روش و مقدار مصرف ژل میکروسیلیس | راهنمای استفاده از ژل میکروسیلیس


قیمت افزودنی بتن

از آنجایی که مصرف بتن در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان سازی بسیار زیاد است، بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال افزایش کیفیت آن هستند. یکی از متریال مناسبی که می‌توان با آن به این هدف رسید، ژل میکروسیلیس است. البته مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن بسیار مهم است و باید به میزان آن دقت کنید. در واقع این محصول، قوی ترین متریال برای بهبود خواص و رفتار بتن به شمار می‌رود. پس دانستن نحوه مصرف و مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن می‌تواند بهترین نتیجه را در بتن داشته باشد. سیوان لند در این مقاله قصد دارد روش و مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن را به طور کامل بررسی کند.

خواص میکروسیلیس

پودر میکروسیلیس
پودر میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس مخلوطی از چند ماده است که به منظور افزایش کیفیت و خواص بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمده‌ی ساختار آن را پودر میکروسیلیس و روان کننده‌های بتن تشکیل می‌دهند. در برخی از این محصولات از الیاف پلی پروپیلن نیز استفاده می‌شود که به آن ژل میکروسیلیس الیاف دار گفته می‌شود. بسته به شرایط ویژه‌ی هر پروژه، از نوع خاصی از این محصول استفاده می‌شود. به همین دلیل شناخت این افزودنی و مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود.
اگر بخواهیم ابعاد و اندازه میکروسیلیس را مورد بحث قرار دهیم، باید بگوییم که 99 درصد ذرات آن باید از 0.5 میکرون کوچک تر باشند. با وجود این شرایط می‌توان گفت که ژل میکروسیلیس در دسته بندی نانو مواد قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که خاصیت پوزولانی این مواد بسیار زیاد است. این خاصیت سبب می‌شود تا نیاز آب بتن افزایش یافته و برای جبران روانی در ژل، باید از روان کننده‌های بتن استفاده کرد.

مصرف ژل میکروسیلیس در بتن

ترکیبات ژل میکروسیلیس قابل تنظیم است، به عبارت دیگر امکان کاهش یا افزایش مواد اولیه‌ی این محصولات وجود دارد. به همین دلیل است که می‌توان برای هر پروژه، یک افزودنی مخصوص به آن تهیه کرد و براساس نوع افزودنی و روش ساخت آن، دستور العمل مصرف منحصر به فردی نیز برای آن صادر کرد. به منظور استفاده از این افزودنی، ابتدا مقدار مشخصی از آن را به بتن اضافه می‌کنند. برای اطمینان از اختلاط کامل این محصول، باید پس از افزودن بتن به کامیون حمل، آن را با دور تند در محل مصرف، مخلوط کنیداین موضوع باید به طور چشمی توسط کاربر بررسی شود.
از این متریال در ساخت قطعات پیش ساخته بتنی مانند موزاییک، سنگ مصنوعی، نیوجرسی و انواع دیگر قطعات بتنی استفاده می‌کنند تا دوام و مقاومت آن‌ها را افزایش دهند. با استفاده از ژل میکروسیلیس در بتن، خواص رئولوژی آن بهبود خواهد یافت. این نوع افزودنی نیز همانند سایر افزودنی‌های بتن براساس درصدی از وزن سیمان مصرف می‌شود. حدودا بین 2 تا 15 درصد از وزن سیمان را باید به مصرف ژل میکروسیلیس اختصاص داد.
مصرف این ماده در بتن به دلیل وجود ذرات ریز پوزولانی در آن، سبب به حداقل رساندن تخلخل بتن می‌شود. می‌توانید برای افزایش قدرت پخش این مواد، آن را با آب رقیق کرده و سپس به بتن اضافه کنید. به منظور جلوگیری از ورود آب اضافی به بتن، می‌توانید این محصول را با بخشی از مقدار آب طرح اختلاط مخلوط شده و به بتن اضافه کنید.

روش مصرف ژل میکروسیلیس

مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن
مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن

معمولا این افزودنی به صورت یک ملات آماده در بازار موجود است و تنها کافی است این محصول را در کامیون حمل بتن اضاف کرده و بتن ریزی را انجام دهید. علاوه بر این می‌توانید آن را در سایر بتن‌های مصرفی در مرحله ساخت بتن به مصالح اضاف کرده و از آن استفاده کنید. اگر روش مصرفی دیگری به جز این حالت برای ژل میکروسیلیس وجود داشته باشد، شرکت سازنده باید آن را روی بسته بندی درج کند. ژل میکروسیلیس پس از مدتی ساکن مانده ته نشین شده و در یک قسمت به صورت ژله‌ای در می‌آید.
توصیه‌ی کارشناسان این است که آن را مخلوط کرده و سپس آن را به بتن اضافه کنید. در صورت ژله‌ای بودن این محصول، میکروسیلیس در آن ته نشین شده و در بتن به خوبی پراکنده نخواهد شد. یکی از موارد مصرف این محصول در هنگام استفاده از در مقاطع نازک است. از آنجایی که امکان ترک خوردگی در این مقاطع بسیار بالا است، پس باید حتما از اختلاط مناسب ژل در بتن اطمینان حاصل کنید.
وجود الیاف در نواحی نازک، از این مشکل جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این برای ترمیم بتن نیز بسیار مناسب هستند. دلیل آن هم چسبندگی بالای بتن حاوی ژل میکروسیلیس می‌باشد.

درصد و مقدار مصرف ژل میکروسیلیس

وجود روان کنده بتن در این افزودنی، مصرف ژل میکروسیلیس، روانی بتن را افزایش می‌دهد. پس بهتر است که مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن را محدود کنید، زیرا امکان دارد که روانی بیش از حد بتن و مشکلات جانبی آن پدیدار شود. جنس دقیق ژل میکروسیلس باید توسط آزمایشگاه شیمی ساختمان مورد بررسی قرار بگیرد. پس از آن باید بتن مورد استفاده و تغییرات آن پس از استفاده از ژل میکروسیلیس بررسی شود. این روش بهترین راه تعیین درصد و مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن می‌باشد.
از آنجایی که تعیین درصد مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در محل پروژه هزینه و زمان زیادی لازم دارد، شرکت‌های سازنده این کار را در کارخانه‌های تولیدی انجام می‌دهند. به طور کلی برای هر پروژه یک محدوده‌ی مصرف تعیین شده که این محدوده برای پروژه‌های ویژه توسط مهندس طراح سازه و بتن مشخص می‌شود. پس در صورت رعایت حدود مصرف ژل میکروسیلیس که توسط شرکت سازنده ارائه می‌شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

عوامل موثر بر مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن

تاثیر ژل میکروسیلیس در بتن
تاثیر ژل میکروسیلیس در بتن

نوع بتنی که قرار است ژل میکروسیلیس را به آن اضافه کنید، مهم ترین عامل در مقدار مصرف ژل میکروسیلیس خواهد بود. از دیگر عوامل تاثیر گذار می‌توان به طرح اختلاط بتن اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، خود ماده‌ی میکروسیلیس، نسبت و نوع اجزای تشکیل دهنده‌ی آن می‌توانند در مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن تاثیر گذار باشند. مقدار روانی لازم و تراکم بتن نیز از آن دسته عوامل تاثیر گذار بر محدود کردن مصرف ژل میکروسیلیس در بتن می‌باشد. این موضوع به دلیل وجود روان کننده در ساختار ژل می‌باشد.
نکته‌ی دیگری که درمورد مقدار مصرف ژل میکروسیلیس می‌توان گفت این است که، درصورت اضافه کردن این افزودنی در مرحله‌ی آخر، امکان تنظیم روانی را برای اجرا کننده بتن خواهید داشت. به همین دلیل است که اگر آن را در مرحله‌ی آخر اضافه کنید، باید به مدت 5 دقیقه با دور تند یعنی 20 دور در دقیقه توسط کامیون حمل، چرخانده شود. اسلامپ بتن را نیز می‌توانید به صورت چشمی با آزمای در محل، مانند جریان اسلامپ، بررسی شود.

کلام پایانی

همانطور که در ابتدا گفته شد، ژۀ میکروسیلیس نوعی افزودنی برای افزایش کیفیت بتن می‌باشد پس نحوه‌ی صحیح استفاده از آن و مقدار مصرف ژل میکروسیلیس در بتن، نکته‌ی بسیار مهمی درمورد این محصولات است که باید با دقت بالا انجام شود. سیوان لند در این مقاله سعی کرد تا تمام نکات مربوط به این محصولات را بیان کند. حال شما با داشتن اطلاعات کافی درمورد اسن افزودنی می‌توانید اقدام به خرید افزودنی بتن ژل میکروسیلیس کنید و دیگر نگران انتخاب اشتباه نباشید. سیوان لند خیال شما را از بابت کیفیت نیز راحت کرده. با مراجعه به این سایت می‌توانید اطلاعات بیشتری درمورد قیمت و نحوه‌ی خرید آن دریافت کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *