بررسی انواع لوله ساختمانی

بررسی انواع لوله ساختمانی

 

 

بررسی انواع لوله ساختمانی

هر ساختمان بسته به نوع کاربری آن لوله کشی منحصربه فرد دارد. اجرای صحیح لوله کشی یکی از مهمترین مسائل در ساخت و ساز می باشد که در صورت عدم استاندارد آن ممکن است آب نشت کند و خسارات جبران ناپذیری به سازه و ساختمان وارد کند.

در لوله کشی از لوله های مختلفی استفاده می شود که هر کدام از آنها متریال و کارایی متفاوتی دارند. به طور کلی لوله هایی که برای انتقال آب در ساختمان نصب می شوند به لوله های گالوانیزه، چدنی، پلی پروپیلنی، پی وی سی، پنج لایه، پلی اتیلن و انواع لوله تقسیم می شوند.

 

انواع لوله های ساختمانی بر اساس مصالح

لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه به دو نوع لوله فولادی و آهنی تقسیم بندی می شوند. در برابر مواد اسیدی ندارند. آنها از فولاد نرم ساخته شده اند و اغلب به عنوان لوله های فاضلاب برای جاهای مختلف در سازه استفاده می شوند.در مقابل لوله های آهنی گالوانیزه وزن سبکی دارند و رنگ آنها خاکستری است.

 

لوله های گالوانیزه دارای مقاومت فشاری بالایی هستند اما از خوردگی و رسوب رنج می برند، بنابراین به ندرت برای لوله کشی ساختمان های امروزی استفاده می شوند.این لوله ها به دلیل دود غلیظی که در حین جوشکاری ایجاد می شود و سلامت انسان را به خطر می اندازد و محیط زیست را آلوده می کند، نمی توانند از طریق جوش به یکدیگر متصل شوند.

 

 

لوله پلی پروپیلن

وزن این لوله ها بسیار سبک بوده دارند.از لوله سبز مقاوم است که استفاده از آن را در ساختمان سازی محبوب کرده است. این  لوله استحکام بسیار بالایی دارند و در اثر مواد اسیدی و معدنی آسیب نمی بینند. علاوه بر این، مقاومت این لوله ها، آنها را در برابر ضربه مقاوم کرده و آنها را به لوله ای ایده آل در صنعت ساختمان تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که لوله پلی پروپیلن در بازار با نام های لوله تک لایه و لوله PP نیز شناخته می شود.

 

بررسی انواع لوله ساختمانی
بررسی انواع لوله ساختمانی

لوله چدنی

این لوله ها از چدن ساخته می شوند و بسته به محل استفاده در اشکال، ابعاد، اتصالات و انواع آلیاژها ساخته می شوند. لوله چدنی در برابر فشارهایی که به آن وارد می شود مقاومت لازم را دارد و کمتر از لوله های آهنی فرسایش می یابد.این لوله توسط دستگاه فشرده سازی هوا باز می شود و گرفتگی آن برطرف می شود. بزرگترین عیب این لوله ها خوردگی آنها به دلیل وجود مواد شیمیایی در فاضلاب است که امری اجتناب ناپذیر است.

لوله چدنی ارزانتر از لوله فلزی است، اما نصب آن کندتر است. مواد شیمیایی روی این لوله ها تأثیر منفی می گذارد و باعث زنگ زدگی آنها می شود.

لوله های چدنی سنگین هستند و به سختی به سایر اتصالات و اتصالات متصل می شوند. این لوله ها مانند لوله های گالوانیزه امروزه به دلیل ایرادات جبران ناپذیر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

لوله پی وی سی

لوله پی وی سی یکی از لوله های پلیمری است که در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد.

انعطاف پذیری این لوله ها بسیار بالاست و ترک نمی خورد و نمی شکند.

لوله پی وی سی وزن بسیار کمی دارد و نصب آن آسان و سریع است. این نوع لوله نصب در رنگ های خاکستری، سفید و زرد موجود است و قیمت آن نسبت به لوله های دیگر ارزانتر است.

لوله پلیکا که امروزه در بازار به فروش می رسد یکی از لوله های پی وی سی است که خواص مکانیکی بالایی دارد و نیازهای لوله کشی ساختمان را برطرف می کند.

 

این لوله ها در برابر فعالیت های اسیدی و قلیایی مقاوم بوده و مواد شیمیایی روی آن ها اثر نامطلوبی ندارند.

لوله پلیکا رنگ و بوی آب را تغییر نمی دهد و به دلیل سطح صیقلی که دارد میزان رسوب و گرفتگی آن بسیار کم است.

 

این لوله های پی وی سی معایبی نیز دارند از جمله اینکه به سرما حساس هستند و می توانند بشکنند.

همچنین در مقابل حرارت مستقیم و زیاد، شکل و استحکام خود را از دست می دهند.

 

لوله پنج لایه

لایه بیرونی و داخلی لوله پنج لایه از نوعی پلیمر به نام پلی اتیلن ساخته شده است.

این دو لایه پلیمری توسط دو لایه چسب به لایه آلومینیومی که لایه میانی است متصل می شوند.

لایه آلومینیومی این لوله ها باعث افزایش مقاومت فشاری لوله می شود بنابراین در صورت ضربه آسیبی به آن وارد نمی شود.

لوله پنج لایه دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شود و استحکام آن در برابر مواد اسیدی و قلیایی بالاست.

این نوع لوله در مکان های مختلفی برای انتقال آب گرم یا سرد از جمله سیستم های گرمایش از کف و سیستم های تهویه مطبوع ساختمان استفاده می شود.

این لوله ها ظاهر خوبی دارند و به صورت توکار یا روکار استفاده می شوند.

قارچ ها و باکتری ها در این لوله ها رشد نمی کنند، بنابراین می توان به راحتی از آنها در ساختمان استفاده کرد.

 

 

لوله CPVC یا پلی وینیل کلرید کلردار

این لوله ها از پلاستیک و کرم و سفید ساخته شده اند و به دلیل سختی بالا و قیمت پایین در دما و فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

از این لوله ها می توان برای توزیع آب سرد و گرم در ساختمان نیز استفاده کرد. لوله های پی وی سی را می توان به راحتی با لوله یا اتو برش داد.

 

لوله پلی اتیلن

این لوله در بازار با نام PE شناخته می شود و از نوعی ترموپلاستیک به نام پلی اتیلن ساخته می شود.

انعطاف پذیری فوق العاده یکی از قابلیت های منحصر به فرد این لوله ها می باشد که امکان استفاده از آنها را در مکان های مختلف فراهم می کند.

لوله های پلی اتیلن بسته به نوع کاربرد با تراکم های متفاوتی ساخته می شوند.

آنها جایگزین خوبی برای لوله های دیگر هستند و همچنین مقرون به صرفه هستند.

 

خواص هیدرولیکی این لوله و هزینه های پایین نگهداری و تعمیر آن، لوله پلی اتیلن را به لوله ای محبوب در بین سازندگان تبدیل کرده است. لوله پلی اتیلن مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و دچار آسیب و ترک نمی شود.

 

شکل ظاهری این لوله سیاه رنگ به صورت حلقه یا شاخه است. لوله پلی اتیلن به لوله پلاستیکی نیز معروف است.این لوله ها عمدتا برای سینک آشپزخانه یا لوله های نصب شده در زیرزمین استفاده می شود.

 

بررسی انواع لوله ساختمانی
بررسی انواع لوله ساختمانی

لوله برنجی با روکش کروم

لوله های برنجی با روکش کروم دارای سطح کرومی براق بیش از یک اینچ قطر هستند و در خطوط لوله در معرض دید مانند سیفون فاضلاب استفاده می شوند. این لوله ها را می توان به راحتی با اره برقی برش داد و در کاربردهای مختلف استفاده کرد.

 

لوله مسی

لوله های مسی ظاهری قرمز و مات دارند و در دو نوع سخت و انعطاف پذیر موجود می باشند. لوله های مسی سخت معمولاً در لوله کشی آب آشامیدنی و فاضلاب خانگی استفاده می شود.

در لوله آب ورودی یخچال و ماشین ظرفشویی نیز از لوله های انعطاف پذیر استفاده می شود. ضخامت لوله های مسی سخت با حروف K، L و M نشان داده می شود.

یکی از معایب این لوله ها این است که به مرور زمان احتمال سوراخ شدن و یا آسیب در اثر یخ زدن آب وجود دارد.

افزایش قیمت مس در سال های اخیر باعث استفاده کمتر از این ماده در لوله کشی شده است.

 

در پایان

انتخاب مواد مناسب برای استفاده در کاربردها و صنایع مختلف نیاز به تخصص و دانش زیادی دارد.

بنابراین باید در انتخاب و خرید این محصول نهایت دقت را به خرج دهید و برای خرید محصولی با کیفیت از لوله کش ها و متخصصان ماهر استفاده کنید.

 

پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی اعم از اجرای لوله کشی،

بازسازی و بازرسی سیستم لوله های ساختمانی با متخصصان این حرفه تماس بگیرید.

 

همچنین برای اطلاعات بیشتر  می توانیدصفحه اینستاگرام سیوان لند دنبال کنید.

3.8/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *