ایزوگام مایع چیست؟ | بررسی و معرفی کاربردهای ایزوگام مایع


قیمت ایزوگام

همانطور که می‌دانید، تکنولوژی ساخت ایزوگام روز به روز درحال پیشرفت می‌باشد و این سبب شده تا ایزوگام مایع به عنوان یک عایق جدید تولید شده در این صنعت شناخته شود. این محصولات کاربردهای مختلفی دارند که مهم ترین وظیفه‌ی آن جلوگیری از ورود رطوبت به درون ساختمان می‌باشد. یک از تکنولوژی‌های ایزوگام مایع این است که تمام ویژگی‌های ایزوگام معمولی را دارد اما نصب و اجرای آن بسیار راحت تر و ساده تر است. در ادامه با سیوان لند همراه باشید تا بیشتر به بررسی ایزوگام مایع بپردازیم.

ایزوگام مایع چیست؟

ایزوگام مایع
ایزوگام مایع

ایزوگام مایع محصولی بر پایه‌ی قیر امولسیونی اصلاح شده آب رزین‌های امولسیونی منعطف، فیلرهای معدنی و مصنوعی و الیاف پلی پروپیلن می‌باشد که سبب آب بندی کردن سطوح مورد نظر به کار برده می‌شود. این نوع ایزوگام‌ها روی سیمان نصب شده و می‌توان لایه‌های دیگری را روی آن نصب کرد و امکان تردد را دارد. به طور کلی ایزوگام‌های مایع از مواد شیمیایی و معدنی بر پایه‌ی آب تشکیل شده‌اند. این ایزوگام‌ها در دو نوع بی‌رنگ و رنگی تولید می‌شوند که می‌توانند رنگ‌های مختلفی را به خود بگیرند.
تفاوتی در جنس این دو ایزوگام وجود ندارد و تنها در یک ماده‌ی شیمایی با هم اختلاف دارند که در مواد تشکیل دهنده‌ی ایزوگام رنگ دار نیست.ایزوگام مایع را می‌توان جایگزین ایزوگام معمولی کرد که کارایی بیشتری هم دارد. این محصولات در دمای 130 تا 140 درجه فارنهایت نیز قابل استفاده هستند که بیشتر در مناطق شمالی کشور از آن استفاده می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از ایزوگام مایع

ایزوگام مایع نیز همانند دیگر انواع ایزوگام دارای یک سری مزیت‌ها هستند که با دانستن آن‌ها می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید. از مزیت‌های این ایزوگام‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایا

  • مقرون به صرفه بودن
  • دارای خاصیت ضد آب و عدم جذب آب
  • انعطاف پذیری و کشسانی بالا که می‌تواند از ایجاد ترک‌های ساختمانی جلوگیری کند.
  • نصب آسان و سریع
  • مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش خورشید
  • پوششی یکپارچه و بدون درز
  • مقاوم در برابر مواد قلیایی و اسیدی، سولفات‌ها و کلرایدها
  • مقاوم در برابر حرارت و گرما
  • مناسب برای هر موقعیت آب و هوایی
  • دوام و طول عمر بالا
  • قابلیت خود ترمیمی در برابر آسیب‌های فیزیکی جزئی
  • قدرت چسبندگی به اکثر مصالح
  • در مقایسه با ایزوگام‌های جامد، ارزان تر است.

معایب

  • در صورت قرار گرفتن بر روی سطوح ناهموار، می‌تواند هزینه‌ی زیادی را به شما تحمیل کند.
  • در زمان بارندگی و شرایط جوی نامناسب، قابل اجرا نیست.

کاربرد ایزوگام مایع

کاربرد ایزوگام مایع
کاربرد ایزوگام مایع

ایزوگام مایع یک انتخاب مناسب برای عایق کاری بخش‌های مختلف ساختمان می‌باشد که تنها مختص به پشت بام نیست و هرجا که بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید. کارایی آن از ایزوگام معمولی نیز بیشتر است و شما می‌توانید به جای استفاده از ایزوگام سرویس بهداشتی، از ایزوگام مایع برای عایق کاری استفاده کنید. کاربردهای ایزوگام مایع عبارتند از:

  • عایق کاری و پوشش اسکلت‌های بتنی
  • پر کردن درزهای انبساطی سازه‌های بتنی
  • عایق بندی مخازن آب، استخرها، کانال‌های آب و …
  • درزگیری آسفالت معابر، خیابان و جاده‌ها
  • ترمیم ایزوگام‌های قدیمی ( ترمیم هرگونه درز گیری، پارگی و سوراخ شدگی )
  • عایق کاری سطوح مختلف ساختمانی مانند پشت بام، کف و دیوارها
  • پوشش سطوح فلزی جهت جلوگیری از اکسید شدن و خوردگی
  • عایق کاری نواحی مرطوب مانند سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه

مشخصات ظاهری و فنی ایزوگام مایع

همانطور که از نام این ایزوگام‌ها مشخص است، به صورت مایعی سیاه رنگ هستند. اما از آنجایی که بسیار رنگ پذیر هستند، نوع رنگی آن نیز تولید می‌شود. این ایزوگام‌ها در سطل‌های 5، 10 و 20 لیتری بسته بندی شده و در بازار عرضه می‌شوند. شما برای هر متر مربع، به 2 تا 3 کیلوگرم از این محصول نیاز دارید. از طرفی چون این محصول بر پایه‌ی قیر تولید شده، پس کیفیت آن به مرغوبیت قیر استفاده شده در آن بستگی دارد.
ایزوگام مایع به صورت مخلوط آماده به فروش می‌رسد. همچنین این نوع ایزوگام در برابر شوک‌های حرارتی بین 20- تا 70+ درجه سلسیوس، مقاومت می‌کند. دارای ضخامتی بیت 2 تا 3 میلی متر است و استفاده از رگ پوشش نوری آلومینیومی در ساختار آن، برای تردد و بازتاب نور خورشید الزامی است. این مشخصات در جدول زیر جمع بندی شده‌اند.

حالت مایع ویسکوزه به رنگ سیاه
بسته بندی در سطل‌های 5، 10 و 20 لیتری
مقاومت حرارتی بین 20 تا 70 درجه سلسیوس

عوامل موثر بر کیفیت ایزوگام های مایع

کیفیت مواد تشکیل دهنده، اصلی ترین مورد تاثیر گذار در کیفیت هر محصولی است. پس برای ایزوگام مایع نیز، کیفیت قیر صنعتی به ویژه پلیاستر مورد استفاده در آن بسیار مهم است. به طور کلی کیفیت ایزوگام مایع رابطه‌ی مستقیمی با طول عمر مفید این محصول و میزان محافظت آن از سطوح در برابر رطوبت و حتی نور خورشید دارد، پس هرچقدر که کیفیت آن بالاتر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت. یکی از نکاتی که در زمان خرید این محصولات باید به آن دقت کنید این است که وزن آن‌ها نباید بیشتر از 40 کیلو گرم باشد.

نحوه اجرای ایزوگام مایع

نحوه اجرای ایزوگام مایع
نحوه اجرای ایزوگام مایع

روش اجرای این ایزوگام‌ها بسیار اهمیت دارد، از همین رو باید توسط افراد ماهر و حرفه ای انجام شود. در ابتدا باید همانند سایر ایزوگام‌ها، زیرسازی اصولی صورت بگیرد. برای اسن کار بهتر است که از یک پوشش سیمانی با ضخامت حدود 3 سانتی متر و شیب 2 درصد استفاده شود. پس از این کار باید صبر کنید تا پرایمر مورد استفاده در زیر سازی، به طور کامل خشک شود و سطح کار را از هرگونه آلودگی تمیز کنید. نکته‌ی جالب در اجزای این ایزوگام‌ها این است که شما برای نصب آن به آتش و شعله‌ای نیاز ندارید، و می‌توانید آن را توسط ابزاری مانند کاردک، قلم و غلطک روی سطح موردنظر اجرا کنید.
پس از اجرای ایزوگام مایع به ضخامت 1 میلی متر، باید صبر کنید تا این لایه خشک شود و سپس لایه‌ای به ضخامت 1 میلی متر دیگر روی آن اجرا کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که گوشه‌های کار باید توسط ایزوگام کاملا آب بندی ود. برای این کار بهتر است که از چسب ایزوگام استفاده شود تا از هرگونه نشتی اطمینان حاصل کنید. پس از اتمام کار، شما سطحی یکدست و عایق بندی شده خواهید داشت.

نکاتی که باید در زمان اجرای ایزوگام مایع رعایت شود

  1. از افزودن هرگونه حلال و رقیق کننده‌ای به ایزوگام مایع خودداری کنید. زیرا در صورت اضافه نمودن حلال به این ایزوگام‌ها، خاصیت خود را از دست خواهند داد.
  2. بهتر است که ایزوگام مایع را در دو دست اجرا کنید و در صورت لزوم یک لایه توری فایبرگلاس جهت یکپارچگی آن استفاده کنید.
  3. زمان خشک شدن لایه‌ی اول این ایزوگام، خدود 12 الی 24 ساعت است و پس از اجرای لایه‌ی دوم، یک هفته زمان برای خسک شدن آن لازم است.

کلام پایانی

عایق سازی ساختمان برای تمام افراد و کارفرمایان، مسئله‌ای حیاتی و حائز اهمیت است. بنابراین انتخاب یک عایق مناسب می‌تواند ساختمان را در برابر هرگونه عوامل خارجی مانند آب و رطوبت، حفظ کند. اگر قصد دارید ساختمان‌های خود را عایق سازی کنید، می‌توانید روی سیوان لند حساب کنید. سیوان لند با ارائه‌ی انواع ایزوگام با کیفیت تلاش می‌کند تا نیاز شما را به این محصولات برطرف کند. همچنین مزیت سیوان لند این است که شما بدون صرف وقت و در کمترین زمان می‌توانید محصول خود را خریداری کرده و در هر جایی که بخواهید آن را تحویل بگیرد. پس جهت خرید ایزوگام مدنظر خود به سیوان لند مراجعه کنید.

3/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه در “ایزوگام مایع چیست؟ | بررسی و معرفی کاربردهای ایزوگام مایع

  1. مهران مستقیمی میگوید:

    هرمتر دو تا سه کیلو ، دو دست اجرا میشه ۵ کیلو یعنی حدودا پانصد هزار تومان برای هر متر ، به نظر شما از ایزوگام ارزون تره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *