لوله فاضلاب و کاربرد آن ها

لوله فاضلاب و کاربرد آن ها

لوله فاضلاب مجرای دفع مواد زائد است. لوله های فاضلاب در اندازه های بسیار متنوعی ساخته می شوند و از مواد مختلفی ساخته شده اند. هدف اصلی لوله فاضلاب انتقال فاضلاب یا فاضلاب از خانه یا ساختمان های تجاری از طریق سیستم فاضلاب برای تصفیه یا دفع است. با گذشت زمان، این مجاری فاضلاب می توانند خراب شده و یا آسیب ببینند و نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. برای این کار اغلب از فناوری بدون ترانشه استفاده می شود.

لوله های فاضلاب بخشی از سیستم فاضلاب بزرگ تر است که می تواند به یک خاصیت محدود شود یا در کل شهر گسترش یابد. روش مطلوب حمل و نقل برای فاضلاب جاذبه زمین است.

فاضلاب به طور کلی از طریق لوله های کوچک به لوله های بزرگ تر در یک جریان ثابت به سمت تصفیه خانه زباله تامین می شود. در مناطق کم ارتفاع ممکن است نیاز به ایستگاه های آسانسور وجود داشته باشد تا محتویات را به سطح بالاتری پمپ کنند تا زمانی که جاذبه بتواند کار خود را انجام دهد. از انواع مصالح ساختمانی در لوله های فاضلاب استفاده می شود. در خانه های قدیمی لوله ها اغلب از خاک رس یا چدن ساخته می شوند. لوله های فاضلاب جدید اغلب با استفاده از PVC یا ABS ساخته می شوند. لوله اورنجبرگ از دهه 1860 تا 1970 مورد استفاده قرار گرفت.

تعمیر یا تعویض لوله های فاضلاب با استفاده از روش های سنتی ساخت از نظر کار و ایجاد اختلال در محیط فیزیکی هزینه بر است. ساخت بدون ترانشه باعث کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت می شود.

انواع لوله فاضلاب

لوله فاضلاب و کاربرد آن ها

    انواع لوله های فاضلاب

PVC :پلاستیک سفید

ABS  : پلاستیک مشکی

چدن:  فلز ضخیم، اغلب خورده شده

خاک رسسرامیک، ماده ای مشابه گلدان گل

اورنجبرگمجرای الیاف چوب؛ نادر است اما هنوز هم گاهی اوقات یافت می شود.

لوله فاضلاب پلاستیکی ABS و PVC

لوله فاضلاب پلاستیکی برای تاسیسات زیرزمینی هم در ABS و هم در PVC موجود است. هر دو نوع لوله دارای فضای داخلی صاف برای ظرفیت حمل عالی مواد زائد جامد هستند. نمای بیرونی صاف هم چنین به مقاومت در برابر لنگرگاه ریشه کمک می کند (اما کاملاً جلوگیری نمی کند).

لوله فاضلاب پلاستیکی در قطر 4 اینچ معمولاً ماده مورد نظر برای خودتان است زیرا از نظر وزن بسیار سبک، برش آسان، ارزان و در تمام مراکز خانگی موجود است. به عنوان یک مزیت اضافی، می توان لوله پلاستیکی را به لوله چدن و رس رساند.

لوله فاضلاب و کاربرد آن ها

لوله فاضلاب چدنی

لوله فاضلاب چدنی، مانند لوله خاک رس، با خانه های قدیمی مرتبط است، اما هنوز هم نصب می شود. یکی از بهترین موارد در مورد لوله چدن استحکام فوق العاده آن است. یک لوله فاضلاب با قطر چهار اینچ می تواند بیش از دو تن فشار در هر پایه خط را تحمل کند. در مقابل، رس، ABS  و لوله PVC همه در معرض شکستگی هستند.

برش لوله فاضلاب چدنی سنگین و دشوار است. برای برش یک لوله چدن در زمین، شما به یک برش لوله خاک نیاز دارید، ابزاری مخصوص که می توانید با پرداخت هزینه ای اندک از خانه های عرضه کننده اجاره کنید.

لوله چدن قابل اشتعال نیست. این مسئله برای تاسیسات زیر زمین نیست. اما اگر تصمیم بگیرید که چدن را به داخل خانه ادامه دهید، با دانستن این که لوله چدن در آتش آب نمی شود، می توانید احساس امنیت کنید.

لوله فاضلاب و کاربرد آن ها

لوله فاضلاب خاک رس

لوله فاضلاب خاک رس شیشه ای هنوز هم گذاشته شده است، اگرچه به عنوان یک صاحب خانه که خودتان آن را انجام دهید، احتمالاً نمی خواهید این مورد را برای جایگزینی خط فاضلاب خود انتخاب کنید. اغلب، انتخاب لوله فاضلاب شما با توجه به آن چه فروشگاه لوازم منزل در اختیار شما دارد، انجام می شود و هیچ یک از عمده فروشان لوله های سفالی را حمل نمی کنند.

اگرچه ممکن است لوله خاک رس باستانی به نظر برسد، اما یک شکل مناسب از لوله فاضلاب است. یک مزیت بزرگ لوله خاک رس نسبت به لوله پلاستیکی، بی اثر بودن آن است که باعث می شود در برابر تخریب شیمیایی بسیار مقاوم باشد. از آن جا که لوله فاضلاب سفالی دارای سطح متخلخل است، تمایل به جذب ریشه درختان دارد. ریشه هایی که به لوله سفالی برخورد می کنند، ممکن است در نهایت باعث ترک خوردن لوله شوند.

لوله فاضلاب و کاربرد آن ها

انواع لوله فاضلاب

لوله های فاضلاب اورنجبرگ

لوله فاضلاب بی نظیر و بکر اورنجبرگ چیزی نیست که اغلب مشاهده کنید. به طور معمول، پس از حفر کردن خط فاضلاب، لوله فاضلاب اورنجبرگ را در حالت فروریخته می یابید.

 

اورنجبرگ، یک لوله مجرای الیاف، از الیاف چوب با یک چسب مخصوص ضد آب ساخته شده است، سپس با   زمین قیر مایع زغال سنگ آغشته می شود. اورنجبرگ مورد علاقه بسیاری از لوله کش های آن زمان قرار گرفت زیرا حمل آن سبک بود و با اره چوبی معمولی برش می خورد.

لوله مجرای الیافی که به طور مناسب در شن و ماسه بستر شده است تا تنش را کاهش دهد، طولانی تر از تأسیسات تهیه شده ضعیف خواهد بود. بیش ترین عمر اورنجبورگ بیش از 50 سال طول نمی کشد، بنابراین یافتن آن دیگر نادر است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *