آن ندارد.

معایب استفاده از متر لیزری

متر لیزری هم مانند هر وسیله دیگر، به علاوه مزایای که دارد معایبی نیز دارد. به طور کلی می‌توان گفت محدودیت استفاده از این وسیله در مکانی بدون مانع و همراه با دید مستقیم است.

همچنین این گونه متر‌ها قابلیت اندازه گیری مکان‌های قوسی شکل را برخوردار نیست. در برخی از موارد دیده شده است که در فواصل طولانی، پرتوهای لیزری و دچار واگرایی می‌شود.

به این علت که امر مجاورت نور لیزر با حباب‌هی موجود در هوا است. این گونه حباب‌ها مانند یک لنز عمل می‌کند و تغییراتی تقریبی در اندازه‌های میکروسکوپی تا نصف ارتفاع مسیر پرتور لیزر ایجاد می‌کنند.

متر لیزری

یکی از دیگر از معایب کار با این دستگاه، این است که انعکاس نور در اجسام مختلف متفاوت است، نمونه اجسامی که تمایل به جذب یا پراکندگی نور دارند، برگشت و انعکاس نور را به دستگاه فرستنده کاهش می‌دهند. در چنین مواقعی باید از دستگاهی با امکان جابه‌جایی فاز استفاده شود.

روش‌های بهبود کیفیت متر لیزری

مترهای لیزری برای اطمینان از نتیجه‌ی بهتر از روش‌هایی جهت کمتر کردن نور پس زمینه استفاده می‌کنند. چرا که نور زیاد در پس‌زمینه می‌تواند با انعکاس یافتن در پالس دستگاه در اندازه‌گیری تداخل ایجاد کند و نتیجه‌ای غیر واقعی به دست دهد.

به عنوان مثال، برای اندازه‌گیری  با این دستگاه در قطب جنوب به دلیل وجود نور زیاد پس‌زمینه در این ناحیه، از ترکیبی از فیلترهای پهنای باند باریک، عنبیه و فرکانس پرتوهای شفاف استفاده می‌کند تا نور پس زمینه را تا جایی که می‌شود کاهش دهد.

دقت یک متر لیزری به پالس اصلی که از هدف به سمت دستگاه برمی‌گردد بستگی دارد. هر چقدر هم پرتوهای متر لیرزی باریک باشند و سرعت و شدت بالایی داشته باشند اما مانند نور طبیعی و سفید در معرض تحریفات جوی قرار دارند. تحریفات جوی می‌توانند بر روی پالس تأثیر بگذارند و نتیجه به دست آمده را به صوت غیر واقعی نشان دهند.

دقت اندازه‌گیری این دستگاه تحت تأثیر تحریفات جوی در فاصله‌های بیشتر از ۱ کیلومتر پایین می‌آید و همین‌طور تحریفات جوی می‌توانند نور را بیشتر یا کمتر از درجه واقعی آن‌ها منعکس کنند. در مواردی که هدف، شدت بازتاب وسیعی داشته باشد بهتر است برای گرفتن نتیجه دقیق‌تر از روش تغییر فاز استفاده شود.

برای مطالعه بیشتر درباره کابینت می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به کاربرد متر لیزری بپردازیم، همچنین درباره مزایا و معایب کار کردن با آن صحبت کردیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *