بررسی 0 تا 100 نمای سیمان شسته +نحوه اجرا و مزایا و معایب آن


قیمت سیمان

نمای سیمان شسته یکی از محبوب‌ترین نماهای سیمانی است. دلیل آن هم مقاومت بالای سیمان شسته و امکان ایجاد طرح‌های زیبا حتی در رنگ‌های مختلف است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی سیمان شسته و نحوه اجرای نما با آن، مزایا و معایب نمای سیمان شسته و نکات مربوط به آن بپردازیم.

نمای سیمان شسته چیست؟

سیمان شسته از ترکیب سیمان سفید یا خاکستری، پودر سنگ، سنگدانه‌های رنگی و رنگدانه‌های معدنی ساخته می‌شود. به این دلیل به نمای اجرا شده با این ترکیب نمای سیمان شسته می‌گویند که پس از اتمام اجرای نما، آن را با آب می‌شویند. نمای شسته یکی از روش‌های پرطرفدار برای اجرای نما در ایران است؛ چون هم استحکام بالایی دارد و هم ظاهر زیبا و قابلیت اجرا در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف.
نمای سیمان شسته از نماهای اندودی به شمار می‌رود. به این معنا که قبل از اجرای خود سیمان شسته، باید ابتدا روی سطح دیوار را اندودکاری کرد. به طور کلی، اندودکاری روی سطح سفت کاری ساختمان آن را برای نصب و اجرای انواع نما مثل نمای سیمان شسته و یا سنگ و … آماده می‌کند.

نمای شسته یکی از نماهای پرطرفدار در ایران است که هم استحکام بالایی دارد و هم ظاهر زیبا و قابلیت اجرا در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف
نمای شسته یکی از نماهای پرطرفدار در ایران است که هم استحکام بالایی دارد و هم ظاهر زیبا و قابلیت اجرا در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف

سیمان شسته را به جز در نمای بیرونی ساختمان می‌توان حتی در قسمت‌هایی مثل راه پله‌ها و دیوارهای باغ هم اجرا کرد. نمای سیمان شسته قابلیت اجرا در طرح‌های متنوعی را دارد. چون هم می‌توان در ترکیبات آن از سنگدانه‌های با رنگ‌های متنوع مثل قرمز، سفید، خاکستری، سبز یا مشکی در سیمان سفید یا خاکستری استفاده کرد؛ و هم می‌توان آن را در ساخت آن از قالب‌های مستطیلی، مربعی و لوزی استفاده کرد. برای انتخاب رنگ سیمان به کار رفته در ترکیبات سیمان شسته نما باید به رنگ نهایی بنا توجه کرد که تیره است یا روشن.

نحوه اجرای نمای سیمان شسته

برای اجرای نمای سیمان شسته بهتر است از افراد متخصص این کار کمک بگیرید تا در نهایت نتیجه‌ی مطلوب برای شما حاصل شود. پیش از شروع به اجرای نمای شسته بهتر است وسایل لازم برای این کار را آماده کنید. وسایل لازم برای سیمان شسته نما همانند دیگر نماهای سیمانی است و به استامبولی، کمچه، شمشه، ابر نیاز خواهید داشت و اگر قصد انجام قالب بندی دارید چوب، یونولیت، سنگ یا شیشه را هم باید در وسایل خود داشته باشید.
نحوه اجرای نمای سیمان شسته در هشت مرحله زیر توضیح داده شده است:

مرحله اول: آماده‌سازی سطح

پیش از شروع به اجرای هر نوع نما برای ساختمان لازم است که سطح زیر آن آماده شود. برای این کار باید تمام آلودگی‌ها یا مواد اضافی روی سطح که مانع از چسبیدن متریال نما بر روی آن می‌شود را پاک کرد. برای اجرای نمای سیمان شسته نیز باید ابتدا سطح دیواری که قرار است نما بر روی آن اجرا شود را تمیز و آماده کنید.

مرحله دوم: تعیین میزان جذب آب دیوار

بعد از آماده کردن دیوار، باید میزان جذب آب آن را بسنجید. برای این کار مقدار کمی آب را بر روی قسمت کوچکی از دیوار بریزید. لازم نیست که دیوار را زیاد خیس کنید. اگر آب به سرعت جذب دیوار شد، یعنی دیوار خشک است. خشک بودن بیش از حد دیوار می‌تواند باعث شود که متریال دیوار آب ملاتی که روی آن کشیده می‌شود را به سرعت به خود جذب کند و ملات اندودکاری بعد از خشک شدن ترک بخورد.
اگر مدت زیادی طول بکشد تا آب جذب دیوار بشود، یعنی دیوار خیس است. خیس بودن دیوار باعث می‌شود که ملات اندودکاری به خوبی روی آن نچسبد. خیس بودن دیوار هم‌چنین می‌تواند باعث افزایش آب داخل ملات اندود شود و مقاومت و ماندگاری آن را کاهش دهد. این امر نیز باعث می‌شود که ملات پس از خشک شدن ترک بخورد.

مرحله سوم: کروم‌بندی

با توجه به میزان جذب آب دیوار، ملات اندودکاری را آماده کنید. برای اندودکاری باید ابتدا دیوار را کروم‌بندی کنید. قسمتی از دیوار که بیشترین بیرون‌‌زدگی را دارد پیدا کنید و از آن‌جا دیوار را به فاصله‌ی یک متر یک متر کروم‌کشی کنید. بعد از کروم‌بندی کل دیوار، فواصل میان آن‌ها را با استفاده از کمچه و ماله با ملات اندودکاری پر کنید.

. برای کروم‌بندی قسمتی از دیوار که بیشترین بیرون‌‌زدگی را دارد پیدا کنید و از آن‌جا دیوار را به فاصله‌ی یک متر یک متر کروم‌کشی کنید
. برای کروم‌بندی قسمتی از دیوار که بیشترین بیرون‌‌زدگی را دارد پیدا کنید و از آن‌جا دیوار را به فاصله‌ی یک متر یک متر کروم‌کشی کنید

مرحله چهارم: شمشه‌کشی

وقتی کار آسترکشی دیوار تمام شد، نوبت به شمشه‌کشی می‌رسد. شمشه‌کشی به منظور صاف و یکدست کردن ملات انجام می‌شود. دقت کنید که ضخامت لایه آسترکشی یا همان اندودکاری شما نباید از 4-5 سانتی‌متر بیشتر شود. چون ملات اندودکاری از انواع بتن غیرمسلح است و زیاد بودن ضخامت آن‌ها باعث ترک خوردن ملات در اثر انبساط و انقباض می‌شود.

مرحله پنجم: خراش دادن سطح

بعد از این که کار اندودکاری دیوار شما تمام شد، می‌توانید سطح روی آن را با ابزار مخصوص یا هر وسیله‌ی چنگال مانندی خراش دهید. خراش دادن سطح اندودکاری باعث می‌شود که سیمان شسته نما بهتر روی آن بچسبد. هم‌چنین برای افزایش چسبندگی می‌توان سطح اندودکاری را کمی مرطوب کرد.

مرحله ششم: قالب‌بندی

اگر می‌خواهید نمای سیمان شسته خود را در طرح‌های مختلفی اجرا کنید، باید با استفاده از نوارهای شیشه‌ای قالب‌بندی را انجام دهید. برای این کار می‌توانید ابتدا به عنوان راهنما ریسمان‌کشی انجام دهید و سپس نوارهای شیشه‌ای را در محل ریسمان‌ها قرار دهید. این نوارهای شیشه‌ای نقش کروم‌بندی را ایفا می‌کنند.

مرحله هفتم: آماده کردن ملات نمای سیمان شسته

برای آماده کردن ملات سیمان شسته، سیمان، پودر سنگ و سنگدانه‌های رنگی را با هم مخلوط و آب را به آن اضافه می‌کنیم. غلظت ملات سیمان شسته نباید از ملات اندودکاری ما بیشتر باشد و بهتر است که غلظت هر دو ملات با یکدیگر مطابقت داشته باشند.
برای ساختن این ملات معمولا از سیمان سفید استفاده می‌شود؛ چون هم چسبندگی بهتری دارد و هم رنگ آن زیبایی بیشتری دارد. برای مخلوط کردن ملات هم می‌توان از همزن برقی استفاده کرد تا ملات کاملا یکدست باشد. بعد از آماده شدن  ملات سیمان شسته، فاصله بین شیشه‌ها را به کمک ماله با ملات پر می‌کنیم.

مرحله هشتم: شستن نما

بعد از این که اجرای نمای سیمان شسته تمام شد، باید سطح آن را بشوییم. شستن سطح سیمان باعث می‌شود که ماسه‌های روی سطح آن پاک شود و سنگدانه‌های رنگی بهتر خودشان را نشان دهند. برای این کار باید به آرامی و با یک ابر یا برس خیس بر روی نمای سیمانی بکشیم. وارد کردن فشار زیاد یا استفاده از جریان آب پرفشار می‌تواند باعث آسیب دیدن نمای سیمان شسته شود.

بعد از این که اجرای نمای سیمان شسته تمام شد، باید سطح آن را بشوییم تا سنگدانه‌های رنگی بهتر خودشان را نشان دهند
بعد از این که اجرای نمای سیمان شسته تمام شد، باید سطح آن را بشوییم تا سنگدانه‌های رنگی بهتر خودشان را نشان دهند

نکات اجرای نمای سیمان شسته

  • در اجرای سیمان شسته نما، به ازای هر مترمربع به 1 کیسه سیمان، 5 کیسه پودر سنگ (150 کیلو) و 5 کیسه سنگدانه رنگی (150 کیلو) احتیاج داریم.
  • برای شستن سطح نما باید صبر کنید تا سیمان خودش را بگیرد. گیرش اولیه سیمان معمولا بعد از نیم ساعت اتفاق می‌افتد. بعد از گذشت این مدت زمان، سطح سیمان را با ابر تا جایی بشویید که سنگدانه‌ها نمایان شوند.
  • بعد از گذشت 4-5 روز از اجرای نمای سیمان شسته، باید سطح آن را آبپاشی کنید. مرطوب نگه داشتن سطح سیمان شسته باعث می‌شود که ماسه‌ی موجود در ملات به خوبی جذب سیمان شود.
  • بعد از اتمام اجرای سیمان شسته، هم می‌توان شیشه‌ها را از داخل کار بیرون آورد و هم می‌توان آن‌ها را داخل کار باقی گذاشت.

مزایا و معایب نمای سیمان شسته

از مزایای استفاده از سیمان شسته نما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و دوام بالا در مقایسه با دیگر نماهای سیمانی مثل نمای سیمان سفید تگری
  • قابلیت اجرا در طرح و رنگ‌های متنوع
  • ایمنی بیشتر در مقابل برخی روش های اجرای نما، مانند سنگ و سرامیک
  • هزینه به نسبت کمتر و مقرون به صرفه
از مزایای نمای سیمان شسته می‌توان به قابلیت اجرا در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع اشاره کرد
از مزایای نمای سیمان شسته می‌توان به قابلیت اجرا در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع اشاره کرد

سیمان شسته علاوه بر مزایای متعدد دارای معایبی نیز هست. برخی از معایب نمای سیمان شسته عبارتند از:

  • سرعت اجرای نمای شسته پایین است و روزانه حدود 10-15 مترمربع از کار را می توان اجرا کرد.
  • این نما عایق خوبی در برابر رطوبت محسوب نمی‌شود.
  • سیمان شسته وزن زیادی را به نما و ساختمان اضافه می‌کند.
  • این نما با گذر زمان آلودگی و گرد و خاک را به خود می‌گیرد و رنگ آن تغییر می کند.

قیمت اجرای نمای سیمان شسته

قیمت اجرای نمای سیمان شسته نسبت به سایر نماهای غیرسیمانی کمتر و مقرون به صرفه‌تر است. اما این که هزینه نمای سیمان شسته چقدر بشود، به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله: قیمت سیمان مصرفی، متراژ نما، قیمت سنگدانه‌ها، روش اجرای ساده یا قالب‌بندی‌شده، دستمزد اجرا.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *