تفاوت کناف و گچ چیست؟ کدام بهتر است؟ + مقایسه قیمت کناف و گچ


قیمت گچ

در این مقاله قصد داریم به بررسی‌ تفاوت کناف و گچ بپردازیم و در آخر به شما بگوییم که کناف بهتر است یا گچ. بسیاری از افراد که قصد بازسازی یا ساخت خانه‌ای را دارند، به مرحله نازک کاری که می‌رسند، با گزینه‌های متعددی که پیش رو دارند سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند کدام را انتخاب کنند. کناف کاری و گچ کاری دو روش متداول برای اجرای سقف کاذب هستند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت کناف و گچ چیست؟

کناف و گچ دو متریال متداولی هستند که برای اجرای سقف کاذب می‌توان از آن‌ها استفاده کرد
کناف و گچ دو متریال متداولی هستند که برای اجرای سقف کاذب می‌توان از آن‌ها استفاده کرد

در اجرای بسیاری از مراحل ساختمان سازی، متریال‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان جایگزین یکدیگر استفاده کرد. کناف و گچ دو متریال متداولی هستند که برای اجرای سقف کاذب می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. گچ کاری جزو روش‌های قدیمی‌تر اجرای سقف کاذب و کناف جزو متریال‌‌های جدید‌تر این کار حساب می‌شود. برای این که بتوان تفاوت گچ و کناف با هم را بررسی کرد، باید ابتدا به معرفی مختصر هر کدام بپردازیم.

کناف چیست؟

کناف‌، صفحات گچی روکش دار است که از آن برای اجرای دیوار کاذب پوششی، دیوار کاذب جداکننده و سقف کاذب استفاده می‌کنند. کناف‌ها در 4 نوع معمولی، ضدحریق، ضدرطوبت و کناف ضدرطوبت و ضدحریق تولید می‌شود که بسته به شرایط محیطی که می‌خواهیم آن را کناف کنیم، می‌توانیم کناف مناسب را انتخاب کنیم.

کناف‌، صفحات گچی روکش دار است که از آن برای اجرای دیوار کاذب پوششی، دیوار کاذب جداکننده و سقف کاذب استفاده می‌کنند
کناف‌، صفحات گچی روکش دار است که از آن برای اجرای دیوار کاذب پوششی، دیوار کاذب جداکننده و سقف کاذب استفاده می‌کنند

کناف‌ها تقریبا متریال جدید به شمار می‌روند و مزایای متعددی دارند که می‌توان به وزن سبک آن‌ها و عدم تحمیل بار اضافه به ساختمان، به عنوان مهم‌ترین مزیت آن‌ها اشاره کرد. کار کردن با کناف‌ها بسیار راحت است و می‌توان طرح‌های بسیار متنوعی را در مدت زمان کمتری با آن‌ها اجرا کرد.

گچ چیست؟

گچ ساختمانی، یکی از مصالح پودری است که در مرحله اندود کاری و سفیدکاری ساختمان از آن استفاده می‌شود. پودر گچ از سنگ‌های گچی به دست می‌آید که از معادن استخراج شده‌اند و پس از یک دور پخته شدن در کوره، پودر و فرآوری شده‌اند. گچ‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند و اجرای آن‌ها معمولا در دو مرحله روکار و زیرکار انجام می‌شود.

گچ ساختمانی، یکی از مصالح پودری است که در مرحله اندود کاری و سفیدکاری ساختمان از آن استفاده می‌شود
گچ ساختمانی، یکی از مصالح پودری است که در مرحله اندود کاری و سفیدکاری ساختمان از آن استفاده می‌شود

استفاده از گچ ساختمانی برای اجرای سقف کاذب و گچ کاری سقف، شامل اجرای زیرسازی مناسب برای این کار است. برای این کار باید میلگردهایی را به طور عمود به میلگردهای سقف وصل کرد و سپس آن میلگردها را با میلگردهایی موازی با سقف، به هم وصل کرد.بر روی بستر فراهم شده توری رابیتس می‌کشند و روی آن را گچ کاری می‌کند. چنین روشی از اجرای سقف کاذب، وزن سقف را بسیار بالا می‌برد.

مقایسه کناف و گچ

حالا که با تعریف مختصری از کناف و گچ و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدید، می‌توانیم به بررسی تفاوت کناف و گچ بپردازیم. مهم‌ترین تفاوت‌های کناف و گچ عبارتند از:

  • اولین تفاوت کناف و گچ را می‌توان این مورد دانست که کناف‌ها را می‌توان هم به روش سازه‌ای و هم به روش غیرسازه‌ای اجرا کرد؛ اما اجرای گچ تنها به روش سازه‌ای امکان‌پذیر است.
  • کناف‌ها به صورت پیش ساخته در طرح‌های متنوعی هستند و سرعت اجرای آن‌ها بیشتر از سرعت اجرای گچ است.
  • دیگر تفاوت کناف و گچ وزن آن‌هاست که کناف بسیار سبک‌تر از گچ می‌باشد.
  • گچ کاری سقف بسیار زمان‌برتر از کناف کاری آن خواهد بود.
  • دیگر تفاوت کناف و گچ این است که اجرای گچ کمی پیچیده‌تر از کناف کاری است و همین می‌تواند امکان بروز خطا را افزایش دهد و منجر به خسارت و خرابی شود.
  • چون وزن خود صفحات کناف از گچ سبک‌تر است، در هنگام وقوع حوادثی همچون زلزله، کناف خرابی کمتری به بار می‌آورد.
  • در آخر برای مقایسه قیمت کناف و گچ باید بگوییم شاید در نگاه اول برای برخی کناف کاری گران‌تر به نظر بیاید، اما در مقایسه قیمت کناف و گچ باید به عوامل فرعی هم نگاه کرد. برای مثال در گچکاری هزینه‌های رابیتس، جوشکاری و میلگرد و … را داریم و از طرفی دیگر چون گچکاری زمان‌برتر است، در آخر باید دستمزد بیشتر برای آن بپردازیم. پس می‌توان نتیجه گرفت که قیمت کناف کاری به صرفه‌تر از گچکاری است.
تصمیم‌گیری در مورد این که برای پروژه شما کناف بهتر است یا گچ، به عهده شماست و این تصمیم را باید با توجه به منابعی که در دست دارید بگیرید
تصمیم‌گیری در مورد این که برای پروژه شما کناف بهتر است یا گچ، به عهده شماست و این تصمیم را باید با توجه به منابعی که در دست دارید بگیرید

در نهایت؛ کناف بهتر است یا گچ ؟

با توجه به مواردی که در بالا به عنوان تفاوت کناف و گچ لیست کردیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که کناف نسبت به گچ بهتر است. البته تصمیم‌گیری در مورد این که برای پروژه شما کناف بهتر است یا گچ، به عهده شماست و این تصمیم را باید با توجه به منابعی که در دست دارید بگیرید. برای مثال ممکن است در شرایط شما دسترسی به گچکار راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر باشد. همچنین برای اینکه بدانید گچ و خاک بهتر است یا سیمان می‌توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *