بررسی آزمایش بتن و انواع آن ها (قسمت2)


قیمت سیمان

بررسی آزمایش بتن و انواع آن ها (قسمت2)

در ادامه مطالب بررسی آزمایش بتن و انواع آن ها:

سرعت پالس اولتراسونیک

سرعت پالس (V = L / T) با طول مسیر L (یعنی فاصله بین دو پروب) و زمان سفر T محاسبه می شود. هر چه مدول الاستیسیته، چگالی و یکپارچگی بتن بیشتر باشد، سریعتر پالس. سرعت پالس اولتراسونیک به چگالی و خاصیت کشسانی ماده آزمایش بستگی دارد.
آزمایش سرعت پالس اولتراسونیک شامل اندازه‌گیری زمان حرکت (T) یک پالس اولتراسونیک 50 تا 54 کیلوهرتز است که توسط یک مبدل الکتروآکوستیک تولید می‌شود، در تماس با سطح اعضای بتنی مورد آزمایش قرار می‌گیرد و توسط مبدل مشابهی در تماس است. سطح در انتهای دیگر دریافت می شود.
سرعت پالس در بتن ممکن است تحت تأثیر موارد زیر باشد:
وجود فولاد تقویت کننده
میزان رطوبت بتن
اثر طول مسیر تا زمانی که کمتر از 100 میلی متر در هنگام استفاده از سنگدانه 20 میلی متر یا کمتر از 150 میلی متر برای سنگدانه 40 میلی متر نباشد، ناچیز خواهد بود. سرعت پالس تحت تأثیر شکل نمونه قرار نمی گیرد، مشروط بر اینکه حداقل ابعاد جانبی آن (یعنی اندازه آن در زاویه قائم نسبت به مسیر پالس اندازه گیری شود) از طول موج ارتعاشات پالس کمتر نباشد.
برای فرکانس پالس 50 هرتز، این به حداقل بعد جانبی حدود 80 میلی متر اشاره دارد. سرعت پالس در میله های فولادی معمولاً سریعتر از بتن است. به همین دلیل، اندازه گیری سرعت پالس در مجاورت فولاد تقویت کننده ممکن است زیاد باشد و نشان دهنده بتن نباشد.
اگر میلگردها در جهت صحیح مسیر پالس حرکت کنند و مقدار فولاد نسبت به طول مسیر کم باشد، اثر آرماتور به طور کلی کم است. میزان رطوبت بتن می تواند تأثیر کوچک اما قابل توجهی بر سرعت پالس داشته باشد. به طور کلی، با افزایش رطوبت، سرعت افزایش می یابد، این تأثیر برای بتن با کیفیت پایین بیشتر است.
به طور کلی روش سرعت پالس اولتراسونیک یک آزمایش غیر مخرب است که می توان از آن برای تشخیص عیوب بتن مانند ترک و تخلخل استفاده کرد. البته باید توجه داشت که این تکنیک به شدت تحت تأثیر وجود آرماتورها، سنگدانه ها و رطوبت در عنصر بتنی است. همچنین برای آزمایش دقیق نیاز به کالیبراسیون با چندین نمونه دارد.

آزمون خروجی

این همبستگی با اندازه گیری نیروی مورد نیاز برای کشیدن دیسک یا حلقه فولادی تعبیه شده در بتن تازه در برابر فشار متقابل دایره ای که روی سطح بتن متحدالمرکز با دیسک / حلقه قرار می گیرد به دست می آید. این روش را می توان برای سازه های جدید و قدیمی اعمال کرد.

آزمایش بتن  و انواع آن ها
آزمایش بتن  و انواع آن ها

انواع تست های اکستروژن

بسته به محل قرارگیری دیسک / حلقه در بتن تازه، آزمایش کشش را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

  1. تست LOK
  2. تست CAPO تست برش و اکستروژن

سیستم LOK-TEST:

برای به دست آوردن یک تخمین قابل اعتماد از مقاومت بتن در محل سازه های تازه ریخته گری شده مطابق با روش آزمایش کشش شرح داده شده در ASTM C900، BS 1881: 207 یا EN 12504-3 استفاده می شود.
یک دیسک فولادی با قطر 25 میلی متر در عمق 25 میلی متر به صورت مرکزی روی حلقه فشار رفت و برگشتی 55 میلی متری روی سطح کشیده می شود. نیروی F مورد نیاز برای اکستروژن اندازه گیری می شود. بتن در ردیف بین دیسک و حلقه ضد فشار تحت بار فشاری قرار می گیرد. بنابراین نیروی خروجی F با مقاومت فشاری رابطه مستقیم دارد.

تست CAPO تست برش و کشیدن:

هنگام انتخاب مکان برای CAPO-TEST، مطمئن شوید که میلگردهای تقویت کننده در ناحیه شکست قرار ندارند.

انتخاب روش مقاومت فشاری

تست‌هایی مانند چکش برگشتی و تکنیک‌های مقاومت در برابر نفوذ، در عین سادگی که انجام می‌شوند، دقت کمتری نسبت به سایر روش‌های تست دارند. این به این دلیل است که آنها مرکز عنصر بتنی را بررسی نمی کنند، بلکه شرایط پخت را مستقیماً در زیر سطح بتن قالب گیری شده بررسی می کنند.
تصمیم شما برای انتخاب یک روش آزمایشی صرفاً به آنچه می دانید و به آن عادت دارید بستگی دارد. با این حال، دقت این تست ها و زمان مورد نیاز برای به دست آوردن داده های مقاومت، عوامل مهمی هستند که همیشه به درستی مورد توجه قرار نمی گیرند.
به این فکر کنید که تمام وقت و پول شما هنگام ساخت یک پروژه کجا خرج می شود. هزینه انجام تعمیرات،کارهای آزمایشگاهی و کارهای اضافی چقدر است تا مطمئن شوید پروژه شما به موقع تکمیل شده است؟ توجه به دقت فنی انتخابی شما می تواند منجر به مشکلات دوام یا عملکرد برای سازه بتنی شما در آینده شود. انتخاب ابزار مناسب می تواند تاثیر مثبتی بر زمان بندی پروژه داشته باشد و به شما امکان می دهد پروژه را به موقع به پایان برسانید.

معرفی برخی تجهیزات تست بتن

جک سنگ شکن بتن آنالوگ 200 تن

نام آزمایش: اندازه گیری مقاومت فشاری نمونه های مکعبی و استوانه ای
کارایی: جک بتن شکن آنالوگ برای تعیین مقاومت فشاری انواع نمونه های بتن استوانه ای و مکعبی طراحی شده است.
استانداردها: BS 1610، AASHTO T22، ASTM C39
مشخصات فنی : دارای گیج نمایشگر قدرت WIKA آلمان – سیستم هیدرولیک طرح ELE بریتانیا کم صدا – سیلندر پیستونی سخت شده – دارای میکروسوئیچ جهت تنظیم مسیر دستگاه – دارای صفحه قرقره ماشین کاری شده By CNC دستگاه – با کنترل سرعت بارگذاری حجمی برند سوئیس – با رنگ الکترواستاتیک – وزن 450 کیلوگرم
ابزاری برای تعیین درصد چگالی بتن
استاندارد: BS 1881: 103 – BS 5075
عملکرد: نسبت تراکم بتن به نسبت چگالی واقعی به چگالی بتن که کاملا متراکم شده است.
کاربرد این آزمایش برای بتن هایی با حداکثر اندازه سنگدانه تا 40 میلی متر و عموماً در راه سازی و تولید بتن پیش ساخته می باشد.
این دستگاه از دو ظرف زهکشی به صورت مخروط ناقص و یک ظرف استوانه ای تشکیل شده است.
قیف ها مجهز به دریچه ای با عملکرد سریع برای ریختن بتن به قیف پایین هستند. بدنه دستگاه با پوشش رنگ مقاوم است تا از خوردگی سیمان جلوگیری کند.

دستگاه فشرده سازی بتن پلاستیک

راندمان: از این دستگاه برای تعیین مقاومت فشاری بتن پلاستیکی همراه با تعیین میزان تغییر شکل نمونه استفاده می شود.
مشخصات فنی:
دارای گیربکس با پیچ و مهره از SPK مقاوم در برابر سایش و نیرو وارد شده
– دارای سرو موتور با قدرت 2/25 کیلووات جهت اعمال نیروی افقی از 1 تا 10000 کیلوگرم بدون لرزش و بارگذاری یکنواخت
– دارای نمایشگر USER FRIENDLY – قابلیت تنظیم سرعت از 0.1 تا 9.9 میلی متر در دقیقه
– امکان اتصال به پورت از طریق usb و ثبت اطلاعات در فایل اکسل – قابلیت تشخیص خودکار دستگاه کالیبره نشده و امکان بازگشت به تنظیمات کارخانه
– دوره دستگاه توسط نمونه 20% 60 میلی متر – قابلیت اندازه گیری جابجایی با دقت 1% میلی متر
– قابلیت اندازه گیری نیرو با دقت 0.1 کیلوگرم – قابلیت تنظیم پارامتر توقف تست در صورت کاهش نیرو با توجه به درصد حداکثر ورودی
– دارای میکروسوئیچ برای حد بالایی و پایینی دستگاه
– مجهز به سانتریفیوژ (فلکه) با قابلیت چرخش 5 تا 10 درجه
– کشش منحنی تنش، کرنش و نیرو – مجهز به LDVT تا m تغییر شکل آسان
– رنگ الکترواستاتیک مقاوم
وزن: 150 کیلوگرم

دستگاه تعیین میزان هوای بتن

استاندارد: ASTM C321 TYPE A – EN 12350/7 – BS 1881: 106
راندمان: از این دستگاه برای تعیین میزان حباب هوا در بتن تازه بر اساس مشاهده تغییر حجم در اثر فشار استفاده می شود.
در روش A درصد هوای ستون مدرج 0% -10% مستقیم و بر حسب اینچ خوانده می شود.- قسمت بالایی دستگاه توسط دستگاه CNC از آلومینیوم ساخته شده است – مخزن دستگاه از فولاد مقاوم و رنگ الکترواستاتیک ساخته شده است – نمایشگر فشار 5.2 بار – ظرفیت مخزن 6 لیتر – میله فشاری استاندارد – دارای یک عدد هوای دستی پمپ

کلام پایانی

از آنجایی که استحکام و دوام یک سازه برای حفظ ایمنی ساکنان آن بسیار مهم است،برای ساخت بتن، کلیه اصول مربوط به کلیه آزمایشات بتن باید انجام شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *