انواع سنگ نما خانه ویلایی

در ساخت و اجرای یک ساختمان، یکی از مهم ترین بخش‌های آن طراحی یک نمای شیک و جذاب برای آن است که سبب زیبا تر شدن ظاهر ساختمان خواهد شد. علاوه بر این بر ارزش ساختمان نیز می‌افزاید. در انتخاب نما، وع آن بسیار اهمیت دارد و این مورد براساس نوع کاربری ساختمان نیز انتخاب می‌شد. سنگ نما باید در عین زیبایی، با شرایط محیطی آن منطقه و کاربردی که ساختمان دارد، انتخاب شود تا بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.

یکی از طراحی‌های ساختمان‌ها که در زمان طراحی، دست طراحان را بسیار باز می‌گذارد، سنگ نما خانه ویلایی است. البته باید توجه کنید که در سنگ نما خانه ویلایی تنها زیبایی مهم نیست و شرایط آب و هوایی منطقه نیز باید در نظر گرفته شود. در ادامه به بررسی انواه سنگ نما خانه ویلایی خواهیم پرداخت و انواع سبک‌های آن را معرفی خواهیم کرد.

قیمت سیمان
قیمت سنگ نما
قیمت بلوک هبلکس
قیمت آجر

انواع سبک‌های سنگ نما خانه ویلایی

سنگ نما خانه ویلایی
سنگ نما خانه ویلایی

برای اجرای نمای خانه‌های ویلایی، باید بسته به نوع سبکی که انتخاب می‌کنید، از سنگ نما مناسب نیز استفاده کنید. سنگ‌های تراورتن، گرانیت، مرمر، مرمریت و … از جمله سنگ‌هایی هستند که در اجرای نمای خانه‌های ویلایی می‌توانید از آن استفاده کنید.

نمای سنگی مدرن

یکی از محبوب ترین نماهایی که برای خانه‌های ویلایی می‌توانید از آن استفاده کنید، نمای سنگی مدرن است. همانطور که از نام این سبک مشخص است، از طرح‌ها و سبک‌های مدرن الگو می‌گیرد. استفاده از سبک مدرن برای خانه‌های ویلایی، احساس آرامش را در مخاطب القا می‌کند و سبب سبک تر دیده شدن و افزایش جذابیت ساختمان می‌شود. به هر اندازه که نمای مدرن شیک تر و خلاقانه تر باشد، اعتبار و ارزش ساختمان بیشتر خواهد شد. سنگ نما خانه ویلایی در این سبک معمولا سنگ تراورتن است که همیشه جذاب و منحصر به فرد به نظر می‌رسد.

برای اجرای نمای ساختمان به سبک مدرن، حتما باید موقعیت ساختمان و نوع طراحی پلان ساختمان مورد بررسی قرار بگیرد. این سبک را به راحتی می‌توان برای ساختمان‌های نوساز اجرا کرد. اما اگر قصد دارید که از این سبک برای ساختمان‌های چند سال ساخت استفاده کنید، حتما باید نقشه‌ی اصولی از آن تهیه کنید.

نمای سنگی ویلایی کلاسیک

این سبک از نما از پرطرفدارترین سنگ نما خانه ویلایی به شمار می‌رود. بسیاری از ویلاهای دوبلکس و تریبلکس، از بهترین سنگ‌های ساختمانی در رنگ‌های جذاب و متنوع ساخته می‌شوند. محبوب ترین رنگ سنگ نما خانه ویلایی، رنگ‌های قهوه‌ای، سفید، کرمی، روشن یا زرد مایل به نارنجی می‌باشند. سنگ‌های مورد استفاده برای این سبک از مقاوم ترین سنگ‌ها انتخاب می‌شوند تا در برابر شرایط آب و هوایی شمال کشور، بارش باران و رطوبت زیاد مقاوم باشند.

نمای سنگی ویلایی رومی

نمای رومی یکی دیگر از سبک‌های نمای ساختمان به شمار می‌رود. همه‌ی ما کم و بیش این نما را در فیلم‌ها و تصاویر موجود از ساختمان‌های رومی با معماری رومی دیده‌ایم. این نما یکی از معماری‌های شناخته شده در جهان است. نمای رومی برای ساختمان، طرح‌هایی از ستون‌های قطور و مرتفع به همراه حکاکی روی سنگ یا مجسمه‌های سنگی را به نمایش می‌گذارد. این سبک در سال‌های اخیر یکی از پر طرفدار ترین نماها برای ویلاهای شمال کشور به شمار می‌رود. بسیاری از ویلاهای لاکچری در شمال ایران از نما سنگی رومی بهره گرفته اند.

نما سنگ سلطنتی

سنگ نما خانه ویلایی سلطنتی یکی از خاص ترین و زیباترین سنگ نما خانه ویلایی به شمار می‌روند. نمونه‌ی این نما را در کتاب‌هایی که درباره‌ی پادشاهان هستند و در کاخ‌ها و قلعه‌های پادشاهی و سلطنتی دیده‌اید. نمای بیرونی یک ویلا به سبک لاکچری همیشه با استفاده از بهترین سنگ‌های ساختمانی و معمولا به رنگ روشن ساخته می‌شوند. برای این نوع سبک از انواع سنگ‌های ساختمانی دکوراتیو در نمای بیرونی استفاده می‌کنند.

مناسب ترین سنگ نما خانه ویلایی

مناسب ترین سنگ نما خانه ویلایی
مناسب ترین سنگ نما خانه ویلایی

از آنجایی که انتخاب سنگ در هر نما بسیار اهمیت دارد، پس بهتر است برخی از گزینش‌ها را در انتخاب آن لحاظ کنید. سنگ نما خانه ویلایی باید مقاومت خوبی در مقابل ضربه، فشار و تغییرات آب و هوایی داشته باشند. علاوه بر این باید با توجه به نوع آب و هوای آن منطقه انتخاب شوند. به عنوان مثال سنگ نما خانه ویلایی در مناطق سردسیر، سنگ‌هایی با حفره و تخلخل کمتر هستند. ابعاد و ضخامت این سنگ‌ها نیز اهمیت زیادی دارد.

چه رنگ‌هایی برای سنگ نما خانه ویلایی مناسب است؟

رنگ سنگ نما خانه ویلایی باید با توجه به عواملی اعم از سبک طراحی، نوع آب و هوا و شرایط محیطی انتخاب شود. برای مثال رنگ‌های روشن برای مناطق گرمسیری کاربرد بیشتری دارد. همچنین استفاده از رنگ سفید، نارنجی یا زرد روشن با سقف تیره، برای ویلاهایی که در فضای باز قرار دارند، در سبک کلاسیک جلوه‌ی زیبایی دارد. به طور کلی رنگ‌های ملایم برای نمای ساختمان‌ها طرفدار بیشتری دارد. برای خانه‌های ویلایی با دیوار و سقف یکرنگ می‌توان از رنگ بژ استفاده کرد و رنگ درب و پنجره‌ها را سفید انتخاب کرد تا نمای بهتر و زیبا تری داشته باشد.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که رنگ‌های روشن نیاز به تمیزکاری بیشتری دارند و برای شهرهای آلوده مناسب نیستند. اگر دوست دارید که در طراحی نمای ساختمان‌هایی که در فضای باز قرار دارند،  از ترکیب تیره استفاده کنید، استفاده از رنگ‌های قهوه‌ای و طوسی هماهنگی بیشتری با محیط ایجاد می‌کند.

اجرای سنگ نما خانه ویلایی

در حالت کلی سه روش برای اجرای این مصالح وجود دارد. روش اجرای تر یا دوغاب، اجرای نمای خشک و رو اسکوپ و شیار زنی سنگ از سه روش اجرای سنگ نما خانه ویلایی هستند.

روش اجرای تر یا دوغاب

این روش رایج ترین روشی است که در ایران اجرا می‌شود. برای اجرای این روش سنگ‌ها را در سطح نما می‌چینند و دوغاب را پشت سنگ می‌ریزند. پس از اینکه دوغاب خشک شد، سنگ به نما می‌چسبد.در این روش امکان بازسازی و جا به جایی سنگ پس از نصب وجود ندارد.

روش اجرای نمای خشک

این روش در دهه‌ی هفتاد در ایران اجرا و گسترش پیدا کرد. در این روش ابتدا عمل شاسی کشی انجام می‌شود و با نصب گیره‌ی پین دار، سنگ به صورت کشویی وارد شاسی می‌شود. از معایب این روش می‌توان به عدم امکان برای اجرای نمای کلاسیک اشاره کرد.

روش اسکوپ یا شیار زنی

شیار زنی سنگ نما
شیار زنی سنگ نما

این روش نقش مهمی در ماندگاری سنگ دارد. در واقع سنگ‌هایی که خلل و فرج دارند باید اسکوپ شوند تا دوام لازم را داشته باشند. به عنوان مثال سنگ‌هایی مانند تراورتن و گرانیت اگر اسکوپ نشوند پس از مدتی جدا خواهند شد. در این روش، شیارهایی در پشت سنگ توسط فرز ایجاد می‌شوندتا سطح تماس دوغاب با سنگ بیشتر شود.

کلام پایانی

همانطور که در مطالب بالا گفته شد، سنگ نما خانه ویلایی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و از لحاظ زیبایی مورد توجه خریداران قرار بگیرد. پس در زمان خرید سنگ نما، زیبایی ظاهری بسیار اهمیت دارد. سنگ‌های فراوانی برای نمای خانه‌های ویلایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که ولاها در مناطقی با آب و هوای سرد و بارانی ساخته می‌شوند پس بهتر است که از سنگ نماهایی استفاده شود که علاوه بر زیبایی، در برابر نفوذ آب نیز مقاوم باشند و ویژگی‌های یک سنگ نمای خوب را داشته باشند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *