لامپ یو وی | بررسی علت خرید انواع لامپ UV

لامپ یو وی (لامپ UV)، می‌تواند انرژی الکتریکی را به انرژی فرابنفش تبدیل کند. به این صورت که با قرار گرفتن لامپ یو وی، در جریان الکتریکی، بخار جیوه می‌تواند نور ماوراء بنفش را با طول موج کم( بین 10 تا 400 نانومتر) پخش می‌کند. لامپ یو وی انواع مختلفی دارد که شامل لامپ UVA، لامپ UVB، لامپ UVC است. در ادامه مقاله کاربرد و مزایای خرید هرکدام را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

لامپ یو وی

لامپ یو وی دارای 3 نوع  مهم می‌باشد. لامپ  UVC - لامپ UVB -لامپ UVA

لامپ یو وی فرابنفش (Ultraviolet) یا به اختصار UV، موجی است در گستره امواج الکترومغناطیسی با طول موجی در محدوده 10 تا 400 نانومتر. به بیانی دیگر انرژی لامپ یو وی کمتر از پرتو ایکس، ولی بیشتر از نور مرئی است. اشعه UV در نور خورشید موجود است و تقریباً شامل 10٪ از تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می‌شود.اغلب هنگام خرید لامپ UV، لامپ یو وی را به عنوان لامپ پزشکی با خاصیت گندزدایی و میکروب کشی می‌شناسند و البته که انواع مختلف لامپ یو وی مزایا و کاربردهای بیشتری نیز در دیگر صنایع دارد. 

طیف نوری لامپ یو وی UV

این نور به چهار بخش طیفی زیر تقسیم می شود:

  1. یو وی خلا (طول موج 100 تا 200 نانومتر )
  2. لامپ یو وی سی UVC (طول موج 200 تا 280 نانومتر)
  3. لامپ یو وی بی UVB (طول موج 280 تا 315 نانومتر )
  4. لامپ یو وی ای UVA (طول موج 315 تا 400 نانومتر)

در همه طیف‌های یو وی قابلیت نابودی و غیرفعال کردن تولید مثل بسیاری از گونه‌های میکروارگانیسم‌ها (ویروس، باکتری و ..) وجود دارد. از میان این طیف‌های یو وی، طیف نوری لامپ یو وی سی بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد. این نور قادر به تغییر ساختمان و پیوندهای مولکولی(DNA) میکروارگانیسم‌ها است به طوری‌که آن‌ها را غیر فعال کرده و از تکثیر و ازدیاد آن‌ها در مکان‌های در معرض آلودگی و بیماری جلوگیری می‌کند.

خرید لامپ UV چه کاربردهایی دارد؟

لامپ یو وی را به عنوان لامپ پزشکی با خاصیت گندزدایی و میکروب کشی می‌شناسند

به طور کلی از این انواع لامپ یو وی برای موارد زیر می‌توان استفاده کرد:

  • جلوگیری از تقلب در گذرنامه، گواهینامه و غیره
  • از بین بردن و کنترل نمودن حشرات و موجودات ریز
  • علم نجوم و ستاره شناسی
  • فیزیوتراپی (لامپ سرد و لامپ گرم)
  • درمان بیماری‌های پوستی
  • گندزدایی (ضد عفونی بیمارستان‌ها)
  • استفاده در آکواریوم.

نحوه گندزدایی با لامپ یو وی 

معمولاً پرتوهای فرابنفش UV را در لامپ‌های به خصوصی به نام لامپ‌های بخار جیوه، لامپ سیاه، لامپ‌های هالوژن و…، می‌توان مشاهده کرد. لامپ‌های بخار جیوه از همان لامپ‌هایی هستند که در معابر مختلف می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. انواع مختلفی از لامپ یو وی وجود دارد که نور UV و مرئی منتشر می‌کند. مهم‌ترین نوع لامپ مورد استفاده در تصفیه میکروبی و گندزدایی UV لامپ‌های تخلیه گاز هستند. این نوع لامپ معمولا دارای دو الکترود است که در هر دو انتهای تیوپ حاوی اتم‌های فلزی (مانند جیوه) یا یک گاز کمیاب (مانند زنون) قرار دارند.

در این لامپ‌ها جریان الکتریکی که از درون پلاسمای داغ یونیزه شده عبور می‌کند، باعث می‌شود که اتم‌های جیوه حالت برانگیخته پیدا کنند. زمانی که از حالت برانگیخته به حالت اولیه برگردند، نور UV با طول موج معکوس متناسب با اختلاف انرژی بین حالت برانگیخته و اولیه ساطع می شود. همین امر قادر به تولید نور UV در محدوده جرم کش و ضدعفونی (300-200 نانومتر) با بازدهی قابل قبول و طول عمر طولانی مدت باشند 

لامپ یو وی سی (UVC)

لامپ  UVC را با عموان لامپ UV تصفیه آب و لامپ آنتی باکتریال نیز شناخته می‌شود

لامپ یو وی سی معادل لامپ فرابنفش تایپ C می‌باشد. این لامپ UV یکی از انواع لامپ‌های پزشکی بوده که با نام‌های دیگری مانند لامپ UV ضد عفونی‌کننده یا لامپ UV تصفیه آب و لامپ آنتی باکتریال نیز شناخته می‌شود. لامپ یو وی سی (UVC) از پایه و حباب شفاف تشکیل شده است. در دو سر حباب لامپ، اتم‌های فلزی مانند جیوه قرار گرفته و داخل حباب با گاز زنون یا آرگون یا مخلوطی از گازهای کمیاب از جمله آرگون و نئون پر می‌شود.

 اشعه فرابنفش صورتی این لامپ از تابش امواج الکترومغناطیسی بوده و برای انسان نامرئی است. اگرچه انسان گاهی می‌تواند نور را در طول موج کوتاه‌تر ببیند ولی حداقل طول موج برای دید مرئی انسان از 400 نانومتر به بالا می‌باشد.

نصب و راه اندازی لامپ UVC

نصب و راه اندازی لامپ یو وی استریل (لامپ UVC) ساده و راحت است و مانند نصب لامپ‌های مهتابی می‌باشد. روشن بودن لامپ و انجام ضدعفونی بایستی در محیط‌های بسته و بدون حضور افراد انجام شود. برای روشن کردن چراغ UV ضدعفونی، بایستی جریان متناوب برق شهری 220 ولت را به بالاست الکتریکی متصل کرد. نور لامپ UVC آبی رنگ بوده و نصب این لامپ‌ها روی دیوار یا سقف یا به صورت پرتابل و قابل حمل امکان پذیر است. نحوه نصب لامپ روی دیوار یا سقف،تاثیری در کیفیت فرآیند ضدعفونی ندارد.

توجه : تشعشعات لامپ UVC بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث وارد شدن آسیب به پوست یا چشم انسان شود.گیاهان و حیوانات نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید از محیط در حال استریل شدن خارج شوند و پس از اتمام فرآیند میکروب کشی به محیط بازگردانده شوند.

لامپ‌های UVC بر اساس فشار و نوع گازی که در آن‌ها استفاده می‌شود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

  1. لامپ UVC کم فشار‌: این لامپ ها از فشار کمی استفاده می‌کنند و طول عمر کوتاهی دارند.
  2. لامپ‌ UVC کم فشار پر بازده : این لامپ‌ها از فشار کمی استفاده می‌کنند، اما طول عمر بیشتری نسبت به لامپ‌های UVC کم فشار دارند.
  3. لامپ‌های UVC آمالگام : این لامپ‌ها از مخلوطی از جیوه و سایر فلزات استفاده می‌کنند و طول عمر بیشتری نسبت به لامپ‌های UVC کم فشار و کم فشار پر بازده دارند.
  4. لامپ‌های UVC فشار متوسط‌: این لامپ‌ها از فشار متوسط استفاده می‌کنند و طول عمر بیشتری نسبت به سایر انواع لامپ‌های UVC دارند.

کاربردهای لامپ یو وی سی(لامپ UVC) 

چراغ UVC برای پاکسازی اتاق بیماران، اتاق عمل مطب‌دندانپزشکی،آزمایشگاه مناسب است.

از این جهت لامپ UVC به نام لامپ میکروب کش (Germicidal Lamp) نیز معروف است. روش UVGI به معنی تابش اشعه میکروب کش فرابنفش است. این فناوری از روش غیرشیمیایی برای پیشگیری از انتشار انواع آلودگی بهره می‌برد.

  • از بین بردن انواع پاتوژن عوامل بیماری زا مانند میکروارگانیسم‌ها،باکتری‌ها،ویروس‌ها از جمله وبا،حصبه،آنفولانزا،کرونا و انواع آلودگی‌های نفتی و مواد سمی،مواد شیمیایی،نیترات و آرسنیک استفاده می‌شود.
  • چراغ UVC برای پاکسازی اتاق بیماران، اتاق عمل مطب‌دندانپزشکی،آزمایشگاه و سایر مناطقی که عفونت باکتریایی در آن گسترش می‌یابد،استفاده می‌شود.
  •  از لامپ UV ضدعفونی می‌توان برای تصفیه هوای مدارس، فضای رستوران‌ها و مغازه‌ها استفاده کرد.
  •  لامپ یو وی سی (UVC) قابلیت میکروب‌کشی فضای داخلی اتوبوس و قطار وجود داشته و البته استریل کردن فضای بیمارستان، سلول‌های زندان و فضای داخل کابین هواپیما امکان پذیر است.
  • استفاده از لامپ یو وی تصفیه آب (لامپ UVC) در انواع حوضچه های پروش ماهی،استخرها یا جاهایی که نیاز به تصفیه آب دارند،بسیار ضروری است.لامپ UVC تغییری در رنگ،طعم و بوی آب ایجاد نکرده و قطعاً با استفاده از لامپ فرابنفش نیازی به استفاده از مواد شیمیایی مانند کلر برای ضد عفونی کردن آب نیست.

لامپ یو وی ای (UVA) 

لامپ UVA به دو دسته دارای حباب سفید و دارای حباب مشکی (بلک لایت) تقسیم می‌شود.

لامپ یو وی ای (UVA) یکی از انواع لامپ‌های ماورا بنفش بوده که طول موج بالاتری نسبت به سایر لامپ‌های UV دارد. کلمه UVA مخفف UltraViolet A بوده که نشان دهنده گرید A اشعه فرابنفش است.طول موج این لامپ‌ از 315 تا 400 نانومتر متغیر بوده و از سطح انرژی کمتری نسبت به سایر لامپ‌ها برخوردارند. لامپ UVA به دو دسته دارای حباب سفید و دارای حباب مشکی (بلک لایت) تقسیم بندی شده که نور هر دو دسته،آبی رنگ می‌باشد.

لامپ بلک لایت (UVA)

لامپ یو وی ای بلک لایت

لامپ یو وی بلک لایت دارای حباب مشکی رنگ بوده و برای شناسایی اشیا و مشاهده جزئیات آنها در شرایط کم نور استفاده می‌شود. 

  • استفاده از لامپ بلک لایت زمانی ایده‌آل است که نیاز به مشاهده اقلام کوچک مانند جواهرات، سکه یا تمبر وجود دارد.
  •  استفاده از چراغ‌ بلک لایت در تحقیقات جنایی نیز کاربر داشته، زیرا با استفاده از آن سرنخ‌ها آشکار می‌شوند.
  • از لامپ‌ بلک لایت علاوه بر کاربرد در صحنه‌های جرم، برای آزمایش وجود برخی مواد مانند خون یا ادرار نیز استفاده می‌شود.
  •  برای شناسایی کالاهای قاچاق مانند مواد مخدر یا سلاح 
  • دیدن مکان های تاریک مانند زیرزمین، کمد و گاراژ نیز کاربرد دارد. 
  • برای بررسی وجود کپک در خانه یا محل کار استفاده کرد.

نحوه استفاده از لامپ یو وی ای بلک لایت

برای استفاده از لامپ بلک لایت، باید لامپ را روی جسمی که می‌خواهید بررسی کنید، نگه داشته تا به راحتی هر لکه یا آسیبی که ممکن است روی کالای شما وجود داشته باشد را تشخیص دهید.مزیت اصلی لامپ بلک لایت این است که می توان آن را در خانه با حداقل تجهیزات نصب کرد و هیچ خطری برای پوست یا چشم انسان ندارد.

لامپ سیاه (بلک لایت) برای افرادی که دارای اختلالات بینایی هستند، مانند کوررنگی، شب کوری و دژنراسیون ماکولا مفید است. در واقع، بسیاری از افراد مبتلا به این شرایط از نور سیاه برای دیدن بهتر دنیای اطراف خود استفاده می کنند. چراغ یو وی سیاه می‌تواند به عنوان یک راه سرگرم کننده برای روشن کردن خانه در مهمانی یا سایر مجالس اجتماعی نیز استفاده شود.

کاربردهای لامپ یو وی ای (UVA)

لامپ UVA برای تشخیص اسکناس اصل در صنعت بانکداری قابل استفاده است.

لامپ یو وی ای با توجه به اینکه کاربردهای مختلفی دارد با نام های متفاوتی مانند لامپ حشره کش،لامپ تست اسکناس،لامپ خشک کن چسب و رزین و لامپ مهرسازی شناخته می‌شود. چرا که کاربردهایی نظیر موارد زیر را دارد.

  • جذب و حشره‌کشی
  • پزشکی،صنایع داروسازی و واکنش های فتوشیمیایی
  • تجزیه و تحلیل در صنایع نساجی
  • تایید آثار تاریخی و سنگ‌های قیمتی
  • تست،بازرسی و تجزیه تحلیل در صنایع
  • خشک کننده چسب و سفت کننده رزین
  • تولید جلوه‌های ویژه در صنعت سینما و علامت دهنده نوری
  • تشخیص اسکناس اصل در صنعت بانکداری 
  • حوزه پزشکی قانونی و استفاده در جرم شناسی

 توجه: این لامپ‌ها می‌توانند در کشتارگاه‌ها، انبارها، سالن‌های ذخیره‌سازی غذا و سایر محیط‌هایی که امکان حضور حشرات در آنجا وجود دارد، استفاده شوند.هنگام استفاده از لامپ حشره کش باید مطمئن شوید که دستگاه در معرض دید حشرات قرار گرفته باشد. برای بهبود کارایی لامپ، باید فضا را با رنگ‌های روشن و قابل مشاهده برای حشرات نورپردازی کنید. به‌طور کلی استفاده از لامپ حشره کش یک راه حل موثر و محیطی برای کنترل و تله حشرات بوده و به پاکسازی محیط زیست کمک زیادی می‌کند.

لامپ یو وی بی (UVB)

 لامپ UVB اغلب در زمینه بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 لامپ UVB اغلب در زمینه بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند بیماری پوستیپارا، پسوریازیس، لک و پیس، لنفوم پوستی، اگزما و.. در واقع اشعه UVB تولید شده توسط لامپ‌های UV می‌تواند به پوست کمک کند تا ویتامین D تولید کند و سلو‌ل‌ها را بازسازی کند.

عوامل مؤثر بر عمر مفید لامپ یو وی

مطابق با برآوردهای در نظر گرفته شده می‌توان تا 9000 ساعت یا به عبارتی 1 سال از لامپ‌های یو وی استفاده کرد. البته در زمینه‌های گوناگون شاهد تغییرات متعددی در عمر انواع لامپ‌ یو وی هستیم.

  1. همان‌طور که می‌دانید، لامپ‌های بخار جیوه از جمله لامپ‌هایی است که در آن پرتو فرابنفش به ‌کار رفته است. این لامپ‌ها علاوه بر پرتوهای فرابنفش، نورهای مادون‌قرمز را نیز تولید می‌کند. در واقع 60 درصد از طول موج‌های ساطع شده از سوی این لامپ نیز به مادون‌های قرمز اختصاص دارد. این امر به دلیل وجود دمای بالا در داخل لامپ است. گرمای حاصله از مادون‌قرمز در نهایت می‌تواند فعل‌ و انفعالاتی در لامپ ایجاد کند که موجب کاهش عمر لامپ‌های بخار جیوه می‌شود.
  2. نحوه کار با لامپ‌های یو وی، از دیگر موارد تأثیرگذار بر عمر آن‌ها است. به طور مثال اگر هنگام نصب لامپ، دستتان روغنی یا آغشته ‌به ‌خون باشد، می‌تواند فعل ‌و انفعالات شیمیایی داخل لامپ را تسریع بخشد. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام کار با لامپ از دستکش‌های نخی استفاده کنید تا عمر لامپ کاهش نیابد. روشن ماندن بیش از حد لامپ‌های فرابنفش نیز در کاهش عمر آن‌ها تأثیرگذار است.

کلام پایانی 

برای خرید آنلاین انواع لامپ و چراغ ، ما به شما سیوان‌لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی یا لامپ یو وی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی و روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ یو وی به سایت سیوان‌لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید. ما در سیوان‌لند آماده یک همکاری گرم و صمیمانه با فعالان حوزه ساختمان‌سازی هستیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *