بررسی لوله پلی اتیلن PE80 + کاربردها و مشخصات آن

لوله پلی اتیلن PE80 از انواع لوله‌های پلی اتیلنی است و جزو پلی اتیلن‌های سنگین به شمار می‌رود. لوله PE80 که لوله با دانسیته پایین است، امروزه با روی کار آمدن لوله پلی اتیلن PE100 کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد لوله پلی اتیلن PE 80 به انتقال فاضلاب محدود شده است ولو این‌که در گذشته برای انتقال آب و … هم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در این مقاله در مورد این لوله بیشتر توضیح خواهیم داد.

بررسی لوله پلی اتیلن PE80

به طور کلی برای تولید لوله‌های پلی اتیلن از سه نوع مواد PE63 و PE80 و PE100 استفاده می‌شده است. لوله پلی اتیلن PE63 که قدیمی‌ترین آن‌هاست تقریبا به طور کلی منسوخ شده است و تولید آن به خاطر قیمت بالایش دیگر توجیه اقتصادی ندارد. بعد از آن لوله‌های PE80 روی کار آمدند و سپس PE100. که ظهور لوله‌های PE100 هم تولید PE80 را تحت ‌الشعاع قرار داد.

لوله پلی اتیلن PE80 از انواع لوله‌های پلی اتیلنی و با دانسیته پایین است.
لوله پلی اتیلن PE80

لوله پلی اتیلن PE80 جزو پلی‌اتیلن‌های سنگین به شمار می‌رود و ساختار آن متشکل از پلیمرهای کربنی و هیدروژنی است. این لوله چون پلی اتیلن سنگین است، ساختار منسجم‌تر و فشرده‌تری دارد و استحکام کششی آن هم بیشتر است. اما از آن طرف وزن بالاتری هم دارد. لوله پلی اتیلن PE80 با دانسیته پایین (LDPE) می‌باشد و چگالی آن برابر با 0.95 گرم بر سانتی‌متر مکعب است. با توجه به چگالی، مقاومت لوله PE80 در برابر فشار و حرارت مناسب است و می‌توان از آن برای انتقال آب و فاضلاب با فشار کاری پایین استفاده کرد.

کاربرد لوله پلی اتیلن PE80

همان‌طور که اشاره کردیم، لوله پلی اتیلن PE80 دارای فشار کاری پایین است و استفاده از آن برای انتقال سیالات با فشار بالا مناسب نیست. از همین‌رو لوله‌های PE80 بیشتر به شکل لوله‌های دوجداره کاروگیت و در سایزهای پایین هستند. عمده کاربرد لوله پلی اتیلن PE80 را می‌توان مربوط به انتقال آب و فاضلاب دانست.

البته برخی از تولید کنندگان لوله‌های پلی اتیلن، با مواد PE80 اقدام به تولید لوله برای سایزهای بالاتر و انتقال سیالات تحت فشار می‌کنند که این کار اشتباه است. ممکن است این لوله‌ها ظرف مدت کمی دچار ترک یا ترکیدگی شوند و مصرف‌کننده را دچار زیان کنند.

در صورتی که قصد استفاده از لوله پلی اتیلن PE80 برای انتقال گاز را دارید، دقت کنید که لوله حتما در برابر نفوذ گاز مقاوم باشد و تست‌هایی نظیر سازگاری گاز با لوله و آزمایش‌های استاندارد روی آن انجام شده باشد. از این لوله فقط برای انتقال گاز با فشار کم می‌توان استفاده کرد و ضخامت لوله هم باید متناسب با این کار انتخاب شود.

عمده کاربرد لوله پلی اتیلن PE80 را می‌توان مربوط به انتقال آب و فاضلاب دانست.
کاربرد لوله پلی اتیلن PE80

مشخصات لوله پلی اتیلن pe80

لوله پلی اتیلن pe80 براساس استانداردهای DIN تولید می‌شود و مشخصات آن باید طبق جدول زیر باشد:

 

دانسیته در دمای اتاق 0.955 گرم بر سانتی‌متر مکعب
تنش تسلیم 22 مگاپاسکال
حداقل استحکام مورد نیاز 8 مگاپاسکال
تنش هیدرواستاتیک 6.3 مگاپاسکال
تست ضربه در دمای 80 درجه با تنش 4 مگاپاسکال 165
مقاومت در برابر رشد ترک در دمای 80 درجه 600
مدول الاستیک 950 مگاپاسکال

 

استانداردهای پلی اتیلن PE80

همان‌طور که گفتیم، مشخصات لوله پلی اتیلن بر اساس استانداردها تعیین می‌شوند. اما این استانداردها کدام هستند؟ در روند تولید تا توزیع لوله‌های پلی اتیلن از استانداردهای گوناگونی استفاده می‌شود که در مقاله لوله پلی اتیلن استاندارد به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. اگر بخواهیم در اینجا برخی از آن‌ها را نام ببریم، این استانداردها عبارتند از: استاندارد ملی 14427، استاندارد DIN8074 و استاندارد ISO9001.

نحوه تولید لوله پلی اتیلن PE80

لوله‌های پلی اتیلن PE80 طی فرایند اکستروژن تولید می‌شود. به این ترتیب که ابتدا مواد PE80 را وارد دستگاه اکسترودر کرده تا این مواد در اثر حرارت ذوب شوند. مواد ذوب شده توسط میله‌ای مارپیچ به جلو رانده شده و از اکسترودر وارد قالب می‌شوند. سپس این مواد تحت فشار مناسب قرار می‌گیرند تا شکل بگیرند. در آخر هم لوله شکل گرفته را به آب سرد خنک کرده و محصول را خارج می‌کنند.

برای اطمینان از بالا بودن کیفیت لوله PE80 و افزایش مقاومت آن، می‌توانید اقدامات زیر را به کار بگیرید:

  • از دستگاه اکستروژن باکیفیت استفاده کنید.
  • مواد اولیه با خلوص بالا انتخاب کنید.
  • تمهیدات لازم جهت اکسیده نشدن مواد اولیه را انجام دهید.
  • درصد دوده در لوله‌ها را کاهش دهید.

جمع بندی

برای تولید لوله‌های پلی اتیلن از سه نوع ماده پلی اتیلن PE63، PE80 یا PE100 استفاده می‌شود. مواد PE63 دیگر از رده خارج شده‌اند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. تولید لوله PE80 هم با روی کار آمدن PE100 کمتر شده است.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *