طریقه نصب موتور گیرلس آسانسور

در نصب موتور گیرلس آسانسور و راه اندازی آن، عوامل گوناگونی باید در نظر گرفته شود که مجموعه‌ای از این نکات در کنار هم به صورت یکپارچه می‌توانند به نصب موتور گیرلس آسانسور کمک کنند. علاوه بر این باید در پروژه‌های نصب انواع موتور آسانسور جدا از نوع تجهیزات و سیستم‌های به کار رفته، اصول نصب آن‌ها نیز در نظر گرفته شود. هدف سیوان لند از این مقاله نیز، آشنایی هرچه بیشتر شما با طریقه نصب موتور گیرلس آسانسور است و سعی شده تا تمام نکات مربوط به آن نیز برای شما شرح داده شود. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با این روش آشنا شوید.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

طریقه نصب موتور گیرلس آسانسور

نصب موتور گیرلس
نصب موتور گیرلس

تمام موتورهای آسانسور در موتورخانه‌ها باید نصب شوند که این مکان‌ها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند. برای نصب موتور گیرلس آسانسور در موتورخانه‌ها باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • طراحی مناسب جهت جاگیری موتور آسانسور، هرزگردها و سر بکسلی جهت تامین زاویه‌ی α مناسب برای نصب سیم بکسل‌ها
  • رعایت ظوابط استاندارد جهت دسترسی به موتور و اجزایی که نیاز به بازرسی و سرویس دارند
  • تامین شرایط ایمن و استاندارد در مواقع نجات اضطراری
  • طراحی و نصب موتور و هرزگردها

حال بهتر است بدانید که چگونه این قطعات را در چاه‌های آسانسور نصب می‌کنند؟

نکاتی درمورد نصب موتور گیرلس آسانسور درون چاه

برای نصب موتورهای گیرلس آسانسور در چاه‌های آسانسور باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا پس از نصب با مشکل مواجه نشوید. این نکات عبارتند از:

  • محاسبه و تحلیل محل و نیروهای وارده بر ریل‌ها و سازه‌های آسانسور
  • طراحی و ساخت مناسب اجزای اتصال دهنده‌ی موتور و صفحات سر بکسلی
  • رعایت ظوابط استاندارد درمورد نصب موتور گیرلس آسانسور ( از همه مهم تر فضای جان پناه، نحوه‌ی دسترسی به اجزای موتور درون چاه، نحوه‌ی خروج ایمن سرویس کار از چاه آسانسور )
  • طراحی و نصب صحیح پارک پلیت ( Park Plate ) در محل مناسب و جای خود
  • قرار دادن و نصب گاورنر مناسب درون چاه
  • جایگذاری و نصب تابلو فرمان مناسب در محلی که ظوابط استاندارد رعایت شده باشد
  • لزوم تامین شرایط و امکانات نجات اضطراری ضوابط استاندارد

نکاتی مهم درمورد نگهداری از موتور گیرلس قبل از نصب

نگهداری از موتور گیرلس
نگهداری از موتور گیرلس

پیش از نصب این موتورها، باید نکاتی را درمورد آن‌ها در نظر داشته باشید و اطلاعات لازم را قبل از نصب موتور گیرلس آسانسور مطالعه کنید. این نکات به صورت زیر هستند:

  • موتور را به دور از آب، آلودگی و شرایط سخت مانند خوردگی نمک، اسیدها، مواد شیمیایی و … انبار و نگهداری کنید.
  • محل نگهداری از موتورهای گیرلس نباید بسیار گرم یا بسیار سرد باشد. ( این دما باید بین 60+ تا 20- درجه‌ی سانتی گراد باشد )
  • محل نگهداری از این موتورها نباید رطوبت داشته باشد زیرا رطوبت می‌تواند به صورت آب به اجزای موتور آسیب برساند.
  • بهتر است که فاصله‌ی بین خرید موتور آسانسور تا نصب آن بیشتر از یک سال نشود.
  • اگر موتور آسانسور را برای مدت طولانی انبار کرده‌اید بهتر از قبل از نصب موتور گیرلس آسانسور آن را از نظر فک‌های ترمزی و اکسید نشدن بازرسی کنید. در این زمان فلکه‌ی موتور را با دست بچرخانید و صدای بلبرینگ‌ها را چک کنید.

نکات نصب مکانیکی موتور گیرلس آسانسور

قبل از اینکه اقدام به نصب موتور گیرلس آسانسور کنید، ابتدا کابل‌های آن را چک کنید تا مطمئن شوید که آسیبی ندیده‌اند. در هنگام نصب نیز باید دقت داشته باشید که فک‌های ترمز را بپوشانید تا گرد و خاک و براده‌ی دیسک‌ها وارد آن نشود. یکی دیگر از نکاتی که باید آن را در نظر بگیرید این است که بدون مجوز سازمده‌ی موتور را در چاهک استفاده نکنید. سیم بکسل‌ها باید به صورت پیش فرض بر پایه‌های موتور عمود باشند. در این مورد حداکثر زاویه‌ی پیچش قابل توجه را از سازنده بخواهید. تعداد سیم بکسل‌های مورد نیاز را از سازنده بپرسید تا بتوانید تجهیزات مورد نیاز برای نصب موتور گیرلس آسانسور را از قبل فراهم کنید.

لازم نیست که حتما به تعداد شیارهای موجود، سیم بکسل روی فلکه انداخته شود. طبق محاسبات سازنده، درصورتی که برخی از شیارهای فلکه موتور خالی می‌ماند، در ابتدا باید تعداد شیارهای برابری را از دو طرف فلکه خالی بگذارید. در غیر این صورت باید شیارها را از سمت موتور به بیرون پر کنید. بهتر است که به پوسته‌ی موتور فشار بیش از حد وارد نکنید ( به عنوان مثال به عنوان پایه اهرم از آن استفاده نکنید ). هیچگونه اقدام جوشکاری روی موتور انجام ندهید و یا حتی از آن به عنوان نقطه اتصال زمین ( ارت ) استفاده نکنید.

این کار سبب آسیب جدی به مگنت‌ها و بلبرینگ‌های موتور خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید که هوا باید به خوبی در اظراف موتور جریان داشته باشد. در زمان نصب موتور گیرلس آسانسور توجه کنید که بین ترمز و دیوار، فاصله‌ی مناسبی را قرار دهید تا در صورت لزوم به راحتی بتوان به انکودر دسترسی داشته باشید. این فاصله باید بین 7تا 16 سانتی متر باشد اما برای اطمینان بهتر است که به دفترچه‌ی راهنمای موتور مراجعه کنید. شماره‌ی پیچ مناسب جهت بستن موتور به پایه را باید از سازنده بخواهید و آن را تهیه کنید.

حداقل باید 5.1 برابر شماره‌ی پیچ، درون سوراخ موتور بسته شود. ( به عنوان مثال یک پیچ M16 باید 24 میلی متر درون سوراخ کف موتور بسته شود ).  علاوه بر این‌ها بهتر است بدانید که حداکثر میزان مجاز ناصافی پایه‌ی موتور 3 میلی متری است. دقت داشته باشید که باید پایه را به صورت ضربدری ببندید و آن را محکم کنید. می‌توانید برای جذب لرزش‌‌های موتور، از مواد عایق و یا بافر‌های پلاستیکی استفاده کنید.

در صورتی که این موتورها به صورت معکوس نصب شده باشند و سیم بکسل‌ها بالا بروند، یک حفاظ مناسب جهت جلوگیری از ورود اشیای خارجی به فاصله‌ی بین فلکه کشش و سیم بکسل تعبیه شود.

نصب الکتریکی موتور گیرلس

  • کابل سه فاز موتور گیرلس باید شیلد دار باشد و حداکثر طول آن نیز 25 متر می‌باشد.
  • فازهای موتور در دو سمت موتور و انکودر باید به شکل صحیحی نصب شده و هیچگاه نباید آن را تغییر داد. در غیر این صورت ممکن است موتور به طور غیر قابل کنترلی سرعت بگیرد.
  • این موتورها با استفاده از ترمیستورهای حرارتی مثبت ( PTC ) حفاظت می‌شوند. اتصال موتور باید به نحوی باشد که کنترلر ترمیستورهای حرارتی در مدار قرار بگیرند.
  • مطمئن شوید که کنتاکتورهای موتور، در طرف کنترلی زیر بار، سوئیچ نکنند.

کلام پایانی

به طور کلی راه اندازی و نصب موتور گیرلس آسانسور به توجه و دقت بالایی نیاز دارد و شما باید نکات زادی را در نظر بگرید. از نگهداری موتورها قبل از نصب گرفته تا اندازه‌ی پیچ اتثال موتور به پایه‌ی آن. به همین دلیل است که قبل از نصب باید اطلاعات کافی درمورد این موتورها داشته باشید. پس این مقاله می‌تواند کمک زیادی به شما بکند تا بتوانید موتورهای آسانسور خود را به درستی و بهترین نحو نصب کنید تا بازده خوبی داشته باشند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *