بررسی آزمایش بتن و انواع آن ها(قسمت1)


قیمت بتن

رایج ترین روش  برای نظارت بر مقاومت بتن در محل، استفاده از سیلندرهای مقاوم در برابر میدان است. این عمل از اوایل قرن نوزدهم تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. این نمونه ها بر اساس ASTM C31 ریخته گری و پخته می شوند و توسط آزمایشگاه شخص ثالث در مراحل مختلف برای آزمایش مقاومت فشاری آزمایش می شوند.
معمولاً اگر به 70 درصد توان طراحی شده خود برسد، مهندسان به تیم خود اجازه می دهند تا مراحل بعدی ساخت را ادامه دهند. در اینجا چند روش مختلف آزمایش بتن  و انواع آن ها وجود دارد که باید هنگام انتخاب روش تست قدرت در نظر بگیرید.زمان تنها عامل دخیل در تصمیم گیری مدیران پروژه نیست. دقت فرآیند آزمایش به همان اندازه مهم است که به طور مستقیم بر کیفیت سازه بتنی تأثیر می گذارد.

چکش ریباند یا چکش اشمیت

نام های چکش اشمیت یا چکش برگشتی به چکش های آزمایش بتن نیز یادآور می شوند. آنها ابزارهای مختلفی برای ارزیابی کیفیت بتن سخت شده هستند. اگرچه معمولاً برای تخمین مقاومت در محل استفاده می شود، چکش  آزمایش بتن می توانند ارزش بسیار بیشتری را ارائه دهند.
ارزیابی یک ساختمان یا  رویه اولیه بتنی چیزی بیش از مقاومت است. چکش ها قابل حمل و استفاده آسان هستند. دارای قدمت طولانی استفاده سراسری آنها به این معنی است که عملکرد و نتایج آنها به خوبی درک شده است.
آزمایش بتن پر مقاومت در محل فوق برای تعیین گزینه خوبی است یا خیر برای ساختمان مورد نظر ضروری است. ساختمان  موجود باید پس از سال ها قرار گرفتن در شرایط سخت محیطی و سایر تنش ها از نظر یکپارچگی سازه ارزیابی شوند. ارزیابی های غیر مخرب ساختمان ها و روسازی هایی که هنوز در حال ساخت هستند باعث ایجاد نقص در مصالح می شود، در حالی که هنوز زمان برای اصلاح عیوب آنها وجود دارد.
اطلاعات جامع سریع و کارآمد بتن یک دست و با کمیت خوبی در ساخت و ساختمان جدید و موجود در طی یک برنامه ساده تصویری کلی از کیفیت بتن ایجاد می کند. مناطق با مقاومت کمتر را برجسته می کند و مناطق آسیب دیده در اثر سرما یا آتش سوزی را ایزوله می کند.
تجزیه و تحلیل بر خط داده های آزمایش چکش به شما امکان می دهد تصمیمات سریع، مقرون به صرفه و آگاهانه در مورد مناسب بودن سازه بگیرید. بررسی گسترده یک سازه با آزمایش چکش روشی مقرون به صرفه برای تصمیم گیری در مورد نیاز به یک برنامه آزمایش عمیق تر است. سنجش پرمقاومت با استفاده از داده های به دست آمده از تست آزمایشگاهی امکان پذیر است.

چکش برگشتی

در  چکش اشمیت جرمی به فنر متصل است که با کشیدن فنر به نقطه خاصی انرژی ثابتی به آن داده می شود. این کار با فشار دادن چکش اشمیت روی سطح بتنی صاف انجام می شود.
پس از رها شدن فنر، جرم مربوطه تحت تأثیر انعکاس میله چکش قرار می گیرد که همچنان با سطح بتن در تماس است. مسافت طی شده توسط جرم به صورت درصدی از انبساط اولیه فنر بیان می شود که به آن عدد بازتاب می گویند.
این مقدار با نمادی که در امتداد یک مقیاس مدرج حرکت می کند نشان داده می شود. این اندازه گیری های سختی سطح می تواند استحکام نسبی را در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی نشان دهد.
عواملی که مستقیماً بر تعداد ریباندها تأثیر می گذارند عبارتند از: بافت سطح، رطوبت، سن، عمق کربناته شدن، تقویت فولاد و حفره های هوا. بنابراین هنگام انتخاب و آماده سازی حوزه های آزمایشی باید مراقب باشید. عدد برگشتی سختی سطح را اندازه گیری می کند، بنابراین نواحی بافت یا نرم قبل از آزمایش نیاز به آماده سازی سطح دارند.
سنگ کاربراتور اغلب برای آسیاب سطحی دستی مناسب است، اما برخی از مناطق ممکن است برای آماده سازی نیاز به آسیاب سطحی داشته باشند. آسیب به سطح بتن در اثر آزمایش برگشتی بسیار کم است و اغلب فقط گودی های کوچکی روی سطح باقی می گذارد. امکان به این نکات مهم است که ASTM C805 بیان می کند که مقادیر برگشتی نمی توانند به عنوان الگویی برای پذیرش یا رد بتن مورد استفاده قرار گیرند.

تست مقاومت در برابر نفوذ

در عصر حاضر متخصصان تست بتن از تست NDT مانند تست مقاومت جریان پذیری برای تعیین پرمقاومت نسبی بتن در سازه استفاده می کنند. مقاومت بتن را از عمق نفوذ میله فولادی تخمین می زند. در این روش در اثر آتش سوزی میله آهنی یا پریوم فولادی بر روی سطح بتن می شود. منافذ به طور معکوس با مقاومت فشاری بتن در شرایط آزمایش استاندارد متناسب است. این رابطه به قدرت ریزدانه بستگی دارد. تست مقاومت در برابر ورودی جریان به سرعت و با سنجش مقاومت حداکثری بتن را معین می کند. مقاومت بالا با (شلیک) یا با چسباندن سطح بتن PNR با مقدار فشاراستاندارد تعیین می شود.

https://sivanland.com/blog/
آزمایش بتن  و انواع آن ها

کاوشگر ویندزور

آزمایش مقاومت در برابر ضربه بر روی سازه های بتنی با استفاده از پروب ویندسور و آزمایش PNR انجام می شود. در روش آزمایش پروب ویندزور، یک پروب فولادی بر روی سطح بتن در اثر انفجار ناگهانی شلیک می شود. نفوذ با مقاومت بتن معکوس. نتیجه آزمایش تحت تأثیر مقاومت و ماهیت سطوح بتنی تشکیل شده است.

بتن فلکسیبل یا ECC چیست؟

هدف از آزمایش نفوذ، تعیین یکنواختی بتن، شناسایی نقاط ضعیف بتن و ارزیابی مقاومت در محل بتن است. گاهی لازم است مقاومت بتن در محل برای برداشت یا به دلیل نتایج آزمایش سیلندر پایین، مقاومت بتن در محل بررسی شود.
آزمایش نفوذ بر روی بتن سخت شده بر اساس روش ها و مشخصات روش استاندارد تست مقاومت بتن (ASTM C 803 / 803M- 97) و یا استاندارد بریتانیا (BS 1881 part 207) قابل انجام است. تجهیزات کاوشگر ویندزور به عنوان تجهیزات اندازه گیری نفوذ بتن شناخته می شوند.
این تکنیک شامل لوازم جانبی آلیاژ سخت است. همچنین شامل لوازم جانبی مانند کارتریج، عمق سنج و غیره است. یک محرک فعال شده با باروت برای شلیک پروب آلیاژی سخت شده روی بتن استفاده می شود. عمق نفوذ بستگی به مقاومت بتن دارد. در طول آزمایش، طول در معرض کاوشگر با یک عمق سنج کالیبره شده اندازه گیری می شود. اما ضریب تغییرات ترجیحاً بر حسب عمق نفوذ بیان می شود، زیرا مقاومت بتن به عمق نفوذ بستگی دارد.
کاوشگر فولادی 6.3 میلی متر قطر و 73 میلی متر طول دارد و دارای یک نقطه مخروطی در نوک است.پشت پراب دارای یک رزوه و پیچ به قطر 12.6 میلی متر است که با واشر لاستیکی در سوراخ محرک قرار می گیرد.
استفاده از این روش بسیار آسان است و می توان آن را مستقیماً در سایت انجام داد. اما از آنجایی که داده ها به طور قابل توجهی تحت تأثیر شرایط سطحی و نوع فرم مصالح مورد استفاده قرار می گیرند. برای اندازه گیری دقیق مقاومت، پیش کالیبراسیون با استفاده از چندین نمونه بتن مورد نیاز است.

تستر PNR

تستر نفوذ پین یا تستر PNR به انرژی کمتری نسبت به سیستم پروب ویندزور نیاز دارد. به عنوان دستگاهی با مصرف برق کم، در توان های بالاتر حساسیت کاهش می یابد. بنابراین برای آزمایش بتن با مقاومت بالای 28 نیوتن متر توصیه نمی شود.
در این روش از دستگاه فنری با انرژی حدود 1.3 درصد پروب ویندزور استفاده می شود. برای هدایت پین های فولادی سخت شده با قطر 3.56 میلی متر بر روی سطح بتن استفاده می شود. نفوذ پین فولادی باعث ایجاد مخروط و سوراخ کوچک (تورفتگی) در سطح بتن می شود.
سنگ ریزه ها بر عمق نفوذ پروب در بتن تأثیر می گذارد. این ویژگی های مقاومتی با مقاومت در برابر ابعاد مربع متفاوت است، در حالی که مقاومت ملات به طور مداوم غالب است. بنابراین نوع سنگدانه بر رابطه بین مقاومت بتن و عمق نفوذ تأثیر قوی دارد.
تست نفوذ پین برای مقاومت فشاری بر اساس منحنی های کالیبراسیون است. از آزمایشات آزمایشگاهی بر روی بتن خاص با نوع خاصی از سنگدانه (دانه های سخت یا نرم) به دست آمده است. سختی کل از نمونه استاندارد ارائه شده با ابزار تعیین می شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *