قالب های لایت فرم جایگزین برخی از مصالح

امروزه در صنعت ساختمان سازی برخی از قالب‌ها با نام قالب های لایت فرم جایگزین بلوک‌های یونولیتی شده‌اند. استفاده از این قالب‌ها بسیار رواج پیدا کرده و ساختمان سازان در پروژه‌های خود از این مصالح نوین به کار می‌گیرند. به این دلیل که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند، در بین عموم محبوبیت دارند. دیگر مزیت‌های این قالب ها سبب شده تا این محصولات جایگاه ویژه‌ای را در بین مصالح ساختمانی کسب کند. اما با این حال اگر قصد خرید یونولیت برای اجرای سقف سازه‌ی خود دارید می‌توانید جهت استعلام قیمت ورق پلی استایرن ( یونولیت ) به سیوان لند مراجعه کنید. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با این محصولات آشنا شوید.

آشنایی با قالب های لایت فرم

قالب های لایت فرم
قالب های لایت فرم

قالب های لایت فرم، قالب های سقفی هستند که از جنس پلاستیک بوده و بهترین جایگزین برای قالب تیرچه درجا و بلوک‌های پلی استایرن یا همان یونولیت می‌باشد. این قالب ها چند بار مصرف هستند و می‌توان از آن در سقف‌هایی با اسکلت فلزی و بتنی استفاده کرد. اگرچه استفاده از سقف‌های تیرچه بلوک به دلیل سهولت در اجرا و سرعت بالای نصب آن نسبت به سایر روش‌های اجرای سقف بتنی رایج تر است اما با روی کار آمدن این محصولات پلاستیکی، استفاده از دیگر روش‌های قدیمی منسوخ شده‌اند.

این قالب‌ها به محیط زیست هیچگونه آسیبی نمی‌رسانند. از این رو برای جلوگیری از آلودگی محیط زیستی که توسط دیگر روش‌ها ایجاد می‌شود، از این روش بسیار استفاده می‌شود.

مشخصات فنی قالب های لایت فرم

ابعاد 65*25*100 سانتی متر
رنگ سبز یا مشکی
وزن حدود 5 کیلوگرم
تعداد در هر بسته 13عدد
ظرفیت حمل در کانتینرهای 40 فوت 520 عدد
ملحقات 3 عدد قید فلزی ثابت

مزایا و معایب استفاده از قالب های لایت فرم

این محصولات نیز مانند سایر مصالح ساختمانی دارای یک سری مزیت و معایب می‌باشد که برای استفاده از آن باید با آن آشنا باشید.

مزایا

  • صرفه‌ی اقتصادی
  • عدم نیاز به روغن کاری یا هر پوشش دیگر ( عدم چسبندگی بتن به قالب )
  • آموزش اولیه‌ی اجرای آن رایگان است
  • چند بار مصرف بودن ( حداقل 50 بار در بتن ریزی )
  • عدم اشتعال یونولیت در آتش سوزی و انتشار گازهای خطرناک
  • حذف آلودگی‌ها در زمان اجرای بلوک‌های یونولیت، آلودگی‌های زیست محیطی
  • عدم پرتی ناشی از شکستگی بلوک‌ها
  • باربری مناسب
  • حذف ریسک جانی و مالی ناشی از شکستگی یونولیت در زمان اجرا
  • وزن کم
  • حمل و نقل آسان
  • انبار داری مقرون به صرفه
  • بهبود مقاومت و فرآیند عمل آوری با حفظ شیرابه بتن
  • تقویت تیرچه
  • مقاوم در برابر زلزله

در صورت استفاده از دیگر قالب های سقف باید از روغن قالب استفاده کنید. سیوان لند با تولید و عرضه‌ی این روغن ها سعی بر این داشته تا نیاز شما به این محصول را برطرف سازد. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت روغن قالب به این پلتفرم آنلاین مراجعه کنید.

معایب

این قالب های مدرن معایب زیادی ندارند و به همین دلیل است که محبوبیت فراوانی پیدا کرده‌اند.

  • مقاومت کم در برابر بارهای وارد شده
  • عدم استفاده‌ی طولانی مدت

نحوه‌ی اجرای قالب های لایت فرم

اجرای قالب هاب لایت فرم
اجرای قالب هاب لایت فرم

اجرای این قالب ها بسیار ساده و آسان است و هر فردی بدون نیاز به آموزش خاصی می‌تواند آن را اجرا کند. نحوه‌ی اجرای آن به این صورت است که این قالب ها را در بین فواصل بین تیرچه‌ها قرار می‌دهند سپس عملیات بتن ریزی را روی آن انجام می‌دهند. پس از این که بتن را روی آن‌ها ریختید، باید صبر کنید تا سفت شود و بعد از آن از پایین سقف، قالب ها را خارج کنید و برای استفاده‌های بعدی کنار بگذارید.

یکی از دلایل اصلی و مهم استفاده از این قالب ها این است که استفاده از بتن هزینه‌ی بالایی دارد و از آنجایی که در بتن ریزی سقف، مقداری از بتن اضاف آمده و هیچ کاربردی ندارد. اما استفاده از این قالب ها باعث می‌شود تا در این قسمت‌ها که بتن بدون کاربرد است صرفه جویی شود.

جهت اجرای سقف با قالب های لایت فرم نیاز به ملزوماتی دارید که سیوان لند آن‌ها را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید با صرف کمترین زمان آن را خریداری کنید. جهت استعلام قیمت ملزومات قالب سقف به این پلتفرم بزرگ مراجعه کنید.

انواع قالب های لایت فرم

در کشور ما تیرچه های سقفی در دو اندازه‌ی 50 و 70 سانتی متری تولید می‌شوند پس این قالب های جایگزین باید به گونه‌ای تولید شوند که بتوانند به راحتی جایگزین یونولیت با عرض 50 یا 70 سانتی متری شود. شما می‌توانید تیرچه های بتنی مورد نیاز خود را از سیوان لند خریداری کنید. جهت استعلام قیمت تیرچه بتنی به سیوان لند مراجعه کنید.

یونولیت‌ها به دلیل حجم زیادی که دارند، هزینه‌ی حمل و نقل بالایی را به مشتری تحمیل می‌کنند، به خصوص زمانی که فاصله‌ی مبدا تا مقصد زیاد باشد. اما قالب های سقف لایت فرم این مشکل را ندارند و به این دلیل که در زمان بارگیری درون هم چفت می‌شوند، در نتیجه هزینه‌ی کمتری را به دنبال خواهند داشت.

شرایط نگهداری از قالب های جایگزین یونولیت

این قالب ها بر خلاف قالب های فلزی و پلایوود دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی‌شوند و دچار ترک خوردگی نمی‌شوند. نگهداری و چیدمان این محصولات نیاز به شرایط خاصی ندارد و می‌توان آن‌ها را در محل مرطوب، گرم یا حتی خشک نگهداری کرد.

چرا قالب های لایت فرم جایگزین مناسبی برای یونولیت است؟

شاید بدانید که استفاده از بلوک‌های یونولیتی در اجرای سقف، تقریبا از سال 1382 روی کار آمد و استفاده از آن در ایران رواج یافت. اگرچه استفاده از یونولیت نیز مزیت‌های زیادی همچون: وزن کم آن که سبب کاهش وزن کل سازه می‌شد و هزینه‌ی کم داشت و یکی از ئرکاربردتررین مصالح بود اما این قالب ها مزیت‌های بیشتری نیسبت به یونولیت داشتند و توانستند جایگزین آن شوند.

نکاتی درمورد قالب های لایت فرم

  • این قالب ها را می‌توان با اسفاده از یک کارگر ساده و یا حتی نگهبان ساختمان پس از بتن ریزی از سقف خارج کرد و برای استفاده در سقف بعدی کنار گذاشت.
  • این قالب های پلاستیکی دارای گارانتی تعویض یکساله هستند که در صورت شکستگی و هرگونه آسیب می‌توانید آن را تعویض کنید.
  • اجرای این قالب ها که به قالب سقف نیز شناخته می‌شوند، تفاوت چندانی با سایر قالب های ئلی استایرن یا یونولیت ندارند اما چه بسا که از نظر اجرا آسان تر باشند و به علت چند بار مصرف بودن دیگر خبری از شکستگی در آن‌ها نیست.
  • از دیگر نکات قابل توجه درمورد این قالب ها می‌توان به عدم آتش سوزی آن‌ها اشاره کرد.

مقایسه‌ی قیمت نهایی اجرای سقف با قالب های لایت فرم یا یونولیت

مقایسه قالب های لایت فرم با یونولیت
مقایسه قالب های لایت فرم با یونولیت

برای محاسبه و برآورد هزینه‌های اجرای سقف با قالب های لایت فرم یا یونولیت پارامترهای مختلفی تاثیر گذارند. علاوه بر قیمت قالب های لایت فرم، موارد دیگری همچون راویزکاری نیز در هزینه‌ی نهایی اجرای سقف تاثیر دارد. در گذشته استفاده از یونولیت برای اجرای سقف بسیار مقرون به صرفه بود زیرا پس از اتمام بتن ریزی سقف، روی یونولیت گچ کاری صورت می‌گیرد و سقف نهایی اجرا می‌شد.

ولی امروزه در حوزه‌ی ساختمان سازی، سازمان نظام مهندسی این کار را تایید نمی‌کند و سقف باید به صورت کامل با فاصله‌ی 5 سانتی متری از یونولیت راویز شود تا از آتش سوزی یونولیت در زمان آتش سوزی جلوگیری شود.

قیمت قالب های لایت فرم نسبت به قیمت یونولیت بالاتر است ولی در عین حال چندین بار می‌توان از آن استفاده کرد و این هزینه‌ی بیشتر جبران خواهد شد و شما با استفاده‌ی درست از این قالب ها به مکرر استفاده کنید.

چقدر زمان لازم است تا بتوان این قالب‌ها را باز کرد؟

پس از عملیات بتن ریزی تقریبا باید 7 روز صبر کنید تا بتن شکل قالب را گرفته و خشک شود و بتوانید آن را به راحتی و بدون نیاز به مواد جداکننده، از قالب خارج کنید. علاوه بر این می‌تو.انید قبل از بتن ریزی در محل تیرچه‌ها با نصب قطعاتی بین قالب های لایت فرم، محل‌های مخصوصی را برای عبور تاسیسات تعبیه کنید یا جهت حمایت مناسب برای تاسیسات و نصب آویز و یا حتی اجرای سقف کاذب نیز می‌توانید قبل از بتن ریزی، صفحات فلزی پیش ساخته یا قطعات گالوانیزه را درون قالب ها قرار دهید.

چطور می‌توان ضایعات قالب های لایت فرم را کاهش و ایمنی آن‌ها را افزایش داد؟

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد وزن این قالب ها نسب به قالب‌های یونولیتی بسیار کاهش یافته و علاوه بر حمل و نقل آسان آن، نصب آن برای کارگران در مقاطع مختلف عمودی و افقی آسان تر شده. این امر سبب ایمنی کارگران در زمان قالب بندی دال و سقف‌های بتنی  شده و با توجه به سبکی این قالب‌ها و سهولت در جا به جایی آن‌ها، خطر افتادن قالب ها و برخورد آن با کارگران و حتی سقوط کارگران از ارتفاع، به طور چشم گیری کاهش یافته. به دلایل ذکر شده ضایعات و خسارات ناشی از افتادن و آسیب دیدن قالب ها در زمان جا به جایی توسط کارگران نیز کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

در آخر امیدواریم که این مطالب توانسته باشد پاسخگوی سوالات شما باشد. شما می‌توانید تمام مصالح و تجهیزات ساختمانی مورد نیاز خود را از سیوان لند با بالاترین کیفیت تهیه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *