تسطیح چیست؟ | اصطلاحات مهم در سطح بندی و نقشه برداری

از آنجا که سطح مزرعه به عنوان انتقال دهنده‌ی اصلی آب در نظر گرفته می‌شود، پس حرکت اب باید فرم خاصی داده شود. دو فلسفه برای تسطیح اراضی وجود دارد. اول تهیه‌ی سیبی است که با آن عملکرد یک سیستم موجود با سیستم طراحی شده حداکثر می‌شود؛ و دوم دادن شیب به زمین به بهترین شیوه‌ی ممکن است که حداقل جا به جایی خاک را داشته باشیم. در ادامه با سیوان لند همراه باشید تا بیشتر با این عملیات آشنا شوید.

طبقه بندی در نقشه برداری چیست؟

هنر تعیین ارتفاع نسبی نقاط روی سطح زمین به عنوان “تراز کردن” نامیده می شود. برای این منظور از دستگاه تسطیح به نام های Level و Staff در کنار سایر تجهیزات استفاده می شود که در این مقاله به تفصیل توضیح داده شده است. بنابراین هیچ اطلاعاتی را از دست ندهید و همه آن را بخوانید.

اصطلاحات مهم در سطح بندی و نقشه برداری

تسطیح چیست؟

تسطیح اراضی
تسطیح اراضی

به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که در پی آن شیب مناسب، یکنواخت و دقیقی در تمام نقاط مزرعه یا زمین جهت آبرسانی و آبیاری سریع تر صورت می‌گیرد.

مراحل انجام تسطیح

  1. نقشه برداری
  2. طراحی ( با توجه به نوع فعالیت )
  3. خاک برداری و خاکریزی و رگلاژ

مزایای تسطیح زمین

اگر بخواهیم مزیت‌های این عملیات را به طور خلاصه بیان کنیم عبارتند از:

  • بهبود وضعیت و کیفیت محصول
  • یکنواخت کردن پوشش ابی زمین
  • یکنواختی توده و بلوغ محصول
  • کاهش 40 درصدی علف‌های هرز و در نتیجه کاهش 75 درصدی کار مورد نیاز جهت وجین
  • افزایش 5 الی 7 درصدی سطح کشاورزی
  • کاهش زمان عملیات مزرعه بین 10 تا 15 درصد
  • در تولید برنج، امکان تغییر از کاشت و نشاء به کاشت مستقیم که منجر به کاهش کار 30 نفر در هر هکتار می‌شود.
  • افزایش عملکرد زمین بین 10 تا 20 درصد

سطح سطح

این سطحی است که با جهت گرانش در تمام نقاط که با یک خط شاقول مشخص می شود، نرمال است. سطح یک دریاچه ساکن را می توان به عنوان نمونه ای از سطح هموار در نظر گرفت. از آنجایی که زمین یک کروی مورب است، یک سطح هموار صاف نخواهد بود، بلکه یک سطح نفرین شده خواهد بود. هر نقطه در یک سطح هموار از مرکز زمین فاصله دارد.

روش‌های تسطیح

هموارسازی

این روش قدیمی ترین روش در تسطیح زمین است که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از ابزارهای ساده‌ای استفاده می‌شود. شما می‌توانید انواع ابزارآلات را در سیوان لند مشاهده و پس از ثبت سفارش خود، آن را در محل مورد نظر تحویل بگیرید. همچنین قیمت ابزارآلات گوناگون برقی و دستی در این سایت قرار داده شده.

تسطیح علمی و دقیق

این نوع تسطیح با دقت 2 الی 3 سانتی متری صورت می‌گیرد که برای کشاورزی بسیار مفید است. در حال حاضر تسطیح دقیق زمین مبتنی بر فناوری لیزر و فناوری موقعیت یابی دقیق GPS هستند.

تسطیح زمین با فناوری لیزر
تسطیح لیزری
تسطیح لیزری

این فناوری در دسترس کشاورزان و بخشی از سیستم‌های ابیاری نوین کشاورزی است. یک گیرنده‌ی لیزر در تیغه‌ی تراز کننده تراکتور برای دریافت لیزر ساطع شده توسط فرستنده‌ی لیزر نصب می‌شود. اطلاعات تسطیح توسط یک ترمینال کنترل نصب شده روی کابین تراکتور برای بالا و پایین بردن تیغه تراز به این گیرنده فرستاده می‌شود. این روش مزایای زیر را به دنبال دارد:

صرفه جویی در زمان آبیاری بین 25/1% تا 32/1%
افزایش سطح آبی بین 34/5% تا 42%
بهبود عملکرد محصول بین 10/7% تا 12/9%
کاهش اراضی باطله قابل کشت بین 2 تا 10 درصد
تسطیح زمین با GPS
تسطیح اراضی با GPS
تسطیح اراضی با GPS

GNSS شامل GPS ،GLONASS ،BDS و Galileo می‌تواند اطلاعاتی از ارتفاع زمین درمورد آب و هوا را به طور دقیق ارائه دهد. دقت این روش حدود 2/5 سانتی متر برآورد شده. این روش مشکلات تسطیح زمین با لیزر را حل کرده. برخی از مزایای این روش عبارتند از:

  • مناسب برای مزرعه‌های بزرگ
  • عملیات در تمام شرایط آب و هوایی

خط سطح

خطی که سرتاسر روی یک سطح صاف قرار دارد یک خط تراز است. این برای خط شاقول در همه نقاط طبیعی است.

هواپیمای افقی

صفحه افقی که از یک نقطه عبور می کند، صفحه ای مماس بر سطح تراز در نقطه است. این برای جهت گرانش در آن نقطه طبیعی است.

خط افقی

هر خطی که در سراسر یک صفحه افقی قرار داشته باشد، “خط افقی” نامیده می شود.

صفحه عمودی

صفحه عمودی به هر صفحه ای گفته می شود که دارای یک خط عمودی باشد. یک خط عمودی در هر نقطه، خطی است که نسبت به سطح تراز در آن نقطه عادی است. شاقول نمونه ای از خط عمودی است.

سطح داده

این یک سطح دلخواه است که ارتفاع نقاط با آن اندازه گیری و مقایسه می شود.

ارتفاع یک نقطه

ارتفاع یک نقطه، فاصله عمودی بالاتر یا پایین تر از داده است. این معمولاً سطح کاهش یافته (R.L) نقطه نامیده می شود. این ممکن است بر این اساس مثبت یا منفی باشد زیرا نقطه در بالا یا پایین‌تر از داده‌ها قرار دارد.

خط کولیماسیون

خط تقاطع یا خط دید خطی است که محل تلاقی موی های متقاطع را به مرکز نوری شیشه جسم و ادامه آن می پیوندد.

محور تلسکوپ

محور تلسکوپ خطی است که مرکز نوری شیشه جسم را به مرکز چشمی متصل می کند.

محور لوله حباب

محور لوله حباب یا لوله تراز خط مماس بر منحنی طولی لوله حباب در نقطه وسط آن است. هنگامی که حباب در مرکز قرار دارد، این حالت افقی است. به این “خط حباب” نیز می گویند.

محور عمودی

محور عمودی خطی است که تلسکوپ را می توان در یک صفحه افقی به دور آن چرخاند.

دید عقب

دید عقب (B.S) اولین قرائتی است که بعد از نصب ساز در هر موقعیتی انجام می شود. این همیشه خوانشی در مورد نقطه ارتفاع شناخته شده خواهد بود.

آینده نگری

پیش بینی (F.S) آخرین خوانشی است که قبل از حرکت دادن ابزار گرفته می شود. این همیشه در نقطه ای خوانده می شود که ارتفاع آن باید تعیین شود. این قرائت نشان دهنده جابجایی ابزار است.

دید متوسط

بینایی بینابینی (I.S) به هر قرائتی از کارکنان در نقطه ناشناخته بعد از دید عقب و قبل از دید جلو گفته می شود. این زمانی ضروری است که بیش از دو خوانش کارکنان از یک موقعیت ابزار گرفته شود.

تغییر نقطه

یک نقطه تغییر (C.P) نشان دهنده جابجایی ابزار است. هم دید عقب و هم دید جلو در یک نقطه تغییر گرفته می شوند.

ارتفاع ساز

ارتفاع ابزار (H.I) ارتفاع صفحه تقارن در هنگام تراز شدن ابزار است (و نه ارتفاع مرکز تلسکوپ از سطح زمین).

نقطه ایستگاه

نقطه ایستگاه نقطه ای است که قرار است ارتفاع آن تعیین شود یا نقطه ای که در ارتفاع مشخصی تعیین شود. بنابراین، این نقطه ای است که عصا بر روی آن نگه داشته می شود و نه نقطه ای که ساز بر روی آن تنظیم شده است.

معیار

معیار (B.M) یک نقطه مرجع ثابت ارتفاع شناخته شده است. سطح کاهش یافته معیار برای تعیین سطوح کاهش یافته سایر نقاط استفاده می شود.

اینها را می توان در سطح بندی و نقشه برداری به صورت زیر طبقه بندی کرد:

 

  1. معیار G.T.S (بررسی مثلثاتی عالی)،
  2. معیار دائمی،
  3. معیار خودسرانه،
  4. و معیار موقت.

معیارهای G.T.S آنهایی هستند که توسط دپارتمان های نظرسنجی یک کشور ایجاد می شوند. اینها در فواصل زمانی در سراسر کشور با دقت بسیار بالا و با اشاره به سطح دریای اصلی به عنوان مبدأ ایجاد شده اند. ارتفاعات و سطوح کاهش یافته آنها در نقشه های GTS نشان داده شده است. از آنجایی که فواصل معیار G.T.S زیاد است، برای تسهیل کارهای بررسی، سازمان های دولتی مانند P.W.D (اداره کار عمومی) و غیره معیارهایی را بین این معیارهای G.T.S در فواصل زمانی نزدیکتر ایجاد کرده اند.

معیار در تصویر زیر به عنوان “معیارهای دائمی” شناخته می شود. این موارد در نقاط کاملاً مشخص و دائمی مانند نقاط عطف، گوشه‌های پایه ساختمان‌ها، بالای جان پناه‌های پل‌ها و غیره مشخص می‌شوند.

نقشه برداری و تسطیح

در کارهای نقشه برداری و تسطیح کوچک، سطح کاهش یافته یک نقطه مرجع به خوبی تعریف شده به طور دلخواه در نظر گرفته می شود. به این موارد «معیارهای خودسرانه» می گویند. معیارهای موقت نقاط مرجعی هستند که در صورت ایجاد وقفه در کار ایجاد می شوند. این زمانی ضروری می شود که کل کار نقشه برداری و تسطیح را نتوان به طور یکجا تکمیل کرد. کار نقشه برداری در یک نقطه دائمی بسته می شود که با از سرگیری مجدد کار و شروع مجدد کار از همان نقطه به راحتی می توان آن را پیدا کرد.

کلام پایانی

به طور کلی در این مقاله درمورد تسطیح اراضی زمین‌ها بحث کردیم و سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی در این مورد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. به طور کلی این عملیات جهت بهبود آبرسانی به نقاط مختلف اراضی شصورت می‌گیرد که باید در اجرای آن نکاتی که به آن پرداختیم را در نظر گرفته و رعایت کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *