بررسی شن بادامی: روش‌های تولید و کاربرد آن در ساختمان سازی


قیمت شن و ماسه

شن بادامی، یکی از انواع شن و ماسه است که هم به صورت طبیعی یافت می‌شود و هم می‌توان آن را به صورت مصنوعی تولید کرد. اندازه شن‌های بادامی بین 12 تا 25 میلی متر است. و از آن بیشتر برای مقاصد تزئینی در پیاده رو ها استفاده می‌شود. در این مقاله در مورد شن بادامی بیشتر توضیح خواهیم داد.

شن بادامی چیست؟

شن بادامی
شن بادامی سنگ های خرد شده زاویه داری در اندازه بین 12 تا 25 میلی‌متر هستند که مثل ماسه بادی یا به صورت طبیعی در محل‌هایی مثل بستر رودخانه‌ها یافت می‌شوند و یا می‌توان مثل ماسه شسته آن‌ها را به طور مصنوعی تولید کرد. برای تولید شن‌های بادامی از شن نخودی استفاده می‌شود، که شن نخودی خود به طور طبیعی و از طریق فرسایش سنگدانه‌ها تولید می‌شود.
عمده استفاده‌ای که از شن‌های بادامی می‌شود در راهسازی و تزئین پیاده راه‌ها است. استحکام این شن‌ها به اندازه و بافت آن‌ها بستگی دارد. و از آن‌ها به عنوان زیرسازی برای آسفالت و یا با سیمان برای ساخت ملات استفاده می‌شود. کاربرد شن‌های بادامی را به طور کلی می‌توان در ساختمان سازی و کشاورزی دانست.

تهیه و تولید شن بادامی

از آن جا که منابع سنگ در دنیا به وفور یافت می‌شوند،  انواع  شن و ماسه، از جمله شن بادامی نیز به فراوانی در دسترس هستند. شن‌های بادامی از جمله سنگدانه‌هایی است که هم در طبیعت یافت می‌شود و هم می‌توان با استخراج سنگ از کوه‌ها و خرد کردن آن‌ها د رکارخانجات، آن را تولید کرد.
صنعت این شن در دنیا صنعتی رقابتی حساب می‌شود و بیشتر در دست بازارهای منطقه‌ای است. قیمت شن بادامی بر اساس مرغوبیت آن و کاری که روی آن می‌شود، توسط کارخانجات تعیین می‌شود. و از آن‌ها که هزینه جابه جایی آن می‌تواند بالا باشد، خریداران معمولا ترجیح می‌دهند که از معادن شن بادامی محلی خرید کنند. شما می‌توانید لیست قیمت شن و ماسه معادن مختلف را در سیوان لند مشاهده کنید.

شن بادامی طبیعی

شن بادامی طبیعی
شن بادامی طبیعی یا شن بادامی رودخانه‌ای، در طبیعت و توسط جریان آب تولید می‌شود. با عبور رودخانه‌ها از دل کوه‌ها، سنگ‌های کوه شسته و با آن پایین می‌آیند و در پایین دست رودخانه روی هم جمع می‌شوند. جریان آب و برخورد سنگ‌ها به روی یکدیگر باعث تولید شن و ماسه می‌شود.
کارخانجات این شن و ماسه انباشته شده در پایین رودخانه‌ها را جمع آوری و به کارخانه منتقل می‌کنند؛ این شن و ماسه‌ها پس از فرآوری، دانه بندی می‌شوند، شن‌های با ابعاد 12 تا 25 میلی‌متر به عنوان شن‌های بادامی جدا و سپس شن‌ تفکیک شده دپو، دسته بندی و به بازار عرضه می‌شود.

کاربرد شن بادامی در ساختمان سازی

شن بادامی کاربردهای مختلفی در ساختمان سازی دارد، که در این میان برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن عبارت است از استفاده به عنوان لایه زیرین بتن. تحکیم و پشتیبانی راه‌های زهکشی و بستر لوله‌ها، تزئین مسیر پیاده رو در باغ‌ها و پارک‌ها.

جمع بندی

شن بادامی رودخانه‌ای
شن بادامی یکی از انواع شن و ماسه است که دانه‌هایی با انداز 12 تا 25 میلی‌متر و شکلی گوشه‌دار دارد. این شن‌ها را می‌توان یا به طور طبیعی یافت و یا به طور مصنوعی تولید کرد. شن‌های بادامی طبیعی از بر اثر فرسایش سنگ‌های مسیر رودخانه در اثر جریان آب و خوردن سنگ‌ها به سکدیگر به وجود می‌آید. و شن بادامی مصنوعی هم از شن نخودی و از شکستن سنگ‌های دیگر به دست می‌آید.
از این نوع شن هم در کشاورزی و هم در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. که در ساختمان سازی از شن‌های بادامی برای زیرسازی فونداسیون قبل از بتن ریزی، پشتیبانی مسیر زهکشی و لوله‌ها و تزئین باغچه‌ها، مسیرهای پیاده رو در پارک‌ها و باغ‌ها استفاده می شود. کارخانحات فراوری شن و ماسه معمولا زیاد هستند و افراد ترجیح می‌دهند برای خرید به کارخانه‌های محلی مراجعه کنند تا هزینه حمل آن کمتر شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *