فوق روان کننده بتن چیست؟ | مزایای استفاده از این افزودنی


قیمت افزودنی بتن

فوق روان کننده بتن یا همان کاهنده آب، یکی دیگر از افزودنی های بتن به شمار  می رود که به منظور بهبود  هرچه بیشتر کیفیت و کارایی بتن مورد استفاده قرار می گیرد. فوق روان کننده بتن از مزایای بیشتری نسبت به روان کننده ها برخوردارند و کارایی بیشتری نیز دارند. استفاده از این محصولات می تواند مصرف بتن را بین 25 تا 35 درصد کاهش دهد. این ویژگی سبب شده تا کاربرد این ماده در صنعتساختمان سازی افزایش یابد. با سیوان لند همراه باشید تا بیشتر درمورد این محصول صحبت کنیم.

فوق روان کننده بتن چیست؟

فوق روان کننده بتن
فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده بتن نوعی افزودنی بتن است که نوعی روان کننده برای بتن به شمار می رود. این محصولات بر پایه نفتالین سولفونات ساخته می شوند و سبب بالا رفتن هرچه بیشتر کارایی بتن می شوند. زمانی که بتن با این ماده ترکیب می شود، نووعی نیروی دافعه بین ذرات سیمان ایجاد می کند و همین می تواند دلیلی  بر نرم شدن بتن باشد. فوق روان کننده بتن، بدون تغییر در اسلامپ بتن، میزان آب مورد استفاده در بتن را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. یا در مقابل بدون کاهش آب موجود در بتن، سبب نرم شدن آن می‌شود.
این افزودنی تا حد زیادی مقاومت و دوام بتن را افزایش می‌دهند. در مصرف فوق روان کننده‌ها باید دقت کافی به کار گرفته شود زیرا استفاده‌ی نامناسب از آن می‌تواند مقاومت بتن را کاهش دهد. بنابراین لازم است که به میزان استفاده از آن دقت کنید.

مزایای استفاده از فوق روان کننده بتن

  • این افزودنی بدون افزایش میزان استفاده از بتن، سبب افزایش مقاومت آن می‌شود.
  • سبب روان شدن و نرم شدن بتن می‌شود.
  • با کاهش آب موجود در بتن سبب افزایش چسبندگی دانه‌های سیمان و به دنبال آن، افزایش مقاومت بتن خواهد شد.
  • سبب سهولت در اجرای بتن ریزی و کاهش نیروی انسانی برای انجام این کار می‌شود.
  • سبب می‌شود تا بتن کمتر آب بیندازد.
  • افزایش کارایی بتن
  • مقدار سیمان مصرفی را کاهش می‌دهد.
  • مقاومت بتن را در برابر نفوذ آب و دیگر عوامل محیطی، افزایش می‌دهد.
  • از ایجاد ترک در سطح بتن جلوگیری می‌کند.
  • جهت بتن ریزی در هوای گرم و مکان‌های که نیاز به تاخیر در گیرش اولیه باشد، مناسب می‌باشد.
  • سبب افزایش اسلامپ پذیری بتن می‌شود.

معایب استفاده زیاد از فوق روان کننده بتن

فوق روان کننده‌ها اگرچه بهترین نوع افزودنی برای بتن هستند اما استفاده‌ی بیش از حد یا کمتر از مقدار مورد نیاز از این ماده می‌تواند سبب خراب شدن بتن شود. مصرف بیش از حد از این افزودنی سبب می‌شود که ذرات سیمان از هم جدا شده و تاخیر در زمان گیرش اولیه و نهایی بتن و آب انداختن بتن شود. به طوری که حتی پس از گذشت 48 ساعت هنوز بتن نتوانسته خودش را بگیرد و شل است . این امر سبب می‌شود تا مقاومت فشاری بتن به تاخیر بیفتد.
علاوه بر این تبخیر آب در سطح بتن ممکن است سبب ترک خوردگی در سطح آن شود. در برخی مواقع نیز ممکن است بتن تغییر رنگ داده که ممکن است پس از گذشت مدتی رنگ اولیه‌ی آن بازگردد. بنابراین بهتر است از افراد متخصص برای استفاده از این محصولات کمک بگیرید.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی فوق روان کننده بتن

مشخصات فیزیکی و شیمیایی فوق روان کننده بتن
مشخصات فیزیکی و شیمیایی فوق روان کننده بتن
حالت مایع
رنگ قهوه‌ای
وزن مخصوص 13/1 gr/cm3
استاندارد ASTMC494
یون کلر ندارد

نحوه استفاده از فوق روان کننده بتن

برای استفاده از این محصولات باید شرایط گوناگونی از جمله شرایط کارگاهی، میزان نیروی وارده بر سازه و شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید. میزان ترکیب این روان کننده باید توسط آزمون، بررسی شود. اما به طور کلی باید به میزان 0.5 تا تا 1.5 برابر درصد وزن سیمان، از فوق روان کننده بتن استفاده شود. این ترکیب را می‌توان در همان ابتدای ساخت بتن و در زمان مخلوط شدن سیمان و آب، به آن اضافه کرد و یا پس از ساخت سیمان، آن را با سیمان مخلوط کرد. روان کننده‌ها را باید دور از نور خورشید نگهداری شوند.

نکاتی درمورد استفاده از فوق روان کننده بتن

در زمان استفاده از فوق روان کننده بتن باید نکات ایمنی را رعایت کنید تا دچار هیچگونه مشکلی نشوید. چون این محصولات از مواد آلی و شیمیایی ساخته شده‌اند، پس برای پوست و چشم بسیار خطرناک هستند و باید در زمان مصرف آن‌ها، بسیار مراقب باشید. در زمان استفاده از فوق روان کننده بتن حتما از دستکش، عینک و لباس مخصوص استفاده کنید. در صورت برخورد این ماده با پوست خود، سریعا محل را با آب سرد شستشو داده و به پزشک مراجعه کنید.

فوق روان کننده‌های بتن چه تفاوتی با هم دارند؟

با توجه به اینکه انواع گوناگونی از فوق روان کننده‌ها در بازار وجود دارد، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه تفاوتی با هم دارند؟ درواقع تفاوت اساسی این محصولات با هم می‌تواند مربوط به میزان روان کنندگی یا قدرت کاهندگی آن‌ها باشد. از دیگر تفاوت‌های آن‌ها می‌توان به زودگیر یا تندگیر بودن آن‌ها و یا قیمت افزودنی بتن فوق روان کننده اشاره کرد. یکی از نکاتی که باید در زمان خرید فوق روان کننده‌ها به آن دقت کنید، انتخاب نوع و مقدار صحیح این محصولات است. زیرا تغییر در غلظت و میزان مصرف فوق روان کننده ها می‌توان خاصیت این مواد را از بین ببرد.

مکانیزم اثر فوق روان کننده بتن

مکانیزم اثر فوق روان کننده بتن
مکانیزم اثر فوق روان کننده بتن

به محض افزوده شدن این نوع از افزودنی بتن، میزان اسلامپ آن را افزایش داده و از آنجایی که با توجه به مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، پس از اضافه کردن افزودنی بتن، محدودیتی درمورد حداکثر میزان اسلامپ وجود ندارد، پس لازم است که در طرح اختلاط اجرای پروژه، استاندارد مناسب تعریف شده باشد. واکنش اولیه‌ و اصلی این افزودنی‌ها، مانند سایر روان کننده‌ها، باردار کردن ذرات الکتروستاتیکی است.
در واقع در این فرایند فضای میان ذرات سیمان گسترش یافته و به دلیل سهولت عبور آب از بین ذرات ریز سیمان، حدود 10 تا 25 درصد نیاز بتن به آب کاهش می‌یابد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هرچه میزان نرمی سیمان بیشتر باشد، درصد جذب افزودنی فوق روان کننده بتن توسط سیمان بیشتر خواهد بود.

کلام پایانی

این افزودنی‌ها نیز همچون سایر افزودنی‌های بتن به منظور افزایش بهبود و کارایی بتن به کار رفته و حالت نرم به آن می‌دهد. علاوه بر این نکته‌ای که باید حتما به آن دقت کنید، میزان مصرف این لفزودنی است. زیرا کم و زیاد شدن در میزان آن می‌تواند سبب خراب شدن بتن و ایجاد اختلال در مراحل بتن ریزی شود. پس با استفاده‌ی صحیح از این محصولات، بازده‌ی آن را بالا ببرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *