بررسی 4 تفاوت گچ و سیمان سفید | هرکدام برای چه نمایی مناسب است؟


قیمت گچ

تفاوت گچ و سیمان سفید بسیار است. از آن جا که هر دوی این مصالح را می‌توان برای نما استفاده کرد، برخی افراد تمایل دارند تفاوت میان آن‌ها را بدانند تا بتوانند تصمیم بگیرند که کدام یک برای اجرای نما مناسب‌تر است. از همین رو نیز ما در ادامه‌ی این مقاله به معرفی اجمالی گچ و سیمان سفید و مزایا و کاربردهای هر کدام پرداخته‌ایم تا راحت‌تر بتوانید مقایسه‌ای بین آن‌ها انجام دهید.

تفاوت گچ و سیمان سفید

گچ و سیمان سفید هر دو از مصالح پودری مورد استفاده در ساختمان سازی می‌باشند که ظاهر آن‌ها شباهت زیادی به هم دارد. اما تفاوت گچ و سیمان سفید به مواد اولیه سازنده آن‌ها برمی‌گردد؛ که همین هم باعث تفاوت خاصیت هر کدام و در نتیجه تفاوت کاربرد آ‌ن‌ها می شود.
پس می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت گچ و سیمان سفید، کاربرد آن‌هاست.

مهم‌ترین تفاوت گچ و سیمان سفید، کاربرد آن‌هاست.
مهم‌ترین تفاوت گچ و سیمان سفید، کاربرد آن‌هاست.

با این که هم از گچ و هم از سیمان سفید برای پوشاندن نمای ساختمان استفاده می‌شود، اما از سیمان سفید برای نمای خارجی و از گچ برای دیوارهای داخلی استفاده می‌شود. دلیل آن هم مقاومت بالای سیمان سفید نسبت به گچ، در برابر عوامل محیطی مثل رطوبت و باران و ضربه می‌باشد.

سیمان سفید چیست؟

به طور کلی سیمان پراستفاده‌ترین مصالح ساختمانی است. سیمان سفید هم یکی از انواع سیمان ساختمانی محسوب می‌شود، اما به دلیل قیمت بالاتری که نسبت به سیمان‌های معمولی دارد، در مصارف عمومی استفاده نمی‌شود و کاربرد آن به اجرای نمای ساختمان محدود شده است.
دلیل قیمت بالاتر سیمان سفید نسبت به سیمان پرتلند معمولی، حذف عواملی مثل اکسید آهن، مس، کروم و تیتان از ترکیب آن و جایگزینی آن‌ها با سنگ آهک و خاک کائولن می‌باشد. که این کار به علاوه ترکیبات دیگر موجود در آن (مثل گچ) منجر به رنگ سفید سیمان می‌شود. علاوه بر آن در تولید سیمان سفید از تکنولوژی پیچیده‌تری استفاده می‌شود که این امر هم بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

کاربرد سیمان سفید

از سیمان سفید برای اجرای انواع نمای سیمانی استفاده می‌شود
از سیمان سفید برای اجرای انواع نمای سیمانی استفاده می‌شود

همان طور که اشاره شد، از سیمان سفید مانند سیمان معمولی در ساخت و ساز استفاده نمی‌شود و کاربرد آن به اجرای نما محدود شده است. از سیمان سفید برای اجرای نمای سیمان شسته، نمای سیمان سفید، نما روی سیمان، نمای تگرگی و ماهوتی و نمای خراشی استفاده می‌شود.

اجرای سیمان سفید

اجرای نما با سیمان سفید نیازمند دقت بالا است. برای شروع به اجرای نما با سیمان سفید بهتر است ابتدا سطح دیوار را با استفاده از توری رابیتس بپوشانید، تا سیمان چسبندگی و انسجام بهتری بر روی نما داشته باشد. علاوه بر آن سطح مورد نظر ما باید کاملا صاف و یکدست باشد.
در ساخت ملات سیمان سفید باید نسبت ترکیب آب و سیمان را رعایت کرد و از سیمان‌های باکیفیت استفاده کرد تا ملات ما کارایی لازم را داشته باشد. هم‌چنین دانه‌بندی ماسه‌ای که برای ساخت ملات از آن استفاده می‌کنیم، نباید درشت باشد. درشت بودن دانه‌های ماسه و بی‌کیفیت بودن سیمان سفید منجر به کنده شدن ملات از روی دیوار می‌شود.
برای اجرای سیمان سفید باید سطح ما کاملا تمیز باشد و بهتر است آن را مرطوب کرد تا چسبندگی ملات به آن بیشتر باشد. علاوه بر آن باید از کروم بندی‌های طولی و ارتفاعی استفاده کنیم و فاصله بین کروم بندی‌ها را با ملات سیمان سفید پر کنیم.

گچ چیست؟

گچ‌ها یکی دیگر از مصالح ساختمانی هستند که برای اجرای نما از آن‌ها استفاده می‌شود. سنگ گچ به طور طبیعی بر روی زمین به وفور یافت می‌شود و پس از استخراج و فرآوری آن‌ در کارخانه می‌توان انواع گچ ساختمانی را تولید کرد. گچ‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند که در این میان می‌توان به گچ زیرکار، گچ روکار، گچ کشته و انواع گچ‌های پاششی اشاره کرد.

