لامپ نئون | بررسی 8 کاربرد و مزایای نئون فلکسی نواری

لامپ نئون بر خلاف لامپ رشته‌ای، بر اساس ویژگی‌های تخلیه گاز عمل می‌کند. انواع لامپ نئون به عنوان یک فناوری پایه و کلاسیک به شمار می‌روند که با گذشت زمان، در بسیاری از زمینه‌های کاربردی و دکوراتیو مورد استفاده قرار گرفتند. در این مقاله هرآنچه باید از چراغ های نئون و نئون نواری فلکسی بدانید گفته خواهد شد.

لامپ نئون چیست؟

لامپ های نئون و نئون نواری فلکسی از انواع چراغ های دکوراتیو هستند.

لامپ نئون شامل یک لوله شیشه‌ای است که با مقدار کمی گاز نئون کم فشار پر شده است. نئون یک عنصر گازی کمیاب و نجیب است که با مایع سازی هوا به دست می‌آید و با تقطیر جزء به جزء از گازهای دیگر جدا می‌شود. در لامپ نئون یک الکترود در دو انتهای لوله شیشه‌ای وجود دارد که با استفاده از جریان متناوب کار می‌کند. اکثر لامپ‌ نئونی که در بازار مشاهده می‌کنید از جریان AC استفاده می‌کنند چون اگر از جریان DC استفاده شود درخشش فقط در اطراف یک الکترود دیده می‌شود.

ساختار لامپ نئون

لامپ نئون از سه جزء اصلی لوله شیشه‌ای، الکترود و گاز نئون تشکیل شده است.

لامپ نئون از سه جزء اصلی لوله شیشه‌ای، الکترود و گاز نئون تشکیل شده است. لامپ نئون دارای دو الکترود با فاصله زیاد است که درون یک محفظه شیشه‌ای حاوی گاز نئون است. کاتدها برای انتشار الکترون گرم می‌شوند، بنابراین گفته می‌شود که انواع لامپ نئون دارای کاتد سرد هستند اما بسته به فاصله بین الکترودها به ولتاژ بسیار بالایی نیاز دارد.

عملکرد لامپ نئون

در لامپ نئونی برای ایجاد جریان الکتریکی و تخلیه گاز نئون به ولتاژی حدود 1/5 تا 2 برابر ولتاژ معمولی نیاز است. قدرت میدان الکتریکی در نزدیکی کاتدها بسیار زیاد است و یون‌ها تحت تاثیر میدان به سرعت حرکت کرده و انرژی جنبشی زیادی به دست می‌آورند که باعث تجزیه کاتد می‌شود. در یک سیستم الکترود با فاصله بسیار نزدیک جایی که نور ساطع می شود یک سری مقاومت، جریان لامپ را محدود می‌کند که مشخصه جریان منفی است.

در این لامپ‌ نئون شدت جریان بسیار کم باعث لرزش نور و جریان زیاد باعث تخلیه پایدار و نور روشن می‌شود. اما عمر لامپ را کوتاه‌تر کرده و باعث سیاه شدن محفظه می‌شود. بنابراین جریان استاندارد برای روشنایی معمولی به 1 تا حداکثر 2/5 میلی‌آمپر ولتاژ نیاز دارد. اگر ولتاژ AC اعمال شود هر الکترود به طور متناوب  + ve و  ve –  شده و درخشش مداوم حاصل می‌شود. بنابراین چنین لامپ‌های نئونی کاتدی سردی برای ولتاژ کاری بالا و جریان کم مناسب هستند.

چگونگی تولید نور در لامپ نئون

ضخامت شیشه‌ استفاده شده برای لامپ نئون از 3 تا 15 میلی‌متر می‌رسد

گفتیم که لامپ نئون حاوی مقدار کمی گاز نئون تحت فشار است که در یک کپسول شیشه‌ای قرار گرفته است. معمولا ضخامت شیشه‌ استفاده شده برای لامپ نئون از 3 تا 15 میلی‌متر می‌رسد که هر کدام از این قطرها موارد استفاده خاصی دارند. به عنوان مثال شیشه‌های 3 میلی‌متری که به شیشه بک معروف هستند. برای حروف بسیار ریز و شیشه‌های ضخیم‌تر و بیشتر از 3 میلی‌متری برای  نورپردازی ابعاد بزرگ‌تر حروف استفاده می‌شوند. نور زمانی تولید می‌شود که اتم های نئون انرژی کافی برای برانگیخته شدن به دست بیاورند. هنگامی که اتم به سطح انرژی اولیه بر می‌گردد یک فوتون (نور) آزاد می‌کند.یون‌ها به پایانه‌های لامپ جذب می‌شوند و مدار الکتریکی را تکمیل می‌کنند.

استفاده از گازهای نجیب برای تولید لامپ رنگی

قطعا شما هم در طول روز علائم و بیلبوردهای زیادی را در رنگ‌های مختلف در سطح شهر یا جاده‌ها مشاهده می‌کنید، به غیر از نارنجی- قرمز نئونی‌، روش‌های دیگری نیز برای تولید سایر رنگ‌ها وجود دارد. یک راه این است که از گاز دیگر یا مخلوطی از گازها برای تولید رنگ استفاده کنیم. درواقع هر‌گاز نجیب،  رنگی مشخص از نور را ساطع می‌کند بنابراین به راحتی می توان از آن‌ها در جاهای مختلفی استفاده کرد.

  1. گاز نئون

مقادیر کمی گاز برای تولید لامپ نئون در نگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و.. کافی‌ است.

در لامپ نئون، نئون بیشتر از سایر گازهای نجیب استفاده می‌شود زیرا بخشی از هوا است و تصفیه آن ساده و ارزان است. نئون باعث تولید قرمز درخشان می‌شود و فقط مقادیر کمی گاز برای تولید لامپ نئون در نگ‌های قرمز،  نارنجی، زرد و.. کافی‌ است.

  2. گاز آرگون

نور لامپ‌هایی با گاز آرگون از لامپ های نئونی ضعیف‌تر هستند.

گاز آرگون نیز در هوا موجود است و به راحتی قابل تصفیه است. نور لامپ‌هایی با گاز آرگون از لامپ نئون ضعیف‌تر است به همین دلیل اغلب مقدار کمی جیوه به آن اضافه می‌شود. رنگ لامپ آرگون آبی روشن است ولی با پوشاندن قسمت داخلی لوله شیشه با فسفرهای حساس به اشعه ماورا بنفش می‌توانید رنگ‌های دیگری نیز تولید کنید. در آب و هوای سرد باید به گاز آرگون کمی هلیوم اضافه کنید تا لامپ را سریع‌تر گرم کند و بازدهی آن را بهبود ببخشد.

  3. گاز هلیوم

نور قرمز مایل به صورتی گاز هلیوم بیش از لامپ نئون یا آرگون در لامپ‌های رنگی استفاده می‌شود

گاز هلیوم به تنهایی برای ایجاد نور قرمز مایل به صورتی استفاده می‌شود و بیش از لامپ نئون یا آرگون در لامپ‌های رنگی استفاده می‌شود. هلیوم یک گاز نادر است و به طور طبیعی با زوال رادیواکتیو تولید می‌‌شود و در ذخایر گاز طبیعی یافت می‌شود.

  4. گاز زنون

گاز زنون برای تولید نور درخشان بنفش استفاده می‌شود و اغلب به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. زنون را می‌توانید به نسبت‌های مختلف با سایر گازهای نجیب برای تولید رنگ‌های مختلف استفاده کنید.

  5. گاز کریپتون

گاز کریپتون گاز نجیبی است که مانند لامپ نئون نور زرد ساطع می‌کند.

کریپتون گاز نجیبی است که نور زرد و سفید ساطع می‌کند. اگر شیشه لامپ رنگی باشد می‌توانید از آن برای کاربردهای روشنایی استفاده کنید.

  6. مواد شیمیایی خاص

 به لامپ نئون یک راه دیگر برای تولید نور رنگی پوشاندن شیشه با فسفر یا مواد شیمیایی دیگر است که هنگام فعال شدن رنگ خاصی تولید می‌کنند. کنترل ولتاژ منبع تامین انرژی یکی دیگر از روش‌های تغییر رنگ نور است که باعث برانگیختگی الکترون‌ها در سطوح مختلف شده و باعث ساطع شدن نور با رنگ‌های مختلف می‌شود.

لامپ نئون شیشه‌ای چگونه ساخته می‌شود؟

بعد از اینکه لوله‌‌های شیشه‌ای را در طرح‌های دلخواه، با حرارت دادن ایجاد کردند. حروف و شکل‌‌های مورد نظر را که لامپ باید نشان دهد می‌سازند. به دو انتهای لام الکترودها را وصل می‌کنند و لوله‌ها را با گاز دلخواه پر می‌کنند. برای اینکه ولتاژ بالای مورد نیاز لامپ نئونی را تامین کنند از ترانسفورماتور استفاده می‌کنند. جریان برقی که در این لامپ ها به کار می‌رود پایین و اندک است اما ولتاژ بالایی دارند برای همین منظور باید به عایق بندی که در آن‌ها به کار می‌رود توجه ویژه‌ای داشت. برای همین منظور سیم‌های طرف ولتاژ بالای ترانس این لامپ را از درون مقره‌های چینی که ضریب عایق بندی بسیار بالایی دارند، عبور می‌دهند.

تفاوت لامپ نئون گازی با لامپ ال ای دی نئون چیست؟

تفاوت لامپ نئون گازی با لامپ ال ای دی نئون

  • لامپ نئون گازی دارای نور یکدست و یکنواخت است؛ در حالی که ال ای دی نئون به تنهایی نور یکدست و یکنواخت ندارد مگر اینکه از پلکسی گلاس استفاده شود. 
  • لامپ نئون گازی نیاز به ترانسفورماتور دارد اما ال ای دی نئون نیازی به این گزینه ندارد. 
  • ولتاژ مصرفی در لامپ نئونی گازی متغییر است در حالیکه ولتاژ لامپ ال ای دی نئون ثابت در حدود ۱۲ ولت است. 
  • جنس لامپ نئون گازی شیشه‌ای است و احتمال شکستن دارد و همین گزینه موجب می‌شود تا نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد. ولی لامپ نئون ال ای دی پلاستیکی است بنابراین در هر شکلی قابلیت نصب دارد. 
  • هزینه نگهداری  لامپ نئونی گازی زیاد است و مقرون به صرفه نیست اما ال ای دی نئون هزینه چندانی ندارد.

لامپ ال ای دی نئون چیست؟

لامپ نئون ال ای دی نواری حاوی نوار خود چسبنده‌ای است که LED‌ها در فواصل منظم بر روی یک بستر آلومینیومی یا پی وی سی مونتاژ شده‌اند. پس از نصب و اتصال به برق، کل طول نوار ال ای دی نئونی روشن و نور به صورت خطی گسترده می‌شود. قابلیت انعطاف پذیری‌، امکان جداسازی و برش، ایجاد اشکال مختلف و نوردهی بالا در حجم کم از ویژگی‌های بارز این نمونه از انواع لامپ نئونی LED دار می‌باشد. پوشش فلکسی باعث ضد آب شدن و پخش نور یکنواخت این لامپ ها شده است. لامپ نئونی ال ای دی نواری علاوه بر محیط‌های داخلی ساختمان، در محیط‌های خارجی مانند نورپردازی نما و نورپردازی باغچه و حیاط ساختمان، نیز کاربرد فراوان دارند.

کاربرد لامپ نئون نواری فلکسی

لامپ نئون بهترین یکه‌تاز صنعت تابلوهای تبلیغات بود.

کاربردهای معمول ال ای دی های نئون فلکسی در نورپردازی حرفه‌ای عبارت اند از:

  •  زیر کابینت آشپزخانه
  • نورپردازی نمای ساختمان
  • در تابلو‌های تبلیغاتی سطح شهر
  •  دور پنجره ها برای زیبایی نمای ساختمان و پرده‌ها
  • به عنوان واشر دیواری در زیر گچبری‌های سقف و در مناطق گوشه‌دار سقف‌ها به عنوان نور مخفی سقف
  • در اطراف درها، پله ها و در طبقه‌ها
  • در باغ ها، مسیرها و راه های عبور و نشانه‌های داخلی یا خارجی
  • روشنایی برای کریسمس ، جشن ها یا موارد خاص دیگر

مراحل نصب لامپ نواری نئون فلکسی

  1. مکان نصب لامپ ال ای دی فلکسی را مشخص و تمیز و خشک کنید.
  2. نوار فلکسی را به طول مورد نیاز برش دهید.
  3. به مکان های مشخص شده جداسازی نوار نئون LED توجه کنید و برش را از آن محل ها انجام دهید.
  4. نوار نئون فلکسی ال ای دی را در کانال ال ای دی نواری نصب کنید.
  5. یک شیار مناسب رامشخص و لامپ نئون فلکسی را در داخل آن قرار دهید. همچنین می توانید آن را در هر مکانی چسب کنید. برای ایمنی بیشتر و دفع حرارت بیشتر از چسب حاوی خمیر سیلیکون استفاده نمایید.

مزایای خرید لامپ نئون 

درخشش فوری و تنوع رنگ از علل خرید لامپ نئون است.

معمولا کسانی که سبک تبلیغات خاص و کلاسیک را دوست دارند با یک طراحی زیبا از لامپ نئون استفاده می‌کنند و باید گفت که بسیار شیک است. احتمالاً ردپای لامپ نئون را بر روی سردر مغازه‌ها دیده باشید.بنابراین اگر به دنبال لامپ فانتزی با نورپردازی خاص و دکوراتیوی هستید، خانواده لامپ نئون می‌تواند همان چیزی باشد که جزو گزینه‌هایتان باشد. قبل از ورود لامپ ال ای دی به بازار، لامپ نئون بهترین یکه‌تاز صنعت تبلیغات بود. بطوری که برای ایجاد روشنایی فانتزی بر روی تابلوهای تبلیغاتی، اغلب از این لامپ استفاده می‌شد. هنوزهم لامپ نئون در کافه‌ها، کافه‌رستوران‌ها یا اقامت‌گاه‌های با سبک قدیمی کاربرد فراوانی دارد. از مزایای چراغ نئونی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درخشش فوری
  • تنوع رنگ و محل استفاده
  • کاربرد در پیکربندی مینیاتوری
  • محدوده عملیاتی وسیع
  • مصرف برق کم
  •  هزینه خرید ارزان
  • نصب و استفاده آسان و ایمن

کاربرد لامپ نئون

برخی دیگر از کاربردهای لامپ نئون عبارتند از:

  1. به عنوان نشانگرهای گازی در دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون‌های قدیمی، رادیوها، ماشین‌های دوچرخه، وسایل اندازه‌گیری و…
  2. به عنوان نمایشگرهای بسیار ساده در دستگاه‌های الکترونیکی مانند سوئیچ‌ها، دکمه‌ها، برداشت گیرنده‌های راه دور و…
  3. به عنوان نشانگر در تجهیزاتی که نیاز به تغییر باتری دارند، مانند ساعت‌های دیجیتال، ترموستات‌ها و…
  4. به عنوان نمایشگر در خودروها، به عنوان مثال به عنوان نشانگر سرعت، چراغ هشدارهای امنیتی، نمایشگر درجه حرارت و …
  5. به عنوان نور پس‌زمینه در کیبوردهای کامپیوتری و لپ تاپ‌ها.
  6. به عنوان نور پس‌زمینه در تابلوهای تبلیغاتی و تزئینی، به عنوان مثال در بنرها، پلاک‌های نام فروشگاه‌ها و…
  7. به عنوان روشنایی داخلی در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها.
  8. از مزایای دیگر آن جنبه نور پردازی و دیزاین تبلیغاتی است که با استفاده از آن می توانید شغل و یا محصول خود را به طور منحصر به فردی به مخاطب معرفی کنید. 

کلام پایانی

اگر می‌خواهید انواع لامپ نئونی را به صورت آنلاین خریداری کنید، ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی و روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت سیوان لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *