خرید ورق یونولیت
فوم و پشم شیشه هر دو از متریال‌هایی هستند که به منظور عایق سازی دیوارها و سقف‌ها در ساختمان سازی از آن‌ها استفاده می‌شود؛ اما این که فوم بهتر است یا پشم شیشه، موضوعی است که در این مقاله از سیوان لند قصد داریم به آن بپردازیم. به همین منظور نیز ابتدا توضیحی کوتاه در مورد فوم و پشم شیشه خواهیم داد و سپس ویژگی‌های آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

فوم چیست؟

فوم، یونولیت یا فوم پلی استایرن که با نام‌های متعدد دیگری هم شناخته می‌شود، ساخته شده از پلیمری سفید رنگ است و درصد بسیار زیادی از حجم آن را هوا تشکیل می‌دهد. ساختار منحصر به فرد فوم و وجود مولکول‌های هوا در بین آن باعث شده است که وزنش بسیار سبک باشد و عایق خوبی در برابر صوت و حرارت به شمار برود.
فوم‌ها از پلیمری سفید رنگ ساخته می‌شوند و قسمت زیادی از حجم آن‌ها را هوا تشکیل می‌دهد.
ورق فوم
فوم‌ها در ابعاد و اشکال مختلفی تولید و از آن‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. فوم‌هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمدتا به صورت بلوک فوم سقفی، ورق‌ یونولیت و فوم رولی هستند. نکته‌ای که در هنگام خرید یونولیت باید به آن دقت کرد، ضخامت و چگالی آن است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت یا خرید ورق یونولیت به سیوان لند مراجعه کنید.

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه نیز مانند فوم سقفی از مصالحی است که برای عایق سازی در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید پشم شیشه، شیشه‌های بازیافتی را طی فرایندی به الیاف سوزنی بسیار نازکی تبدیل می‌کنند. که در نهایت با کنار هم قرار دادن این الیاف، پانل یا رول پشم شیشه را تولید می‌کنند. یک ویژگی مهم در پشم شیشه که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که ساختار آن به صورت سلول باز می‌باشد. پشم شیشه‌ها به عنوان عایق‌های بسیار خوبی عمل می‌کنند و از آن‌ها در عایق‌سازی قسمت‌های مختلف ساختمان و سوله‌ها استفاده می‌شود. چرا که آن‌ها عایق‌های خوبی در برابر صوت و حرارت هستند و در مقابل آتش سوزی هم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. از پشم شیشه به عنوان عایق دیوار حفره‌ها، مخازن، کانال‌های هوایی، در اطراف تاسیسات لوله‌کشی، دیگ‌های بخار و … استفاده می‌شود.
پشم شیشه عایق بسیار خوبی در برابر صوت و حرارت است و از آن در قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها و سوله‌ها استفاده می‌شود.
پشم شیشه

فوم بهتر است یا پشم شیشه ؟ | بررسی تفاوت‌ها

حال که آشنایی نسبی با فوم و پشم شیشه به دست آورده‌اید، می‌توانیم به مقایسه ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم تا ببینیم فوم بهتر است یا پشم شیشه.

میزان مقاومت

ساختار منحصر به فرد پلی استایرن باعث شده است که مقاومت آن چه در برابر حرارت، چه رطوبت و چه صوت بالا باشد. اما پشم شیشه مقاومت فوم را ندارد؛ به خصوص در مواجهه با رطوبت، ساختار فیبری پشم شیشه بسیار ضعیف عمل می‌کند. در حدی که حتی نفوذ بخار آب به ساختار پشم شیشه می‌تواند خاصیت عایق بودن آن در برابر حرارت را هم کاهش دهد.

مقاومت در برابر فشار و ضربه

یکی دیگر از جنبه‌هایی که می‌توان فوم و پشم شیشه را از نظر با هم مقایسه کرد، میزان مقاومت آن‌ها در برابر فشار و ضربه است؛ که در این مورد، فوم از پشم شیشه بهتر عمل می‌کند. فوم در مقابل فشار و ضربه به خوبی مقاومت می‌کند و عکس‌العمل نشان می‌دهد. اما پشم شیشه نمی‌تواند فشار و ضربه زیاد را تحمل کند و دچار مشکل می‌شود.

ضرر و زیان

الیاف پشم شیشه بسیار باریک و تیز هستند و در هنگام کار کردن با آن باید از دستکش و ماسک استفاده کرد. تماس پشم شیشه با پوست می‌توانید باعث ایجاد حساسیت و خارش شود. هم‌چنین ورود آن به سیستم تنفس می‌تواند خطرناک باشد و باعث بروز مشکلات و بیماری‌های تنفسی شود. اما فوم‌ها باعث بروز چنین مشکلاتی نمی‌شوند و کار کردن با آن‌ها خطری ندارد.

سهولت نصب

نصب فوم ها در مقایسه با پشم شیشه بسیار آسان‌تر است. آن‌ها مجهز به سیستم خود بست هستند و در مکان‌هایی که شلوغی زیادی ندارند، به راحتی می‌توان آن‌ها را نصب کرد. اما نصب پشم شیشه نیاز به زمان بیشتری دارد و این کار در چند مرحله انجام می‌شود.

جمع بندی

تصمیم گیری در مورد این که فوم بهتر است یا پشم شیشه به خود شما و نوع پروژه‌تان بستگی دارد و باید با توجه به نکاتی که در مورد هر کدام از آن‌ها بیان شد، گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنید. برای مثال در مکان‌هایی که رطوبت وجود دارد، پشم شیشه گزینه مناسبی نمی‌باشد و باید از فوم استفاده کرد. یک نکته که چه در انتخاب فوم چه در انتخاب پشم شیشه باید به آن دقت کنید، ضخامت و چگالی است. هر چه ضخامت و چگالی بالاتر برود، خاصیت عایق بودن فوم و پشم شیشه هم بیشتر می‌شود، اما قیمت آن‌ها هم بالاتر می‌رود.
5/5 - (1 امتیاز)