از گچ برای نازک‌کاری و در قسمت‌های داخلی ساختمان استفاده می‌کنند
از گچ برای نازک‌کاری و در قسمت‌های داخلی ساختمان استفاده می‌کنند

کاربرد گچ

مهم‌ترین استفاده گچ در ساختمان سازی و در مرحله نازک کاری است. از گچ‌های ساختمانی برای پوشش دیوار و سقف و اجرای گچبری استفاده می‌کنند. البته گچ‌های ساختمانی کاربردهای دیگری مثل تولید قطعات پیش‌ساخته گچی نیز دارند. به جز در صنعت ساختمان، از گچ‌ها برای مصارفی چون مجسمه‌سازی یا پزشکی نیز می‌توان استفاده کرد.

بررسی تفاوت‌های میان گچ و سیمان سفید

حالا که با سیمان سفید و گچ آشنا شدید، نوبت آن است که به بررسی و مقایسه تفاوت‌های میان آن‌ها از جنبه‌های مختلف بپردازیم.

تفاوت گچ و سیمان سفید از نظر ترکیبات

اولین فرق گچ و سیمان سفید، ترکیبات آن‌هاست. گچ از کلسیم سولفات و آب تشکیل شده در حالی که مواد سازنده اصلی سیمان سفید، آهک و خاک رس هستند. در اصل همین تفاوت در ترکیبات این دو ماده است که منجر به تفاوت در ویژگی‌ها و تفاوت کاربرد آن‌ها با هم می‌شود.

تفاوت گچ و سیمان سفید از نظر ملات

برای تهیه ملات گچ، باید ظرف تمیزی را آب کرد و به نسبت معین به آن گچ اضافه کرد. برای تهیه ملات سیمان سفید علاوه بر آب و پودر سیمان سفید به ماسه هم نیاز است. به جز این، ملات گچ و سیمان سفید از نظر زمان گیرش با هم متفاوت هستند.
ملات سیمان سفید دیرگیر است. اما ملات گچ زودگیر است و ظرف مدت بسیار کوتاهی صفت می‌شود. مقاومت گچ و سیمان سفید نیز با هم فرق می‌کند و سیمان سفید به طور کلی مقاومت بهتری در برابر فشار، حرارت و هوازدگی دارد

تفاوت گچ و سیمان سفید از نظر مقاومت در برابر رطوبت

یکی از دلایلی که باعث می‌شود از سیمان سفید برای نمای بیرونی و از گچ برای درون ساختمان استفاده شود، تفاوت مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت است. گچ مقاومت بسیار کمی در برابر آب و رطوبت دارد و به همین دلیل نمی‌توان در مکان‌های مرطوب مثل حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه، یا فضای بیرونی که ساختمان که در معرض باران قرار دارد از آن استفاده کرد.
در مقابل سیمان سفید مقاومت خوبی در برابر رطوبت و نفوذ آب دارد و به همین دلیل هم گزینه مناسب برای نمای بیرونی ساختمان است. یا حتی در مناطق شمالی و جنوبی کشور که رطوبت هوا زیاد است، برای سفیدکاری از سیمان سفید استفاده می‌کنند نه از گچ.

تفاوت گچ و سیمان سفید از نظر مزایا و معایب

در جدول زیر می‌توانید به صورت خلاصه تفاوت گچ با سیمان سفید از نظر مزایا و معایب آن‌ها را مشاهده کنید.

مزایا معایب
سیمان سفید
  • مقاومت بالا
  • عدم تغییر رنگ
  • امکان اجرا در مناطق مرطوب
  • استفاده چندمنظوره
  • هزینه بالاتر در مقایسه با گچ و دیگر سیمان‌ها
  • عایق ضعیف در برابر گرما
  • مقاومت کششی پایین
گچ
  • افزایش حجم بعد از سفت شدن
  • خاصیت پلاستیکی
  • زودگیر بودن
  • رنگ‌پذیری بالا
  • قیمت مناسب
  • عایق صوت
  • ضعف مقاومت در برابر رطوبت
  • ایجاد خوردگی در فلزات
  • احتمال تغییر رنگ
  • سریع کثیف می‌شود

نتیجه‌گیری؛ تفاوت گچ و سیمان سفید: هرکدام برای چه نمایی مناسب است؟

در طول این مقاله توضیحات کاملی در مورد گچ و سیمان سفید برای شما ارائه کردیم و مزایا و معایب آن‌ها را نیز بررسی کردیم. با توجه به مطالب گفته شده، مهم‌ترین تفاوت گچ و سیمان سفید در کاربرد آن‌ها است. از آ‌نجا که سیمان سفید مقاومت بهتری دارد و در برابر رطوبت و آب نیز دچار خرابی نمی‌شود، در مناطق مرطوب و در نمای بیرونی ساختمان از آن استفاده می‌کنند. اما کاربرد گچ در نازک کاری و سفیدکاری دیوار و سقف داخلی است.

1/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “بررسی 4 تفاوت گچ و سیمان سفید | هرکدام برای چه نمایی مناسب است؟

  1. مهدی میگوید:

    سلام،ممنون میشم راهنمایی کنید،من دارم اسکلت فلزی کار میکنم با پنل سه بعدی،خواسم بدونم ممکنه ک نمای بیرون رو سیمان سفید کار کنم روی پنل،و از اونجایی ک عایق گرما نیست،نمای داخل رو گچ کنم ک خونه عایق باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *