سقف کهکشانی | آموزش نصب و اجرای انواع سقف کهکشانی

سقف کهکشانی یکی از زیباترین زیرمجموعه‌های سقف‌های کاذب دکوراتیو می‌باشد که با پارچه‌ پی وی سی و نوارهای فیبر نوری به شکل خارق العاده و خلاقانه‌ای اجرا می‌شوند. در واقع سقف کهکشانی از انواع سقف کشسان است که برای نورپردازی لامپ‌ ال ای دی کاربرد ندارد و به جای آن فیبر نوری استفاده می‌شود. در این مقاله کاربرد و شیوه اجرا سقف کهکشانی در فضاهای مختلف را بررسی خواهیم کرد.

سقف کهکشانی

سقف کهکشانی در پوشش سقف و دیوار، استندهای نمایشگاه، سقف استخر و حتی خودروها نیز استفاده می‌شود.

در سقف کهکشانی نوارهای فیبر نوری که ظرافت بالایی دارند نقش ستاره‌ها را ایفا نموده و با ورق‌های پی وی سی با طرح کهکشان که بادوام و مقاوم‌اند روی آن‌ها را می‌پوشاند. به طوری‌که نقطه‌های بسیار کوچک و نورانی روی پارچه‌های تیره پی وی سی که نقش آسمان را دارند می‌درخشند. این پارچه‌های تیره رنگ با جنس PVC دارای قابلیت کشسانی هستند. از آنجایی که این سقف‌ها قابلیت کشسان دارند، از آن‌ها می‌توان در هر محیطی استفاده کرد.

از ابزارهای ساخت سقف کهکشانی علاوه بر پوشش سقف اصلی، می‌توان برای پوشش دیوار، پانل‌های شناور، استندهای نمایشگاه، سقف استخر و حتی خودروها نیز استفاده کرد. سقف‌های کشسان کهکشانی انواع زیادی دارند و در طرح‌های مختلفی قابل اجرا هستند. سقف کهکشانی همانطور که از نامش مشخص است، از طرح کهکشان راه شیری برخوردار بوده و بخشی از این فضای زیبا را در محیط تداعی می‌کند.

مراحل نصب سقف های کهکشانی چیست؟

1. بررسی و طراحی

در ابتدای کار، یک بررسی دقیق از فضای مورد نظر صورت می‌گیرد و طراحی ایده‌آل برای سقف کشسان با طرح کهکشانی انجام می‌شود. در این مرحله، اندازه‌گیری دقیق انجام می‌شود و طرح، الگوها و رنگ‌های مورد نظر تعیین می‌شوند.

2. آماده‌سازی سطح

سطح سقف کهکشانی باید قبل از نصب آماده شود. این شامل پاکسازی سطح از هرگونه ذرات، خطوط کششی و صاف کردن نقاط نامنظم است. همچنین، باید اطمینان حاصل شود که سطح برای نصب سقف کشسان مناسب و آماده است.

3. نصب چهارچوب

پروفیل‌های آلومینیومی که سقف کشسان روی آن قرار می‌گیرد، باید به دقت نصب شود. این قاب می‌تواند از جنس فلزی یا پلاستیک باشد و بسته به سیستم مورد استفاده متفاوت است. قاب باید به طور صحیح به دیوارها یا سازه‌های پشتیبان متصل شده و بر اساس طرح و اندازه‌های مورد نظر تنظیم شود.

4. نصب پارچه کششی

 پارچه کششی با طرح کهکشانی روی قاب نصب می‌شود. این پارچه با استفاده از تکنیک‌های خاص و کلمپ‌ها یا پروفیل‌های نگهدارنده در چارچوب ثابت می‌شود. در این مرحله، باید با دقت پارچه را کشید و از تساوی و تنظیم صحیح آن اطمینان حاصل شود.

5. نصب نورپردازی

 در صورت نیاز، نورپردازی روی سقف کشسان نصب می‌شود. این شامل نصب نورهای LED در داخل سقف یا پشت پارچه کششی است. نورپردازی در سقف کشسان با طرح کهکشانی می‌تواند تأثیر زیبایی‌بخش و جذابیت بیشتری را به فضا اضافه کند.

6. تنظیمات نهایی

در انتها، تنظیمات نهایی انجام می‌شود. این شامل بررسی دقیق قاب، پارچه کششی و نورپردازی است. هم‌چنین، باید اطمینان حاصل شود که همه قطعات به درستی نصب شده‌اند و هیچ خطا یا نقصی وجود ندارد.

نکات حین اجرای سقف کهکشانی

  • سقف کشسان برای محیط‌های داخلی و مکان‌های سقف‌دار مناسب است و نباید از آن در بخش‌هایی از خانه چون تراس و بالکن استفاده کرد.
  • بهترین دمای مناسب محیطی برای استفاده از سقف کشسان بین 5 الی 70 درجه سانتی‌گراد است.
  • پارچه PVC استفاده شده برای سقف کشسان باید کیفیت بالایی داشته باشد تا چاپ تصاویر بر روی آن به خوبی صورت گیرد.
  • معمولا پس از چاپ تصاویر کهکشانی بر روی سقف، مقداری بو از آن منتشر شده که به مرور زمان از بین می‌رود. این بو ناشی از رنگ‌های به کار رفته در چاپ است.
  • برای اندازه‌گیری سقف بهتر است از متخصصان و کارشناسان کمک گرفته تا ابعاد سقف به خوبی مشخص شود. این کار توسط ابزارهای دقیق و با کمترین خطا انجام می‌شود.
  • نصب سقف کهکشانی در کم‌ترین زمان ممکن انجام شده و حتی در کمتر از یک روز قابل پیاده‌سازی می‌باشد.
  • اگر قصد اجرای نورپردازی بر روی سقف کشسان را داشته باشید، باید فاصله سقف کاذب تا سقف اصلی حدود 15 الی 20 سانتی‌متر باشد.
  • در سقف کهکشانی فیبرهای نوری به شکل نخ یا طناب قرارگرفته اند باعث انتقال نور می‌شوند.

راه‌ های نورپردازی کهکشانی در سقف کشسان

1. نورپردازی کامل

نورپردازی کامل سقف کهکشانی

پشت سقف‌های کهکشانی می‌توانید چراغ‌های اس ام دی کار کنید که طول عمر خوب، مصرف انرژی و تولید گرمای کمی دارند. این نورپردازی می‌تواند به صورت موضعی پشت قسمت خاصی از سقف شما مثلا برای روشن کردن سیارات استفاده شود یا به صورت کامل کل سقف را پوشش دهد. نورپردازی کامل سقف کهکشانی جلوه ی آن را صد چندان بهتر می‌کند.

2. نورپردازی با کریستال نوری

نورپردازی با کریستال نوری سقف کهکشانی

با کریستال نوری میتوانید ستاره های طرح خود را روشن کنید. با این کار طرح کهکشانی شما بسیار زنده تر و پویاتر می‌شود.

3. نورپردازی با فیبر نوری

نورپردازی با فیبر نوری سقف کهکشانی

با فیبرهای نوری نیز می‌توانید ستارگان طرح خود را روشن کنید. علت استقبال از این شیوه نورپردازی نسبت به دیگر راه‌ها این است که نور‌ها بسیار ظریف‌تر و به صرفه‌تر از کریستال هستند. هم‌چنین تعداد بسیار زیادی از ستاره‌های طرح سقف‌تان را می‌توانید روشن کنید و روی حالت‌های مختلفی مثل چشمک زن بگذارید تا طرح سقف شما بیشترین پویایی را داشته باشد. حداقل تعداد این نور ها باید 150 عدد باشد.

نحوه استفاده از فیبر نوری

 فیبرهای نوری در هر نوع سقف کاذبی قابل استفاده هستند. اما بیشتر از آن‌ها در سقف کشسان و سقف کناف استفاده می‌شود. زمان استفاده از فیبرهای نوری مهم نبوده و حتی پس از نصب سقف نیز می‌توان آن‌ها را به کار برد. نکته‌ای که در رابطه با فیبرهای نوری وجود دارد این است که این رشته‌ها بسیار حساس هستند و نباید بیش از حد کشیده، خم و تا شوند. در صورتی که به این فیبرها فشار زیادی وارد شود، از میزان نوردهی آن کاسته خواهد شد. برای همین زمانی که قصد استفاده از فیبر نوری در سقف کهکشانی را داشتید، باید مراقب هرگونه آسیب‌دیدگی آن باشید.

کاربرد سقف کهکشانی چیست؟

طرح کهکشانی در سقف فضاهایی مانند سینما، تئاتر، استودیو، سالن‌ها و هتل‌ها اثرات خیره‌کننده‌ای دارد

سقف کهکشانی یکی از زیباترین سقف‌های کشسان بوده و زیبایی خاصی به هر محیط می‌دهد. از این سقف در هر محیطی می‌توان استفاده کرد؛

  1. در بیشتر مواقع از سقف کهکشانی برای مکان‌هایی چون استخر، حمام، سرویس بهداشتی، اتاق خواب و سالن کنفرانس استفاده می‌شود. از آنجایی که سقف‌های کشسانی ضد آب و رطوبت هستند، محدودیتی در استفاده از این سقف در استخر و حمام و حتی سقف خودروها وجود ندارد. سقف کهکشانی لاکر به دلیل اینکه خاصیت انعکاس نور بالایی دارد، جلوه زیادی در محیط‌هایی چون استخر ایجاد می‌کند.
  2.  از سقف کهکشانی می‌توان در دندانپزشکی نیز استفاده کرد. دلیل آن هم این است که بیماران در حین معالجه رو به سقف هستند و مشاهده سقفی با طرح کهکشان حس خوبی در آنها ایجاد می‌کند.
  3. فضاهای تجاری و شهرک‌های خرید: در فروشگاه‌ها، مراکز خرید و فضاهای تجاری، سقف کشسان با طرح کهکشانی می‌تواند به عنوان یک المان زیبا و برجسته برای جلب توجه مشتریان استفاده شود. این طرح می‌تواند هویت برند را تقویت کند و فضا را به یک محل منحصر به فرد و خاص تبدیل کند.
  4. فضاهای سرگرمی و هتل‌ها: سقف کشسان طرح کهکشانی در فضاهای سرگرمی مانند سینما، تئاتر، استودیوها، سالن‌های کنفرانس و هتل‌ها اثرات خیره‌کننده‌ای دارد. این طرح می‌تواند برای ایجاد تأثیرات ویژه نورپردازی و فضاهای تماشایی استفاده شود و تجربه‌ای جذاب و منحصر به فرد را برای مهمانان فراهم کند.

سقف کهکشانی لاکر چیست؟

سقف کاذب کشسان انواع مختلفی دارد که لاکر یکی از انواع پرطرفدار آن است. سقف کهکشانی لاکر به دلیل اینکه از پارچه آلمانی لاکر ساخته می‌شود، به این نام مشهور شده است. در بیشتر محیط‌هایی با دکور لوکس و خاص، از سقف کهکشانی لاکر استفاده شده است. 

سقف لاکر در دو نوع مات و آینه‌ای قابل خریداری است؛ 

  • نوع مات این سقف حالت کدر رنگ داشته و نوع آینه‌ای آن هم‌چون آینه خاصیت انعکاسی دارد. زمانی که از سقف لاکر آینه‌ای در محیط استفاده کنید، تصاویر تمام اشیا موجود در محیط در سقف منعکس خواهند شد. همین امر سبب شده تا محیط بزرگتر جلوه کند. 
  • نوع آینه‌ای از سطح صاف و براقی برخوردار بوده و بسیار جذاب است. برای همین زمانی که تصویر کهکشان راه شیری بر روی سقف لاکر آینه‌ای پیاده‌سازی شود، زیبایی آن دو چندان می‌شود. با نصب سقف کهکشانی آینه‌ای، جلوه خاص و رویایی در فضا ایجاد شده و تمام نگاه‌ها به سمت آن جذب خواهد شد.

روش اجرای سقف کهکشانی لاکر 

سقف کهکشانی لاکر دارای دو نوع مات و آینه‌ای است.

  1. برای اجرای سقف کهکشانی لاکر باید مانند دیگر سقف‌های کشسان عمل کرد.
  2. در مرحله اول نصب این سقف، باید پروفیل‌ها (آلومینیوم) را بر روی سقف اجرا کرد. سپس پارچه سقف را با استفاده از ابزار مخصوص هیتر گرم کرد.(برای نصب سقف کشسان لاکر، باید کار را از یک سمت شروع کرده و سپس به دیگر بخش‌ها رسید)
  3. فاصله هیتر تا سقف باید مناسب باشد و خیلی دور یا نزدیک نباشد. بهترین فاصله هیتر تا پارچه سقف کشسان حدود 1 متر است(عمل حرارت‌دهی باعث شده تا پارچه PVC کش آمده و به راحتی در جای خود شکل گیرد)
  4.  برای اجرای سقف کهکشانی لاکر باید در ابتدا یک سقف لاکر آینه‌ای یا مات به رنگ آبی تیره یا سیاه را بر روی سقف پیاده کرد.
  5.  بعد از آن باید با فیبرهای نوری کوچک بر روی این سطح صاف، نورپردازی را انجام داد.(فیبرهای نوری کوچک نقش همان ستارگان کهکشان را دارند که در سرتاسر سقف پراکنده هستند)
  6. وجود فیبرهای نوری سبب شده تا زمانی که چراغ اصلی اتاق خاموش است، طرح کهکشان در محیط همچنان قابل مشاهده باشد.

تاثیرات سقف کهکشانی در دکور داخلی اتاق چیست؟

 طراحی سقف کهکشانی می‌تواند شامل تصاویری از کهکشان‌ها، ستاره‌ها، و اجرام آسمانی باشد. این تصاویر معمولاً با رنگ‌های آبی،صورتی، بنفش و سیاه ترکیب می‌شوند تا احساسی از فضای عمیق و ناشناخته کهکشان را ایجاد کنند. در ادامه، برخی از اثرات این نوع سقف را بر دکور داخلی توضیح می‌دهیم:

  • الهام‌بخشی: طرح کهکشانی در سقف، احساسی از الهام‌بخشی، خلاقیت  و اسرار آمیز بودن را به فضا می‌بخشد. این طرح‌ها با رنگ‌ها و الگوهای خیره‌کننده، محیطی منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند که می‌تواند افکار و خلاقیت شما را تحریک کند.
  •  جلب توجه: انواع طراحی‌های کهکشانی بر روی سقف، می‌تواند احساسی از آسمان شب را در داخل اتاق خواب خود ایجاد کند. ایم امر توجه هر کسی را به به محض ورود جلب می‌کند. 
  •  عمق و ابعاد: طرح‌های کهکشانی در سقف، عمق و ابعاد اضافی را به فضا می‌بخشند. با ترکیب رنگ‌ها و المان‌های ستاره‌ها و سحابی‌ها، احساسی از فضای بی‌نهایت و گسترده را به فضای شما می‌دهند و حتی محیط داخلی اتاق کمی بزرگتر نشان می‌دهد.
  • نورپردازی منحصر به فرد: سقف کهکشانی امکانات نورپردازی فوق‌العاده‌ای دارد. با استفاده از نورهای LED یا نورهای SMD و تنظیمات مختلف، می‌توانید فضا را با نورهای جذاب و جادویی روشن کرد.
  •  افزایش زیبایی و ارزش دکور: سقف کشسان با طرح کهکشانی به طور قابل توجهی

کلام پایانی

برای خرید آنلاین انواع لامپ و چراغ ، ما به شما سیوان‌لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی یا لامپ اس ام دی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی و روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت سیوان لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *