انواع شن و ماسه در صنعت ساختمان سازی | مصالحی ارزان اما کاربردی


قیمت شن و ماسه

شن و ماسه از جمله متریال‌های پر استفاده در صنعت ساختمان سازی است. اگرچه نام شن و ماسه در کنار هم به کار برده می‌شد اما تعریف و کاربردهای گوناگونی دارند. این مصالح دارای قیمت کمی در بین دیگر مصالح ساختمانی می‌باشد و همین امر دلیلی بر استفاده‌ی زیاد از آن در صنعت ساختمان سازی شده. ما در این مقاله سعی داریم که اطلاعات مفید و کاربردی از انواع شن و ماسه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

شن و ماسه
انواع شن و ماسه

تعریفی از شن

شن‌ها نوعی سنگدانه هستند که طی فرایند طبیعی از جدا شدن و خرد شدن سنگ‌های طبیعی به وجود می‌آیند و جمع آوری می‌شوند. شن‌ها دارای اندازه‌ای بین 60 تا 62 میلی‌متر هستند. این نوع مصالح اگر دارای منشا آبرفتی یا رودخانه‌ای باشند، به شکل گرد یافت می‌شوند اما اگر از معادن سنگ استخراج و طی شکسته شدن سنگ‌های استخراجی تولید شوند، به صورت تیز گوشه در می‌آیند. شن  براساس اندازه‌ی خاصی دانه‌بندی می‌شوند و ممکن است به همراه ماسه به صورت مخلوط به فروش برسد.
سیوان لند ارائه دهنده‌ی بهترین انواع شن و ماسه در بین بازارهای آنلاین خرید مصالح ساختمانی است که شما می‌توانید با مراجعه به آن از قیمت انواع شن و ماسه مطلع و به راحتی خرید خود را ثبت کنید. پس از ثبت خرید محصول شما در محل پروژه به شما تحویل داده می‌شود.

انواع شن

شن‌ها چون طی فرآیند طبیعی بدست می‌آیند دارای اشکال گوناگونی هستند که انواع آن را به همراه توضیحاتی خدمت شما ارائه کرده‌ایم.

انواع شن براساس شکل ظاهری

                          نام شن                       شکل ظاهری
خرده سنگ دارای جنس و ظاهری زبر به صورت خرده سنگ
شن نخودی یا بادامی به شکل گرد و دارای سطحی صاف
شن سوزنی دارای طولی سه برابر ضخامت خود
شن پولکی دارای عرضی سه برابر طول خود

انواع شن در صنعت ساختمان سازی

شن طبیعی

این نوع شن از بستر رودخانه، آبرفت و مخروط افکن‌ها استخراج می‌شود که آن را به صورت شسته عرضه می‌کنند. شن طبیعی دارای شکلی گرد و صیقلی می‌باشد.

شن شکسته

همانطور که نامشان مشخص است شکسته می‌شوند و به شکل گوشه‌دار در می‌آیند و در اندازه‌ی درشت موجود هستند.

شن شسته

به دلیل وجود مقدار زیادی خاک و مواد آلی در شن‌ها، که تاثیر مستقیمی روی کارایی آن‌ها دارد، شن‌ها را می‌شویند تا این مواد از آن جدا شود.

انواع شن براساس چگالی

شن سبکدانه

این نوع شن‌ها به خاکسترهای آتشفشانی گفته می‌شود که چگالی کمی دارند. پومیس، توف، رس، شیل و دیاتومیت از نمونه‌های شن سبکدانه هستند.

شن معمولی

اگر به اطراف خود کمی توجه کنید شن‌هایی را می‌بینید که همان شن‌های معمولی هستند. این شن‌ها در ساخت بتن با وزن معمولی کاربرد دارند.

شن سنگین دانه

شن سنگین دانه جهت ساخت بتن با وزن سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرپانتین، مگنتیت، ایلمنیت، ژئوتیت، لیمونیت و باریت از جله شن‌های سنگین دانه هستند.

تعریفی از ماسه

ماسه در مقایسه با شن دارای دانه‌های ریزتری می‌باشد که در سواحل دریا و رودخانه به راحتی قابل دیدن و یافتن هستند. به طور کلی زمانی که یک تخته سنگ در معرض عوامل طبیعی همچون باد، باران و یخ زدگی قرار می‌گیرد، خرد و متلاشی می‌شود. اگر ذرات این سنگ‌های خرد شده بین یک صدم میلی متر تا دو میلی متر باشند به آن‌ها ماسه گفته می‌شود.

انواع ماسه

انواع ماسه براساس شکل ظاهری

ماسه‌ها نیز همچون شن دارای تفاوت‌های در ظاهر آن‌ها هستند که سبب تنوع نوع آن‌ها شده.

                            نام ماسه                         شکل ظاهری
ماسه گرد  دارای ظاهری گرد و کروی
ماسه گوشه‌دار با داشتن گوشه از استحکام بالایی برخوردار است
ماسه شبه گرد برخی گرد و برخی گوشه‌دار
ماسه مخلوط شکل خاصی ندارند

انواع ماسه در صنعت ساختمان سازی

ماسه طبیعی

همانطور که از نامشان مشخص است به صورت طبیعی از بستر دریاها  رودخانه‌ها استخراج و به بازار عرضه می‌شوند.

ماسه شسته

این نوع ماسه که مخلوطی از ماسه و خاک می‌باشد با نام ماسه دوبار شور نیز شناخته می‌شود.

ماسه شکسته

ماسه شکسته را از آسیاب سنگ‌های معدنی تولید می‌کنند. این نوع ماسه در ظاهر تیزگوشه هستند.

انواع ماسه براساس منبع و محل دسترسی

به طور کلی ماسه به دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود که ماسه‌ی طبیعی خود دارای دو نوع رودخانه‌ای و بادی می‌باشد. ماسه مصنوعی نیز تحت عملیات ناخالصی گیری قرار می‌گیرد.

ماسه طبیعی

با توجه به نام آن به صورت طبیعی در دسترس هستند.

ماسه رودخانه‌ای

نوعی ماسه طبیعی است که شسته شده و ظاهری گرد به رنگ سفید و خاکستری دارد.

ماسه بادی

این ماسه نیز از اواع ماسه طبیعی می‌باشد که در ساختار خود مقداری خاک دارد.

ماسه مصنوعی

پس از جداسازی ناخالصی‌هایی مانند آهک، ماسه مصنوعی بدست می‌آید که دارای ظاهری گرد و گوشه‌دار هستند که به صورت مخلوط عرضه می‌شوند.

کاربرد شن و ماسه

انواع شن و ماسه از جمله مصالح محبوب و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی می‌باشد که در پروژه‌های عمرانی کاربرد فراوانی دارند. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • تولید و ساخت بتن
  • پوشش سطحی روسازی
  • بستر سازی لوله‌ها
  • تولید شیشه
  • به عنوان ماده قالب ریخته‌گری فلز
  • به عنوان یک ماده ساینده در سند بلاست
شن و ماسه
انواع شن و ماسه

مصرف انواع شن و ماسه در صنعت بزرگ ساختمان سازی

در اکثر ساختمان‌های بیشتر از دو طبقه از انواع شن و ماسه جهت پی‌سازی با بتن استفاده می‌کنند. علاوه بر این زمانی که می‌خواهد برای دیوارچینی ملات سیمان درست کنند، از ماسه در ترکیب آن استفاده می‌کنند. همچنین از این ملات حاوی ماسه جهت نصب کاشی و موزائیک نیز استفاده می‌کنند. از دیگر مصارف انواع شن و ماسه می‌توان به استفاده ا آن‌ها در دانه‌بندی کف فضاهایی اشاره کرد که نمی‌خواهیم رطوبتی به سطح نفوذ کند.
از شن‌ها نیز برای حفاظت و نگهداری از لوله‌ها که در کشور ما معمولا از کف ساختمان عبور می‌کند، اشتفاده می‌کنند. همچنین روی لوله‌ها را با یک لایه ماسه غیر آهکی می‌پوشانند تا از رسیدن مواد آهکی موجود در پوکه یا ملات به آن جلوگیری شود. تمام این ویژگی‌ها در انواع شن و ماسه جمع شده‌اند تا تمام نیاز شما را برآورده کنند.

شن و ماسه در ساختمان سازی
انواع شن و ماسه در ساختمان سازی

مزایای به کارگیری از انواع  شن و ماسه

از مخلوط شن و ماسه در تولید بتن که سخت‌ترین نوع مصالح ساختمانی است و کاربرد زیادی نیز دارد، استفاده می‌شود. همچنین از انواع شن و ماسه برای تولید آسفالت و راه‌سازی استفاده می‌کنند. قیمت شن و ماسه نیز نسبت به دیگر مصالح ساختمانی کمتر و مقرون به صرفه تر است.

انواع شن و ماسه باید چه استانداردهایی را دارا باشند؟

یکی از نکات مهم در تولید انواع شن و ماسه، داشتن استانداردهای لازم در زمان تولید آن است. برخی از این استانداردها عبارتند از:

  • استاندارد ملی ایران
  • استاندارد آزمایش مواد ریزتر از 75 میکرومتر
  • برسی دانه‌های پهن و دراز در سنگدانه‌های درشت
  • آزمایش تعیین نمک کلریدی محلول در آب
  • آزمایش تعیین سولفات محلول در آب
  • آزمایش و برسی ذرات سبک
  • آزمایش مقاومت شن و ماسه در برابر ساییدگی سنگدانه‌ها
  • آزمایش مقاومت شن و ماسه در برابر سولفاته شدن سنگدانه‌ها
  • تعیین دانه بندی شن و ماسه
  • گرفتن ناخالصی‌ها آلی موجود در شن و ماسه
  • برسی مقدار رطوبت قابل تبخیر به وسیله‌ی خشک شدن

برخی از کاربردهای عجیب انواع شن و ماسه

  • یکی از کاربردهای انواع شن و ماسه که ممکن است از آن اطلاع نداشته باشید، ثابت نگه داشتن یک قطعه که نیاز به تعمیر دارد می‌باشد. دفن قطعات شکسته در زیر شن و ماسه به نگه داشتن عناصر آن در کنار هم در زمان چسباندن، کمک زیادی می‌کند.
  • از انواع شن و ماسه در شرایط یخبندان یا برفی برای افزایش مقاومت و ایمنی استفاده می‌کنند.
  • مانعی در سواحل برای جلوگیری از پیشروی جزر و مد، طوفان یا هر شکل دیگری از تغییرات طبیعی.
  • به کارگیری ماسه در مواد اولیه‌ی بلوک‌ها سبب استحکام بیشتر آن‌ها نسبت به آجرهای معمولی که فقط از خاک رس تولید شده‌اند، شده.

کلام پایانی

به طور کلی انواع شن و ماسه را می‌توان پایه و اساس صنعت ساختمان دانست. پس باید بدانید که عدم حفاظت و استفاده‌ی غیربهینه از آن، ضربه‌ی بزرگی به این صنعت خواهد زد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به خرید حضوری مصالح ساختمانی نمی‌باشد. سیوان لند با ایجاد بستری مناسب برای خرید آنلاین مصالح ساختمانی سعی داشته تا بهترین نوع از انواع مصالح را تولی و در اختیار شما عزیزان قرار دهد. شما در این پلتفرم می‌توانید انواع مصالح ساختمانی را به همراه قیمت آن مشاهده کنید همچنین قیمت انواع شن و ماسه در این پلتفرم قرار داده شده و شما می‌توانید پس از ثبت سفارش خود، محصول را در محل پروژه تحویل بگیرید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *