بلوک هبلکس چیست؟ معرفی کامل بلوک سبک هبلکس


قیمت بلوک هبلکس

بلوک هبلکس یکی از مصالح نوین در صنعت ساخت و ساز ایران به شمار می‌رود که به خاطر وزن سبک آن، به یکی از مصالح پرطرفدار تبدیل شده است. بلوک سبک هبلکس علاوه بر وزن کم، دارای خاصیت عایق بودن در برابر صوت و حرارت نیز می‌باشد و به خاطر ابعاد بزرگی که دارد، اجرای آن هم آسان‌تر و سریع‌تر است. در این مقاله به بررسی هرچه بیشتر این بلوک‌ها می‌پردازیم تا ببینیم دلیل محبوبیت آن‌ها چیست.

تاریخچه بلوک هبلکس

بلوک هبلکس

بلوک سبک بتنی هوادار اتوکلاو شده یا بتن هوادار اتوکلاوی، همان بتن گازی سبک یا متخلخل است که برای بلوک‌های هوادار در اروپا در نظر گرفته شده. این بلوک در سال 1924 میلادی توسط مهندس آرشیتکت سوئدی اختراع شد و به جامعه‌ی مهندسی معرفی گردید. این بلوک‌ها در آمریکا و اروپا به نام تجاری HEBELX، YTONG و یا Siporex شناخته می‌شوند. تولید این بلوک‌ها طی مراحل مختلف و توسط دستگاهی به نام اتوکلاو انجام می‌شود. در حدود سال 1943، آلمانی‌ها از این تکنولوژی استفاده کرده و بلوک هبلکس را با نام‌های تجاری گوناگون تولید کردند.
بعدها سوئد، المان و انگلستان در ساختار هبلکس، خاکستر را جایگزین سیلیس کرده و آن را بدین صورت در صنعت ساختمان سازی خود مورد استفاده قرار دادند. هم اکنون، با ایجاد تغییرات اندکی در فرایند تولید بلوک هبلکس، تغییرات چشمگیری در ساختار آن ایجاد شده که ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی آن تقویت را هرچه بیشتر تقویت کرده‌اند. در سال‌های اخیر بیش از 450 تولید کننده در 41 کشور جهان، بلوک‌های هبلکس را تولید و در بازار عرضه می‌کنند.

حتما بخوانید:  روش ساخت تیرچه بتنی و ضوابط و استانداردهای آن

بلوک هبلکس چیست؟

در پاسخ به سوال بلوک هبلکس چیست باید بگوییم که این بلوک‌ها در واقع نوعی بتن هوادار اتوکلاو شده است که از ترکیب و پخته شدن ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و آب در دمای 200 درجه سانتی گراد و فشار 12 اتمسفر تولید می‌شوند. این بلوک‌ها به بلوک اتوکلاو یا بلوک سبک aac نیز معروف هستند و از آن‌ها برای اجرای دیوار در قسمت‌های مختلف در ساختمان سازی استفاده می‌کنند.
بلوک هبلکس با توجه به ساختار خود، هم برای دیوارهای داخلی و هم برای دیوارهای خارجی ساختمان‌ها قابل استفاده هستند. این بلوک‌ها، هم‌چنین قابلیت برش‌پذیری خوبی دارند و به راحتی می‌توان تأسیسات و … را در پشت آن‌ها اجرا کرد.

معرفی ویژگی‌های بلوک سبک هبلکس

معرفی ویژگی‌های بلوک سبک هبلکس
معرفی ویژگی‌های بلوک سبک هبلکس

دلیل محبوبیت و استفاده گسترده از بلوک سبک هبلکس، مزایای و و یژگی‌های آن است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

وزن کم

همانطور که گفتیم، مهم‌ترین دلیل محبوبیت زیاد این بلوک‌ها، وزن کم آن‌ها نسبت به سایر مصالح ساختمانی است. اگر بخواهیم وزن بلوک سبک هبلکس را با آجر مقایسه کنیم، می‌توان گفت که حدود یک چهارم آن است.

عایق دما و حرارت

این بلوکها به دلیل ترکیبات و بافت متخلخلی که دارند، به شدت در برابر دما و حرارت مقاوم هستند و سبب صرفه جویی در انرژی می‌شوند. همچنین پایداری محیط زیست نیز از دیگر مزیت‌های این بلوک به شمار می‌رود.

مقاومت در برابر زلزله، یخ زدگی و آتش سوزی

مقاومت بلوک هبلکس در برابر یخ زدگی و آتش گرفتگی اهمیت زیادی در بحث ایمنی ساختمان دارد. همچنین سبک بودن آن نیز تاثیر زیادی در برابر عدم خراب شدن ساختمان در زمان وقوع زلزله دارد.

حتما بخوانید:  بررسی یونولیت دیواری + کاربردها و مزایای آن

سرعت اجرا

سبک بودن بلوک هبلکس سبب بالا رفتن سرعت اجرای دیوارچینی می‌شود. این مزیت سبب می‌شود که ساخت سازه زودتر انجام شده و هزینه‌ی کمتری برای نیروی کار لازم داشته باشد و ملات و مواد مورد استفاده نیز کمتر مصرف می‌شود.

حمل و نقل آسان

سبک بودن وزن یلوک سبک هبلکس، باعث شده که حمل و نقل و جابه‌جایی آن‌ها نیز آسان باشد.

مقرون به صرفه بودن

از عوامل تاثیر گذار بر قیمت بلوک هبلکس می‌توان به سرعت اجرای بالا، متریال ساده و در دسترس برای اجرا و همچنین سهولت در حمل و نقل اشاره کرد. این ویژگی‌های منحصر به فرد سبب شده تا کاربرد گسترده‌ای در ساختمان سازی داشته باشد و مقرون به صرفه باشد.

قابلیت سوراخ کاری میخ زنی و برش کاری

ویژگی‌ها و جنس این بلوک سبب شده تا بتوان هرگونه برش کاری، سوراخ کاری و میخ زنی را روی آن انجام داد. همین امر سبب شده تا بتوان در هر نوع سازه از آن استفاده کرد.

قابلیت بازیافت قطعات شکسته

این ویژگی سبب صرفه جویی در مصرف این بلوک‌ها می‌شود. با بازیافت قطعات شکسته‌ی بلوک هبلکس، می‌توان از آن به صورت پوکه معدنی در اجرای سقف استفاده کرد.

عایق صوتی

یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی بلوک هبلکس، غیر قابل عبور بودن صوت از آن است. این ویژگی امروزه بسیار مفید است زیرا در ساختمان‌های آپارتمانی، عبور صوت یک مشکل اساسی است که با این بلوک‌ها قابل حل خواهد بود.

چرا از بلوک هبلکس استفاده می‌کنیم؟

چرا از بلوک هبلکس استفاده می‌کنیم؟
چرا از بلوک هبلکس استفاده می‌کنیم؟

همانطور که پیش تر گفته شد، ویژگی‌های منحصر به فرد بلوک هبلکس سبب شد تا این محصول از سایر مصالح ساختمانی متمایز شده و علاوه بر افزایش سرعت کار، ابعاد مناسبی نیز داشته باشد. علاوه بر این بهتر است بدانید که استفاده از این بلوک‌ها می‌تواند تا یک چهارم حد معمول نیاز به ملات  را کاهش دهد.
از دیگر دلایل استفاده از بلوک هبلکس می‌توان به مقاومت بالای آن اشاره کرد که به اندازه‌ی یک سنگ می‌باشد و می‌تواند در برابر فشارهای داخلی و خارجی، مقاومت بالایی از خود نشان دهد. وزن سبک آن‌ها نیز می‌تواند سرعت اجرای دیوارچینی را بالا ببرد. در این صورت می‌توان گفت که در هزینه‌های کارگر ساختمان و دیگر مصالح مورد استفاده، صرفه جویی می‌شود.

حتما بخوانید:  بررسی کامل معایب چسب کاشی و سرامیک

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد که تمام نکات مربوط به بلوک هبلکس گفته شود تا شما بتوانید با آگاهی کامل از این مصالح پرکاربرد استفاده کنید. مقرون به صرفه بودن این بلوک‌ها نیز تاثیر زیادی در استفاده‌ی افراد از این مصالح دارد. تفاوت و تمایز این بلوک‌ها از سایر مصالح ساختمانی نیز توانسته در انتخاب افراد تاثیر گذار باشد. سیوان لند شما را از خرید بلوک هبلکس بی نیاز می‌کند. اگر به دنبال خرید آنلاین و بی دردسر بلوک هبلکس هستید، سیوان لند می‌تواند بهترین گزینه باشد. شما می‌توانید به راحتی از سیوان لند خرید خود را انجام داده و محصول خود را در محل موردنظر خود تحویل بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *