لامپ هالوژن | بررسی علت خرید و کاربردهای انواع لامپ هالوژن

لامپ هالوژن سقفی ساده یک نوع لامپ رشته‌ای است که در آن از گازهای خنثی و فشرده و کمی از عناصر هالوژن، مانند بروم و ید، استفاده شده است. لامپ هالوژن از جدیدترین و پرکاربردترین نوع لامپ است که در نمونه‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شود. در ادامه مقاله نورپردازی لامپ هالوژن در نمای ساختمان، خانه و انواع طراحی دکوراسیون بررسی خواهیم کرد.

نسل قدیمی لامپ‌ هالوژن

بخار هالوژن‌ موجود در لامپ‌ هالوژن نسل قدیم نور سفیدی ساطع می‌کرد.

 لامپ‌ هالوژن در نسل قدیمی خودش انرژی الکتریکی را از طریق پریز می‌گرفت و از طریق بخار هالوژن‌ موجود در لامپ‌ها؛ باعث داغ شدن رشته‌ی تنگستن شده و نور سفیدی ساطع می‌کرد. زمانی که لامپ‌ هالوژنی خاموش می‌شود، بخارها در رشته‌ی تنگستن ته نشین می‌شد؛ انرژی مورد نیاز لامپ برای دفعات بعدی روشن شدن را نیز فراهم می‌کرد. این موضوع موجب می‌شد لامپ‌های هالوژنی بتوانند طول عمری در حدود 2500 ساعت داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از مدل قدیمی لامپ هالوژن، چراغ‌های خودرو است. چراغ‌ خودروهای سواری باید دارای ویژگی‌های خاصی اعم از طول عمر نسبتا زیاد و تولید نور با گستره نوری مناسب دید در شب باشند. لامپ‌ هالوژن این نیاز را برطرف کرده و به عنوان مناسب‌ترین لامپ برای چراغ‌های خودرو شناخته شده‌ بود.

نسل جدید لامپ‌ هالوژن

انواع مختلف لامپ‌ هالوژن نسل جدید دارای تکنولوژی ال ای دی هستند.

انواع مختلف لامپ‌ هالوژن نسل جدید دارای تکنولوژی ال ای دی هستند که در آن‌ها از دیودهای کوچک LED استفاده شده است. مزایایی که نسل جدید این لامپ‌ها نسبت به نسل قدیمی دارند موجب استقبال و افزایش خرید لامپ هالوژن شده است. مصرف پایین انرژی و تولید نور بسیار مناسب با توجه به توان پایین آن از بارزترین مزایای این لامپ‌ها است. علاوه بر آن تنوع رنگ نوری نیز محبوبیت این نسل از لامپ‌های هالوژنی را بیشتر می‌کند. طول عمر این نسل نیز بسیار بیشتر از نسل قدیمی آن و در حدود 30000 تا 50000 ساعت است.

استفاده از لامپ‌های هالوژنی در مکان‌هایی مانند ویترین مغازه‌ها و به طور کلی مکان‌هایی که قصد نمایش دادن چیزی را دارند نیز بسیار متداول است. به خصوص در جواهر فروشی‌ها که می‌خواهند جواهرات را با بهترین نور و جلوه‌ای زیبا نشان دهند از این لامپ‌ هالوژن استفاده می‌شود. 

انواع لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن نسل جدید به طور کلی به سه دسته‌ی SMD، LED و COB تقسیم می‌شوند که بررسی هر یک می‌پردازیم.

انواع لامپ هالوژن
انواع لامپ هالوژن

   1. لامپ‌ هالوژن LED

لامپ هالوژن ال ای دی، از دیودهایی تشکیل شده‌ که با کنار هم قرار گرفتن آن‌ها نور مناسب محیط تولید می‌شود. تعداد دیودهای ال ای دی بر میزان نوری که لامپ‌های هالوژنی تولید می‌‌کنند موثر است. به این صورت که هرچه تعداد این دیود بیشتر باشد نور تولید شده نیز بیشتر است. یکی از مهم‌ترین مزایا استفاده از این دسته لامپ‌های هالوژنی، مصرف پایین انرژی آن‌هاست. درواقع  بیشتر انرژی الکتریکی وارد شده به لامپ هالوژن ال ای دی به نور تبدیل شده و درصد کمی به صورت گرما هدر می‌رود.

   2. لامپ‌ هالوژن SMD

دسته بعدی از لامپ‌های هالوژنی نسل جدید LED، اس ام دی هستند که دارای فناوری به خصوصی می‌باشند. این لامپ‌ها نیز از تعدادی دیودهای ال ای دی تشکیل شده‌اند و نور بسیار خوبی با وجود توان پایین تولید می‌کنند. از این لامپ‌ها برای روشنایی منازل و ساختمان‌های اداری استفاده می‌شود چرا که علاوه بر زیبایی، مصرف انرژی پایینی دارند. خوب است بدانید از فناوری اس ام دی برای ایجاد رنگ نورهای متنوع می‌توان استفاده کرد. هالوژن SMD، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین نوع هالوژن در بازار است.

   3. لامپ‌ هالوژن COB

لامپ‌های سی او بی یکی دیگر از انواع لامپ‌های هالوژنی نسل جدید هستند که از دیودهای کوچک ال ای دی تشکیل شده‌اند. این تکنولوژی بسیار بهتر و کم‌مصرف‌تر از ال ای دی است و در عین حال نور بیشتری تولید می‌کند. مزیت مهم لامپ‌ هالوژن سی او بی، تابش متمرکز  نور است که باعث می‌شود یک انتخاب درست برای نورپردازی ویترین باشند.

مزایای خرید لامپ هالوژن

   1. کیفیت نور

انواع لامپ‌های هالوژن رنگی و غیر رنگی کیفیت خوبی دارند و نور را یکنواخت پخش می‌کنند. همین باعث می‌شود گزینه‌ای محبوب برای استفاده در منزل و محیط کار باشند.

   2. ابعاد کوچک

ابعاد کوچک لامپ‌های هالوژن باعث کاربردهای منحصربه‌فرد این نوع لامپ می‌شوند. یکی از کاربردهای لامپ‌های هالوژن در پروژکتور است.

   3. امکان تنظیم نور با لامپ هالوژن

اگر دوست دارید درجه‌ی نور را تنظیم کنید و نور را با خاموش یا روشن کردن لامپ کم یا زیاد نکنید، لامپ‌های هالوژن‌ بهترین گزینه برای شما است. انواع لامپ‌های هالوژن رنگی و غیررنگی و لامپ‌های هالوژن‌ سقفی به شما اجازه کاهش نور را می‌دهند.

   4. هزینه‌ی کم

لامپ‌ هالوژن‌ سقفی کم مصرف که انواع غیرسقفی هم دارد، با مصرف کمتر برق بسیار مقرون به صرفه است و هزینه‌ قبوض برق شما را کنترل می‌کند.

معایب خرید لامپ هالوژن

   1. اجزای پنهان

از آنجا که اجزای لامپ‌های هالوژن‌ در محفظه‌ای قرار دارند و دیده نمی‌شوند، حس و حال قدیمی لامپ‌ها را از بین می‌برند و نمی‌توان دید درون لامپ چه خبر است.

   2. حساسیت لامپ هالوژن‌

انواع این لامپ سوزنی و غیر سوزنی و پایه سوزنی به روغن روی سطحشان حساس هستند که این در نهایت عمر لامپ را کاهش می‌دهد.

   3. گاز سمی لامپ‌های هالوژن سقفی

یکی دیگر از معایب این نوع لامپ‌ها گاز سمی هالوژن در آنها است. اگر این لامپ‌ها بشکنند نباید به آن‌ها دست زد.

مزایای استفاده از لامپ هالوژن

لامپ هالوژنی سقفی، مصرف برق بسیار کم و نوردهی بسیار بالایی دارد.

  • یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لامپ‌های هالوژن، کاهش مصرف برق است. در گذشته به دلیل وجود لامپ‌های پر مصرف، افراد مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی جهت پرداخت قبوض برق بودند. اما خوشبختانه امروزه افراد می‌توانند با استفاده از لامپ‌های هالوژن مصرف برق خود را تا چندین برابر کاهش و روشنایی محیط خود را افزایش دهند. 
  • یکی دیگر از مزایای لامپ هالوژن، مورد استفاده بودن در تمامی مکان‌ها و نصب آسان به وسیله سوکت است.
  • از مهم ترین مزیت‌ لامپ هالوژن سقفی نسل جدید، کوچک و سبک بودن آن است. در واقع کوچک بودن و وزن کم این هالوژن‌ها، باعث می‌شود که انعطاف آن‌ها در استفاده برای انواع محیط بسیار بالا باشد.
  •  طول عمر بالای این مدل لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای از دیگر مزایا است. در واقع این لامپ‌ها بر خلاف جثه کوچکی که دارند، بسیار مقاوم‌تر از انواع لامپ‌های رشته‌ای قدیمی خواهند بود. 
  • لامپ هالوژنی سقفی، مصرف برق بسیار کمی دارند و این اتفاق در حالتی رخ می دهد که این لامپ ها از نوردهی بسیار بالایی برخوردار هستند. در واقع، لامپ هالوژن سقفی از جمله لامپ‌هایی است که کیفیت نوردهی خوبی بر خلاف انتظار دارد و به همین دلیل است که به شدت مورد توجه و استقبال خرید قرار گرفته است.

انواع لامپ هالوژن سقفی

انواع لامپ هالوژن سقفی

از نظر ظاهری لامپ‌های هالوژن سقفی به دو صورت فرم لس و فرم دار وارد بازار می‌شوند.

  1. لامپ هالوژن سقفی فرم دار بیشتر برای بیرون کار مورد استفاده قرار می‌گیرند و نصب آن‌ها بسیار آسوده است.
  2. لامپ‌های هالوژن سقفی فرم لس یا بدون فرم، برای سازه‌های توکار و مخفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نصب آن‌ها نسبت به لامپ‌های هالوژن سقفی فرم دار کمی دشوار‌تر است. جالب است بدانید قیمت لامپ هالوژن سقفی فرم دار نسبت به فرم لس کمی بالاتر است.

از نظر اجزای تشکیل دهنده داخلی، لامپ‌های هالوژن سقفی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. به طور کلی مداری که لامپ‌های هالوژن سقفی بر روی آن قرار می‌گیرند به دو صورت معمولی و بک لایت دار است. علاوه بر آن، بر روی برخی از مدار لامپ‌های هالوژن سقفی، محافظ و مقاومت‌هایی قرار می‌گیرند که سبب افزایش طول عمر لامپ‌های کوچک ال ای دی می‌شوند. نا‌گفته نماند که قیمت لامپ هالوژن سقفی بک لایت نسبت به معمولی گران‌تر است.

لامپ هالوژن چشمی

لامپ هالوژن چشمی

یکی از مدرن ترین و زیباترین انواع سیستم‌های روشنایی، لامپ‌های هالوژن چشمی محسوب می‌شود. این نوع لامپ به دلیل ارائه زیبایی بسیار زیاد به محیط بسیار پرفروش و پر استفاده هستند و می‌توان از آن‌ها در هر محیطی استفاده نمود.

کاربرد لامپ هالوژن چشمی

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های لامپ هالوژن چشمی، نما بخشیدن به کناف‌های مسکونی و تجاری است. متخصصان از پنل‌های سقفی برای سیستم روشنایی کناف‌ها استفاده می‌کردند که این کار نمی‌توانست زیباسازی محیط را به درستی تامین کند. اما با ورود لامپ هالوژن چشمی به بازار، متخصصان نمایی زیباتر به همراه نوری زیاد و رنگارنگ به ساختمان میبخشیدند که جلوه و نورپردازی بهتری داشت.

مزایای استفاده از لامپ هالوژن چشمی

  • مقرون به صرفه بودن لامپ هالوژن چشمی از برجسته ترین مزیت‌های خرید این لامپ است. لامپ‌های هالوژن چشمی نسبت به دیگر لامپ‌ها از مصرف برق بسیار پایینی برخوردارند چرا که چیپ درون آن تنها باید برق یک دیود نور دهنده را تامین کند.
  • میزان ولتاژ ورودی اکثر لامپ‌های هالوژن چشمی 6 و 12 ولت است. 
  • وجود لنز بر روی این لامپ‌ها سبب روشنایی بیشتر‌ شده است. به همین دلیل شما می‌توانید به جای خرید پنل‌های سقفی، از هالوژن‌های چشمی استفاده کنید. 

مکان های مناسب استفاده از لامپ هالوژن چیست ؟

بسیاری از مغازه‌های طلافروشی از رفلکتورهای آیینه‌ای هالوژنی برای جلوه دادن به جواهرات استفاده می‌کنند. از لامپ‌ هالوژن حتی برای گرم کردن غذا و یا در پروژکتورهای قابل حمل هم استفاده می‌کنند. لامپ‌های هالوژنی به دلیل سایز کوچک کوارتز می تواند در مکان‌های مختلف برای مصارف مختلف استفاده شود. این لامپ ها در چراغ های جلو اتومبیل‌ها و در زیر کابینت ها و… استفاده می‌شوند. از رفلکتورهای هالوژنی مثل MR  و PAR برای پروژکتورها استفاده می شود.

عوامل موثر بر قیمت لامپ هالوژن

قیمت لامپ هالوژن، مسئله ای است که اکثر افرادی که به دنبال تامین روشنایی منزل و یا مجموعه تجاری و یا صنعتی خود از طریق لامپ های هالوژنی هستند، به آن نیاز دارند. 

  1. لامپ‌های هالوژن دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام برای یک محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند. گفتیم که لامپ‌های هالوژن فرم لس یا بدون فرم به دلیل عدم دارا بودن فرم از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند و به عنوان لامپ تو کار استفاده می‌شوند. اما لامپ‌های فرم دار هالوژن، به دلیل دارا بودن فرم از قیمت بالاتری برخوردار هستند. 
  2. لامپ های هالوژن دارای دو نوع مدار هستند که تمامی اجزا بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند. این مدارها شامل جیوتن و پایه استارتی هستند. لامپ هالوژن با مدار جیوتن از قیمت بالاتری نسبت به پایه استارتی برخوردار است.

نکته: لامپ هالوژن کاربردهای خیلی متنوعی دارند ولی چیزی که درباره تمامی هالوژن‌های سقفی صادق است، این است که امکان ندارد که از یک هالوژن سقفی برای نوردهی فضای خاصی استفاده کرد، حالا هر چقدر که آن فضا کوچک و جمع و جور باشد. به همین ترتیب، هالوژن ها معمولاً در تعداد خیلی بالا خریداری و استفاده می‌شوند و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طراحی داخلی فضاها مختلفی خواهند بود که به نورهای یک دست با زاویه نورافشانی خیلی ملایم و اما تقریباً گسترده احتیاج دارند.

خرید و قیمت انواع لامپ هالوژن سقفی

لامپ هالوژن که در واقع شکل تغییر یافته و پیشرفته‌ای از لامپ‌ رشته‌ای است، امروزه محبوبیت زیادی در عرصه‌های مختلف دارد. یکی از تفاوت‌های لامپ‌های هالوژنی با لامپ‌های رشته‌ای این است که لامپ‌های هالوژنی می‌توانند در دمای بالاتری دوام بیاورند و بازدهی خوبی داشته باشند.

رعایت ایمنی در استفاده از چراغ‌های هالوژنی

انرژی الکتریکی از طریق پریز وارد این گازها می‌شد، گازهای هالوژن سیم تنگستن را داغ می‌کرد و این حرارت باعث ایجاد نوری سفید می‌شد. از آنجایی که این لامپ‌ها توسط گازهای هالوژنی خطرناکی پر می‌شدند، با شکستن آن‌ها گازهای هالوژن در محیط پخش می‌شد. اگر از این لامپ‌ها استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان نباید بعد از شکستن، به آن‌ها دست بزنید و بهتر است هر چه سریع‌تر محل را به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت ترک کنید.

کلام پایانی

اگر می‌خواهید انواع لامپ هالوژنی را به صورت آنلاین خریداری کنید، ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی و روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت سیوان لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی  در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *