لوله مانیسمان رده 40 چیست؟ +بررسی مشخصات لوله مانیسمان رده 40

پرکاربردترین نوع لوله مانیسمان، لوله مانیسمان رده 40 می‌باشد. این لوله بدون درز و جوشکاری است و به همین خاطر مقاومت بالایی دارد. لوله بدون درز رده 40 از سایز ⅛ اینچ تا 34 اینچ تولید می‌شود که با بالا رفتن سایز، ضخامت آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. در ادامه این مقاله از سیوان لند با ما همراه باشید تا به شما بگوییم لوله مانیسمان رده 40 چیست و مشخصات و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

لوله مانیسمان رده 40 چیست؟

پرکاربردترین نوع لوله بدون درز، لوله مانیسمان رده 40 می‌باشد.
لوله مانیسمان رده 40 چیست

لوله‌های فلزی را در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌کنند. در ساخت لوله‌های درزدار یک ورق فلزی را به شکل لوله به هم جوش می‌دهند؛ اما در ساخت لوله بدون درز، جوشکاری نمی‌شود و لوله به صورت یکپارچه تولید می‌شود که برای این کار یا از روش سنبه‌زنی استفاده می‌کنند یا ریخته‌گری گریز از مرکز. لوله مانیسمان، همان لوله بدون درز است. این لوله بر اساس نسبت ضخامت به قطر، در رده‌های مختلفی تولید می‌شود که یکی از آن‌ها مانیسمان رده 40 است.

لوله مانیسمان رده 40 پرکاربردترین رده لوله مانیسمان به شمار می‌رود. این لوله از جنس فولاد کربنی و از سایز 1.8 اینچ تا 32 اینچ تولید می‌شود. هر چه سایز لوله بیشتر می‌شود، ضخامت دیواره‌ی آن هم افزایش پیدا می‌کند. که ضخامت لوله بدون درز رده 40 بسته به سایز آن از 1.73 تا 17.84میلی‌متر است. 

هرچه رده لوله بالاتر برود، ضخامت دیواره‌ی آن هم افزایش پیدا می‌کند. برای مثال ضخامت لوله مانیسمان 1 اینچ رده 40 از ضخامت لوله مانیسمان 1 اینچ رده 20 بیشتر است. البته نباید رده لوله را با ضخامت آن اشتباه گرفت. چون با فرض ثابت بودن رده لوله، با بالا رفتن سایز، ضخامت هم بیشتر می‌شود. یعنی به‌طور مثال، ضخامت لوله مانیسمان رده 40 سایز 2 اینچ از ضخامت لوله مانیسمان رده 40 سایز 1 اینچ بیشتر است.

مشخصات لوله مانیسمان رده 40

لوله مانیسمان رده 40 بر اساس استاندارد ASME B36.10M و در گریدهای A106، St52 و St37 ساخته می‌شود.
مشخصات لوله مانیسمان رده 40

برای ساخت لوله مانیسمان بدون درز رده 40 از فولاد کربنی یا فولاد ضدزنگ استفاده می‌کنند. درصد کربن موجود در نوع فولاد کربنی بسیار پایین و حدود 0.2% تا 0.25% است و به همین دلیل به آن فولاد نرم یا فولاد کم کربن هم گفته می‌شود. اگر لوله مانیسمان رده 40 از فولاد کم کربن ساخته شده باشد خاصیت مغناطیسی، انعطاف‌پذیری، قابلیت جوشکاری و ماشین‌کاری آن بالا خواهد بود.

هم‌چنین این نوع از لوله مانیسمان رده 40 در برابر زنگ‌زدگی مقاوم نیست و در صورت لزوم باید روی آن از پوشش گالوانیزه استفاده کرد. اما اگر نیاز داشته باشید که لوله رده 40 شما مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی داشته باشد، بهتر است از لوله با جنس استنلس استیل (فولاد ضد‌زنگ) استفاده کنید.

وزن لوله مانیسمان رده 40 بر اساس سایز آن متفاوت خواهد بود. این لوله در شاخه‌های 6 متری و 12 متری تولید می‌شود که نوع 6 متری آن متداول‌تر است. برای تولید لوله‌های مانیسمان از استانداردهای مختلفی پیروی می‌شود که یکی از آن‌ها استاندارد ASME B36.10M می‌باشد. در این استاندارد ابعاد هر رده از لوله آورده شده است. لوله‌های بدون درز در گریدهای مختلفی نیز تولید می‌شوند که در ایران لوله مانیسمان رده 40 در گریدهای A106، St52 و St37 ساخته می‌شود.

جدول مشخصات لوله مانیسمان رده 40

نوع لوله مانیسمان بدون درز
جنس فولاد کربنی یا فولاد ضد‌زنگ
سایز از ⅛ تا 32 اینچ
قطر بیرونی از 10.3 تا 813 میلی‌متر
ضخامت از 1.73 تا 17.48 میلی‌متر
وزن هر متر از 0.37 تا 342.91 کیلوگرم

 

کاربرد لوله مانیسمان رده 40

لوله بدون درز رده 40 پرکاربردترین لوله مانیسمان به شمار می‌رود. سایزهای مختلف این لوله هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند و برای همین هم کاربری آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. به طور کلی از لوله رده 40 برای انتقال سیالات نفت و گاز، لوله‌کشی آتش‌نشانی و صنعتی، کمپرسورها و مخازن بویلرها، صنایع دریایی و کشتی‌سازی استفاده می‌شود.

تفاوت لوله مانیسمان رده 40 و رده 80

بعد از لوله مانیسمان رده 40، مانیسمان رده 80 را می‌توان پراستفاده‌ترین لوله بدون درز دانست. سایز لوله‌های مانیسمان رده 40 و رده 80 با هم یکی است، اما در ضخامت با هم تفاوت دارند. ضخامت لوله‌های مانیسمان رده 80 از مانیسمان رده 40، با سایز یکسان، بیشتر است. بیشتر بودن ضخامت این لوله‌ها باعث می‌شود که مقاومت آن‌ها در برابر عوامل مختلف و وزنشان هم بیشتر باشد. این موضوع هم‌چنین بر قیمت لوله مانیسمان هم تاثیر می‌گذارد و قیمت لوله مانیسمان رده 40 از قیمت لوله مانیسمان رده 80 کمتر می‌باشد.

دیگر تفاوت لوله مانیسمان رده 40 با رده 80، تفاوت در رنگ آن‌ها می‌باشد که لوله‌های رده 80 رنگ تیره‌تری نسبت به رده 40 دارند. به طور کلی اگر قرار باشد لوله تحت فشار بالا قرار بگیرد از لوله مانیسمان رده 80 استفاده می‌شود، اما اگر فشار وارد بر لوله بالا نباشد و نیاز نباشد که لوله استحکام بسیار بالایی داشته باشد، از لوله رده 40 استفاده می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *